Hanse 510 je idealna charter brodica, lako upravljiva, udobna i golema, a kad zapuše, jedrenje njome može i ugodno iznenaditi
Već po dobroj tradiciji svaki put kada se zaputimo u Kaštela testirati novu Hanse, vjetra ni na vidiku. Prošli nas je put oprao neverin, pa bonaca, a onda smo jedva izvukli test na slabom vjetru. Stoga smo ovaj puta Hanse 510 testirali dva puta. Prvi put smo dali sve od sebe, dizali glavno jedro, genovu i genaker, ali uzalud.
Tanašni maestral od 3 čvora nije uspijevao niti napuniti jedra. To nam je doduše ostavilo dovoljno vremena da se pomno upoznamo s novom “Švabicom” i zaplovimo na motor. Dva tjedna poslije, sreća nas je pomazila. Zaplovili smo iz Segeta Donjeg. Puhalo je 15 do 20 čvorova juga, a jedrilica je opravdala sva očekivanja, pa i nadmašila.
Znali smo da nova Hanse, kao i prethodni modeli iz nove linije, dobro jedri. Dizajn ponovo potpisuje studio Berret-Racoupeau. Francuski dvojac zaslužan je i za modele Hanse 460 i 410, a nedavno je najavljena i nova Hanse 360. Iako je Hanse 510 stvorena za charter u kojem se objektivno malo jedri, a puno plovi na motor, iznenađujuće dobro jedri.
Ideja na kojoj počivaju sve jedrilice ovog branda je Easy Sailing, ali i Fast Cruising. Izgleda da brodogradilište svakim novim modelom uspijeva taj koncept gurnuti korak dalje. Lakoća ne samo jedrenja već postojanja na ovoj jedrilici superiorna je ako je usporedimo s jedrilicama iste dužine prije 10 godina.
Prostrana paluba pogodna je uživanje u plovidbi i na sidru
Raspored na palubi pruža iznimnu ugodu. Hvatišta pripona su na bokovima, kao i na svim modernim krstašima. Stoga su bočni prolazi veoma široki, s visokom bočnom ogradom. Na svakom koraku imamo se za što uhvatiti. Prova je ravna i prostrana, pogodna za baratanje jedrima, brzo kretanje prilikom pristajanja ili sidrenja.

Dovoljno je velika površina da se tamo prilikom sidrenja mogu postaviti i sklopivi stol i stolice ili se sunčati. Na samom vrhu prove je integrirani baštun s dvostrukim nosačem sidara. Nosivi dio je od nehrđajućeg čelika, a vanjski dio od stakloplastike s gelcoatom, pa je izgled baštuna usklađen s linijom trupa.
Predviđen je za jednostavno kačenje letnih jedara. Opcionalno se na njega može staviti fiksna roll genova u bližem hvatu, te genaker ili Code 0 na vrh. Jedrilje je dizajnirano u skladu s filozofijom jednostavnog jedrenja. Aluminijski Selden jarbol i bum tipični su za ovaj tip jedrilice i ima ležište na palubi, te ne prolazi kroz kabinu.
Glavno jedro podiže se na klizačima po vodilici, što omogućava brzo podizanje i spuštanje, s manje trenja i mogućnosti zapinjanja. Šteke glavnog jedra su preko cijelog trbuha, pa jedro ima dobru formu. To znači i da nije pogodno za jedrenje u slabom vjetru, kakav ovoj jedrilici uostalom i ne odgovara. U takvim uvjetima plovit ćemo na motor.
Hanse 510 je i s 30 čvorova vjetra ugodna za jedrenje
Bum je visoko postavljen na jarbol. Stoga je ispod puno mjesta. Dovoljno za izležavanje ili za postavljanje, primjerice, vreće jedra u pripremi. Flok na namatanje postavlja se na samopreletni klizač. U opciji se nude i klasični bočni klizači za flok, odnosno genovu. U slučaju dvostrukog sustava s flokom i genovom, nudi se opcija postavljanja klizača u sredini brodice za flok, te par klizača u ravnini s kokpitom, na rubu palube za genovu.
Kada su bimini i sprayhood podignuti, prolaz na bokove je malo nespretan. Treba zagaziti na klupu kokpita, preko visokog naslona. No to neće biti tako često. Jer svi gindaci i škote provučeni su ispod površine palube do skipera na krmi, s jedne i druge strane. Naravno, to u praksi nije uvijek tako, te je potrebno otići na palubu, barem provjeriti gdje zapinje glavno jedro. Na drugom testu imali smo sklopljeni bimini, bez sprayhooda, pa je prolaz bio komotniji.
Iako je na ovoj jedrilici sve pojednostavljeno, to ne znači da ona loše jedri. Dapače, za krstaša ovog kalibra, čiji je prvenstveni kriterij biti udobna jahta u dvotjednom ili trotjednom krstarenju, ona jedri jako dobro. Projektirana je tako da trpi i oprašta, a njena blaga tromost učinit će plovidbu ugodnom. Hanse 510 je svrsishodna jedrilica koja će na vjetru od 10 do 30-ak čvorova i dalje biti ugodna za plovidbu i onima koji nisu pasionirani jedriličari. Ne možemo je uspoređivati s jedrilicama koje su projektirane za brzo jedrenje i jedrenje u svim uvjetima. Ona je univerzalna udobna jedrilica za krstarenje i kao takva odlično funkcionira.

Golemi kokpit na Hanse 510 nudi se i s hard topom
Po dužini je najbliža starijem modelu Hanse 505 iz 2014. godine. Od nje je duža 57 cm i šira 14 cm, a teža svega 1600 kg. Tu valja uzeti u obzir da je nova Hanse viša u kabinskom dijelu te šira u krmenom dijelu, kao i u provi, pa je volumen interijera još veći. A veći prostor unutar trupa osnova je za veću udobnost u plovidbi. Zbog širine u krmenom dijelu, ima i veći kokpit. Nova Hanse 510 nudi se u opciji s hardtopom u kokpitu sa središnjim pomičnim krovom od tkanine.
Obje naše Hanse opremljene su klasičnim dizajnom biminija od inoksa i tkanine, širokim gotovo 5 metara. U kombinaciji s visokim sprayhoodom, pruža duboki hlad u cijelom kokpitu. Prostor dovoljno velik da tijekom jedrenja u njemu boravi 10 ljudi bez guranja. Pritom skiper može sam upravljati svime iz kokpita. Uz pomoć još dva para ruku, upravljanje Hansom 510 je mačji kašalj.
Ova jedrilica dizajnirana je s idejom da najviše vremena provodimo u kokpitu, sa svim potrebnim nadohvat ruke. Na više mjesta ima predviđena mjesta za sigurno odlaganje čaše ili boce s pićem. Stolovi su čvrsto napravljeni, od punog drveta, ojačani stakloplastikom. Oba stola nalaze se na čvrstim pomičnim nogama. Kada se spuste, pretvaraju kokpit u dva golema vanjska ležaja. Podignuti pružaju čvrst oslonac ili rukohvat prilikom prolaza sredinom kokpita.

Preglednost, funkcionalnost i prostranost
Skiper ima na raspolaganju dva velika nosača koluta Jeffa System, sa svim potrebnim navigacijskim uređajima. Tamo su i sve važne komande broda, a po potrebi, može se ugraditi još štogod jer mjesta ima napretek. Tijekom plovidbe može se sjediti na bočnim ili krmenim klupama. Iz pozicije skipera preglednost je odlična unatoč velikom biminiju i sprayhoodu. Gotovo da nema mrtvih kuteva.
U sredini krmene klupe nalazi se i plinski roštilj te dodatni spremišni prostori nadohvat ruke. Roštilj u vanjskom dijelu puno znači za pripremu jela a da interijer ne ispunimo mirisima pečenja i prženja. Ispod klupa su veliki gavoni u koje stanu bokobrani, konopi, prsluci i ostale priručne stvari. Naša druga Hanse imala je jedan, a mogla bi se ugraditi i dva hladnjaka ladičara. U podu kokpita, do ulaza u interijer spremište je splavi za spašavanje.
Također u podu kokpita između koluta timuna nalazi se otvor u garažno spremište. Glavni pristup garaži je s goleme pomične krmene platforme. Unutra stane byboat veličine 3 m s motorom, bez potrebe za ispuhivanjem. Garaža nudi i opciju izvlačne dizalice. Njome možemo porinuti i spremiti byboat s motorom začas, bez poteškoća.
Velika brodska kuhinja stvorena je za charter i veliku posadu
Interijer ovako voluminozne jedrilice je očekivano velik. Nudi se u nekoliko verzija rasporeda i stila uređenja. U svakoj verziji sekcija od salona do krme ostaje ista. Uključuje dvije prostrane kabine s dvostrukim ležajem izdašne veličine. Svaka je opremljena s mnoštvom prostora za stvari u ormaru i bočnim spremištima. Također, sve verzije rasporeda uključuju garažni prostor u samoj krmi. Salonski prostor razlikuje se u manjim promjenama rasporeda.
Naručitelj može birati veličinu stola, a time i blago promijenjen oblik polukružne klupe. Nadalje, uz salon može biti glavna (najveća) kupaonica s lijeve ili s desne strane. Ako je na lijevoj strani, u prostoru nasuprot može se birati između male kabine s krevetima na kat, male kupaonice ili velike kupaonice, odnosno prazne kabine za spremište.

Hanse na 510-ici nudi više verzija rasporeda
Ovisno o odabiru kabine u desnom boku, malo se razlikuje i veličina kuhinjske radne površine. Valja napomenuti da je kuhinja i u najmanjoj verziji prostrana. Prova ima nekoliko verzija. Prostor u samom vrhu prove rezerviran je za sidreni lanac i vitlo. U sljedećoj sekciji može biti golemo spremište za jedra i bokobrane ili mala skiperska kabina s vlastitim WC-om. Ono što bismo uobičajeno nazivali vlasničkom kabinom u provi, ovdje se nudi u čak pet verzija. Tri verzije su s jednim king-size otočnim krevetom za dvije osobe, s pristupom s triju strana.
Razlikuju se po tome imaju li walk-in ormar, radni stol, kupaonicu s tuš-kabinom ili izdvojenu kupaonicu od WC-a. Zatim je tu verzija prove u kojoj su po dvije simetrične kabine, raspored kakav je na našoj prvoj testnoj Hanse 510. Svaka sa svojom kupaonicom i velikim krevetima za dvije osobe, ali bez pristupa s triju strana. Postoji i peta verzija u kojoj su dvije simetrične kabine, svaka s vlastitom kupaonicom, ali s po dva kreveta na kat i nešto više prostora za kretanje.
Druga Hanse više nam se svidjela. Raspored je orijentiran više vlasnički s manje kabina, ali puno više komocije.


Salon na Hanse 510 je kao dnevni boravak
Unutrašnjost Hanse 510 je veoma svijetla, u skladu s trendovima u brodogradnji. Interijer je građen od laganih šperploča s lijepim furnirom svijetlog oraha ili tikovine. Površine u kuhinji također se mogu birati ovisno o preferencijama naručitelja. Opremljena je vrlo bogato. Kuhinjski elementi u standardu uključuju i spremište za otpad za dvije ili tri kante, 10-ak kabineta za pospremanje hrane i posuđa. Na raspolaganju imamo desetak dubokih ladica, izvlačni element za boce ulja, octa i sličnih potrepština, po uzoru na kućne kuhinje. Prozori natkabine iznad kuhinjske površine mogu se otvoriti i tako imamo prirodnu ventilaciju.
Štednjak je velik, s tri plinska plamenika i pećnicom, na gimbalu. Vjerojatno najvažnija stavka ove kuhinje su čak tri hladnjaka/zamrzivača. Jedan je veliki ladičar, koji ćemo vjerojatno koristiti za rashlađivanje pića i sličnih stvari. Zatim je tu manja komora s bočnim vratašcima, vjerojatno najbolje služi kao zamrzivač, za led i slično. Najveća komora je ona u kutu, klasični brodski hladnjak velikih dimenzija s gornjim poklopcem.
Salonski separe je ogroman. Unutra 10 osoba stane komotno oko stola, a u opciji se nudi i veći. U sredini salona, uz naslon klupe je fiksni element. On služi za lakše kretanje brodom prilikom jedrenja, na njega se mogu odložiti stvari iz džepova. Ispod gornjeg poklopca je električni panel s digitalnim prekidačima, VHF stanica, radiouređaj, glavne sklopke i ključ motora. U donjem dijelu su ladice i još prostora za spremanje priručnih stvari. Mjesto pogodno za spremanje dokumenata broda, posade i ostalog.

Kad lijepo zapuše jedri iznenađujuće dobro
Drugi put, izašli smo na oko 17 čvorova juga iz Segeta Donjeg. Još smo plovili na motor kad smo podigli glavno jedro. Jedrilica je odmah dobila potpunu stabilnost i nekoliko čvorova brzine. Ovo spominjemo iz razloga što se kombinirano jedrenje s motorom u charteru često koristi. Jedrilica se ne naginje prejako, motor radi na niskim okretajima, a valovi se lome o provu i s lakoćom orcamo.
Otvorili smo i 100-postotni flok, a Hanse 510 je pokazala mišiće. Motor smo ugasili i u oštru orcu do 33 stupnja aparenta jedrili brzinom 6,5 čvorova, na 17 čvorova vjetra. Mezzonave uz blago laškanu škotu glavnog, brzina je konstantno bila preko 8,5 a povremeno i preko 9,4 čvora. U krmu su brojke nastavile biti oko 8-ice.
Nismo plovili na otvorenom, ali na obalnim oštrijim valovima gotovo uopće nema zanošenja s vjetrom i valom u krmu. Kontrola je lagana. Svako viranje sastoji se samo od okretanja kormila. Sve se ostalo odvija samo. I pojlabanda teoretski, no kod jedrilica s ovolikom površinom glavnog jedra, dobro je pritegnuti škotu, da ne stvaramo nepotrebni stres na sartige.
“Pravi jedriličari” za charter jedrilice imaju svakakve nazive, no Hanse 510 zaista lijepo jedri. Na njoj nećemo osjetiti adrenalinsko jedrenje. Ali ugodu u jedrenju od 20 čvorova, apsolutno.

Kada nema vjetra, tu je snažan motor
Kako smo i napisali na početku, ovo je jedrilica koja nije predviđena da će se njome jedriti kada je vjetar slab. U ljetnom periodu kada nastupe gužve, motor se pali češće da bismo dospjeli uhvatiti slobodnu bovu, vez u marini ili na rivi. Stoga je nemalo važan element plovidba na motor, naročito u charteru.
Prva Hanse imala je Yanmar od 85 KS, više nego dovoljno da jedrilica postiže brzinu trupa na 70 posto gasa. Drugi testni primjerak imao je najsnažniju opciju, Yanmarov četverocilindrični motor od 110 KS. Takav postiže maksimalnu brzinu na polovici gasa, manje se troši, ekonomičniji je i tiši pri istoj brzini usporedno sa slabijim motorom.

Propulzija je na pripadajući Yanmarov Saildrive. Motor je za potrebe chartera limitiran na 75 posto snage, pa vrti maksimalnih 2400 RPM. Sa slabijim smo postigli maksimalno 8,3 čvora s limitacijom, a sa snažnijim motorom 9,2 čvora na 3/4 gasa. Sve više od toga ne povećava brzinu i više troši.
Brod je opremljen i izvlačnim pramčanim potisnikom za lakše manevriranje u skučenom prostoru. Riječ je o jednostavnijem Quickovom potisniku. Hanse Yachts u opciji nudi veliki izbor opreme. Tu su dvije jačine generatora od 6,4 kW ili 8 kW, 3 ili 4 klimatizacijska uređaja, s dodatnim priključkom struje na kopno. Zatim su tu opcije dodatnih hladnjaka u kokpitu, perilica suđa u kuhinjskom prostoru, dodatni tank pitke vode i goriva, tank sivih voda itd.
Napisao: Teo Marević
Snimili: Teo Marević i Braslav Karlić
Tehnički podaci – Hanse Yachts 510
- Ukupna duljina – 15,97 m
- Duljina trupa – 15,25 m
- Duljina vodne linije – 14,40 m
- Širina – 4,91 m
- Gaz – 2,43 m
- Težina – 16,54 t
- Duljina gl. jarbola iznad vod. linije – 23,55 m
- Površina jedara u vjetar – 128 m2
- Glavno jedro – 66 m2
- Samopreletni flok – 53 m2
- Standardni motor – 80 KS
- Opcija motora – 110 KS
- Tank za gorivo – 200 l
- Tank za vodu – 450 l
- CE certifikat – A – 10
- Dizajn – Berret-Racoupeau
- Osnovna cijena bez PDV-a – 472.900 €
- Zastupnik: Croatia Yachting d.o.o., Dražanac 2/a, 21000 Split, tel.: +385 21 332 332, e-mail: sales@hanseyachts.hr, www.hanseyachts.hr