Brz i pouzdan dnevni kruzer futurističkog izgleda, izgrađen je od aluminijske legure, a jedan od aduta mu je izvrstan omjer cijene i kvalitete
Tvrtka Planet Marine, zastupnik finskoga brenda XO, na sajmu u Biogradu predstavila je dva novija modela toga brodogradilišta linije DFNDR. Prvo ćemo vam predstaviti DFNDR A8. Brz i pouzdan dnevni kruzer futurističkog izgleda. Izgrađen je od aluminijske legure, a jedan od aduta mu je izvrstan omjer cijene i kvalitete.
Novi A8 nasljednik je klasične XO „osmice“ s centralno smještenom kormilarnicom. Baštini sve njezine pozitivne karakteristike, ali donosi i brojne novosti. Taj model može se dobiti u dvije izvedbe – Fishing i Special Edition. Prva je prilagođena za ribolov, dok je druga nešto luksuznija i služi za brz i pouzdan prijevoz do 8 putnika. Odnosno kao brodica za dnevne i vikend-izlete u kojoj mogu noćiti dvije osobe.
XO DFNDR A8 brodica je tradicionalnog skandinavskog stila koju zbog maritimnih osobina često koriste profesionalci. No jednako je zanimljiva i privatnim korisnicima. Prvenstveno zbog mogućnosti da se njome plovi po baš svim vremenskim uvjetima. Kao i svi brodovi toga finskoga škvera, DFNDR A8 u crnoj mat boji pomalo podsjeća na vojni stealth brod. S njime na moru sigurno nećete proći nezapaženi.

Testni primjerak XO DFNDR A8 sa srednjom jačinom motora
Dostupan je u konfiguracijama s jednim ili dva izvanbrodska motora, u rasponu od 300 do 450 KS. S jačom opsijom postiže brzine preko 50 čvorova. Model koji smo imali priliku isprobati ispred Biograda bio je opremljen jednim Mercury V8 motorom od 350 KS.
Tu robusnu brodicu od 26 stopa odlikuju upravljivost i okretnost. Upravljanje je lako i intuitivno. Kormilo reagira precizno i brzo, a kada se brodica valjano natrima, vožnja je pravi užitak. Zahvaljujući laganome trupu od aluminijske legure brod je faktički nepoderiv te je izuzetno efikasan. Sustav ojačanja primijenjen na XO-u projektiran je posebno za te brodice. Doprinosi njihovoj čvrstoći i jednostavnosti gradnje.

Lagani trup čini XO DFNDR A8 izuzetno ekonomičnim
Mnoge su prednosti toga materijala. Aluminijska legura ima čvrstoću čelika, a teži tek trećinu. Ne hrđa niti truli te podnosi temperature od onih ispod točke smrzavanja do preko 200 °C. Aluminijski trup također ima dulji vijek trajanja, otporniji je na zamor materijala te ga je moguće gotovo u potpunosti reciklirati. A duboki aluminijski V-trup, koji odlikuje sve modele brodogradilišta XO, krut je i izdržljiv. Otporan je na udarce te – što je također važno – vrlo tih. Njegova hidrodinamika daje odlične plovidbene sposobnosti i u najtežim uvjetima.
Brodogradilište XO prvo je počelo graditi manje brodice za rekreaciju isključivo od aluminijske legure. Ta odluka pokazala se kao pun pogodak. Budući da su brodice izgrađene od aluminijske legure komparativno izuzetno lagane, to se reflektira i na njihovu potrošnju goriva. XO DFNDR A8 tu nije izuzetak. Pri brzini krstarenja od 35 čvorova ta brodica troši 1,8 litara goriva po nautičkoj milji. Potrošnja je prihvatljiva i pri maksimalnoj brzini od 47 čvorova, jer A8 tada guta 2,9 litara po nautičkoj milji.
Vozi kad drugi ne voze
Novoga XO DFNDR-a testirali smo tijekom sajma Biograd Boat Show. Bio je krasan sunčan dan, a na moru je vladala bonaca i bilo nam je pomalo žao što uvjeti na moru nisu barem malo grublji. Taj brod dizajniran je za vožnju po svim vremenskim uvjetima i testiran je u surovim uvjetima finskoga arhipelaga, koji je u zimskim mjesecima često okovan ledom.
Njegove kvalitete do izražaja dolaze baš kada je na moru čupavo pa nam bonaca ispred Biograda nije bila po volji. Ipak, imali smo sreće što nam je domaćin na brodu bio Ante Grašo, koji je i sam bio znatiželjan ispitati koje su granice DFNDR-a A8. I uopće se nije suzdržavao: pod punim gasom bjesomučno ga je gazio na potezu između Biograda i Tkona, oštro manevrirajući, radeći „osmice“, i grubo naskakujući na valove koje je sam stvorio.

U tim trenucima pokazalo se da konzumacija obilnog doručka u hotelu Ilirija nije bila najbolja ideja, no mat crni A8 dobio je priliku pokazati što može. I položio je ispit. Pokazao se kao iznimno agilan, ali i vrlo lako upravljiv i stabilan brod koji kroz valove prolazi kao nož kroz maslac. A8 to može prije svega zahvaliti dobro pogođenom trupu, koji je karakterističan za sve modele brodogradilišta XO.
Spušteno težište na XO DFNDR A8 za stabilnost i u brzoj vožnji
Trup mu je izveden u dubokom V-profilu, raspona od 22 do 24 stupnja na krmi do 63 stupnja na pramcu. U središnjoj sekciji stepenasti trup ima nagib od 28 stupnjeva, a upravo zahvaljujući tim omjerima brod je izuzetno stabilan te uglađeno brazdi i po valovitijem moru.
Vertikalni pramac s jedne strane povećava unutarnji volumen i produljuje vodenu liniju, a s druge poboljšava performanse pri ulasku u val. Budući da je cijeli brod izrađen od najkvalitetnije aluminijske legure, struktura trupa istovremeno je lagana i izdržljiva, a visoki omjer snage u odnosu na težinu omogućuje DFNDR-u A8 da pojuri brzinom od gotovo 50 čvorova.

S Mercury V8 izvanbrodskim motorom od 350 konjskih snaga pred Biogradom smo dostigli brzinu od 44 čvora i to bez posebnog trimanja. Na 40 čvorova motor se vrtio na šest tisuća okretaja, a potrošnja je tada bila ravno 100 litara na sat. S tom konfiguracijom motora, brzina krstarenja modela A8 je 33 čvora, a potrošnja je tada kudikamo manja.
Kako bi tako brz i lagan brod bio siguran i po valovitom moru, inženjeri brodogradilišta XO su centar mase na njemu, kao uostalom i na svim ostalim modelima, spustili nešto niže nego što je to uobičajeno. Time je postignuta dodatna dinamička stabilnost, zahvaljujući čemu brodom bez problema može upravljati i početnik.
Prostrani kokpit jednostavnog rasporeda
Kokpit brodice DFNDR A8 je simetričan, s dovoljno velikim prolazima s obje strane te je komunikacija od krme do prove jednostavna i sigurna. Na krmenom dijelu je udobna klupa na koju se mogu smjestiti tri osobe, a ispred nje su dva reda s po dvije fotelje, koje podsjećaju na sjedišta u sportskim automobilima. Kokpit je natkriven staklenim T-krovom, što brodu daje atraktivan izgled i dojam otvorenosti te pruža obilje svjetla.
Dvije stražnje fotelje mogu se rotirati, a ispred klupe može se montirati preklopni stolić, čime se na krmi dobiva ugodno mjesto za blagovanje. Pod krmenom klupom je veliki gavon za pohranu pajeta i drugih stvari, a u podnožju stražnjih fotelja također su spremišta. Ispod jedne je neveliki frižider, a još jedan frižider ili zamrzivač mogu se – kao dio dodatne opreme – instalirati u podnožje druge fotelje.

Kormilarska i ko-kormilarska fotelja imaju kvalitetna suspenzijska sjedala pa se poskakivanje po valovima gotovo ne osjeti. Ko-skiper se može dodatno osigurati tijekom vožnje po nemirnom moru hvatanjem za robusnu konstrukciju nadgrađa. Ispred kormilarske fotelje je Simradov 16-inčni ploter, a gumbi za sve komande, uključujući one za trim i pramčani potisnik logično su i intuitivno razmještene te je sve nadohvat ruke. Kormilar na DFNDR-u A8 ima izvrsnu preglednost, jer vjetrobransko staklo proteže se od palube do T-krova te nema mrtvih kutova. A stakleni krov može poslužiti i da se na njega stave kajak, SUP ili neka druga veća oprema.
Cijeli brod, uključujući i interijer – izgrađeni od aluminija
Iz kokpita se pristupa u neveliku, ali praktičnu kabinicu s toaletom u kojoj mogu prenoćiti dvije osobe. I interijer je u mat crnoj varijanti, što mu daje pomalo zlokoban izgled. Srećom, u prednjem dijelu kabine je palubni prozor lijepih dimenzija, koji u unutrašnjost propušta dovoljno prirodnog svjetla. Kroz njega se – ako ste iole u formi – može izaći na pramac.
Krovni prozor na pramcu praktičan je i zato jer se u njega bez puno muke u kabinu može ubaciti prtljaga odmah kada se uđe na brod. U kabini je i WC, zgodno smješten u stražnjem dijelu ispod preklopne plohe koja može poslužiti i kao sjedalica, ili mjesto za odlaganje odjeće i prtljage.
Ispod ležajeva je veliki gavun u koji stane dosta stvari. S obzirom na to da je cijeli trup izrađen od aluminija, interijer djeluje prilično uglađeno. Naravno, opremljen je grijačem, a u kabini su strateški razmješteni i zvučnici. Pramac brodice XO DFNDR A8 čist je i uredan. Može ga se natkriti tendom te je zahvalan za ribolov, a na samom vrhu mu je dovoljno veliko spremište za sidro u koje se može ubaciti i pokoji pajet.

XO DFNDR A8 je svestran brod kakvih za sad još nema puno
Finska kompanija XO osnovana je 2009. godine s jednostavnom filozofijom – graditi brodove kojima se može ploviti u momentima kada će gotovo svi drugi radije ostati u sigurnoj luci. Za dizajn je zadužen studio Navia Design koji vodi Jarkko Yamsen. On je osmislio brodove pomalo brutalnog izgleda, koji podsjećaju na vojna plovila. Ideja vodilja bila je napraviti brz i pouzdan brod izvrsnih maritimnih osobina i to za cijenu od koje se ne pada u nesvijest.
Dizajneri tvrtke XO u tome su uspjeli, prije svega zahvaljujući izboru gradbenog materijala i konstruiranju trupa izvrsnih hidrodinamičkih osobina. XO DFNDR A8 je svestran brod, koji može poslužiti za prijevoz putnika do udaljenih otoka, za ribolov ili za dnevne ili vikend-izlete. Zbog osobina ga često koriste i profesionalci, za kontrolu granica ili nadzor na moru. DFNDR A8 ima tank goriva kapaciteta 385 litara, tank vode je kapaciteta 48 litara, a septički tank 68 litara. Tih brodica još uvijek nema previše na Jadranu, ali vjerujemo da će se to, s novim modelima među kojima je i XO DFNDR A8, uskoro promijeniti.
XO Boats DFNDR A8 – tehnički podaci
- Duljina preko svega 8,1 m
- Širina 2,67 m
- Gaz 1,05 m
- Težina (bez motora) 1900 kg
- Broj putnika 8
- Ležajevi 2
- Tank goriva 385 l
- Konstrukcija Marine Aluminium
- Klasifikacija C
- Maksimalna brzina +50 čv
- Motori 2×225 hp / 1×450 hp
- Osnovna cijena sa
Mercury V8 300 KS bez PDV-a 97.400 €- Cijena testiranog modela
s Mercury V10 350 KS bez PDV-a 149.400 €Zastupnik: Planet Marine d.o.o., Trubarjeva 14,
1000 Ljubljana, Slovenija, tel.: +386 41 700 303,
e-mail: gregor.hrovat@planetmarine.si,
www.planetmarine.si
Napisao: Lari Lulić
Snimili: Lari Lulić i Marin Srzić
Originalno objavljeno u 281. broju Magazina More, prosinac 2024. / siječanj 2025.