Nakon što smo nedavno imali priliku testirati jedrilicu Hanse 360, u ruke nam je došla njezina veća sestra – Hanse 590. Taj brod trenutno je najveći i najluksuzniji model njemačkog brenda Hanse, koji u Hrvatskoj i regiji zastupa tvrtka Croatia Yachting. Dvije spomenute jedrilice vrlo su slične po obliku trupa, jer obje imaju relativno široki pramac i oštri valobran koji prelazi u zaobljenje prema krmi. Lijepo izgleda i preluk spoja palube u smjeru pramac-krma. Najviši dio trupa je u sredini, a blago se spušta prema pramcu i krmi. Iznenađenje je lijepo zaobljeno dno na krmi, umjesto uobičajenog ravnoga dna, što nam otkriva da u Hanseu prate moderne trendove u dizajnu.
Tvorac ovoga modela, kao i cijele nove linije jedrilica Hanse, francuski je studio Berret-Racoupeau, a jedrilica je izgrađena prema CE normi A.

Kao i na ranije testiranoj jedrilici, na bokovima dominiraju veliki prozori, ali za razliku od jedrilice Hanse 360, gdje su dva prozora po boku, ovdje su dodani prozori u krmenoj kabini. Jedrilica je opremljena pramčanim baštunom koji ima svrhu vodilice sidra ali i opcijskog velikog prednjeg jedra. Zanimljivost je da se fiksna krmena ograda od nehrđajućeg čelika proteže gotovo cijelom dužinom kokpita, dajući dobar oslonac. To pruža udobnost, ali i dodatnu sigurnost tijekom plovidbe.
Pri pogledu na krmu jedrilice, u oko prvo upada robusni opcijski hardtop, koji prekriva cijelu površinu kokpita. Hardtop štiti putnike od sunca i kiše i kudikamo je bolja i sigurnija barijera nego što su to klasične meke tende. Također ima središnji pomični dio pa prilikom jedrenja kormilar ima pogled prema glavnom jedru. Hardtop je uz to vrlo zgodno mjesto za instalaciju solarnih panela. U jedrilicu se ulazi preko opcijske hidrauličke pasarele, koja je vješto skrivena u lijevoj strani krme. Malo se ipak potrebno izvinuti da bi se ušlo na brod. Prolaz za ulaz i izlaz s jedrilice prilikom pristajanja krmom omogućen je i simetričnim otvorom s desne strane.

Uredno i intuitivno
Raspored u kokpitu je zanimljiv. U sredini krmenog dijela nalazi se klupa namijenjena smještaju roštilja, hladnjaka i sudopera. S lijeve i desne strane su pedestali s hrpom elektronike, koja omogućuje da jedrilicom upravlja samo jedna osoba. Na testiranom modelu tu se osim standardnog plotera i navigacijskih instrumenata nalaze prekidači za sve vinčeve i busole s obje strane. Držač za mobitel s bežičnim punjačem i radio su na lijevoj strani, a kontrole bow thrustera te manica gasa na desnoj strani. Sve to uredno je i intuitivno posloženo, s dovoljno mjesta za eventualne dodatne gadgete.
Uz pedestale su s unutarnje strane dva vinča do kojih su provučeni konopi za trimanje jedara, a na prednjoj strani su praktična spremišta za konope. Putnički dio kokpita započinje s prednje strane pedestala s jednim izvrsnim rješenjem – velikim ležajem s naslonom na ogradi i pedestalu za ugodna čavrljanja sa skiperom u plovidbi. I kada je jedrilica na sidru, to je mjesto na kojem ima najviše svježeg zraka. Ispred njega je dovoljno širok prolaz prema boku odnosno pramcu, što je odlično rješenje jer tako, kada se ide prema pramcu, ne treba preskakati naslone sjedišta u kokpitu.
Bez centralnog stola

top štiti putnike od sunca i kiše te je puno bolja barijera od klasične tende
U prednjem dijelu kokpita su standardne klupe s obje strane. Zanimljivo je da u kokpitu nema centralno postavljenog stola, već su tu dva manja, sa svake strane. Tako da je sredina otvorena, što olakšava prolaz prema unutrašnjosti broda. Stolovi u kokpitu se mogu spustiti i tako povećati površinu za ležanje i opuštanje. Ispod svakog ležaja su spremišta, a spremišta pod ležajevima ispred pedestala izrađena su s odvodom za vodu i namijenjena su mokrim stvarima. S prednje strane, kokpit je u donjem dijelu omeđen fiksnim sprayhoodom a u gornjem pomičnim. Tako se, s nosačem i okvirom na koji je zakačena škota, stvara prednji nepropusni dio kokpita.
S obje strane ulaza u unutrašnjost su veliki prozori koji propuštaju svjetlost u krmene kabine. Tu su još i dva spremišta za manje stvari. Ulaz je opremljen vratima, kao i na ostalim Hanse modelima, koja se uvlače u pod i tako ostaju elegantno skrivena. Ispred samog ulaza u unutrašnjost, u podu je spremište za splav.

Na pramčanom dijelu fiksnog sprayhooda je mjesto za veliko sunčalište. Međutim, kada su kušini postavljeni, prekrivaju dva velika salonska prozora, što smanjuje dotok zraka u unutrašnjosti. Ispred jarbola su dva prozora pramčane, vlasničke kabine. Na samom pramcu ima mjesta za još jedno sunčalište iznad kojega se može postaviti tenda. Tenda se postavlja na hvatišta upuštena u palubu te potom spaja na jarbol. Ispred nje uz sidreni vinč je ulaz, odnosno prozor skiperske kabine.
Prostrana unutrašnjost
U tu kabinu spušta se niz ljestve, a osim kreveta i opreme za skipera tu su inspekcija bowthrustera, sidrenog vinča i lanca.
Unutrašnjost jedrilice Hanse 590 na prvi je pogled vrlo prostrana i s mnogo detalja. Testirani model ima raspored s četiri kabine. Krenimo od pramčane, vlasničke kabine. Zanimljiv detalj je okrenuti krevet, izmaknut izvan središnje osi plovila, tako da putnici u salonu kada su vrata otvorena nemaju izravan pogled na njega. Kako bi se dobila bolja izolacija sa skiperskom kabinom, između nje i vlasničke kabine je WC s tuš-kabinom. Zbog iznimne širine pramca, na novoj seriji Hanse plovila prostor WC-a i tuš-kabine je vrlo velik, a opremljen je i s dva palubna prozora pa se može dobro ventilirati.

Kako krevet nije u centru jedrilice, s desne strane ostalo je dovoljno prostora za smještaj malog radnog stola, dovoljnog za laptop. Prostora za smještaj prtljage ima i više nego dovoljno. Tu su veliki ormar za viseće stvari, niz malih ormarića u visini glave te ladičar smješten ispod kreveta. Uz uzglavlje kreveta je niz prekidača s kojima se može upravljati svjetlima, a tu su i USB punjači, utičnice za 220 V i kontrola klime. Prirodnog svjetla u pramčanoj kabini ima u izobilju, zahvaljujući dva velika palubna i dva bočna prozora. Osim standardne rasvjete po kutovima i stropu kabine, tu je i ambijentalna noćna rasvjeta upuštena u panele stropa.

Stol kao dodatni krevet
Salonom dominira veliki drveni stol koji je preklopni pa se od velikog vrlo lako dobije mali stolić za kavu. Taj stol može poslužiti i kao dodatni krevet tako da se spusti na razinu okolnih sjedišta. Na sredini je pult koji dijeli kuhinju od ostatka salona, a ima i funkciju držača za televiziju. Kad se ne koristi – televizija se uvlači u njega. Kuhinja je L-oblika, s više varijanti izvedbe i rasporeda. Zanimljivo je da je kuhinja napravljena stepenicu niže od ostatka salona pa ne dominira prostorom, a opet ima radnu visinu. Opremljena je s tri hladnjaka, a spremišta za hranu i potrepštine je dovoljno. Osim standardnih gornjih spremišta, ima spremište u podu i u središnjem pultu, a s krmene strane pulta malo je spremište za boce.
U krmenom lijevom dijelu salona je navigacijski stol modernog izgleda, s glavnom panel-pločom te radiom, VHF radiom i kontrolama klime. Stolu se može pristupiti s prednje i stražnje strane. U drugim rasporedima navigacijski stol može se zamijeniti velikom sofom.



U krmenom dijelu salona s lijeve strane je bunk room, s dva kreveta na kat. Nasuprot je WC s tušem kojemu se pristupa iz salona i iz desne krmene kabine. U drugim rasporedima moguće je umjesto bunk rooma imati još jedan WC. Krmene kabine su prostrane, s obiljem dnevnoga svjetla i s dosta spremišta za odlaganje prtljage. Krmene kabine su simetrične. Između njih je, kao i na većini Hanse modela, tehnički prostor za generator i pogonski stroj.
Klima i garaža
Valja napomenuti da je cijela unutrašnjost jedrilice klimatizirana. Izuzev skiperske kabine, barem na modelu koji smo mi imali prilike testirati. Na krmi ispod kokpita je garaža za smještaj pomoćnog čamca. Garaža je opremljena dizalicom koja preko platforme prebacuje gumenjak i “baca” ga u more. Platforma je, kao i kod nedavno testiranog modela 360, vrlo čvrsta i elegantna te je opremljena skalama za u more. Jedrilica je izgrađena u sendvič-konstrukciji s balzom kao jezgrom i prvim vanjskim slojem laminata impregniranim vinilesterskom smolom što osigurava otpornost na osmozu. Struktura trupa je stakloplastična, a “kičma” je dodatno ojačana aluminijskim pločama zalivenim epoksi smolom. Testiranu jedrilicu pokreće Yanmar od 150 KS, a u standardu je motor od 110 KS, sa sail driveom što je raritet kod plovila ovog tipa. U cruising modu jedrilica postiže brzinu oko 9 čvorova.
Brod za uživanje
Za vrijeme testiranja bura nas je počastila, jer puhalo je od 10 do 20 čvorova. Jedrenje je na ovome brodu iznimno jednostavno. Ppuno detalja posvećeno je tome da jedrilicom može upravljati samo jedna osoba. Od thrustera (pramčani i krmeni) koji imaju opciju konstantnog držanja razmaka od obale pa do solo jedrenja. Jedrilica je opremljena s četiri Lewmar električna vinča. Kako je ranije spomenuto, dva su odmah uz pedestale na pomalo neobičnoj poziciji bliže sredini broda te su namijenjena za trimanje jedara. Drugi par vinčeva je na standardnoj poziciji uz valobran kokpita te je namijenjen odmotavanju i zamotavanju jedara. S oba para vinčeva jednostavno se upravlja s pedestala. Treba imati na umu da ovaj tip jedrilice nije regatnog tipa, već u svom nazivu ima prefiks cruiser. Tto znači da na prvom mjestu nisu performanse, već udobnost i užitak u plovidbi.
Stalno preko 7,5 čvorova
Na jedrilici Hanse 590 sve je izvedeno praktično i intuitivno. Odmotavanje jedara prošlo je vrlo jednostavno. Konop za po lantini namotan na vinč vrlo brzo je odmotao glavno jedro, a škotina floka vrlo je brzo odmotala prednje jedro. I krenuli smo. Otprilike na 50-60 stupnjeva stvarnog vjetra jedrilica konstantno drži brzinu oko 7,5 čvorova, a pri refulima doseže i do 8,5 čvorova. Otpuštanjem škota u krug bočno na vjetar brzine su slične. Pri refulima od oko 20 čvorova, jedrenjem oštro u vjetar s punim jedrima, brod se nagiba na nekih 20-30 stupnjeva što je vrlo ugodno za cijelu posadu.
Preglednost s kormilarskog mjesta nije baš najbolja. S donje pozicije na boku jedva se vide špije na floku, a da bi se kroz otvor na hardtopu vidjelo glavno jedro potrebno se dignuti. Prilikom testiranja jedrilica je dosta prihvaćala u privjetrinu, što se sigurno može bolje namjestiti pravilnijim trimom jarbola. U takvim uvjetima vrlo teško je bilo pustiti kolo kormila te otići na privjetrinsku stranu. Vira kao i kod ostalih Hanse modela protječe brzo i bez puno rada. Dovoljno je zavrtjeti kormilo i evo vas na drugim uzdama. Flok je kao i kod ostalih modela opremljen šinom za automatsko mijenjanje pozicije bez rada sa škotinama (auto virante). Pri jedrenju uz vjetar siguran sam da bi se skiper bolje osjećao da na podu postoji foot rest da spriječi klizanje na zavjetrinsku stranu.
Sve po željama klijenta
Kao i kod mlađe sestre i ovdje prilikom prolaska kroz more jedrilica radi minimalne valove za ovu dužinu jedrilice što je znak vrlo dobro uglađene forme trupa. Jedro se mota uz pomoć beskonačnog konopa spojenog na sistem na jarbolu i bočnom vinču. A sa suprotne strane se namotava flok. Osim standardnog glavnog jedra i floka u ponudi je veliko prednje jedro “reacher”. Namijenjeno je nešto oštrijim kutovima, ali može se koristiti i za jedrenje niz vjetar. Osim roll jarbola, u ponudi je i jarbol s lazy bagom, na koji ide jedro s full batten letvama. Također se može birati između više različitih tipova materijala jedara.
U ponudi proizvođača je standardni raspored s tri kabine i tri WC-a, s tim da je pramčana kabina s centralnim krevetom. U ponudi su još dva rasporeda s tri kabine i tri WC-a, s tim da je pramčana kabina kao kod testiranog modela. Tu je i opcija s pet kabina i tri WC-a, bez vlasničke kabine, s dvostrukom pramčanom kabinom i bunk roomom. Kupci imaju i puno drugih opcija da personaliziraju brod po svojim željama. Cijena standardnog modela je 825.000 eura bez PDV-a, a cijena testiranog modela dosegla je cijenu 1.200.000 eura.
Hanse 590 je jedrilica koja će plijeniti pažnju uz koju god se rivu priveže. Njezin forte su moderne linije trupa te drugačiji, funkcionalniji smještaj opreme. Nudi izniman komfor, a veliki joj je plus što njome, bez obzira na dimenzije, jednostavno može upravljati samo jedna osoba.




Hanse 590
- Duljina preko svega 17,60 m
- Duljina trupa 16,90 m
- Širina 5,30 m
- Gaz 2,53 m (standard) ili 2,18 m
- Istisnina 22,90 t
- Motor 110 ili 150 KS
- Tank goriva 520 l
- Tank vode 770 l
- Glavno jedro 91 m²
- Flok 60 m²
- Reacher 112 m²
- Genaker 235 m²
- CE certifikat A, 12 osoba
- Cijena od 824.900 €
Zastupnik: Croatia Yachting d.o.o.,
Dražanac 2/a, 21000 Split, tel.: +385 21 332 332,
e-mail: sales@hanseyachts.hr,
www.hanseyachts.hr


