Čak i ako ovo nije maksimum, fenomenalno je dobro. CodeX je foiler koji nije samo foiler
Imali smo tu čast prvi testirati prvi domaći foiler CodeX, serijski model iz brodogradilišta Code7Marine iz mjesta Čavle iznad Rijeke. Gradili su ga strastveni jedriličar i brodograditelj Sandi Misirača i ekipa iz njegove tvrtke DOK 7 d.o.o. Nastao je prema Sašinoj ideji, a dizajn potpisuje čuveni američki navalni arhitekt Paul Bieker. Inače Bieker je jedan od najvećih stručnjaka za foiling s iskustvom na najvišim instancama brodogradnje poput America’s Cupa.
Testiranje ove lebdeće jurilice radio je naš Željko Perović Huck, jedriličar i jedrar čije smo dojmove izrečene netom nakon jedrenja zabilježili i pokušali sažeti u ovom tekstu.
S ekipom smo se našli malo iza 6 ujutro na istezalištu u Voloskom, gdje su Sandi i njegov brat Saša spuštali gumenjak za snimanje. U ekipi na CodeX-u našli su se još Darko Hajdinjak, njegova supruga Sanja i Martina Vrkić. Na moru su već bili surferi, a lokacija je važna jer tamo svakog jutra puše stabilna i solidna tramontana.

Nedovoljno vjetra za doživljaj punog potencijala foilera CodeX
Na dan testiranja nije nam dozvolila da isprobamo puni potencijal foilinga. Ali sasvim dovoljno da vidimo za što je sve sposobna ova uzbudljiva jurilica s Kvarnera. Budući da se radi o vrlo složenom projektu, teško je predočiti svaki detalj CodeX-u i kako je nastao. O tome smo već pisali, a sigurno ćemo i u budućnosti imati prilike napisati još pokoju riječ. Stoga smo se u ovom testu fokusirali na jedrenje i što je o CodeX imao za kazati Huck:
− Ne znaš točno trenutak kad će poletit. Treba ga uhvatit. Osjetiš na timunu kada je već poletio… Fenomenalna igračka! Treba se s time još puno igrati da shvatiš kako izvući maksimum. Međutim, čak i ako ovo nije maksimum, fenomenalno je dobro. Sasvim je logično za brod kad je na foilovima da postiže brzine, ali iznenađujuće su dobre performanse i kada nije na foilovima. Odnosno kada se foilovi koriste samo djelomično, kao svojevrsni daggerboard.

Za foiling na CodeX ne treba biti profesionalni jedriličar
Kod svih malo ekstremnijih jedrilica očekuje se da će imati dobre performanse, ali to obično znači i komplicirano trimanje, dok je u ovom slučaju taj dio prilično jednostavno riješen, unatoč foilovima. CodeX je napravljena tako da funkcionira i s relativno malo ruku. Jedra su prilično velika u odnosu na trup, ali svejedno se prilično dobro ponaša i na jačem vjetru i pod većim opterećenjima. Isto tako, kad je opteretiš, cijelo vrijeme imaš osjećaj kontrole i nema strepnje, ako netko zakasni popustiti škotu, da ćeš se izvrnuti ili da će se nešto nepredviđeno dogoditi.
Kod jedrilica od kojih se očekuju vrhunske performanse cijelo vrijeme se mora raditi nekakav trim. Na CodeX-u, ako se i napravi greška, ne osjeća se kritčno. Imali smo uvjete od 10 do 15 čvorova vjetra što nije ekstremno, ali smo jedrili s dosta velikim opterećenjima, htjeli smo iz broda izvući maksimum i time ipak riskiraš određene situacije, međutim nije bilo niti jednog riskantnog trenutka, već smo naprotiv imali osjećaj potpune kontrole.

Čim je malo laško, CodeX poleti
Brzina u orcu bila je negdje između 6,6 i 7 čvorova, s time da čim se malo popusti kut za 5 stupnjeva, brzina odmah skače na 7,5 do 8 čvorova. Ima prilično dobar trim barbera za poziciju floka. Ovo nije brod gdje će kut biti glavni adut, već brzina, ali s obzirom na tip broda, ima prilično dobar kut u orcu. Budući da smo jedrili u prevrtljivoj tramontani, gdje je između dva refula oscilacija do 20 stupnjeva, teško mi je procijeniti koliko ide u orcu, ali bila je bolja od 45 stupnjeva.
Čim je malo laško, brod odmah poleti. Na oštriji mezzonave relativno se lako podiže na foilove i samo s flokom. Da bismo znali kada će poletjeti, trebalo bi se malo bolje upoznati s brodom. Ipak, važno je znati da taj cijeli postupak nije prekompliciran. Danas sam prvi put jedrio na ovom brodu otkad je opremljen foilovima i uspjeli smo ga podići bez problema. Uvjeti vjetra ipak nisu dozvolili da vidimo puni potencijal foilova, ali smo iskusili da se prova uzdigne do otprilike 2/3 trupa, a u jačem vjetru bi u zraku trebala biti polovina trupa.
Sam foil se štima u dubinu odnosno visinu i kut uzgona. Ako radiš veći kut, teoretski bi trebao brže postići uzgon, ali tada stvara i veći otpor, pa je potrebna veća sila da se prevlada otpor.
Brzina vjetra dosezala je maksimalno oko 15 čvorova i čim smo jedrili laško, postizali smo otprilike brzinu vjetra. Jedrili smo najprije u krmu s plitkim Code 0 sličnim manjem genakeru. Vrlo plitko jedro, jer čim je dovoljno vjetra da se digne na foilove, prividni vjetar je jak, pa bi s dubljim jedrom bio problem.

Upravljanje foilovima zahtjeva puno dodatnih komandi
Tijekom plovidbe ne možemo mijenjati visinu foila pod opterećenjem, već pripremamo drugi foil uzdignut iznad mora. Ipak, možemo mijenjati kut uzgona foila. Važnije je znati unaprijed što se želi postići i prema tome pripremiti foil prije manovre. Sve manovre na CodeX-u prilično su jednostavne.
Imaš osjećaj da se oko bova može jedriti u troje, a nešto sličnije offshore regati bi se moglo vrlo lako jedriti u dvoje. Predviđena je ugradnja i autopilota, koji će se ugraditi naknadno u dogovoru s vlasnicima. U tom slučaju jedan kontrolira brod dok drugi priprema manovru. CodeX je ipak relativno mali brod i offshore regatno jedrenje u njoj nije nemoguće, ali tada to prelazi u ekstremni sport. Idealna je za kraće navigacijske i coastal race regate.
Za upravljanje foilovima potrebno je puno dodatnih komandi. To je kod nekih većih modela strašno komplicirano. Performanse na ovoj veličini odgovaraju mnogo većoj jedrilici, čak i bez foilova. Sama forma broda pruža dobru stabilnost, a foilovi dodatno stabiliziraju, pa netko s malo više jedriličarskog iskustva može bez problema kontrolirati ovaj brod.

Nije one off, nego jedrilica spremna za serijsku proizvodnju
Za offshore gdje su uvjeti malo ekstremniji CodeX bi ipak zahtijevao profesionalnog jedriličara. Netko tko nema iskustva, teško da će uloviti mot na prvu, trebat će vježbati. Ali važno je istaknuti da netko s malo više iskustva u jedrenju, u relativno kratkom vremenu može savladati ovu jedrilicu. Cijenom sigurno nije za svakoga, ali što se jedrenja tiče, CodeX ne zahtijeva jedriličara kalibra za America’s Cup.
Ovaj projekt važan je i na međunarodnoj razini, ali je strašno važno da se ovakvi projekti događaju kod nas. Brodogradnja manjih brodica i jahti već se godinama prilično ozbiljno odvija u Hrvatskoj, no jako je malo ovakvih projekata. Tu se ne radi o privatnom one-off projektu brodice koju je netko napravio za sebe, već o zahtjevnom proizvodu spremnom za tržište u seriji, što je velika razlika.
Code7 Marine je za sve napravio kalupe, te je model kao takav spreman za serijsku proizvodnju. Pohvalno je i to što brod zaista djeluje dovršeno, za razliku od brojnih ekstremnijih primjeraka čiji se prvi trupovi još dugo dorađuju i nakon što su “gotovi”. Dotjeranost je na visokoj razini i više ne trebaju raditi na samom brodu, već na pripremi za serijsku gradnju.

Velika površna jedara za veličinu jedrilice, te vrhunska oprema
Palubna oprema napravljena je od modernih materijala, sačinjena od skupih sustava, no najvažnije je što se osjeti da sve funkcionira idealno. Code7 Marine razvio je neke detalje koji se svakako mogu svrstati pod novitete, od načina kako su napravljene škotine, zatim interesantan sustav kormila s ručkom nalik joysticku s okretnom argolom.
Na prvu djeluje čudno, no jako je intuitivno i što je najvažnije odlično radi. Napravljen je jako dobar prijenos i dobro se kontrolira uz minimalne pokrete. Kokpit je jednostavan, s kormilom izmaknutim prema sredini prema zahtjevima offshore jedrenja. CodeX je opremljena s 5 vinčeva, od čega 2 služe za patarace koji su više za trim nego za nosivost jarbola. Možeš napraviti okret bez pataraca, no da bi dobio pravu tenziju u prednjem štraju, moraš napraviti tenziju na krmi, osim naravno u ekstremnijim uvjetima gdje su puno veće tenzije. Karbonski jarbol dobro funkcionira, dobro je uštiman i sve radi bez greške i s top genakerima i Code0-om.
Plan jedrilja je zahtjevan, odnosno prilično je velika površina jedara za tu veličinu jedrilice, što je potrebno da bi se čim prije podigla na foilove. Unatoč velikoj površini jedara, sigurnost broda je dobra. Cijeli brod je karbonski i napravljen od najboljih, skupih materijala, pa je logično da su se graditelji odlučili i na vrhunske materijale jedara. Riječ je o prvom trupu, no jedra su na prvu dobro “pogođena”. Sudjelovao sam u procesu izrade, za što smo napravili više simulacija i ozbiljan projekt prije nego što se išlo u realizaciju. Taj je posao bio olakšan zahvaljući vrlo ozbiljno napravljenom projektu od samog početka. Znali su točno što žele postići, koji su im limiti i željene performanse.

Zaokružena priča – kvalitetna gradna, tehnologija i estetika
Nekad bi se čovjek začudio odakle se stvore takvi ljudi koji toliko znaju o nekom poslu, odnosno nije ti jasno gdje je to mogao naučiti. Sandi Misirača ima znanje i iskustvo u izradi karbonskih brodova koje nije mogao nigdje u Hrvatskoj naučiti, jer tako ozbiljna izrada u Hrvatskoj ne postoji. To je mogao postići jedino vlastitim trudom, učiti i pokušavati savladati sam. Maksimalno je zahtjevan, samokritičan i precizan što se tiče proizvoda te je, osim tehnološki kvalitetne izvedbe, Code7 Marine napravio sjajan posao u dizajnu i estetskom smislu projekta.
Nerijetko se događa da netko napravi karbonski brod s dobrim performansama, no onda estetski dio zaostaje i bude grezo, nedovršeno. Ovo je zaokružen projekt i to s detaljima poput logotipa u kalupu, u karbonu. Rješenja su dizajnerski osmišljena i funkcionalna u samom kalupu, ne u naknadnom uljepšavanju, te CodeX zadovoljava i onu umjetničku stranu za ostvarivanje ovakvih projekata. U opremanju palube puno je doprinosa i finalni touch projektu dao Darko Hajdinjak sa svojim bogatim jedriličarskim znanjem i iskustvom te i dalje surađuje sa Sandijem.
Naglasio bih da je ovo foiler koji nije samo foiler. Po mojem praćenju projekata, stvar često vodi do toga da jedrilica napravljena za foilove bez njih ne funkcionira, odnosno da ne može konkurirati jedrilicama bez foilova. Teško je to uspoređivati, ali prema osjećaju mogu reći da je CodeX brod koji će biti konkurentan i onda kada foilovi nisu u upotrebi, na vjetru ispod 10 čvorova. Banalni primjer su jedrilice klase IMOCA, gdje stariji primjerci klase bez foilova bolje jedre u uvjetima slabijeg vjetra od novijih s foilovima. S druge strane, kada su uvjeti povoljni za foiling, tada one bez njih nemaju šanse.

Raspored i oprema
CodeX je ogoljena regatna jedrilica, napravljena s idejom da bude pogodna za uzobalne, navigacijske i kraće offshore regate, pa je sukladno tome i opremljena. U prostoru kabine zamišljeno je i postavljanje jednostavnih ležajeva, koji u pravilu više služe za odmor i spremanje stvari. Interijer CodeX-a je gola struktura, preko koje nema niti jednog premaza boje, jer je ušteda na svakom kilogramu, a bilo bi i šteta sakriti vrhunski napravljen posao.
Cijeli trup bez kobilice teži svega 500 kilograma, što je za jedrilicu od gotovo 10 m duljine impresivan uspjeh. To su postigli iznimno preciznom gradnjom posebno osmišljenih struktura, gdje je važno kako je postavljeno svako vlakno. Specifičnosti gradnje je zaista puno, pa ćemo istaknuti najvažnije. Kod samog ulaza u interijer nalaze se komore za foilove u obliku luka koji se proteže od jednog do drugog boka, te sustavi za trimanje. Iznutra se kontrolira navalni kut foila (a može se izvesti i na van), dok se visina kontrolira iz kokpita. Sve dijelove sustava foilova napravili su posebno za CodeX.
Da bismo ušli u srednji, prazni dio interijera, moramo preskočiti komore foilova. Tamo je puno mjesta pogodnog za pospremanje jedara. U samoj provi je hermetički zatvorena komora, a još dvije nalaze se u krmi brodice. Kod ulaza, kada se okrenemo prema krmi i čučnemo, možemo vidjeti zaista inovativan sustav kormila. Najlakše ga je usporediti s jednostavnim prijenosom kakav možemo vidjeti na formuli ili u kartingu. Nagibom “joysticka” u središtu kokpita okrećemo ultra laganu tubu od karbona. Ona vodi do krme gdje se nalazi direktni okomiti prijenos na osovinu, koja je pak povezana s dvama listovima kormila.
Inovativno rješenje ispod vodene linijie
Sustav elektronike također je napravljen posebno za CodeX. Umrežuje se na B&G-ov GPS uređaj i mali B&G displej u kokpitu. Od struje tu su još samo svjetla i − elektropogon. Kao i sve na ovoj jedrilici, sustav pogona također skriva inovativno rješenje. CodeX je opremljen ePropulsion-ovim POD driveom, rješenje najsličnije saildriveu. No da bi smanjili otpor, čitavi inače fiksni elektromotor postavljen je na sustav za uvlačenje u trup. Potpuno uvučen ostavalja čistu liniju podvodnog dijiela trupa. To doprinosi boljoj hidrodinamici tijekom jedrenja. Na palubi nema previše iznenađenja osim pametno osmišljene opute. Ona od trupa do vrha jarbola u čitavom lancu uopće ne sadrži metalne dijelove. Umjesto čeličnih sajli jarbol je učvršćen sintetičkim konopom, dyneemom.
Želja Misirače i njegova tima je da od CodeX-a stvore klasu, što je svakako izazovan zadatak. Riječ je o poslu koji je specifičan za svaki projekt, no složit ćemo se s Huckovom konstatacijom da je poanta klase zainteresirati publiku i organizatore koji će privući sponzore, jer iz samog najma brodica mogu se pokriti troškovi održavanja, no to samo nije dovoljno. Naš testni primjerak je u vlasništvu domaćih vlasnika iz Zagreba, koji će ovog ljeta uvježbavati vještinu foilinga i pritom će, ne sumnjamo, uživati, a potom će nastupati i na regatama. Svoj prvi nastup na regati ova riječka jurilica imala je u Rabu, a prije nego što smo se pozdravili, Sandi i Darko, kazali su nam da se spremaju s CodeX-om zajedriti na domaćoj offshore regati Sušac za dvoje.
Tehnički podaci CodeX:
- Dužina 9,50 m
- Dužina na vodenoj liniji 9,00 m
- Širina 2,89 m
- Gaz 2,47 m
- Istisnina 1192 kg
- Balast 582 kg
- Motor (električni) ePropulsion 3 kW
- Baterije 12 kWh
- Glavno jedro 40,52 m2
- Flok 26,67 m2
- Genaker 110 m2
- I 11.72 m
- J 4.06 m
- P 12.68 m
- E 4.62 m
- ISP 13.85 m
- JSP 6.17 m
- Kategorija B (offshore)
- Dizajn Paul Bieker
- Cijena bez PDV-a 250.000 eura
- Brodogradilište: Code7 Marine, DOK 7 d.o.o., Mavrinci, Remetnjak 1, 51219 Čavle, e-mail: c7marine@gmail.com, www.code7marine.com
Testirao: Željko Perović Huck
Priredilo: Uredništvo Mora
Snimio: Teo Marević
Originalno objavljeno u 266. broju Magazina More, lipanj / srpanj 2022. godine.