Francuska će ponovo imati tim za kvalifikacije America’s Cupa 2024. u Barceloni. Jedna od najtrofejnijih jedriličarskih nacija sudjelovala je u 13 od 16 ciklusa kupa od 1970., bez i jedne kvalifikacije
Početkom prošlog tjedna potvrđen je još jedan, kasni, ulazak francuskog tima K-Challenge u America’s Cup ciklus koji nas očekuje u Barceloni tijekom rujna i listopada iduće godine. Tomu će prethoditi kvalifikacijski Prada Cup a pobjednik, Challenger jedrit će match race seriju protiv novozelandskog Defendera Emirates Team New Zealand. K-Challengeov glavni motor je Stephan Kandler, i danas na čelu tima, kojemu se krajem prošle godine u vodstvu pridružio Bruno Dubois, a pred njima je težak zadatak – francuskoj priskrbiti dugoočekivani status izazivača a potom i osvojiti America’s Cup.
Francuska je nesumnjivo jedna od nacija s najvećim brojem jedriličara, pomorska nacija u svakom segmentu, a francuski jedriličari desetljećima dominiraju u offshore regatama te su uvijek pri vrhu u olimpijskim i drugim jedriličarskim klasama. Ipak, kada je u pitanju „sveti gral“ jedrenja, ne samo da ga nikada nisu osvojili, već nikada im nije pošlo za rukom postati „Challenger.“ Uz američke timove, jedini su koji su se natjecali u svakom ciklusu America’s Cupa od 1970. do 2007. godine, od kada su tri puta propustili kandidirati u 4 posljednja ciklusa.
Prvi nastup Francuza bio je 1970. godine u sklopu 21. ciklusa America’s Cupa. Predvođeni industrijalcem, suosnivačem poznatog brenda BiC i strastvenim jedriličarem Marcelom Bichem koji je prepoznatljivu trobojnicu predvodio i u narednim AC ciklusima 1974., 1977. i 1980. godine. Bich je potrošio gomilu novca u razvoj kompetitivnih jedrilica no nikada nije uspio osvojiti kup.
Za drugi nastup, 1974. Bich je angažirao svjetskog prvaka u klasi 5.5 MJI Jean-Mariea Le Guillou za kormilara, bez uspjeha. Tri godine kasnije Marcel Bich je sagradio France II, ali su prva testiranja pokazala da je jedrilica sporija od prošle koja je imala 7 godina. Za kormilo je tada došao Bruno Troublé, dvostruki olimpijski pobjednik, koji je uspio postići bolje rezultate s novom, blago modificiranom jedrilicom i moderniziranim jedriljem. Ponovo bez uspjeha.
Posljednja šansa
Za svoju zadnju kampanju, Bich je 1980. dao sagraditi treću verziju, ovaj put aluminijsku. Za kormilom je ponovo bio Troublé koji je Francuze vodio do finala izazivača, no izgubio je od Australskog tima. Nakon toga, Marcel Bich se povukao iz America’s Cupa, a France III i svu popratnu ostavštinu francuskog izazivačkog tima prodao filmskom producentu Yvesu Rousset-Rouardu za navodno 10 posto vrijednosti, uz obvezu da nastavi francusku kampanju u America’s Cupu.
U kampanji za America’s Cup 1983., France II je ponovo izgubila u finalu kvalifikacijskog dijela natjecanja od australskog tima. Riječ je o onom čuvenom America’s Cupu, kada je nakon 132 godine dominacije Amerikanaca, Auld Mug otišao u ruke Australaca i to zahvaljujući kontroverznom dizajnu kobilice oko čije se „legalnosti“ i danas vode rasprave. O tom je kupu nedavno objavljen i film u produkciji Netflixa.
Nakon poraza Amerikanaca, 1987. se America’s Cup prvi put održao izvan SAD-a, u Fremantle, u Zapadnoj Australiji. Francuzi se ni ovaj puta nisu proslavili. Tim French Kiss predvodio je skiper Marc Pajot, a financirao ga je poduzetnik Serge Crasnianski. U australskim vodama, došli su do polufinala ali su novozelandskom timu bili snažan konkurent, te je ovaj tim ostao upamćen kao jedan od najboljih u francuskoj povijesti sudjelovanja na America’s Cupu. Paralelno, u kvalifikacijama za kup ’87. se natjecao i drugi francuski tim Challenge France sa skiperom Yves Pajotom, Marcovim bratom. Taj je sindikat bankrotirao 1986. i morali su odustati od natjecanja.
Zaustavljeni u polufinalu
Uslijedio je još jedan čuveni America’s Cup, 1992., ali ne zbog plasmana Francuza, već Talijana koji su se prvi put plasirali u Challenger of Record. Uvedena je klasa America’s Cup Class sa strogim pravilima o dimenzijama, strukturi i proizvodnji, kako bi se smanjili troškovi. Francuski tim Le Defi Francais 95 predvođeni Marcom Pajotom i Marcom Bouëtom još jednom su zaustavljeni u polufinalu kvalifikacijskog natjecanja Louis Vuitton Cupa, nakon odličnog početka.
Niti 1995. godina nije bila posebno dobra za Francuze. U Louis Vuitton Cupu natjecala su se dva tima, France II i France III predvođeni Marcom Pajotom i Bertrandom Paceom. Prvome se slomio jarbol, a drugi je imao preširoku i tromu jedrilicu. Bio je to težak udarac za Francuze.
Milenijsko izdanje 2000. godine u Aucklandu u Novom Zelandu, bilo je prekretnica i za America’s Cup, jer u njemu nije bilo Amerikanaca niti kao Defendera niti kao Challenger of Records. Među 11 timova koji su se natjecali u Louis Vuitton Cupu 2000., od čega čak 5 američkih timova. Francuski tim Sens predvodio je skiper Bertrand Pacé koji je u prethodna tri ciklusa bio navigator i taktičar, a financirao je sponzor Bouygues Telecom. Još jednom, došli su do polufinala.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=Uy6t5sQ3THs&w=886&h=498]
Ni u kineskom timu
Sljedeći kup bio je „kontroverzni“ America’s Cup 2003. kada je u Aucklandu pobijedio švicarski tim Alinghi predvođeni Novozelanđaninom Russellom Couttsom. Francuzi su uspjeli uzeti tek dvije pobjede od 16 regata, čime su se plasirali kao predzadnji od 9 izazivača Louis Vuitton Cupa 2003. godine. Sponzor tima Areva Challenge bio je nuklearni gigant Areva, a jedrilica Le Defi i predvodnički trojac Pierre Mas, Xavier de Lesquen i Luc Gellusseau nisu se pokazali kao uspješna kombinacija.
America’s Cup 2007. održao se u Valenciji, u Španjolskoj, jer Defender (švicarski tim) nema izlaz na more iz vlastite zemlje. Louis Vuitton Cup 2007. ni ovaj puta nije bio uspješan za Francuze. Ovo je ujedno bio i prvi put da se ciklus America’s Cupa održava u Europi od originalne regate održane 1851. godine, oko Isle of Wight, a ujedno i prvi put da se održava izvan zemlje Defendera. Tim Areva Challenge ponovo je nastupio pod zastavom francuske trobojnice predvođeni Stéphaneom i Ortwinom Kandler, te Thierryjem Péponnetom i Sébastienom Colom za kormilom. Iste je godine za Chine Team na kormilu bio Francuz Pierre Mas, a i ostatak posade činili su Francuzi, osim dvojice Kineza, te su imali ugovor o suradnji s timom Le Defi koji se natjecao u prethodnim ciklusima. Ni oni se nisu proslavili.
Bez Francuza
America’s Cup 2010. je bio još jedan potpuno drugačiji America’s Cup. Obilježen je tužbama i nemogućnosti postizanja dogovora između Defendera, kluba Société Nautique de Genève čije je boje branio tim Allinghi, te Challengera, kluba Golden Gate Yacht Club čije je boje branio tim BMW Oracle. Zbog toga nije bilo kvalifikacijskog natjecanja za Challenger of Record, već su jedrila samo ova dva tima. Pobjeda je pripala Amerikancima i tako se kup vratio u SAD nakon 15 godina. BMW Oracle je s modernim katamaranom USA-17 nadmoćno pobijedio zahvaljujući inovativnom „wing-sail“ jedru, kojeg je dizajnirao Francuz Joseph Ozanne.
Idući America’s Cup bio je prvi ciklus u kojem francuski tim nije sudjelovao od prve kampanje 1970. godine. Dva francuska tima podnijela su kandidaturu za Louis Vuitton Cup 2013., ali su se i povukli. Defender je bio Oracle Team USA koji je branio boje Golden Gate Yacht Cluba, a izazivač Emirates Team New Zealand predstavljajući Royal New Zealand Yacht Squadron. Bila je to tijesna borba i američki tim je uspio obraniti kup. Krajem iste godine, Franck Cammas, Michel Desjoyeaux i Olivier de Kersauson oformili su novi francuski tim.
Taj će se tim natjecati u idućem ciklusu pod nazivom Groupama Team France zastupajući Yacht Club de France. Bez uspjeha. Challenger of Record bio je ETNZ koji se uspješno „osvetio“ Amerikancima pobijedivši Defendera, Oracle Team USA sa 7 naspram 1. Time je završila era katamarana, a počela nova era – foilera.
Povratak timova
U prošlom ciklusu 2021., Francuzi se nisu natjecali ni u kvalifikacijama. Challenger of Record bio je talijanski tim Luna Rossa Prada Pirelli, no Defender ETNZ uspješno je obranio kup. Francuski tim K-Challenge koji se početkom ovog tjedna službeno uključio u kampanju za America’s Cup ima zbunjujuću povijest mijenjanja imena. Osnovan je kao K-Challenge, da bi promijenio ime u sponzorsko Areva Challenge, pa zatim promijenio i ime te postao međunarodni francusko-njemački tim ALL4ONE Challenge, te sada ponovo kao K-Challenge.
Nakon 36. America’s Cupa, inače podijeljena mišljenja oko mijenjanja pravila najstarijeg međunarodnog natjecanja koje se održava u kontinuitetu, dodatno su podijeljena i čini se kao da se nalazimo u točki gdje će jedan dio publike (jedriličari starog kova) otpasti, ali brojke popularnosti govore suprotno od gubitka popularnosti kupa. Činjenica je da se zbog iznimno visokih troškova ulaska u natjecanje i troškova razvoja tehnologije mnogi zainteresirani klubovi bili prisiljeni odustati, što su za 37. kup pokušali ublažiti. Čini se da je upalilo, jer su se u ciklus America’s Cupa vratila dva važna tima, koji zastupaju Španjolsku i Francusku, koje ćemo iduće godine gledati u Barceloni uz Talijane, Britance, Amerikance i Novozelanđane.
Piše: Teo Marević
Foto: K-Challenge / Facebook