Moćan hibridni tender od 11 metara dizajniran za polarne uvjete u službi pomoćne brodice ekspedicijske superjahte
Zaploviti novom brodicom nikad ne prestaje biti uzbudljivo i taj dio našeg posla smatramo privilegijom i užitkom. Poseban je užitak kada idemo testirati neki brod iz Hrvatske ili iz susjedstva. Testirati pak ovakav motornjak spada među rijetka iskustva, a ekskluzivnost prilike tim više daje značaj događaju. Optimus Prime je 11-metarska tender brodica za moderno opremljenu ekspedicijsku superjahtu iz 1950-ih. Djelo je poznatog slovenskog dizajnera i navalnog arhitekta Andreja Justina, čije modele testiramo u prosjeku jednom godišnje. Njegov portfelj prepun je vrhunskih jedrilica, motornjaka i jahti, a ovaj svakako spada među one posebnije.
Da bismo razumjeli ovu brodicu, najprije moramo znati ponešto o njenom matičnom brodu. Motorna jahta Seawolf sagrađena je u nizozemskom brodogradilištu J&K Smit i isporučena 1957. godine kao oceanski tegljač. Godinu kasnije isto je brodogradilište isporučilo njenu mlađu i poznatiju sestru Elbe, koja je poznata kao drugi Greenpeaceov brod (od 1985. do 2001.) i danas se nalazi u sklopu muzeja u Maassluisu, u Nizozemskoj. Seawolf je do sad prošla nekoliko transformacija, a posljednji veliki remont 2016. godine. Trenutno se nalazi u fazi kompletne rekonstrukcije.

Opsežan refit Optimus Primeovog matičnog broda – Seawolf
Njezin kanadski vlasnik Mike Potter jedan je od pionira softveraške industrije, matematičar, fizičar, veteran kanadske kraljevske mornarice i počasni pukovnik kanadskih kraljevskih zračnih snaga, kolekcionar povijesnih zrakoplova, ali i strastveni zaljubljenik u plovidbu, jedrenje, ronjenje, avanturist… Danas umirovljeni obiteljski čovjek svoju jahtu koristi za ekspedicije i plovidbu preko 50 dana godišnje. Ostatak godine Seawolf je u funkciji jahte za ekskluzivni charter.
Seawolf je namijenjena za primanje do 12 gostiju i 20-ak članova posade. Opremljena je brojnim morskim igračkama. Među kojima su i drvena jedrilica, vodeni skuteri, RIB-ovi, kajaci… A kada bude porinuta, Optimus Prime će služiti kao pomoćni brod. U sklopu opsežne rekonstrukcije ipak će zadržati originalne dizelske motore iz 1957. koje će kompletno modernizirati. Sustav pogona će se nadograditi i paralelnim elektropogonom te baterijskim sklopom kapaciteta (pazi sad) 3,4 MWh. Promijenit će se i njena kompletna unutrašnjost i u potpunosti prilagoditi suvremenim pojmovima luksuzne ekspedicijske jahte. Dobit će i novi veliki kran na krmenoj palubi, kojim će se Optimus Prime lansirati u more.

Savršen balans za podizanje Optimus Prime-a u jednoj točki
Prvo porinuće bilo je tek nekoliko dana prije negoli smo ga došli testirati, sredinom svibnja. Na novim gatovima marine Izola čekao nas je dizajner Andrej Justin. Na brodu su već bili kapetan matičnog broda Sea Wolf, Winston Joyce-Clarke i dvojica mornara. Već na prvi pogled i slučajnom je prolazniku jasno da gleda u posebnu brodicu.
Građena je tehnologijom kompozitnog sendviča od tvrde pjene Corecell, karbona i epoksilne smole. Time je postignuta minimalna težina ali velika čvrstoća trupa. Unatoč robusnosti, volumenu 11-metearkke brodice, potpuno opremljena, s hibridnim pogonom, baterijama i punih tankova teži tek 6 tona. U suštini ovo je veliki tender, s modernim dizajnom trupa. Ima duboki V profil i prema krmi stepenasti trup. Sastoji se od golemog radnog kokpita, poluotvorenog prostranog i vrlo udobnog putničkog salona, krmene platforme i panoramske prove. Vrh bow rider prove otvara se u stepenice poput navalnog broda.
Predviđena je za plovidbu u vrlo zahtjevnim uvjetima. Pa je i opremljena vrhunskom opremom koju ne viđamo često na brodicama. U pregradama trupa ima velike škropce na koje se veže snop traka. Pomoću njih se brodica podiže dizalicom u jednoj točki hvatišta. To podrazumijeva da je savršeno izbalansirana. Justin nam objašnjava da je upravo radi toga velike tankove vode i dizela smjestio u centralnom dijelu brodice kako se balans ne bi mijenjao ovisno o tome jesu li spremnici puni ili prazni.

U krmenom dijelu, ispod kokpita je velika strojarnica u kojoj se nalaze dva Yanmara 8LV-370Z sa sterndrive propulzijom. Međutim, ovo je hibridna brodica, pa paralelno s dizelskim snagatorima od 370 KS svaki, u sustavu pogona nalaze se i pulski TEMA 20kW elektromotori namijenjeni čistoj i tihoj plovidbi u ekološki osjetljivim područjima. Za kontra balans strojarnici u krmi, ispod prolaza kabine od tankova prema provi nalazi se sklop od 16 SuperB LiFePO4 baterija s ukupno 1680 Ah, BMS i drugi dijelovi hibridnog sustava.
Opremljenost Optimus Prime-a opravdava njegovo ime
Zadovoljno kimamo glavom i promatramo lijepe linije brodice, prostranost kokpita, a Justin ponosno počinje nabrajati koje su sve posebnosti i zanimljiva rješenja utkana u ovaj tender. „Ovo na vrhu jarbola je FLIR uređaj za night vision, na dnu jarbola je Furunov radar, a u sredini je ultraprecizni GPS uređaj koji u kombinaciji sa snažnim Wassp multibeam sonarom instaliranim u zasebnom ležaju u trupu brodice omogućava detaljno mapiranje morskog dna.“ Riječ je o uređaju koji ima odstupanje preciznosti oko 3 cm bilo gdje u svijetu.
Budući da Seawolf plovi i u polarnim akvatorijima, gdje ne postoji precizno skenirano dno, nisu zabilježeni koraljni grebeni koji se mijenjaju, kao ni led koji mijenja i obalnu liniju, ovaj tender između ostalog služi i za to da prije ulaska u uvalu i prije sidrenja velikog matičnog broda, skenira uvalu i morsko dno. To je važno kako Seawolf ne bi doveli u nepovoljni položaj za sidrenje ili se nasukali, jer u osamljenim područjima nema službe koja će priskočiti u pomoć.

Optimus Prime je opremljen standardnim Furuno radarom, glasnom trubom i snažnim potražnim svjetlom na upravljanje joystickom, za navigaciju i signalizaciju u magli i noću. Svaki djelić broda ima funkciju i dobro promišljeno rješenje. U velikoj središnjoj kabini smješten je salon opasan velikim prozorima s blago zatamnjenim staklima. Iako je matični brod opremljen za polarne uvjete, povremeno će boraviti i u toplim krajevima… Pa je u prednjih pet stakala ugrađeno grijanje koje služi za odmrzavanje, kao što imaju automobili. Izradila ih je po narudžbi slovenska tvrtka Resnik Glass iz Krškog.
Unutrašnjost tendera posvećena funkcionalnosti i udobnosti
Brodica je predviđena za prijevoz 12 putnika plus skiper. Unutrašnjost se ustvari sastoji od prostranog i ugodnog salona s amortizirajućim sjedalima bočnim klupama u stražnjem dijelu, te s vrlo malim prostorom u kojem je kemijski WC na lijevoj strani i skiperskom konzolom na desnoj strani. Budući da će se brodica koristiti za prijevoz i kao radno plovilo, te glisirati i u zahtjevnim uvjetima mora, htjeli su izbjeći instalaciju crnog tanka, koji u takvim okolnostima znaju puštati nepoželjan miris, te je kemijski WC postavljen samo za iznimnu upotrebu.

Sjedalima je posvećena posebna pažnja prilikom dizajniranja brodice. Opremljena je s 12 putničkih sjedala od kojih je šest Ullmanovih sjedala dizajniranih za apsorbiranje udara kod glisiranja u zahtjevnim uvjetima, ergonomski su prilagođena tijelu poput školjke, tako da čovjek u njima ne pleše lijevo-desno. Skipersko mjesto ima napredniji model Ullman Atlantic sjedala s dodatnim funkcijama podešavanja pozicije u svim smjerovima te podesivim naslonima za ruke. Usto, bočno su postavljene i dvije klupe s po tri sjedeća mjesta, a njih je dizajnirao Justin tako da budu u skladu s Ullmanovim sjedalima.
Kabina brodice ustvari je kabriolet, napravljena s pomičnim Webasto krovom od čvrste termoizolacijske tkanine, ali za potrebe odlaska u polarne krajeve Justin je dizajnirao i čvrste karbonske panele koji se skidaju i postavljaju pomoću vijaka, ovisno o destinaciji plovidbe. Sistem je jednostavan, no za izmjenu je ipak potrebno nešto vremena. Justin kaže da je Webastov mekani krov ustvari dovoljan izolator, no čvrsti krov je dodatna zaštita i izolacija. Kabina se prema krmi zatvara “šatorskim” zidom s platnenim vratima, kako bi unutrašnjost kabine mogli efektivno grijati.


High-tech tender projektiran je i građen u Sloveniji
Dok je u moru, zbog ravnih linija podsjeća na suvremene brze vikend-brodice, tipa Axopar, Saxdor, kakve je uostalom i Justin već dizajnirao, no konceptom se prilično razlikuje. Naročito ispod površine, jer Optimus Prime ima dublji V-trup nego navedeni brendovi s jednim metrom gaza. Trup ima i dvije poprečne stepenice na sredini podvodnog dijela trupa, kroz koje u stranu šišti morska pjena prilikom glisiranja. U to smo se uvjerili kada je brodica zajahala valove maestrala koji su se gusto nagurali prema punti Pirana.
Optimus Prime gradio se iz nule u slovenskom brodogradilištu Formatek u Jesenicama. Projekt nije razvijan s namjerom da postane klasična serijska brodica, već je to poluindividualni proizvod. Za trup i osnovne dijelove kontraštampe napravljeni su kalupi i u planu je da se napravi još nekoliko primjeraka na bazi ovog trupa, s individualnim konceptom rasporeda, dizajna interijera i funkcije prema namjeni korištenja brodice. Sve na testiranoj brodici izvedeno je od karbona i epoksija, osim skiperske konzole i nekoliko manjih detalja.

Krma je dizajnirana tako da na nju uspravno stane 12 bicikala, odnosno sva potrebna ronilačka ili druga oprema, ovisno o kojoj se aktivnosti radi. Primjerice, u sredini krmenog zrcala predviđeno je mjesto u koje se jednostavno postavlja karbonski stup za vuču, primjerice za wakeboarding za što je Optimus prime vrlo pogodan, zbog velikih valova koje stvara. Na sredini krmene platforme je postolje za instalaciju karbonskih “T” skala, pogodnih za ronioce.

“Gas do daske!”
Sad kad smo se upoznali s karakteristikama brodice, pokušat ćemo dočarati kakva je u plovidbi. Na moru smo imali uvjete oko pola metra vala sjeverozapadno od punte Pirana, dok smo u kontra smjeru imali vrlo mirnu morsku podlogu. Optimus Prime, koliko moćno zvuči, još je moćniji na moru. U jurnjavi po valovima ponaša se izvanredno stabilno. Teoretski postiže maksimalnih 45 čvorova, no mi smo postigli maksimalna 42 čvora. Vjerojatno bismo ta tri još razvukli da se pozabavimo trimanjem, a Justin nam kaže i kako brodica još nije sto posto optimizirana. Iz istog razloga nije bilo moguće isprobati elektropogon, za koji možemo pretpostaviti da je ugodan jer se radi o mirnoj i laganoj vožnji. U hibridnom modu predviđeno je da ima domet oko 20 nautičkih milja brzinom od oko 5 do 5,5 čvorova.

Nakon što smo odradili fotografski dio, bilo je vrijeme za testiranje plovidbenih sposobnosti. Ovo je trenutak kada se svima pojave dječački osmjesi na licima. Kapetan Winston najprije je provjerio jesmo li svi spremni, a nakon složnog “da!” kazao je samo “pedal to the metal” i brodica je poletjela. Doduše, Winston je iskusan kapetan i naravno da nije odmah lupio “gas do daske”, ali relativno brzim podizanjem okretaja, za manje od 10 sekundi našli smo se na 20 čvorova brzine. Prošlo je 20 sekundi i bili smo na 42 čvora. Zatim je demonstrirao nekoliko laganijih pa nekoliko naglijih okreta, a osim što sve pršti oko brodice kao da se nalazimo usred oka pijavice i čujemo zujanje propulzije, vožnja je ugodna kao u autobusu. U kabini se čuje zvuk propulzije, ali ne i motora, pa u vožnji ima uobičajenu razinu buke.
Biti za timunom ovakve brodice dobar je osjećaj. Optimus Prime moćan je i udoban stroj za razbijanje valova kojim se upravlja nježno i opušteno. Nema neugodnog udaranja trupa u more, nema trzanja, u zavoju ne proklizuje niti poskakuje kao što to zna biti slučaj kod brzih motornjaka. Vožnja je jednostavna, brza, a osjećaj plovidbe izuzetno siguran.
Tehnički podaci – Optimus Prime
- Dužina preko svega – 11,06 m
- Dužina trupa – 9,98 m
- Širina – 3,14 m
- Težina prazne brodice – 3845 kg
- Težina testirane brodice (pune) – 5972 kg
- Gaz – 1 m
- Pogon – paralalni hibrid, diesel / električni
Dizelski motor – 2 x Yanmar 8LV-370Z, 370 KS- Elektromotor – 2 x TEMA 20 kW
- Tank goriva – 2 x 400 L
- Tank vode – 150 L
- Maks. broj putnika – 12 + 1
- Cijena – na upit
- Informacije – Justin Yacht Design, e-mail: info@justinyachtdesign.com, www.justinyachtdesign.com
Originalno objavljeno u 272. broju Magazina More, lipanj / srpanj 2023. godine.


