Premijerno smo testirali model Salona 39, novu verziju Salone S380. Krojena po mjeri jedriličara koji prvenstveno jedre
Testirali smo novi model domaćeg brodogradilišta Salona Yachts. Prikladnije bi bilo reći da je Salona 39 osvježeni model još uvijek aktualnog dizajna Salone 380 iz 2016. godine. Prvi primjerak nove verzije izveden je s elektropogonom, baš kao i posljednji novi model Salona 46. Projekt potpisuje studio Cossutti Yacht Design, poznat po performance-cruiser kategorijama jedrilica.
Na test smo se uputili sredinom svibnja u Rogoznicu gdje nas je dočekalo lijepih 20-ak čvorova juga i vedro nebo. Ukratko, jedrenje je kao i kod svake Salone dosad – odlično. Izgled eksterijera je suvremen, interijer također, svijetao, a raspored za jedrilicu ove veličine vrlo prostran. Sve u svemu, ovo je kompaktni krstaš sposoban povesti na dugu đitu, zaploviti oceanom i dobro jedriti u klupskim regatama. Pruža taman dobar omjer performansi i udobnosti kakav se mnogi vlasnici nadaju zateći na svojim jedrilicama.
Električna Salona 39 najprije plovi preko Bare, u akvatorij Seattlea
Vlasnici ove ljepote su Amerikanci Greg i Sussane iz okolice Seattlea. Ovo ljeto njome planiraju jedriti Jadranom, a zatim je u Trstu ukrcati na teretni brod i transportirati u SAD. Od tamo će Panamskim kanalom na Pacifik, a zatim u matičnu luku u Seattleu. Greg i Sussane su pasionirani jedriličari koji znaju što kupuju. Odabir Salone iz Hrvatske nije nasumično pao s neba. Brodogradilište iz Solina u SAD-u ima snažno zastupništvo preko tvrtke Green Sail. Ista tvrtka prodala je i prvu Salonu 46 s elektropogonom upravo na američko tržište.
Htjeli su da njihova jedrilica bude bez štetnih emisija. Stoga su se odlučili za Oceanvolt SD 15 kW elektropogon. Njime tijekom jedrenja mogu i regenerirati energiju, a zahvaljujući servo prop sustavu, to nije beznačajna količina energije. Sustav uključuje i baterijski sklop od 30 kWh, a mogu se puniti i na običan strujni priključak u svakoj marini. Osim toga, za kuhanje koriste indukcijsku ploču, a i grijanje koje planiraju instalirati je bez štetnih emisija.
Sve to ne bi bilo isplativo da se sustav ne može puniti tijekom jedrenja. A za to je potrebno minimalno 5 čvorova brzine. Uvjet koji Salona 39 ispunjava i s daškom vjetra. Brzi trup, u skladu s tradicijom Saloninih jedrilica koje sve redom pripadaju segmentu performansnih krstaša.
Nova Salona 39 nastala je na temeljima uspjeha 380-ice
Razlike između Salone 380 i nove 39-ice su minimalne, ali ne i beznačajne. Tu valja naglasiti da je i prethodnica 380-ice, Salona 38 s potpisom J&J Studija za ono doba bila moderna i puna naprednih rješenja. Zatim je 2016. Maurizio Cossutti nacrtao novi trup i unio svježinu u jedrilicu ovog ranga. U ponudi Salone je bila donedavno. Stoga je ovo osvježenje Cossuttijevog dizajna za solinsko brodogradilište bilo neizbježno i stavlja Salonu 39 u fokus njihove ponude.
Osim kozmetičkih promjena, nova jedrilica ima i neke malo drugačije strukturalne i funkcionalne karakteristike. Glede opreme i rasporeda kokpita promjene su vrlo male. Na krovu kabine su postavljeni rukohvati od inoksa koji značajno podižu razinu sigurnosti u plovidbi. Klasični su detalj na krstašima i, bez obzira što se možemo primiti za bočnu ogradu, neki su elementi bezvremenski.
Dorađeni su brojni detalji koji na prvi pogled i ne upadaju u oko, ali podižu ukupni dojam finalne obrade. Gindaci provedeni ispod površine na krovu kabine, prije su bili ispod silikonom lijepljene lajsne, a sada su fiksni dio nadgrađa.
Rekonstrukcija nosa i kičme – Salona 39 je osuvremenjena
Salona 39 najviše se razlikuje od prethodnog modela u izgledu i funkciji prove. Umjesto izvlačnog baštuna s lijevog boka, nova verzija ima integrirani baštun od stakloplastike s čeličnim nosačem sidra ispod razine palube. To znači da je baštun u ravnini, odnosno u nastavku palube, u skladu s trendovima tržišta. Na 380-ici je baštun zauzimao i dio interijera kabine u provi. Sidro i nosač bili su postavljeni na palubu, dok je na novoj sve elegantno skriveno.
Zbog te konfiguracije, roll flok je standardno iznad, a ne ispod razine palube kao na prethodnoj verziji. Zbog toga je flok izgubio 10-ak centimetara u visini. Ali je zato izmaknut otprilike isto toliko prema vrhu prove, na baštun, tako da je površina jedra ostala nepromijenjena.
Strukturalno, promjena na 39-ici je jedna koja je uvedena i na posljednjim 380-icama koje su izašle iz brodogradilišta. Tiču se dizajna Salonine kičme, čelične strukture na koju je zavidana kobilica i na koju se postavlja jarbol. Jedan je to od elemenata po kojem se Salone ističu na tržištu, uz danskog brodograditelja X-Yachts. Salona 39 ima i opciju 10 cm dublje kobilice za veći moment ispravljanja. Mi smo na testu imali standardnu kobilicu s bulbom i gazom od 2,1 m. Kao i druge Cossuttijeve performansne jedrilice novog datuma, Salona 39 ima jedan duboki list kormila.
Salona 39 je građena kao i sve druge salone u sendviču kompozita s jezgrom od PVC pjene. Time dobiva maksimalnu čvrstoću uz minimalnu težinu trupa. Na mjestima hvatišta pripona, te spoja s čeličnom kičmom i nosača kormila, trup je dodatno ojačan karbonskim vlaknima. Konstrukcijske pregrade također su građene od kompozita s jezgrom od pjene. Većina modernih jedrilica samo zadovoljava normu s vodonepropusnom provenom pregradom, a Salona ima istu funkciju i u krmenom dijelu. Ostale pregrade su funkcionalne, građene od vodootporne šperploče s furnirom i ojačanjima.
Tri verzije interijera, s više prirodnog svjetla
Umjesto pomičnih aluminijskih bitvi za muringe, brodogradilište se za 39-icu odlučilo na klasične fiksne. Minimalne su razlike i u ulazu. Tamo umjesto transparentnog pomičnog krova ulaza, nova verzija ima stakloplastični klizni krov koji ima i funkciju podizanja. Svi prozori u bokovima su veći nego na prethodnici. Stoga je unutrašnjost bolje osvijetljena prirodnim svjetlom i pruža bolji kontakt s okolišem. Interijer je osvježen estetski, u smislu svjetlijih tonova materijala, a naručitelj ima i široki izbor opcija. Raspored je ostao isti.
Prozori u provenoj kabini su vidno veći od prethodnog modela. Na stropu nema cijevi od izvlačnog baštuna. Na bokovima uz krevet nema drvenih elemenata, već su bočne površine tapecirane u cijelosti. Stoga je prostor svjetliji, te djeluje i volumenski jest malo veći nego na 380-ici.
Nudi se u tri verzije. Testni primjerak bio je standardni s dvije kabine, velikom kupaonicom s WC-om, sušilom za vanjsku odjeću i spremištem za jedra. Još postoji verzija s tri kabine i manjom kupaonicom, bez spremišta i sušila. Odnosno, brodogradilište nudi i treću verziju s dvije kabine, ali s manjom kupaonicom i velikim spremištem za jedra.
Dizajnirana za jedrenje u dvoje ili s cijelom posadom
Cossuttijev dizajn primijenjen na Saloni 39 rađen je prema ORC-u i IRC-u. Građena je u skladu sa strogim standardnim pravilima Germanischer Lloyda i Ocean A kategorije. Omogućava jednostavno jedrenje u dvoje pa čak i solo, ali za klupsko regatno jedrenje najbolja je s cijelom posadom. Tako su projektirani i kokpit, paluba i jedrilje, pa i salon koji može primiti 6 do 7 ljudi bez gužve. Središnji se stol može otvoriti i tako biti pogodan za zajedničko objedovanje ili sklopljen za druženje.
Ideja jedrenja s cijelom posadom polako iščezava i sve je manje novih jedrilica tog tipa. Salona Yachts je uz nekolicinu manjih europskih brodogradilišta među rijetkima još uvijek vjerna tom tipu dizajna. Konkretno, ovim testnim primjerkom vlasnici planiraju zaista jedriti. Naime, ona ima elektropogon Oceanvolt s ne prevelikim sklopom baterija. Idealna kombinacija za one koji motor koriste za ulazak i izlazak iz luke. Ili za kraće plovidbe na motor do primjerice dva do tri sata. To odgovara i akvatoriju u kojem će se nalaziti u Puget Sound zaljevu.
Oceanvoltov elektropogon trenutno je najrazvijeniji takav sustav za jedrilice. Sustav na testnoj Saloni 39 ima snagu 15 kW elektropropulzije i tijekom jedrenja omogućava punjenje, tzv. regeneraciju. To je idealno ako motor iskoristimo na spomenuti način. Izaći iz marine, dignuti jedra i za to vrijeme puniti baterije. Figurativno naše, ali i brodske, pogonske.
S obzirom na to da je brza i da Oceanvoltov sustav ima varijabilni servo korak, omogućava snažno punjenje. Dovoljno je snažan sustav za punjenje baterija iz kojih se snabdijevaju svi ostali uređaji na brodu. Pouzdani su te ne zahtijevaju servise kao što je to slučaj kod motora na unutarnje sagorijevanje.
Prva Salona 39 izvedena je s elektropogonom
Mi smo je testirali u uvjetima juga s blagim varijacijama od 15 do 20 čvorova. Jedrili smo oštru orcu, mezzonave, krmu, a brod je svakom viradom i pojlabandom razvlačio osmjehe svih prisutnih. Salona 39 voli se naginjati. To je takav brod. Stoga je i raspored u kokpitu dizajniran da se njime lako krećemo. Kada je nagnuta, bočne stranice kabine kraj bočnih prolaza služe kao sigurno i ravno gazište za hod prema provi.
Na modernim jedrilicama s okomotim vrhom prove, val se voli popeti do palube. Kod Salone 39 to se ne događa često. Dobro odbija val u stranu i more se ne penje naročito brzo, ne šprica. Zgodno je i što ima visoke rubove pa imamo sigurno uporište i kad je potpuno nagnuta. To će dobro doći za rješavanje izazovnih problema na vrhu prove, koji se uvijek pojave kada se tome najmanje nadamo.
Budući da ima jedan list kormila, a voli se nagnuti, postoji trenutak kada joj bude malo previše i tada na kormilu možemo osjetiti jači otpor. Rekli bismo da jedrilica “želi u vjetar”. To se na jedrilicama s dva lista puno manje osjeti. S jedne strane, dobro je za osjet jedrilice, te nam puno govori o tome kako da je uštimamo. S druge strane, manje oprašta kada izgubimo fokus. Zatim padne previše prema vjetru. To nije nikakav problem jedrilice, već navika na brod s kojom se treba upoznati. Na većini modernih krstaša timun je neutralan pa čak i preblag ili prekrut da bismo osjetili što jedrilica želi.
U dobrim rukama, Salona 39 je moćan stroj
Pozicije vinčeva su tipične za ovaj tip jedrilice, te odlično odgovaraju ergonomski. Na svakom koraku imamo dovoljno mjesta i uporište za noge, kao i mogućnost prihvata rukom. Kokpit na Saloni 39 je funkcionalan na sidru sa stolom i objedom, ali itekako funkcionalan u jedrenju. Zahvaljujući visokim ogradama i sajlama, osjećamo se sigurno. Krma je široka, ali imamo se gdje prihvatiti i nema bojazni da ćemo pasti na nižu bandu i polomiti noge.
O performansama možemo samo kazati da je vrlo brza, zabavna i ispunjava adrenalinom, a detaljnije možete provjeriti u polarnom dijagramu. U slučaju da želimo opuštenije jedrenje opremeljena je roll flokom i dva krata glavnog jedra s jednim konopom. Pa se vrlo jednostavno umiri, a i dalje brzo krstarimo.
O plovidbi elektropogonom pisali smo puno puta. Ipak, još jednom ćemo istaknuti, on nije za svakoga, ali svatko tko proba će se oduševiti. Jednostavno je užitak u potpunoj tišini isplovljavati i uplovljavati, a osjećaj je najbliži jedrenju. Kada zatreba, pogon će nas u uvjetima Jadrana vrlo brzo dovesti do sigurne luke ili barem zavjetrine. Osim toga, ovo je jedrilica certificirana za prekooceansku plovidbu, pa u dobrim rukama ne bi smjelo biti problema i da potrošimo zadnji kilovat energije u baterijama.
Tehnički podaci: Salona 39
- Dužina preko svega 11,60 m
- Dužina vodene linije 10,01 m
- Širina 3,72 m
- Gaz 2,1 m
- Istisnina (prazne jedrilice) 6200 kg
- Balast 2200 kg
- Plan jedrilja Moderan, frakcijski
- I 14,85 m
J 4,44 m
P 14,45 m
E 5,20 m - Glavno jedro 44 m2
- Roll genova 36 m2
- Tank vode 180 l
- Crni tank 42 l
- Tank goriva 100 l
- Motor: Yanmar 21,3 kW / Oceanvolt
Saildrive 15 kW elektropogon - Kategorija A Ocean
- Certifikat DNV – GL
- Design Cossutti Yacht Design / Salona Design
- Osnovna cijena bez PDV-a 278.432 €
- Cijena testiranog plovila bez PDV-a 410.687 €
- Proizvođač: Salona group d.o.o., Matoševa 8, 21 210 Solin, tel.: +385 21 275 022, e-mail: info@salonayachts.com, www.salonayachts.com
Originalno objavljeno u 278. broju Mora, lipanj / srpanj 2024.
Testirala: ekipa Mora
Napisao: Teo Marević
Snimili: Teo Marević i Braslav Karlić