Nagrađivana talijanska startup tvrtka NLcomp započela je prvu serijsku brodogradnju jedrilica od kompozita koju je u potpunosti moguće reciklirati
Brodogradnja kompozitom je prljav posao, a industrija se posljednjih godina sve intenzivnije bavi pitanjem ‘Što s plovilima kojima je isteklo vrijeme trajanja?’ Talijanska tvrtka Northern Light Composite čiji rad pratimo od samih početaka, napravila je veliki iskorak kada je u pitanju razvoj ekološki prihvatljiv kompozit. Naime, njihova patentirana tehnologija rComposite omogućava brodogradnju na istim principima kao i kod konvencionalne kompozitne brodogradnje, osim što se materijal može u potpunosti razgraditi. To su postigli zahvaljujući termoplastičnom tehnologijom, pri čemu su svi elementi kompozita sačinjeni od istog materijala, te se stoga jednostavnim procesom mogu ponovo dobiti sirovi materijali i iz njih ponovo nešto proizvoditi.
Na nedavno završenoj posljednjoj etapi The Ocean Race u Genovi, svečano je porinut njihov Ecoracer One Design 30, regatna jedrilica napravljena tehnologijom rComposite, s potpisom trenutno najuspješnijeg dizajnera jedrilica po IRC-u i ORC-u, Mattea Pollija. NLcomp tim modelom ima u planu stvoriti prvu klasu jedrilica napravljenu od održivih materijala, koji se nakon kraja životnog vijeka jedrilice u potpunosti može recilkirati, ponovo iskoristiti.
Na dan porinuća, u Italiji smo imali prilike razgovarati s Matteom Pollijem, koji nije krio oduševljenje i ponos na tom i drugim projektima NLcomp. Kazao nam je pritom da se nada kako će tim potezom raširiti svijest da se može i drugačije graditi, te da će i druga brodogradilišta prihvatiti održiva rješenja.
Suosnivač i CEO Northern Lights Composite, Fabio Bignolini komentirao je prilikom porinuća da je „izvanredno postignuće i čast porinuti prvu održivu jedrilicu namijenjenu serijskoj proizvodnji tijekom finala The Ocean Racea, regate koja predstavlja ultimativni test timskog rada u sportu i jedan je od najvažnijih jedriličarskih događaja na svijetu.“
NLcomp je osnovala grupica jedriličara koji su proveli puno godina jedreći zajedno i pritom razvili duboko razumijevanje o važnosti suradnje kada je u pitanju postizanje zajedničkog cilja. Sada im je, kažu, cilj umjesto onog na regatnom polju, onaj u održivoj brodogradnji.
Drugi Ecoracer OD 30 već se gradi i on je već prodan. Do kraja godine sagradit će još dva primjerka, a za iduću godinu imaju u planu još četiri. NLcomp planira pokrenuti Ecoracer Sailing Series, odnosno seriju regata na prvoj svjetskoj klasi jedrilica koju je moguće reciklirati, u ljeto 2025. godine, odnosno čim budu sagradili prvih 8 primjeraka brodica.
Njihovo rComposite rješenje je istovremeno jednostavno i radikalno na molekularnoj razini, a zahvaljujući toj tehnologiji relativno je lako kemijskim procesom ponovo doći do sirovih materijala, što omogućava njihovim brodicama da ih se na kraju životnog vijeka reciklira.
Uz predanost pokretanju pozitivnih promjena u industriji, NLcomp je svoju tehnologiju učinio dostupnom za korištenje drugim brodogradilištima.
Fabio Bignolini je istaknuo NLcomp-ov pogled na brodogradnju: „Kako bismo testirali i procijenili rComposite, prvo smo sagradili vlastite brodice, koje ne samo da su postigle velike uspjehe na regatama nego su zaradile i brojne nagrade. Sada sa zadovoljstvom širimo pristup našoj tehnologiji i znanju s drugim dionicima tržišta. Nudimo mogućnosti licenciranja brodogradilištima zainteresiranim za korištenje naših inovativnih materijala i tehnika.”
Održivost i performantnost obično ne idu ruku pod ruku. EcoracerOD30 je razvijen na temelju izuzetnog uspjeha prethodnog modela Ecoracer25, koji je zaradio i posebno priznanje cijenjene brodograditeljske nagrade European Yacht of The Year, u Düsseldorfu ove godine, te krajem prošle godine dobio nagradu Eco-Focused Boat of The Year na IBI Metstrade Boat Builders Awards.
Analizirajući tržište, postalo im je jasno da nedostaje odgovarajućih jedrilica veličine 30 stopa i od tuda ideja za gradnjom projekta Ecoracer OD 30. Interesantan nusproizvod ove tehnologije gradnje je i manja masa materijala s istom čvrstoćom, što u prijevodu znači više snage naspram težine, poželjnim omjerom kod performansnih jedrilica.
Iako je primarno dizajnirana kao one-design klasa, njeni tvorci očekuju da će ostvarivati i dobre performanse u premijerima po ORC-u i IRC-u. Dizajnerska filozofija Ecoracer OD 30 bilo je stvoriti brodicu kojom je lako rukovati i koja je ugodna za plovidbu, sve dok daje prioritet održivosti. Kako bi se dodatno poboljšala ukupna održivost projekta, neki kalupi iz prethodnog projekta (Ecoracer 25) su prenamijenjeni, a time su dodatno smanjeni troškovi i utjecaj na okoliš.
Nadalje, uz aluminijski jarbol i drugu palubnu opremu koju je također moguće jednostavno reciklirati, Ecoracer30, kao i njegov prethodnik od 25 stopa, opremljen je jedrima OneSails 4T Forte, jedinim sintetičkim jedrima na svijetu koja se mogu kompletno reciklirati i o kojima smo već pisali u Moru.
Dizajner brodice, Matteo Polli, stoji iza uspješnih projekata kao što su Italia Yacht 9.98 i 11.98, koja je osvojila ORC svjetsko prvenstvo u svom debiju, te Grand Soleil 44, koja je osvojila dva uzastopna ORC svjetska prvenstva. Stvaranje Ecoracera30 komentirao je: „Iz inženjerske perspektive, ovaj projekt je predstavljao fascinantan izazov. Imali smo dva primarna zahtjeva: prvo, promijeniti namjenu postojećih kalupa i minimizirati utjecaj na okoliš i drugo, dizajnirati svestranu jedrilicu sposobnu pružiti izvrsne performanse u različitim uvjetima vjetra i mora. Štoviše, ti su ciljevi morali biti postignuti korištenjem održivih materijala. Mehanička svojstva, uključujući težinu, gustoću i strukturnu čvrstoću, uzeli smo u obzir od ranih faza procesa projektiranja.”
Od ključnih značajki Ecoracer 30 ima izvlačnu kobilicu, uklonjivi baštun i što je najvažnije, inovativni dizajn prove.
Tehnički podaci:
Glavno jedro 35.5 m2
Flok 25.0 m2
Asimetrično letnje jedro 105.0 m2
I 12,15 m
J 3,60 m
P 12,20 m
E 4,25 m
Dužina preko svega 9,15 m
Širina 3,03 m
Istisnina 1850 kg
Gaz 2,30 m
Navalni arhitekt: Matteo Polli YD
Inženjering nlcomp
CE kategorija B
Foto: NLcomposite