Velika su bila očekivanja od Bavarijina modela koji nasljeđuje raniji vrlo uspješan i nagrađivan model. Provjerili smo koliko su u tome Bavarci uspjeli
Mjesec dana nakon svjetske premijere na Cannes Yachting Festivalu, među prvima u svijetu testirali smo novu Bavariju C46. I to u njenom tipičnom okruženju. S dečkima iz Pitter Yachtinga, zaplovili smo u akvatoriju Biograda u idealnim uvjetima za testiranje. Imali smo oko 15 čvorova maestrala i blago valovito more. Novi model u portfelju mijenja aktualni model C45, u sklopu stalnog procesa obnavljanja flote. Ista filozofija gradnje prilagođena je suvremenim zahtjevima tržišta i trendovima u brodogradnji.
S posljednja tri modela C38, C42 i najnovijim C46, Bavaria Yachts stvara novi stil C linije koju krase sve karakteristike suvremenog obiteljskog krstaša. Pogodna je za duge plovidbe, s mediteranskim stilom kokpita, građena s idejom brze jedrilice koja se može intenzivno koristiti i u charteru. Štoviše, Bavaria je na glasu kao jedan od najpoželjnijih brendova jedrilica za charter i obiteljskih krstaša, te ih možemo pronaći vjerojatno u svakoj marini u Europi, pa i u svijetu, a naročito na Jadranu. Novim modelom, brodogradilište je još jednom pokazalo svoj forte u gradnji jedrilica s izdašnom prostranošću unutrašnjosti i kokpita, dobro promišljenim dizajnom, jednostavnosti jedrenja, praktičnosti korištenja i dobrim omjerom kvalitete i cijene.
Dizajneri Bavarija C46 natječu se među žestokom konkurencijom
Dizajn je kao i na svim dosadašnjim Bavarijinim modelima C linije radio studio Cossutti Yacht Design. Ova veličina svakako predstavljala izazov na tržištu. Ima jaku konkurenciju velikih brodogradilišta s modelima poput Dufoura 44 i 470, Hanse 460, Sun Odyssey 440, Oceanis 46.1. Cilj brodogradilišta bio je stvoriti jedrilicu koja će pomiriti dobre stare pojmove koji se iznova interpretiraju otkako je tržište chartera preuzelo glavnu riječ u dizajnu. A to su volumen interijera i maksimalni broj ležaja, jednostavnost upravljanja i održavanja te konkurentna cijena, odnosno isplativost ulaganja. Sve te stavke manje-više ispunjavaju svi navedeni modeli, a dijele ih nijanse. Tu je još niz faktora prema kojima se klijenti odlučuju za neki od brendova. Brzina trupa, izgled, oprema, dubina gaza itd. Bavaria ima dugu tradiciju gradnje pouzdanih brodica za intenzivno korištenje. Na glasu su kao sigurne brodice na moru i nemaju tendenciju revolucionarnog dizajna, već nude pametno iskorišten i ugodan prostor.
C46 je tipična Bavaria koja, zato što je najnoviji model, utjelovljuje sve najsuvremenije trendove masovne brodogradnje. Ima širi trup od prijašnjih modela od sredine prema provi i obliju provu u samom vrhu, iznad vodene linije. Time se stvara dodatni volumen interijera. Taj se trend sve više vidi na jedrilicama, što uostalom i ima i većina konkurentnih modela. Danas je to postao standard kod charter i obiteljskih krstaša koji su još ranije doživjeli širenje krmenim dijelovima. Cossutti je ovom modelu ipak dao jedan svoj obol unatoč trendovima, a to je jedan list kormila.
Dok plovimo najviše smo vani, pa je naglasak Bavarije C46 na kokpitu
Prilikom stvaranja ove brodice, puno pažnje pridano je dizajniranju kokpita. Tamo posada provodi većinu vremena tijekom plovidbe, ali i na sidru. Napravljen je s namjerom da bude udoban, s nekoliko pametnih i dobro izvedenih rješenja. Kokpit testnog primjerka opremljen je sprayhoodom i ogromnim biminijem koji se prostire od boka do boka, od krme preko ulaza. Zaštita od vanjskih elemenata je pod ovakvim biminijem zagarantirana. Bilo da nas uhvati snažan pljusak i tuča, upekne sunce ili opali jak vjetar. Na sivom biminiju je i veliki fleksibilni solarni panel, u potpunosti crne boje, pa se dobro uklapa u dizajn.
Nasloni velikih klupa su duboki s visokom potporom za leđa. Opremljeni su udobnim vanjskim jastucima pa se u njima može zaleći cijela posada, bez žuljanja i naguravanja. U sredini su dva stola. Sklopljeni omogućavaju nesmetan prolaz, a kada su rašireni pružaju veliku površinu pogodnu za objedovanje osmeročlane posade. U stolove je ugrađena noćna lampa, s otvaranjem i zatvaranjem na potisak i pruža umjereno, ugodno noćno svjetlo.
Ispod krmenih poklopca gavona nalaze se duboki hladnjak s jedne i plinski roštilj s druge strane. Idealno za pripremu mesnih i ribljih poslastica, a hladna pića uvijek su nadohvat ruke tijekom plovidbe ili na sidru. Na nekoliko mjesta u kokpitu su predviđena mjesta za odlaganje pića. U podu je ulaz u velika spremišta, te lako dostupni sustavi kormila, autopilota i drugih mehaničkih i električnih komponenti.
Bavaria C46 udobno je opremljena, ali može biti i zabavna na jakom vjetru
Što se tiče jedriličarske opreme, Bavaria C46 opremljena je sa šest vinčeva, te omogućava fino uštimavanje jedrilja bez napuštanja kokpita. Svi gindaci i škote provučeni su ispod površine do skiperske pozicije, odakle se jednostavno kontroliraju zahvaljujući električnim vinčevima. Predviđena su i mjesta za pospremanje konopa, tako da ne smetaju po podu i nema nereda. Kormilar ima na raspolaganju dva koluta kormila na sustavu Jefa. Masivni nosači kormila opremljeni su navigacijskim i upravljačkim uređajima, kompasom, ručicama gasa i potisnika i autopilotom. Elektroničke karte i nadzor sustava pregledan je s obje strane, te se može individualno namjestiti prema želji korisnika. U podu su nagibna postolja za lakše stajanje kad se jedrilica nagne.
Preglednost iz pozicije skipera je standardno dobra, bilo da sjedimo na bočnim ili krmenim klupama, odnosno u stojećoj poziciji. Naravno, sprayhood i bimini umanjuju preglednost, što ne treba posebno objašnjavati, isto je kod svake jedrilice. Kokpit se doima vrlo sigurnim, dobro zaštićenim sa svih strana. Za razliku od većine modernih krstaša, nema tipičnu otvorenu krmu. Kada je platforma zatvorena, dobro zaklanja kokpit u visini do koljena. Iznad se standardno postavlja pomična sajla koja služi kao ograda.
Paluba je prohodna, sa širokim bočnim prolazima i visokom ogradom. Na krovu kabine su klizači za genovu. Testni primjerak opremljen je flokom na namatanje sa samopreletnim klizačem na krovu kabine ispred jarbola. Na vrhu prove nastavlja je integrirani baštun, s prihvatima za genaker ili Code0 jedra, iznad masivnog nosača za sidro. Kao i kod većine modernih jedrilica, jarbol je izmaknut prema centru brodice. Jarbol ima sustav za namatanje glavnog jedra s vertikalnim ojačanjima. To mu omogućava bolju formu nakon kraćenja koje se obavlja bez napuštanja kokpita, pomoću električnog vinča. Škota glavnog jedra nalazi se ispred sprayhooda, pa je kokpit potpuno slobodan. S obzirom na visinu buma, nema ni straha od udarca u glavu.
Komfor u dugom boravku – raspored u nekoliko verzija
Raspored u unutrašnjosti jedrilice nudi se u ukupno osam različitih mogućnosti s tri, četiri ili pet kabina. U provi može biti velika vlasnička kabina s otočnim bračnim krevetom, komotnim i vlastitim toaletnim prostorom i odvojenim prostorom za tuširanje ili dvije kabine, opet svaka s vlastitom kupaonicom. U krmenom dijelu su dvije ili tri kabine pri čemu je ona treća manja, uz bok broda s krevetima na kat.
Ovisno o odabiru, uz dvije kabine može biti jedna ili dvije kupaonice. U verziji s trećom kabinom mjesta u ovome dijelu broda ima samo za jednu. Krmene kabine su veoma prostrane, s visokim stropom, izdašnog volumena. Suvremeno su opremljene, s dovoljno prirodnog svjetla, prozorima za prirodnu ventilaciju, grijane i ovisno o opciji klimatizirane. Svjetla su dobro raspoređena, a u ormarima ima mnoštvo prostora za spremanje odjeće i drugih stvari.
Salon, kuhinja i ostatak interijera imaju sve za dugi boravak na moru
Salon je prostran i prozračan, a drvo svijetlih tonova. Na lijevoj strani odmah do kupaonice je navigacijski stol s udobnim naslonjačem. Tamo su i navigacijski uređaji, radiostanica te elektroploča s prekidačima. Velika kuhinja C-oblika potpuno je opremljena, s puno ladica i spremišta, dva hladnjaka i s velikom radnom površinom. Uz prirodnu ventilaciju prozorčića iznad štednjaka, kuhinja ima i napu koja se otvara iz gornjeg reda ormarića. Tako da mirisi kuhanja neće ispuniti prostor salona čak ni kada kiši pa ne možemo imati otvoren prozor.
Posvuda u salonu su praktično pozicionirani rukohvati na bokovima namještaja, na stropu i kraj jarbola. Prostor za blagovanje je izdašne veličine, s odgovarajućim čvrstim stolom podesivim po visini. Uz stol je i klupa s dubokim spremištem. Može se pomicati po klizačima i jednostavno fiksirati pomoću kotačića s navojem pri dnu. Zgodan dodatak u salonu je i veliko zrcalo od poda do stropa. Dobro će doći prilikom spremanja za večernji izlazak.
Bavaria C46 se nudi s nekoliko verzija kolumbe
Za motorni pogon Bavaria nudi Yanmar od 57 ili 80 KS smješten standardno između dviju krmenih kabina, pod ulaznim stepenicama. Prostor je zvučno odlično izoliran i kada je zatvoren može se čuti tek lagani šum. Ne smeta niti kada boravimo odmah pokraj njega u krmenoj kabini. Opremljena je snažnijom opcijom motora Yanmar 4JH80 sa saildriveom i generatorom Fisher Panda 8000i od 6,4 kW iznad motora. Takvo izmještanje ne ostavlja puno prostora za pristup motoru s gornje strane. Srećom, servisni pristup osiguran je s bočnim pomičnim vratima, kroz krmene kabine.
Na oko 75 posto snage, motor se zavrti na oko 2500 okretaja u minuti i pritom troši oko 7,5 litara dizela na sat. Na 2000 okretaja troši tek 5 litara na sat. S obzirom na to da je jedrilica opremljena spremnikom goriva zapremine nešto više od 240 litara, ima prilično dobar domet. Jednim tankom moguće prijeći udaljenost od Pule do Dubrovnika. Generator omogućava korištenje uređaja s naponom 220 V, poput klime, te intenzivno korištenje desalinizatora, hladnjaka, sušila za kosu, kuhala za vodu, mikrovalne pećnice i ostalih uređaja koji život na brodu čine ugodnijim.
Jedrilje je moderno, predviđeno za jednostavno upravljanje s manjom posadom. U vjetru iznad 20 čvorova može biti i zabavna igračka za ekipno jedrenje. Kada je puna, s posadom, može težiti i preko 13,5 tona i dobro podnosi snažniji vjetar, tipično za Bavariju. Štoviše, bolje se ponaša na vjetru koji možemo vidjeti na moru, a tada njena težina ima prednost, te lijepo jedri. Od sredine trupa do krme široka je 4,7 metara. Zahvaljujući vodenoj liniji dugoj 13,95 metara, iznad 5-6 čvorova vjetra lako pretvara brzinu vjetra u brzinu. Bavaria nudi opciju duboke kobilice od 2,3 metra s bulbom od 2,5 tone, te verziju kraće kobilice s gazom od 1,75 m i bulbom od 2,9 tona. Testni primjerak opremljen je dubljom verzijom.
S 15 čvorova vjetra, Bavaria C46 klizi 8 čvorova
S ugodnim maestralom, na brodu smo imali ekipu koja je sve odrađivala pa smo se mi posvetili kormilarenju i uživanju. Brzo smo otkrili da je s ovom Bavarijom sasvim lijepo jedriti. Brod smo čitavo vrijeme imali pod kontrolom što je i za očekivati za uvjete od petnaestak čvorova. Kormilo smo pritom držali doslovno s dva prsta. I brzine koje smo postizali bile su vrlo dobre. Na primjer, laška orca od nekih 65 stupnjeva pri 12,5 čvorova vjetra rezultirala je sa 7,7 čvorova brzine.
Da smo skinuli sprayhood i bimini, vjerojatno bismo došli i do cijelih 8. Jednako kao i da smo imali genovu umjesto ovog flokića. Naravno, s njime je viravanje bilo igrica u kojoj je samo trebalo okrenuti kormilo. Još veći užitak je bio kad su momci iz Pittera namjestili genaker, a mi Bavariju okrenuli da hvata vjetar pod kutem od 130 stupnjeva. Kako je vjetar u tom času pojačao na skoro 17 naša se brzina digla na 8,7 čvorova. Brod i jedrilje su bili pod punom kontrolom.
Pravi krstaš za luskuzno krstarenje, lijepo jedri i u slabom vjetru
Nastavili smo pojlabandavati sve dok nismo došli pod Vrgadu, ali vjetar se nažalost nije pojačao. Na kormilu dobro reagira, ne prenaglo, što je i očekivano za jedrilicu ovog tipa, pa oprašta trenutak nepažnje. Sve u svemu, sa C46 nećete dobiti regatu, ali ćete sasvim brzo jedriti i nećete se vući po moru. Prilikom manevriranja u skučenim prostorima marina pomaže pramčani potisnik, a unatrag dobro “sluša” zahvaljujući jednom listu kormila. Jedrilica je volumenski velika i za potrebe plovidbe Jadranom zahtijeva više ruku, ali ne predstavlja nikakav poseban napor za upravljanje.
Ukupan dojam je vrlo dobar. S početnom cijenom nešto većom od 300 tisuća eura pruža dobar omjer cijene, iskustva gradnje i kvalitete. Kao i prethodni model te aktualni sestrinski model od 46 stopa iz Cruiser linije, Bavaria C46 mogla bi postići dobar komercijalni uspjeh. Ono što je sigurno, viđat ćemo ih u lijepom broju na Jadranu.
Bavaria C46 | |
---|---|
Dužina preko svega | 14,50 m |
Dužina vodene linije | 13,31 m |
Širina | 4,70 m |
Gaz | 1,75 / 2,30 m |
Balast | 2.575 kg / 2.958 kg |
Istisnina | 12.730 kg / 10.013 kg |
Tank goriva | 244 l |
Tank vode | 554 l |
Površina jedara | 115 m² |
Broj kabina | 3 / 5 |
WC | 2 / 4 |
CE Kategorija | A12 / B14 / C16 |
Dizajn | Cossutti Yacht Desgin |
Cijena testiranog modela bez PDV-a | 567,000 € |
Cijena osnovnog modela bez PDV-a | od 330.000 € |
Zastupnici: Yachten Meltl GmbH – član Nautic Alliance, tel.: +385 99 2194 373 e-mail: croatia@yachten-meltl.de, www.yachten-meltl.de, TTY Adriatic d.o.o., tel.: +386 41 33 20 66, e-mail: tomaz.kunaver@siol.com, www.tty.hr
Testirala Ekipa Mora
Napisali i snimili Teo Marević i Marin Srzić
Originalno objavljeno u Moru, PROSINAC 2023. / SIJEČANJ 2024., broj 275