Slovensko brodogradilište napravilo je brod po mjeri za nautičare koji zaista plove i dugo borave na moru, s velikim dometom, dobrih maritimnih sposobnosti i dobro izbalansiranim prostorom
Iz slovenskog brodogradilišta izlazi vruća roba na nautičko tržište. Jedino su brodogradilište koje nudi cijelu flotu u hibridnom, potpuno električnom ili dizelskom aranžmanu propulzije. Greenline je od samih početaka, od osnivanja 2008. godine pravi pravcati pionir u svijetu hibridnih i elektro jahti. Ta kategorija tek unazad nekoliko godina uživa zasluženu pažnju.
Kao što ime daje naslutiti, zelena linija implicira koncept broda za čišću plovidbu, princip na kojem ustraju od samog početka do danas. Osim hibridne i elektro propulzije koja koja omogućava čišću plovidbu, Greenline se ističe po iznimno efikasnoj liniji trupa. Zahvaljujući tome Greenline 58 Fly s primjerice dizelskim pogonom troši puno manje goriva od konkurentnih jahti. Na tržištu postoje brodovi koji su efikasni, hibridni i električni, no efikasnost obično podrazumijeva manjak maritimnih sposobnosti, estetske nedostatke i gubitak luksuza boravka. Greenline je u tome iznimka, a 15 godina takve brodogradnje daje im prednost od 10-ak godina naspram drugih brodogradilišta motornih jahti koja su pod utjecajem trendova unazad nekoliko godina počela razmišljati o konceptu hibrida ili elektropogona.
Renesansno doba brodogradilišta
Prošlo je desetljeće i pol od prvog modela. Greenline 33 bila je iznimno uspješna brodica novonastalog brenda tadašnjeg brodogradilišta Seaway. Gradili su i velike, napredne i luksuzne jedrilice od karbona Shipman, te motorne jahte Skagen. Brodogradilište je zatim 2015. otišlo u stečaj pod pritiskom velikih investicija i svjetske globalne krize. S vremenom je zahvatila i ovu tvrtku, a onda se dogodilo čudo. Tadašnji dealer Greenlinea i Shipmana, Vladimir Zinchenko čekao je isporuku nekolicine već prodanih Greenline brodica. Uspio je dogovoriti sa stečajnim upraviteljem nastavak proizvodnje. A potom je preuzeo pogone i cjelokupnu proizvodnju zaključivši na najbolji način stečajni postupak. „I sad poslije osam godina, znam ponešto o brodogradnji“, kroz smijeh nam objašnjava današnji većinski vlasnik brodogradilišta. Inače i sam zaljubljenik u plovidbu i brodove s ozbiljnim stažem u plovidbi svjetskim morima.
Skroman o vlastitom znanju brodogradnje, Zinchenko je itekako dobro upoznat s detaljima svih procesa brodogradnje, a očito i dobar poslovođa. U samo nekoliko godina od preuzimanja, Greenline Yachts je doveo do uspješne tvrtke, s nekoliko novih i nagrađivanih modela. Danas brodogradilište posluje s dva pogona u Sloveniji, gdje se gradi ukupno osam modela dužine od 9 do 21 metar.
Prvi Greenlineov model kojeg nisu dizajnirali originalni tvorci
Na sajmu u Cannesu bili smo na svjetskoj premijeri novog modela Greenline 58 Fly. Dva mjeseca kasnije uputili smo se u Portorož gdje smo testirali brod i dobro se upoznali sa svim njenim novotarijama. Riječ je o prvom modelu Greenlinea koji nisu dizajnirali i projektirali originalni tvorci Greenlinea, J&J studio, već Marco Casali i njegov Too Design studio u suradnji s kućnim timom Greenline Yachts, a inženjering je radila tvrtka MICAD Engeneering.
Svi Greenline modeli, bilo s hibridnim, električnim ili dizelskim pogonom, napravljeni su s idejom da budu čim više samoodrživi. Za to je uvelike značajan koncept plovila s velikom površinom solarnih panela. Naime, veliki dio potrošnje energije tijekom boravka odnosi se na vrijeme provedeno u mirovanju, na sidru ili u marini. Kao i prethodni modeli, Greenline 58 Fly opremljen je izdašnom količinom solarnih panela, s maksimalnom snagom do 4 kilovata.
Riječ je ipak o maksimalnoj nazivnoj snazi. No, čak i u zimskim danima dovoljno je energije za rad svih brodskih uređaja, bez potrebe paljenja motora. U Portorožu smo bili krajem studenog, kada je temperatura ujutro iznosila 5 stupnjeva Celzijevih. Odmah po dolasku ukrcali smo se na brod u kojem je netom upaljeno grijanje već stvorilo ugodnu temperaturu. Brod nije bio spojen na mrežu, motori su bili ugašeni, a generatora nema. Sva energija za grijanje dolazila je iz baterija, a solari čak i zimi dobro rade svoj posao.
Interijer Greenline 58 Fly je usporediv s nekoliko metara većim jahtama
Generalno, ovo je jahta koja unutar 18 metara pruža iznimnu komociju, usporedivu s brodovima nekoliko metara većim. Razlog tomu je relativno visoki strop u potpalublju, široki trup i širina u provi. Slično je i na palubnoj razini gdje je smješten salon. Po volumenu unutar kategorije usporediva je s primjerice Sirena Yachts modelima te veličine. Slična je filozofija dizajna koji podsjeća na klasične linije, ali je u svakom pogledu moderna jahta.
Trup, pregrade i ojačanja te nadgrađe s letećim mostom građeni su tehnologijom vakuumske infuzije vinil-smole i staklenih vlakana. Paluba je izvedena tehnologijom vakuumske infuzije vinil-smole, staklenih vlakana u kompozitni sendvič s jezgrom od pjene. Kako bi zadržali čim bolju stabilnost broda i smanjili ukupnu masu, T-Top je napravljen vakuumskom infuzijom vinil-smole i karbona. Sve je na brodu robusno, od kvalitetnih materijala. Brojni dijelovi broda i dalje se grade ručno, s velikom pažnjom, pa je kvaliteta izrade na najvišem standardu.
Brod je stvoren za duge obiteljske đite, bez trunke gubitka komocije. Po potrebi pruža puno privatnosti i ima nekoliko mjesta predviđenih za druženje. Lako je upravljiva i sigurna jahta, taman veličine da se njome bez poteškoća može ploviti u paru. Maksimalno postiže 25 čvorova. Moramo istaknuti da ovo nije jahta za jurnjavu, već za nautičare koji će cijeniti uživanje u samoj plovidbi.
Dizajn Greenline 58 Fly podsjeća ali se i razlikuje od prethodnih
Gledajući liniju iz profila, može se naći poveznica s manjim modelom Greenline 45 Fly. Ali sve glavne linije broda malo su drugačije. Novi model je nešto oštrijih linija, što je u skladu s trendovima u brodogradnji. Najveća vizualna razlika je u dizajnu prove koja je nešto vertikalnija i oštrija od prošlih modela. Iz profila, dizajn letećeg mosta je blago istureniji prema provi i prema krmi.
Raspored jahte je klasičan, ali za nešto veće brodove. Mora se priznati dizajnerima da su postigli odličan balans potpalublja i jako dobro iskoristili prostor. U provi je klasično smještena VIP kabina s vrlo visokim stropom, izdašnim volumenom spremišta, te komotnom vlastitom kupaonicom s WC-om. U sredini s desne strane je kabina za goste, s velikom kupaonicom s izdvojenom tuš-kabinom, namijenjenom i za dnevnu upotrebu.
Na lijevoj strani je prolaz prema vlasničkom suiteu. Na višoj razini, kod ulaza, nalazi se kupaonica te kabine s izdvojenom tuš-kabinom. Spuštajući se prema kabini, s lijeve strane u ormaru je perilica za rublje. Ravno se nalazi velika vlasnička kabina kakvu možemo vidjeti i na puno većim jahtama. Prostor je vrlo komotan, s radnim stolom, odnosno kutkom za šminkanje, walk-in ormarom, mnoštvom ladica. Pod bračnim krevetom je ogroman prostor za pospremanje stvari koje ne koristimo često.
Jedan od bočnih elemenata može se prema želji naručitelja izvesti i kao dnevni ležaj, odnosno klupa za presvlačenje. Cijeli interijer obiluje prirodnim svjetlom iz bočnih i krovnih prozora. Čak i mali hodnik koji povezuje kabine, ima vlastiti krovni prozor, što je rijetkost na jahtama.
Salon, kuhinja, spremište… na Greenline 58 Fly sve je prostrano
Prvi je dojam kad se uđe u salon Greenlinea 58 Fly da je okupan prirodnom svjetlošću i da odiše toplinom. Zbog pretežno ravnih linija, tek povremeno zakrivljenih, dominira osjećaj zaštićenosti kao da smo kod kuće. Ugodan ambijent naglašavaju elementi izvedeni u drvu, kamenu i staklu. Prirodni materijali, uz prirodne boje presvlaka udobnih naslonjača te ležaja pod vjetrobranskim staklom, djeluju privlačno i olakšavaju duži boravak. Ta provjereno dobra kombinacija boja ima smisla. Podsjeća na boje stijena i drveta, pa se na moru dobro uklapa u vizuru jadranske obale. Kormilarnica je moderna, s elegantnom skiperskom konzolom, masivnim kormilom, velikim MFD-ovima i drugim upravljačkim sustavima za navigaciju.
Više od trećine salonskog prostora otpada na kuhinju otvorenog tipa. Takva organizacija svidjet će se svim nautičarima koji vole uživati u pripremi jela tijekom plovidbe. Tri radne površine čine C-oblik kuhinje, s mnoštvom ladica i mjesta za pospremanje namirnica i posuđa. I dalje ima dovoljno mjesta za perilicu za suđe, veliki indukcijski štednjak, pećnicu itd. Kuhinja povezuje prostor salonskog stola i kokpita, oba mjesta pogodna za objedovanje. Tijekom ljetnih mjeseci velika staklena stijena koja dijeli kuhinju i kokpit može se spustiti i otvoriti. Klupčica između prostora tada postaje poluotvoreni barski prostor.
Kod ulaza u salon smješten je veliki kućni hladnjak kakve imamo običaj viđati na katamaranima za charter. Odmah do hladnjaka je veliki ormar za spremanje namirnica ili stvari. Taj ormar u drugoj verziji može biti ulaz za skipersku kabinu koja se opcijski nalazi u prostoru ispod kuhinje. Naš testni primjerak ima ulaz u taj prostor u podu kuhinje i služi kao izrazito veliko spremište. Budući da je u verziji za skipersku kabinu dovoljno mjesta za pravi single ležaj, s ormarom za robu i malom kupaonicom, lako je dočarati koliko puno znači imati ovakav prostor na jahti ako vlasnik sam upravlja njome.
Walkaround paluba je prostrana i sigurna, tipična za Greenline
Paluba je organizirana klasično u jednoj razini. S obje strane su visoko podignuti bokovi i na provi u nastavku debela ograda od inoksa. Na provi su i praktični otvori za masivne bitve. Sredinom dominira golemi sustav za sidro i vinč koji bliješte sjajnim inoksom. Ispod vinča je golemi prostor za spremanje sidrenog lanca, s integriranim ljestvama u koje možemo stati cijelom visinom. Unutra je dovoljno mjesta za pospremanje svih bokobrana.
Za razliku od većine brodova ove veličine, Greenline se umjesto krmene garaže odlučio dati prednost korisnom suhom spremištu i većoj strojarnici. U praksi, ovaj tip jahte vlasnici najčešće žele kupiti za sebe i da njome sami upravljaju. S tako velikom hidrauličnom krmenom platformom s mogućnosti podizanja i spuštanja nikakav problem nije držati byboat na platformi. Štoviše, praktičnije je.
Pravi jahtaški most je ono što najbolje definira Greenlinea 58 Fly
Brod obiluje prostorom, a na drugoj razini čeka nas pravo iznenađenje. Leteći most na ovoj 58-ici je usporediv s jahtama od 65 i više stopa. Vanjska kormilarnica sa svim prednostima mosta, potpuna preglednost od 360 stupnjeva, vjetrobransko staklo, visoka ograda itd. Gostima na brodu najviše će se svidjeti golemi vanjski bar s dvostrukim električnim roštiljem. Vanjska kuhinja vrlo je korisna za pripremu ribe, mesa i drugih namirnica, kako ne bismo interijer nepotrebno ispunili mirisom prženja. Na krmenom dijelu mosta je sklopiva garnitura od tikovine, klasičan nautički detalj i još jedan odličan vanjski prostor.
U golemoj strojarnici smještenoj pod kokpitom nalaze se dva Cumminsa QSM 11. Svaki ima po 715 KS, a u opciji se još nude i nešto slabiji Yanmari te jači motori od po 1000 KS. Naš testni primjerak ima 100 posto dizelski pogon. Brodogradilište nudi i hibridnu ili potpuno električnu verziju sa specijalno dizajniranim sustavom za ovaj model. Propulzija je V osovinska. Čak i naš dizelski primjerak, opremljen je paketom baterija kapaciteta 120 kWh kao i električna verzija. One služe skladištenju velike količine energije dobivene iz 3,63 kW solarnih panela, ali i iz alternatora na pogonskim motorima. Kod hibridne verzije, elektromotori služe kao snažni generatori tijekom plovidbe.
Brod je opremljen svim modernim sustavima poput invertera za mrežu 220 V, klimatizacije, grijanja, tople vode itd. Strojarnica je jako prostrana, što je uvijek veliki plus za održavanje te nudi mogućnost instalacije još uređaja po potrebi.
Bilo u kokpitu ili u salonu, Greenline 58 Fly je tih i miran na moru
Startali smo motore i uputili se na testiranje. Odriješili smo cime, a brod koji je u marini bio bočno vezan, uz nekoliko tapšanja potisnika na provi i krmi, mogao je krenuti. Najprije unazad, zatim lagani okret u mjestu i voila! Izašli smo kroz vrata marine Portorož. Preglednost je izvrsna, s vjetrobranskim staklom i bočnim prozorima koji pružaju čistih 180 stupnjeva preglednosti prema naprijed. Vrlo dobro se vidi i kroz bočne prozore salona, kao i unatrag kroz velike staklene stijene između salona i kokpita.
Vlasnik brodogradilišta, Zinchenko, za timunom je i objašnjava nam na koje su stvari obratili posebnu pažnju prilikom razrade koncepta broda. Sjedi u udobnoj skiperskoj fotelji presvučenoj lijepom, smeđom kožom. Odmah do njega su masivna bočna skiperska vrata, što iznimno olakšava komunikaciju s palubom. Brzo zaključujemo da brod ima dobro riješenu izolaciju strojarnice. Kada su zatvorena vrata salona, buka je minimalna, možemo pričati normalnom jačinom glasa i pri većim okretajima motora. Čak ni kada je salon otvoren, unutra gotovo uopće nema buke, a u kokpitu je za vanjske uvjete prilično mirno. Na provi pak čujemo samo šuštanje mora i osjećamo blagu vibraciju. Isto je i na letećem mostu gdje su šum strujanja zraka i komešanje mora iza jahte glasniji od motora.
Kad smo za kormilo stali mi, osjećali smo se kao stari znanci. Ergonomija, preglednost, pozicija pa i sam koncept broda jako su nam se svidjeli. Ugodno se plovi u deplasmanskom i glisirajućem modu i lako je zamisliti se u nekoj pravoj điti.
Veličina zna biti izazov za manevriranje, ali ne i za Greenline 58 Fly
Ovaj Greenline nije jurilica, makar mu je s najsnažnijim motorima najveća proračunata brzina 29 čvorova. On je prije svega zamišljen kao brod kojim se plovi dugo i daleko. Njime se upravlja jednostavno, a čitavo vrijeme plovidbe imate osjećaj sigurnosti i da ste na još većem brodu. Stabilizatori pojačavaju taj dojam i na valu ga učas umire. To je osobito vidljivo dok se plovi deplasmanski gdje je za krstarenje, po nama, najpogodnija brzina od deset čvorova. Tada motori vrte svega 1200 okretaja i troše zajedno 50 litara goriva. U gliserski režim plovidbe prelazi na oko 1750 okretaja s 14 čvorova brzine. Optimalna brzina krstarenja je na kakvih 19 čvorova, kad motori vrte 2000 okretaja i troše 180 litara na sat. I u jednom i drugom slučaju mogli smo se zamisliti u nekoj dugoj jadranskoj traversadi. Najveća brzina koju smo postigli bila je 24,8 čvorova pri 2350 okretaja, a potrošnja je narasla na 270 litara.
Jako je ugodan i miran brod u plovidbi. Čak i kada u srednjoj brzini prelazi preko vala visine oko pola metra, nema zastajanja, lupanja, a niti ljuljanja. To postiže zahvaljujući spomenutim bočnim stabilizatorima. Njihovo djelovanje osjeti se i kada brod plovi u bržem režimu. Manevriranje u skučenim prostorima je kao dječja igra. Uz dva pogonska motora brod se može okrenuti u mjestu poput rovokopača. A da bi okret ili blagi pomak u stranu bio još elegantniji možemo se poslužiti pramčanim i krmenim potisnikom.
Ovaj Greenline je pravi vlasnički brod kojem iznimno efikasan trup omogućava nisku potrošnju s relativno malo utroška energije. Sviđa nam se i energetska neovisnost tijekom sidrenja, njegov izgled i diskretan luksuz kojim odiše.
Greenline 58 Fly | |
---|---|
Duljina | 18,20 m |
Širina | 5,12 m |
Gaz | 1,00 m |
Težina | 30 t |
Spremnik goriva | 2500/3500 l |
Spremnik vode | 600 l |
CE kategorija | A-Ocean |
Motori | Cummins 2×715 KS |
Osnovna cijena bez PDV-a | 1.500.000 € |
Cijena testiranog plovila bez PDV-a | 2.000.000 € |
Zastupnik: Atal Nautica d.o.o., Bukovžlak 65 d, 3000 Celje, Slovenia, tel.: + 386 3 492 40 00, e-mail: info@atal.si, www.atal.si
Napisao Teo Marević
Snimili Teo Marević i Marin Srzić
Originalno objavljeno u Moru, PROSINAC 2023 / SIJEČANJ 2024, broj 275