Jedriličar kluba Zenta Zvonko Jelačić do zadnjega se plova za zlato borio protiv Iana Vickersa. Obojica su vrsni dizajneri i jedriličari, a Jelačić je na kraju bio bolji te zasluženo pobijedio.
Zvonko Jelačić po četvrti je puta postao svjetski prvak u klasi IOM! Svjetsko prvenstvo jedrilo se u Gladstoneu u Australiji, a Jelačić je titulu osigurao u zadnjoj regati. U tom zadnjem plovu obranio je prednost koju je imao u odnosu na najvećeg konkurenta – Iana Vickersa s Novog Zelanda.
Zanimljivo je da su i Jelačić i Vickers jedriličari, ali i dizajneri jedrilica klase IOM. Tako da su dvostruki konkurenti. Ian Vickers utemeljitelj je i vlasnik tvrtke Vickers RC Sailing. U Gladstoneu je jedrio sa svojim modelom V12.
Zvonko Jelačić je pak uz Josipa Marasovića suvlasnik tvrtke Sailboat RC. U Australiji je nastupio sa svojim novim modelom VISS.

Cijela reprezentacija iz kluba Zenta!
S još jednom pobjedom na Svjetskom prvenstvu, Jelačić je zacementirao svoj status najboljeg IOM jedriličara svih vremena. Zvonko je inače član jedriličarskog kluba Zenta. A na Svjetskom prvenstvu u Gladstoneu nastupilo je još šest naših jedriličara, koji su također svi članovi Zente.
Ante Kovačević bio je 7., Mirko Ukas 12., Tonko Puljiz 42., Vedran Vesanović 48., Bruno Marević 53., a Tomislav Bezić 68.
Rezultate Svjetskog prvenstva za klasu IOM može pronaći na OVOM LINKU
Posebno valja pohvaliti Tonka Puljiza koji je osvojio prvo mjesto u juniorskoj konkurenciji. Njemu je ovo bila prva velika međunarodna IOM regata te je bio najmlađi natjecatelj na regati Svjetskog prvenstva.
Zvonko Jelačić javio nam se po završetku regate i ispričao kako je bilo Down Under.

Zvonko, čestitke! Kako je bilo u Australiji?
Regata je bila vrlo dobro organizirana, stvarno na nivou. Bilo je ovo jedno od boljih Svjetskih prvenstava što se organizacije tiče. Gladstone je inače luka. Mjesto na kojem smo mi jedrili prilično je lijepo, ali u obližnju luku masovno dolaze tankeri i teretni brodovi. Ukrcavaju ugljen, karbon, aluminij i takve materijale. Većina firmi koja tu djeluje bila je na neki način sponzor SP-a.
Odlučio si nastupiti sa svojom novom jedrilicom VISS, a do zadnjega dana najveći konkurent bio ti je Ian Vickers. Kako je protekla regata?
Vjetar je bio većinom za najveća jedra i samo nekoliko plovova odradili smo s manjim setom. Bilo je šest dana jedrenja, a Vickers i ja smo se nakon prva dva dana već odvojili i onda izmjenjivali na vodećoj poziciji. S tim da sam ja uoči zadnjeg plova imao prednost od 7 punata. Vickers je zadnju regatu odvozio stvarno dobro i ušao je drugi, ali ja sam uspio ući osmi, što mi je donijelo ukupnu pobjedu. Dvije regate prije kraja imao sam inače tri boda prednosti, a onda sam ga u predzadnjoj pobijedio i napravio još četiri boda razlike. Ali, cijelo vrijeme bilo je u gusto.

Vickers ti je konkurent kao jedriličar, ali i kao dizajner. Kakav je njegov brod?
Vickers je prije koju godinu dizajnirao svoj novi model V12. Znači, to nije potpuno novi brod i ja sam ga već lani pobijedio na Prvenstvu Sjeverne Amerike. Na toj regati ja sam nastupio sa svojim starijim modelom K2. U međuvremenu sam napravio prvi VISS iz kalupa i s njime sam sada pobijedio na Svjetskom prvenstvu. S tim da sam s prototipom jedrilice VISS pobijedio na EP-u prije godinu dana. Tamo nije bio Vickersa, ali bili su svi ostali iz vrha klase.
U prvih deset na ovom SP-u bila su samo tri modela jedrilica: VISS, V12 i Venti. Što se događa na dizajnerskoj i konstruktorskoj sceni kada su IOM jedrilice u pitanju?
Jedrilicu Venti dizajnirao je Talijan, a proizvodi je Španjolac, koji je inače bivši svjetski prvak – titulu je uzeo u Rogoznici. Drugi je tada na SP-u bio Vickersov model V11, što je starija generacija modela V12. Ja sam u Rogoznici bio treći sa svojim starijim modelom K2. To je bilo prije dvije godine. Vickers i ja smo u međuvremenu izbacili nove modele, a Venti nije, tako da je najbolje plasirani Venti na regati u Gladstoneu bio četvrti. Inače, Mirko Ukas je u Gladstoneu nastupio sa našim starijim K2 dizajnom i bio je 12. Pokazao je tako da je i taj stariji dizajn još uvijek itekako konkurentan.

Vickers i ti ste jedriličari, ali i dizajneri. Što je bitnije od toga za uspjeh na regati?
Kada krene regata – sve je na jedriličaru, ali prije toga fokus je na dizajneru. Bitno je naći dobar dizajn za pojedine uvjete, a naša tvrtka Sailboat RC jedina proizvodi dva dizajna – K2 i VISS. Tako da imamo brod za lagani i za jači vjetar. U Australiji smo očekivali lagani vjetar pa smo uzeli VISS, a na kraju je uglavnom bio jači vjetar. Tako da je to možda bila i greška, ali eto, svejedno sam uspio pobijediti.
Kakvim se VISS pokazao u Australiji?
Zadovoljni smo brzinom broda. To je novi brod i sada smo ga imali priliku testirati i bolje upoznati. Vickers je imao prednost što je bolje poznavao svoj brod, jer jedrio je s njime lani na nekoliko regata. A ja sam s prototipom VISS-a jedrio lani samo na EP-u i na PH-u u Rogoznici. Regate u Sjevernoj i Južnoj Americi vozio sam s K2 dizajnom.

Kakav je Ian Vickers i kako je izgledala vaša borba?
On je bio super smiren i korektan. Na regati nije bilo nekih međusobnih podvala, jedrili smo obojica fer i korektno. U zadnjem plovu zato i nisam htio ići agresivno u Match Race protiv njega. Nekako sam smatrao da on to ne zaslužuje. Meni bi pasalo da uđemo u duel, jer da on nije ušao u prvih 5 ili 6, ja bih svakako dobio regatu. S taktičke strane meni bi više odgovaralo da sam došao do njega i odvukao ga od starta, odnosno prisilio da loše starta. Ali odlučio sam se za čistu igru pa da bolji pobjedi.
Svi hvale organizaciju SP-a u Australiji. Kakva je bila ta organizacija i kakav je bio sustav bodovanja?
Ovdje se primjenjivao engleski sustav bodovanja HMS pa je bio ograničen broj jedriličara. A na EP-u u Rogoznici sljedeće godine jedrit će se po SHRS sustavu. To je sistem koji smo u klasu uveli mi Hrvati, a riječ je kopiji olimpijskog sustava bodovanja. Zahvaljujući tome sistemu, dogodine u travnju će na EP-u u Rogoznici biti sto jedriličara i to će biti prvi puta u povijesti klase IOM da će nastupiti tako puno natjecatelja. Organizatori su inače ovdje doveli tri komentatora za prijenose regata uživo i puno kamera. Došao je čak i poznati komentator koji vodi u svijetu jedrenja vrlo popularni Podcast Bar Karate. Gladstone je financijski pomogao regatu, a novac su dale i mnoge lokalne tvrtke pa je organizacija bila baš dobra.

Pobijedio si s novim dizajnom VISS. Znači li to da će sada puno bolje krenuti prodaja toga broda?
Mi uvijek imamo posla, ali ovaj rezultat sigurno će se pozitivno odraziti na narudžbe i na prodaju. Ali već imamo liste čekanja. Sailboat RC ima dobru reputaciju pa uvijek kada izbacimo novi model imamo puno upita. Naručitelji ne čekaju rezultate, jer pretpostavljaju da je to što smo napravili dobro.
Tko je sve jedrio na SP-u u Australiji? Je li bilo nekih poznatih imena?
Bili su svi standardni jedriličarski modelari, ali na regatu u Australiji nisu došli Bruce Farr i Ken Read, protiv kojih sam imao prilike jedriti prošle godine. S tim da se Ken Read javio kada je bilo praćenje regate uživo. Komentirao je kako mu se ispriječio America’s Cup i da zbog toga nije mogao doći. On je glavni direktor North Sailsa pa je morao biti u Barceloni. A America’s Cup je taman završavao kada je naša regata počinjala.

Kakvo je bilo jedrenje na SP-u?
Prva dva dana smo jedrili standardni kurs oko bova od orce, plus offset. Na kraju svakog jedrenja imali smo sastanak na kojem su sudjelovali predstavnici država sudionica. I onda bih ja na svakom sastanku pitao jesu li razmislili o gateu na bovi od orce. Mi smo to prvi puta koristili na našoj regati u Hrvatskoj, a onda se koristilo i na EP-u u Španjolskoj. Svi sudionici sastanka složili su se da bi to trebalo uvesti i onda smo preostale dane vozili s tim gateom na orci. To se pokazalo dobrim rješenjem, jer bilo je puno manje kontakata.
Kako komentiraš rezultate ostalih naših jedriličara?
Anti Kovačeviću na ovom Svjetskom prvenstvu nije išlo baš najbolje. Mirko Ukas bio je na svom standardnom nivou, a ugodno je iznenadio Tonko Puljiz, koji je jedrio s mojim starijim brodom VISS s EP-a. On je bio najmlađi natjecatelj u Gladstoneu i pobijedio je u konkurenciji juniora do 24 godine. Njemu je ovo bila prva velika međunarodna regata, tako da je baš ugodno iznenadio.




