Novim modelom Italia Yachts 12.98 Bellissima zajedrili smo na uzburkanom moru između Danske i Švedske i provjerili kako se snalazi Mediteranka sa sportskim pedigreom u jesenskom zagrljaju Skandinavije
Najprije da kažemo dvije-tri o brodogradilištu… Prvi model Italia Yachts 10.98 predstavljen je 2011. godine. Premda relativno mlado brodogradilište, od samog početka streme prema vrhu gradnje modernih regatnih krstaša, odnedavno su zakoračili i u segment motornjaka. Njihov višestruko nagrađivani koncept temeljen je na dugogodišnjem iskustvu ljudi iz svijeta sportske, rekreativne i luksuzne brodogradnje, pa su već s prvim modelima osvajali cijenjene europske brodograditeljske nagrade i bilježili sjajne rezultate u regatama po ORC premjeru.
Projektiranje, dizajn i brodogradnja su im na visokom nivou i za talijanske standarde. Iako su u međuvremenu djelomično promijenili vodstvo tvrtke, kućni dizajnerski tim i preselili se u nove brodogradilišne hale, ostali su vjerni ideji gradnje brzih modernih krstaša.
Zvučno ime brodogradilišta nije izabrano slučajno. Italija je svjetska velesila kada je u pitanju gradnja brodica i jahti za sport, rekreaciju i luksuz. Obilježene su dizajnom na koji se svi ugledaju i nastoje ga pratiti, implementirati u svoje brodove. Da budemo precizniji – kopirati. Taj mitski talijanski dizajn vidljiv je u gotovo svemu čega se ti Talijani prihvate dizajnirati. Pa i ne čudi da modeli Italia Yachtsa izgledaju atraktivno, moderno, brzo, elegantno, sportski… jednom riječju talijanski. S druge strane ime pred brodogradilište stavlja i odgovornost. Naime, treba opravdati dva pojma koja zajedno daju naslutiti da je riječ o nečemu iznimnom. Do kraja ovog teksta pokušat ćemo dočarati koliko su, prema našem sudu, u tome i uspješni.
Novo doba brodogradilišta Italia Yachts
Temelje Italia Yachtsa izgradila su dvojica sportskih jedriličara i vlasnika jedrarije. Obojica s dugogodišnjim iskustvom u natjecateljskom jedrenju na Olimpijskim igrama, America’s Cupu i regatama krstaša te desetljećima u nautičkom biznisu. Sada već bivši suosnivač brodogradilišta, Franco Corazza posljednje dvije godine zadužen je za Custom program Grand Soleila. Dok je drugi suosnivač, Marco Schiavuta i dalje na čelu prodaje i postprodaje. Prvi model IY 10.98 projektirao je Cossutti Yacht Design studio, a interijer je dizajnirao Emanuelle Pillon. Uslijedila su još četiri modela, a onda je 2015. predstavljena prva verzija Italia Yachtsa 12.98. Dizajnirao ju je tada kućni projektant brodogradilišta, Matteo Polli, danas jedan od najuspješnijih kad su u pitanju natjecanja po ORC-u.

Dosad su sagradili dvjestotinjak jedrilica. Posljednjih nekoliko godina proizvodnja se zahuktala, pa je prebačena iz Chioggie u veće brodogradilište u Fano. Grade u halama u kojima su nekada građeni Pershing pa potom Itama motornjaci.
Naš testni primjerak nove verzije IY 12.98 građen je taman u vrijeme prelaska iz jednog u drugo brodogradilište. U Dansku je isporučen ljetos, nekoliko mjeseci prije testiranja. Zbog preseljenja brodogradilišta i pritiska na isporuku bilo je, priznaje nam vlasnik, nekoliko sitnica koje je po isporuci trebalo ispraviti. No s obzirom da je riječ o novom modelu i svojevrsnom prototipu, nećemo ih niti spominjati. Naime, nova verzija modela Italia Yachts 12.98 ustvari je potpuno novi model.
Obilježja novog modela Italia Yachts 12.98 Bellissima
Za linije trupa, strukturu i dizajn eksterijera bio je zadužen studio Cossutti Yacht Design u suradnji s kućnim timom brodogradilišta. Dizajn interijera nastao je suradnjom studija Arbore & Partners i kućnog tima. Novi model je pola metra duži i 20 cm uži od starog. Ima malo dublji gaz i jednu tonu je teži od modela iz 2015. godine. Premda sličan, ovo je potpuno novi dizajn u svakom pogledu, što je vidljivo sa svih strana.

Ima važne karakteristike moderne jedrilice – široku krmu s velikom podiznom krmenom platformom, dva kola kormila, prostrani kokpit, moderno jedrilje s prihvatima sartija na bokovima, integriranim baštunom, električnim vinčevima te gindacima i drugim konopima provučenim ispod površine palube do skiperske pozicije s obje strane, prirodno osvijetljen interijer, ali i neke značajke koje danas rijetko viđamo na novim modelima.
Jedna od temeljnih različitosti naspram aktualnih konkurentnih modela je jedan umjesto dva lista kormila, što je danas prava rijetkost. Pogotovo na performansnim jedrilicama, kao i ravni vertikalni vrh prove od vodene linije prema gore.
Dvije izvedbe modela – Italia Yachts 12.98 Bellissima i Fuoriserie
Kao i drugi modeli Italia Yachtsa, gradi se u dvije verzije, Bellissima i Fuoriserie. Naš primjerak bio je verzija Bellissima koja je opremljena udobnije i luksuznije. U Danskoj smo tijekom testiranja, pokraj ove 12-ice imali prilike upoznati i regatnu verziju manjeg modela Italia Yachts 11.98 Fuoriserie. Nju, nažalost, nismo stigli testirati. To jest drugi model, ali filozofija je kod oba modela ista. Razlika između udobne i regatne opreme itekako je primjetna. Kod svih modela Italia Yachtsa, na istoj bazi trupa i palube, regatna verzija nudi se s karbonskim jarbolom i bumom. Može biti opremljena sa 6 ili 8 vinčeva, ovisno o tipu glavnog jedra, odnosno s pataracima ili bez njih.

Tu je i niz opcionalnih stavki. Vrsta obloge palube i kokpita, klizač škote glavnog jedra ili fiksna centralne pozicije. Nadalje, ograda od anodiziranog aluminija ili inoksa, s pomičnom krmenom platformom ili bez nje. Regatna ima gotovo prazni interijer, a Bellissima bogato opremljenim za krstarenje. Različita je i vrsta materijala te kroja jedara. Zatim u dužini baštuna, pregradama od integriranog kompozitnog sendviča pjene i stakloplastike ili plastificirane šperploče itd.
Bellissima koju smo mi testirali opremljena je za krstarenje. Kuhinja je kompletna, s hladnjacima i pećnicom. Toaleti su prostrani, luksuzno opremljeni s ukrasnim detaljima. Salon ima udobne naslonjače, audiosustav, ukrasne drvene elemente, rasvjetu koja naglašava topli ugođaj. Opremljena je sustavom grijanja i nizom stavki koje bismo poželjeli na brodu za krstarenje. Ipak, sve na ovoj jedrilici napravljeno je tako da čim manje teži. Pa je verzija za regate tek nekoliko stotina kilograma lakša. To na brodici ove veličine i nije neka prevelika razlika, s obzirom na to što sve dobivamo.
Funkcionalan kokpit Italia Yachts 12.98 jamči sigurno i komotno jedrenje
Naša Bellissima u kokpitu je imala nešto više opreme od standardne. Primjerice veliki Harkenov klizač škote glavnog jedra ispred nosača koluta kormila. Kretanje kokpitom, kao i ostatkom palube je udobno i djeluje sigurno. Kada dio posade sjedi na klupama i dalje se može nesmetano prolaziti po bokovima ili kroz kokpit. Pritom je na raspolaganju čvrst prihvat za fiksni centralni stol ili za sajle bočne ograde. Naročito puno prostora ostavljeno je skiperu na krmi između visoke ograde i timuna. U regatnoj verziji predviđeno je da iza skipera ima manevarskog prostora za vinčeve pataraca.

Jedrilica je dizajnirana tako da njome može upravljati manja posada. Idealno je s cijelom posadom, no može i udvoje, a iskusniji jedriličari lako bi se snašli i u solo plovidbi. Krma je široka oko 3,5 metra i jedrilica se “voli” naginjati. Tako nagnuta može biti nezgodna prilikom pada, pa valja oprezno koračati. Zbog toga su u kokpitu praktični rukohvati od inoksa postavljeni na nosače koluta kormila. U kretanju će pomoći prihvat za čvrsti fiksni stol u sredini te naslonjači klupa u kokpitu.
Upravljačka ručica motora, urice i sustav paljenja nalaze se na klasičnom mjestu u desnom boku ispod klupe. Prostor u kokpitu otvoren je tipično za performansne jedrilice, sa standardnim sprayhoodom. Ima dovoljno mjesta za instalaciju biminija, no to bi značajno utjecalo na liniju brodice i praktičnost kretanja.
U krmi pod nogama skipera nalaze se dva velika spremišta. Tamo je i dobar pristup sustavu kormila, a u sredini je samopražnjivi prostor namijenjen za kutiju splavi za spašavanje.
Testni primjerak opremljen je djelomično opremom regatne verzije
Pregled iz pozicije kokpita, pa i prilikom sjedenja na bočnoj klupi, jako je dobar. Naš testni primjerak opremljen je roll sustavom u bumu s neprekidnim kružnim podizačem koji se nateže pomoću električnog vinča. Takav bum nije omiljeni izbor jedriličara zbog mogućnosti zapinjanja jedra. Ali je praktičan i omogućava jednostavno, brzo i precizno kraćenje glavnog jedra, ovisno o potrebi i jačini vjetra. A u slučaju hitnoće, može ga se spustiti po klizaču. Naravno, i genova je na sustavu namatanja, s linijom namatanja provedenom ispod palube, pa ne smeta tijekom hodanja po provi.

Genova je maksimalne veličine u donjem porubu. Prilikom viranja treba u okretu pritegnuti jedro, okrenuti brod i zatim namjestiti trim jedra jer ne prelazi samo ogradu. Može se virati pa naknadno ručno prebaciti donji porub jedra unutar ograde prove. Riječ je o preferenciji vlasnika i u suštini ne predstavlja nikakav problem. Tijekom jedrenja gotovo da nema potrebe napuštati kokpit, skoro sve se može obaviti iz skiperske pozicije jer je nadohvat ruke.
Na jačem vjetru Italia Yachts 12.98 pruža dobru dozu adrenalina
Kada smo izlazili iz marine u Helsingoru, s boka smo imali oštre valove visine jednog metra. Vršci valova su se prilično pjenili. Šibao ih je hladan sjeverozapadni vjetar brzinom od 30-ak čvorova, koji je na refule dobrano prelazio i 40 čvorova. Morali smo kratiti glavno jedro na prvi krat i popustili škotu jer je jedrilica prelazila magični kut nagibanja od 45°. Budući da je jedrilica isporučena tek par mjeseci prije našeg testiranja, vlasnik još nije precizno uštimao jedrilje. A i do tad još nije imao priliku zajedriti tek u nešto zahtjevnijim uvjetima. Dojam je svejedno bio odličan, unatoč tome što je manjak napetosti u D2 bio vidljiv golim okom. S tom brigom na pameti, bili smo oprezni i nismo htjeli forsirati jedrilicu.
Vjetar je dizao i morali smo se vratiti u marinu sačekati da ipak mrvicu popusti. Nekoliko sati kasnije ponovo isplovili. Kada su refuli dostizali brzinu od 32 čvora i postigli smo konstantu od 20-ak čvorova, imali smo uvjete u kojima je moguće fotografirati pa smo ponovo zajedrili.

U nekoliko navrata, prilikom snimanja, uspijevali smo vidjeti i kobilicu, a iza krme stvarala se lijepa bijela krijesta. Samo s glavnim jedrom jedrilica je hvatala prilično lijepu brzinu. S genovom u takvim uvjetima GPS nam je nerijetko pokazivao preko 9 čvorova niz vjetar i oko 8 u orcu. Ovo je komad broda, s četveročlanom posadom težak oko 9 tona. Namijenjena je brzom ali luksuznom krstarenju. Ali s vjetrom u krmu bilo je trenutaka kada je osjećaj na timunu kao na puno manjoj sportskoj jedrilici.
Italia Yachts 12.98 Bellissima može se dobro jedriti i s malom posadom
Dobro podnosi vjetar i oprašta manjak koncentracije. Reakcija kormila je odlična, ipak ne prebrza i može ju se vrlo precizno kontrolirati bez poteškoća. Dobro podnosi i jače nalete vjetra. Osjetno zabacivanje prema vjetru na kormilu osjećamo tek kad zapuše preko 30 čvorova. I to se vrlo brzo ispravlja malim korekcijama na kormilu i otpuštanjem škote. Mi smo imali čovjeka na škoti, ali uz malo kraćenja, mogli bismo cijelu korekciju bez problema napraviti samo na kormilu.
Da se malo bolje upoznamo s jedrilicom, preciznije izbalansiramo i natrimamo jedra, brzinomjer bi pokazao kojih pola ili čvor više. Ali nećemo cjepidlačiti. Uzbuđenja nije nedostajalo niti malo. Unatoč brzom jedrenju u akvatoriju između Helsingora i švedskog otočića Ven te grada Niva prema Kopenhagenu, ni u jednom trenutku nismo gubili kontrolu nad jedrilicom niti je bilo naglih pokreta ili neugodnog prskanja.

Dapače, paluba na provi je po povratku u marinu bila gotovo u potpunosti suha. Bez straha od neugodnog zalijevanja mogli smo snimati atraktivne kadrove nagibanja jedrilice naslonjeni leđima na prednji štraj. Kretanje uz privjetrinsku ogradu nije predstavljalo nikakav naročiti izazov. Prilikom nagiba, može se prolaziti bez problema i donjom stranom tik uz more.
Interijer u Italia Yachts 12.98 Bellissima dodatno dolazi do izražaja noću
Raspored je vrlo klasičan, s vlasničkom kabinom u provi i vlastitom prostranom kupaonicom te dovoljno prostora za spremanje stvari, velikim ormarom na ulazu i lijepim ukrasnim linijama. Imali smo vremena brodicu pomno promotriti tijekom dana i tijekom večeri, a interijer se doima još ljepšim kada padne mrak. To su postigli pametno postavljenim dugim linijama elemenata u interijeru. Sve te linije prati ugodno, toplo i nenapadno difuzno svjetlo. Ono se nježno odbija od gelcoata, bijelih plohi brodskog namještaja i svijetlih presvlaka stijenki.
Salon se sastoji od velike polukružne klupe sa stolom koji se može proširiti. Nasuprot, na desnoj strani je velika ravna klupa koja može služiti kao ležaj za odmor. Dobro će doći prilikom duže navigacije. S obje strane boka u salonu instalirane su elegantne klizne grilje od tikovine. Zatvorene decentno skrivaju elektroničke uređaje i električnu ploču.

Opcija je i sklopivi navigacijski stol u desnom boku salona. Nešto što je gotovo pa iščeznulo iz dizajna modernih krstaša. Kuhinja je pristojne veličine. Hladnjaci su velikog kapaciteta. Pećnica s plinskim plamenicima je na gimbalu pa se može kuhati u plovidbi. Ladice i ormarići za namirnice su dovoljno prostrani i praktično projektirani. Znakoviti detalj dizajnera je i mali prozorčić za ventilaciju. To prečesto izostaje na novim modelima brodica zbog narušavanja estetike, što ovdje nije slučaj. Pozicija jarbola blago zaklanja sredinu salona, ali nam je drago vidjeti da ona ne određuje dizajn interijera, nauštrb plana jedrilja.
Dobar komfor u potpalublju za pojmove performansnog krstaša
Nasuprot kuhinji je veliki toalet s izdvojenom tuš-kabinom i dobro ventiliranim prostorom. Ispod kokpita su klasične krmene kabine s ležajevima dovoljno širokim za dvije odrasle osobe, a između je dobro izolirana strojarnica. Pristup strojarnici ima bočno i pod stepenicama. Nije velika kao što bismo očekivali na ovoj veličini broda, ali dovoljno pristupačna za obavljanje servisa. Ona nema presnažan motor, kakav se danas ugrađuje na krstaše radi pretežito motorne plovidbe.
Bellissima je uistinu lijepa jedrilica. U mnogo detalja koji ne stanu na ovih nekoliko stranica testa, pokazuje dobar primjer performansnog krstaša kakav bi trebao biti. Boravak na njoj je bez sumnje ugodan i imamo mnoštvo komfora za obiteljsko jedrenje ili regatni vikend sa šesteročlanom posadom. A opet, nije nagruvana nepotrebnim drvom što na ovom tipu brodice ne pripada. Nema čak previše nepotrebne imitacije drva furnirom osim na frontama ormarića u salonu i nešto više u kabini gdje je lijepo osjetiti topliji ugođaj.

Italia Yachts 12.98 Bellissima | |
---|---|
Dužina preko svega | 14,30 m |
Dužina vodene linije | 12,55 m |
Širina | 3,95 m |
Gaz | 2,30 / 2,40 / 2,46 m |
Istisnina | 10.000 kg |
Tank goriva | 210 l |
Tank vode | 350 l |
Površina glavnog jedra | 58,40 m² |
Površina genove | 51,00 m² |
Površina genakera | 178,00 m² |
Broj kabina | 3 |
WC | 2 |
EC Kategorija | RINA, A |
Navalna arhitektura | Cossutti Yacht Design |
Dizajn interijera | Arbore & Partners / Italia Yachts |
Dizajn eksterijera | Cossutti Yacht Design / Italia Yachts |
Cijena osnovnog modela bez PDV-a | 402.600 € |
Cijena testiranog modela bez PDV-a | 597.147 € |
Zastupnik: YM Yachts & Brokerage, ACI Marina Split (uz prethodnu najavu), tel.: +385 91 919 0001, e-mail: luka@yacht-match.com, www.yacht-match.com/italiayachts
Napisao i snimio Teo Marević
Originalno objavljeno u 276. broju Mora, veljača / ožujak 2024.