Školski brod Jadran nalazi se u Baru i na njemu se upravo obavlja posao mijenjanja svih metalnih sajli. Taj posao međutim ne radi tvrtka Wooden Boats Bokovac, koja je radila na obnovi snasti Jadrana.
Školski brod Jadran je, kao što je poznato, završio u Crnoj Gori. U listopadu 1990. godine bio je na remontu u Tivtu te je tamo zadržan. Nakon raspada SFRJ, brod su koristile Oružane snage SRJ, a nakon razlaza Srbije i Crne Gore Jadran je ostao u Crnoj Gori.
Od potpisivanja Sporazuma o sukcesiji SFRJ 1992. godine, Hrvatska inzistira na tome da školski brod Jadran, čija je matična luka uvijek bio Split, pripadne Hrvatskoj. No, do danas nije pronađeno bilateralno rješenje.

Odabrana najjeftinija ponuda
Taj jedrenjak s tri jarbola star je sada već 90 godina i na njemu treba puno raditi kako bi ostao „u formi“. Na manifestaciji Dani u vali upoznali smo crnogorskog tradicijskog brodograditelja Nenada Bokovca, koji je radio na obnovi snasti na tom jedrenjaku. Taj posao obavio je besprijekorno.
Pokazalo se da na Jadranu treba mijenjati i sve sajle. Kalafatska radionica Bokovac prijavila se na natječaj za taj posao, ali nije ga dobila. Ministarstvo obrane Crne Gore na natječaju je prihvatilo ponudu koju je dala tvrtka Incom iz Podgorice, uz obrazloženje da je najjeftinija.
Sklopljen je tako ugovor o isporuci i ugradnji novih čeličnih sajli na Jadranu. To podrazumijeva skidanje postojećih metalnih sajli na jarbolima i snasti broda, te isporuku i ugradnju 2.664 dužna metra novih pocinčanih čeličnih sajli različitih profila. Tvrtka Incom obvezala se taj posao obaviti u roku od 130 dana te je već krenula s radovima.

Sporno u cijeloj priči je što tvrtka kojoj je povjeren taj posao nema nikakvog iskustva u brodogradnji. A Nenad Bokovac, čija je ponuda za obnovu sajli na Jadranu odbijena, smatra da bi taj 90 godina star brod mogao biti upropašten ako se posao ne izvede kako treba.

Mijenjanje sajli je vrlo osjetljiv posao
O toj situaciji obavijestila nas je Miroslavka Bokovac, direktorica tvrtke Wooden Boats Bokovac. O tome je kazala:
- Radili smo godinu dana na projektu obnove snasti Jadrana. A budući da smo jedina kvalificirana tvrtka za takve poslove u Crnoj Gori, očekivali smo da će nam biti povjeren i posao zamjene sajli. I već tada smo se bavili poslovima vezanim uz to. Putovala sam tako u Tursku kako bih našla prikladne sajle, jer na školski brod Jadran ne mogu se montirati sajle koje se danas proizvode. Te sajle trebaju biti izrađene iz posebnih kalupa. Bili smo zapanjeni kada je posao na kraju povjeren tvrtki koja se nikada nije bavila brodogradnjom. To je vrlo osjetljiv posao i bojimo se da bi snast mogla biti uništena ako se sve ne napravi prema pravilima struke. Nama se nažalost dogodilo da na tenderu nismo predali ispravnu dokumentaciju. Dogodila nam se sitna birokratska greška. Ali opet smatram da to nije smjela biti prepreka da nastavimo raditi posao koji smo započeli.

Jadran ovoga ljeta plovio na Jadranu
Tvrtka Wooden Boats Bokovac ranije je uspješno obavila zahtjevan posao izrade i ugradnje 22 nova drvena elementa snasti na školskom brodu. Nenad Bokovac i njegov tim kalafata izradili su nove drvene križeve, prikosnike, sošnjake i drugu opremu, što je bio izuzetno kompliciran i tehnički zahtjevan posao.
Nakon završetka toga posla, školski brod Jadran ponovno je mogao podići i razviti jedra na svoja tri jarbola te je ovoga ljeta jedrio na ruti od Bara do Tivta.
Posao zamjene sajli sada je dobila firma koja se ne bavi brodogradnjom te tu djelatnost nema u svome statutu. Incom je građevinska tvrtka. U statutu joj piše da su joj osnovne djelatnosti niskogradnja, rekonstrukcija, adaptacija, sanacija, konzervacija, restauracija, revitalizacija, dogradnja i izgradnja novih objekata.

Školski brod Jadran mogao bi biti upropašten
Neobično je da je posao oko obnove broda podijeljen u dva dijela, s dva odvojena natječaja. Bilo bi naime logičnije da izvođač koji je radio na obnovi snasti obavi i zamjenu sajli, budući da su ta dva posla usko povezana.
- Odluke vezane uz školski brod Jadran donose ljudi kojima su brod i brodogradnja strano i nepoznato područje. Nevjerojatno je da u raspisanom natječaju reference nisu imale nikakav značaj. Jedino što nas tješi jest da će posada broda biti uključena u posao zamjene sajli. Upoznali smo te ljude kada smo radili na obnovi snasti i uvjerili se da su oni žive za taj brod. I htjela bih pohvaliti posadu broda, koja nema nikakve veze s odabirom firme za izvođenje radova – kazala je Miroslavka Bokovac.
Novi drveni elementi snasti na Jadranu, koje je izradila tvrtka Wooden Boats Bokovac, još su pod njenom garancijom. Miroslavka Bokovac izjavila je da će zbog toga tražiti angažiranje nadzornika koji će pratiti radove koje će izvoditi tvrtka Incom.

Sajle i snast jedna su cjelina
- Zamjena sajli je ključna jer su sajle i snast jedna cjelina. Stoga je izuzetno važno tko radi taj posao. Ima li licencu? Koliko je poslova obavio u brodogradnji do sada? Sva ta pitanja postavila sam ministru i ostalim odgovornima, ali nisu mi odgovorili. To je vrlo osjetljiv posao i bojimo se da bi snast mogla biti uništena ako se sve ne napravi prema pravilima struke. Ako na održavanju i obnovi Jadrana budu radili zidari i moleri, budućnost tog dragocjenog broda je neizvjesna – kazala je Miroslavka Bokovac.
Direktorica tvrtke Wooden Boats Bokovac još je kazala:
- Mi nismo ušli u obnovu Jadrana zbog novca. Imamo dovoljno drugih poslova i to nam je, kada je školski brod Jadran u pitanju, najmanje važno. Ali teško nam je gledati da bi se taj predivan brod mogao uništiti nestručnim radom. Kako smo radili na obnovi snasti, mi smo nosioci garancije za to. A zbog ljubavi prema Jadranu, spremni smo sudjelovati i u radovima oko trimanja broda. To je posao koji ne može obaviti netko bez iskustva. Iako se osjećamo izigranima, zbog budućnosti Jadrana spremni smo sudjelovati u tome.