Ova jahta će i nakon mnogo godina ostati privlačna i suvremena. Na njoj neće nedostajati onaj metar što vječno fali ili par čvorova brzine
Ima i u ovo naše doba kad se sve mijenja brzinom svjetlosti brodova izvan vremena i prostora. Takvih koji će i nakon mnogo godina ostati privlačni i suvremeni. Na kojima neće nedostajati onaj metar što vječno fali ili par čvorova brzine. Jedan od takvih je Elling E6.
Ne radi se tu ni o kakvoj čarobnoj formuli koju je pronašao nizozemski brodograditelj. Naprosto grade brodove za ljude koji ih ne žele mijenjati svakih par godina i koji na njima namjeravaju spokojno, udobno i sigurno ploviti i živjeti. Elling uspješno posluje već 25 godina što pokazuje da takvi ljudi nisu rijetki. Rekao bih da ih je i mnogo više, samo si takav brod ne mogu priuštiti.
Elling u svom portfelju ima samo tri broda. E3, E4 i E6. Gradi ih Elling Shipbuilding BV u brodogradilištu Neptune Marine koje ga je i utemeljilo. To da su Ellingi bezvremenski potvrđuje i činjenica da se njihove dvije manje jahte E3 i E4 uz sitnije modifikacije proizvode i dobro prodaju još od 1997. i 2004. godine, a prvi primjerak Ellinga E6 more dotaknuo 2016. godine.

Do sad smo ih viđali na sajmu u Düsseldorfu. Prva prilika da njime zaplovimo ukazala se kad je jedna šestica stigla na stalni vez u Marinu Kornati u Biogradu. Njezin vlasnik, gospodin Fritz Grasspointner, Austrijanac, plovio je ranije Ellingom E4, a onda ga je prije dvije godine zamijenio pet metara dužom jahtom. Još lani pao je dogovor da se nađemo kad mu u posjet dođe Anton van den Bos, direktor Ellinga kojemu je obećao đitu po Kornatima. I eto nas svih zajedno u kokpitu na kavi. Anton, njegova supruga Charlotte, Fritz i njegova Maria, Maja, Teo i ja. Brod je krasan, prostran, meni pristalog izgleda koji kombinira tradicionalno s modernim, kako to uostalom Nizozemci često rade u jahtingu.
Elling E6 preplovljava Atlantik i projektiran je za maksimalnu sigurnost
Razgledam brod pokušavajući mu po redu složiti posebnosti. Prva je da bi jahta ovakvog izgleda i namjene u Nizozemskoj često bila građena od čelika ili aluminija. Ali, kako je Neptune Marine specijaliziran za najkvalitetniju gradnju od stakloplastike, trupovi Ellinga grade se od snažnog i na toplinu otpornog Twarona ojačanog s dva sloja karbonskih vlakana.
Potom, riječ je o poludeplasmancu pogonjenim jednim motorom koji podjednako uspješno plovi deplasmanskim ali i brzinama koje prelaze 20 čvorova. U režimu deplasmanske plovidbe u stanju je sa standardnim rezervoarima preploviti 2500 milja odnosno Atlantik od europskog kopna do Amerike. Na tako dugoj plovidbi otvorenim morem moglo bi valjati uobičajeno, ali uz doplatu, oprema se s dva Seakeeper gyro stabilizatora.

Ako se, ne daj bože, putem štogod dogodi glavnom motoru, Elling E6 ima i rezervni s vlastitim spremnikom goriva. Propulzija pomoćnog motora je saildrive sa sklopivim propelerom i vlastitim kormilom, kojim postiže brzinu od 7,5 čvorova. Dizajn trupa i raspored težine s vrlo niskim težištem osiguravaju mu i samoispravljivost za slučaj prevrtanja.
Radi toga je čitav brod vodonepropustan što znači da se svi otvori uključujući i hard top hermetički zatvaraju. Dio osovinskog voda do velikog peterokrakog propelera smješten je u skeg kako bi se ostvarila njegova čim manja vibracija. Dodatno je i spoj s motorom izveden hidrauličnim sustavom Aquadrive pa i taj sustav sprječava prijenos udara i vibracija. Još jedna bitna Ellingova značajka je iznimna izolacija od buke. Dovoljna ilustracija za to je da niti u jednom režimu ona u salonu ne prelazi 70 decibela.
Nema natrpavanja kreveta – Elling E6 je adekvatna klasika
Vratimo se malo na početak, na bezvremenski izgled. Njegove linije su klasične, visokih bokova, primjereno visoke kabine bez onih zakrivljenih coupe linija kojima se vole igrati dizajneri. Nema dvometarskih krmenih platformi ili velikih bočnih staklenih površina. Trup i nadgrađe su u dvije različite boje. Brodska okna i prozori klasičnog su oblika i izgleda, a sve proporcije broda međusobno su posve usklađene.

Jedino što će ih malo narušiti je opcijski tvrdi pokrov čitavog kokpita. Kad se s pet stepenica popnete u njega i na brzinu obiđete brod, bit ćete učas načistu da je na ovoj skoro dvadesetmetarskoj jahti sve podređeno udobnosti i sigurnosti male, šesteročlane ili još bolje četveročlane obitelji ili društva. Nema tu trpanja kreveta kako bi se dobila još jedna kabina. Sve ono za što se primamo kad brod zavalja, čvrsto je i bar malo većih dimenzija od standarda.
Kokpit, palubni salon, drugi salon u potpalublju, kuhinja i prednja paluba dovoljno su veliki da na njima boravi četrnaest osoba na kakvom dnevnom izletu. Kokpit je krasno mjesto za boravak. Natkriven, s visokom krmenom i bočnim ogradama. Unutra su udobne klupe s velikim stolom i dvije masivne brodske stolice. Prostor vabi da tamo doručkujete, pijuckate kavu ili čašu vina, poslužite ručak, večeru ili sjedite, ništa ne radite i uživate. Naravno, u slučaju lošeg vremena čitav se ovaj prostor zaklanja bočnim tendama.

Ako vam je do sunčanja, prošetajte do prove. Tamo možete sjediti u udobnim naslonjačima ili ležati na velikim jastucima. Pred vama će biti još dovoljan dio slobodnog pramčanog prostora, a pod njime ogroman gavon u koji mogu stati bicikli. Suvišno je i spomenuti da su gavoni i pod svim klupama u kokpitu, da je paluba prekrivena prvoklasnom tikovinom, da su vinčevi za pritezanje priveznih konopa električni, da su bitve velike i čvrste… To se ovdje podrazumijeva.
I vjetar i sunce, Elling E6 stvoren je po mjeri onoga koji plovi
Kokpit i palubni salon vizualno su posve povezani staklenom stijenkom, ali ulaz u salon čine jednostruka posmična vrata. Mali danak dodatnoj sigurnosti. Ali zraka vam neće nedostajati − želite li ga, otvorit ćete srednji vjetrobranski prozor i dio staklene stijenke prema kokpitu. Nedostaje li sunca, otvorit ćete čvrsti krov sa solarnim panelima s gornje strane. To će potrajati minutu jer je taj pokrov hermetički, vakumski zatvoren i potrebno je neko vrijeme da se otpusti.

Salon je funkcionalno podijeljen u dva dijela. Najprije ulazite u dio koji s jedne strane zauzima veliki stol za kojim se može blagovati. Oko stola je klupa na L i dvije stolice. Drugu stranu zauzima veliki element, s mnogo ladica i najbitinijim dijelom – dvozonski frižider za vino. Ispod gornje plohe krije se sudoper, a može se i ugraditi štednjak. Do njega je još jedna kutna klupa.

Drugi, prednji dio ovog salona namijenjen je kormilarskom mjestu. Tu su svi potrebni uređaji i komande sa svim podacima vidljivima na dva velika Raymarinova displaya. Kormilar sjedi u udobnoj fotelji i ima odličan pregled na sve strane. Uz njega je mjesto za još jednu osobu. Subočice njemu još je jedna kutna klupa za dvije, a možda i tri osobe koje mogu činiti društvo skiperu. Sav namještaj je izrađen od mahagonija, a sve presvlake su od bijele kože. Lijepa i elegantna kombinacija.
Dva salona u potpunosti izdvajaju Elling E6 od konkurencije
Središnji dio i otvoreni prostor nad njim ostavljen je prolazu s osam stepenica, kojim silazite u potpalublje, drugi salon. Kako je s njime povezana i kuhinja, najčešće će služiti za blagovanje gdje vam nitko neće gledati u pjat. Ili pak za odmor, gledanje televizije, čitanje ili štogod slično. Ispunjen je s jedne strane stolom koji se podiže i rasklapa, udobnim sofama uz njega i dvije dodatne stolice. S druge strane su dvije fotelje i niski kabinet između njih. Dva reda prozora u bočnim stijenkama i otvoreni stropni dio prema palubnom salonu osiguravaju uvijek dovoljno svjetla.


Kuhinja je smještena uz lijevi bok broda, onako kako je to uobičajeno za veće jedrilice s centralnim kokpitom. Služi i kao prolaz do stražnje, vlasničke kabine. Izvrsno je opremljena. Uz bok broda su dvostruki sudoper, velika radna ploha, električni štednjak, ormari koji skrivaju frižider i ledenicu, mašinu za pranje rublja i sušilicu. Nad čitavom kuhinjskom plohom su ormarići. Jedan skriva i kuhinjsku napu makar su uz štednjak dva obloa. Mnogo je mjesta za pohranu posuđa i namirnica i u ladicama i ormarićima pod radnom plohom. A još jedna radna ploha i niz ormarića ispunjavaju i nasuprotnu stijenku.
U potpalublju, Elling E6 skriva niz dobro promišljenih iznenađenja
Vratimo se načas u donji salon i otvorimo vrata subočice kuhinji. Tu ćemo ući u manju gostinjsku kabinu s krevetima na kat i vlastitom kupaonicom. Kada brodom plove samo četiri osobe ona će dobro poslužiti i kao priručno spremište. Škver nudi i opciju da na tom mjestu bude prava radna soba.
Kroz desna od dvojih vrata u prednjoj stijenki salona ulazimo u glavnu gostinjsku kabinu. Oni koji u njoj borave spavat će na velikom bračnom ležaju. Imat će dovoljno prostora za odlaganje odjeće, damski toaletni kutak, lijepi broj ladica i, naravno, vlastitu kupaonicu s odvojenim tušem. Vrlo lijepo dizajnirana s inoks radijatorima, provjetravanjem i mnogo mjesta za sve kozmetičke potrepštine.


Vlasnička kabina u stražnjem dijelu broda jednim dijelom zauzima svu njegovu širinu, a u drugom je prepušta kupaonici. Vlasnici spavaju u king size bračnom krevetu. Dama ima svoj toaletni stolić, tu je mnoštvo ladica, veliki ormar, komoda, televizijski prijemnik, izlaz za nuždu… Baš sve što za život na moru treba i to na visokoj razini, ali tako da ne izazivate zavidne poglede niti da vas krste papkom koji ne zna što je brod a ima novaca napretek.
Jedan pogonski motor, ali moćan. Elling E6 ima i rezervni motor
Strojarnica se nalazi u centralnom dijelu broda i pristupa joj se odmičući bočne stijenke u kuhinji ili vlasničkoj kabini. Tako je moguće vizualno kontrolirati stanje motora i obavljati sve radove u redovitom održavanju. U slučaju kakvog ozbiljnijeg zahvata podigne se pod u salonu i motor je dostupan, a lako se može i izvaditi pa podići kroz krovni otvor. Petnaest centimetara debele stijenke strojarnice, izvedene u sedam slojeva drva, aluminija, silikona, gume i izolacijskih materijala. Stoga se rad motora jedva čuje. Pogonski stroj je Volvo D 13 od 900 KS.


No to što smo opisali nije još sve. Vratimo li se na krmenu platformu i podignemo li desne skaline za ulaz u brod, ući ćemo u drugu strojarnicu. U njoj je smješten rezervni motor, generator, desalinizator, sustavi klimatizacije i grijanja. U istom tom prostoru pod lijevim skalinama je prava mala radionica i skladište. To je inače prostor u kojem se po želji nalazi skiperska kabina. Središnji dio krmenog zrcala zauzima pokrov garaže za tender. Villiams 320 koji se hidraulično spušta u more i iz njega podiže.
Onoga tko si ga može priuštiti, Elling E6 neće razočarati
Elling E6 je brod na kojem je pravi gušt boraviti u plovidbi pa njime ne treba žuriti. Plovite li deplasmanski, uglavnom ćete se kretati brzinama između 8 i 11 čvorova. Potrošnja će iznositi od 12 do 50 litara za sat vremena vožnje. Želite li negdje stići brže, a ne znam zašto bi vam to bilo potrebno, kad ste stigavši na ovakav brod zapravo već na cilju, možete se odlučiti ručicu gasa potisnuti naprijed dok ne uhvatite 17 čvorova. Tad će potrošnja biti 150 litara na sat. Pri maksimalnoj brzini od 21 čvor, koju smo postigli s dobro natovarenim brodom, troši 178 litara na sat. Ponašanje na moru mu je odlično. Manevriranje u uskim prostorima marina isto tako, zahvaljujući pramčanom i krmenom potisniku.

Mogao bih dalje nabrajati do sutra što sve na ovome brodu ima, pričati o detaljima izrade i serijske opreme. Zaključit ću time da je riječ o izvrsnom proizvodu, jako dobro serijski opremljenom s malim brojem opcija, pažljivo građenom, a koji ima i primjerenu cijenu. Standardno opremljen brod dođe 1.789.000 eura, a kao i svugdje valja računati na desetak posto dodatnog troška na opcije poput klimatizacije, hidraulične pasarele i stabilizatora. Ako ste bili odličan učenik, nastavili tako i u poslovnom svijetu, a uz to imali i barem malo sreće, možete ozbiljno razmišljati o Ellingu. Neće vas razočarati.
Elling E6 | |
---|---|
Duljina preko svega | 19,80 m |
Širina | 5,30 m |
Gaz | 1,5 m |
Težina | 34 000 kg |
Spremnik za gorivo | 5000 l |
Rezervni spremnik za gorivo | 200 l |
Spremnik za vodu | 1200 l |
Crni tank | 250 l |
Motor | Volvo Penta D13 900 KS |
Rezervni motor | Volvo Penta D2 75 KS |
Maksimalna brzina | 21 čv |
Brzina krstarenja | 9 – 17 čv |
Kabine | 3 |
Ležajevi | 6 |
Klasifikacija | A |
Dizajn | Ken Freivokh Design (Tony Castro Pump) |
Cijena bez PDV-a | 1.789.000 € |
Brodogradilište: Elling Shipbuilding BV, Veerdam 1, 5308 JH Aalst, Nizozemska, tel.: +31 418 673 103, e-mail: info@ellingyachting.com, www.ellingyachting.com
Originalno objavljeno u 266. broju More magazina, lipanj / srpanj 2022.
Napisao: Marin Srzić
Snimio: Teo Marević