Oceantec JV 43 je stvorena za offshore regate poput Fastneta. Projekt su radili Judel / Vrolijk & Co., a gradili su je susjedi u Ocean Tecu.
Zajedriti na brodu kakav je Oceantec JV 43 razlog je zbog kojeg obožavamo ovaj posao. S nestrpljenjem smo čekali dan kada ćemo konačno zajedriti novom Judel/Vrolijk 43 jedrilicom iz slovenskog brodogradilišta Ocean Tec. I dočekali smo, netom prije božićnih praznika. Na pontonu marine Portorož čekala nas je dobro poznata i nasmijana ekipa.
Bili su tu vlasnik brodogradilišta Gaber Bregant, voditelj prodaje Luka Kepec, prijatelj Vlado Janković, jedriličar Aleks Seifert i naš redakcijski guru kad je o jedrenju riječ Željko Perović Huck. Vrijeme nije bilo obećavajuće za testiranje regatne mašine poput ove. Vjetra nije bilo, ali uzdali smo se da ćemo moći zajedriti i na najblaži dašak.
Punokrvna regatna mašina
Prije svega valja reći da su ovakve novogradnje izuzetno rijetke, naročito na Jadranu nemamo često priliku zaploviti regatnom mašinom poput ove. K tome, gradili su je naši susjedi Slovenci, a mi smo bili prvi koji su je testirali. Osmišljena je prema originalnoj ideji Class 40, građena suvremenom tehnologijom, ali za razliku od Class40 optimizirana je za IRC.
Istovremeno su naručena dva primjerka i ovo je bio trup broj jedan. Pitanje je hoće li biti još koji. Riječ je o projektu iza kojeg stoje pasionirani jedriličari iz inozemstva. Oni su želljeli brod koji će konkurirati za pobjedu na offshore regatama poput Fastneta.
Judel/Vrolijk & Co. u jedriličarskim je krugovima itekako poznat dizajnerski studio. Njihove jedrilice desetljećima osvajaju postolja važnih svjetskih regata i značajan su segment komercijalne nautičke industrije. Portfelj im je bogat i raznolik. Od suradnje s pobjednikom America’s Cupa Alinghijem, preko rada na jedrilicama TP52 do gradnje brojnih one-off i maxi jedrilica. Dizajnirali su i zanimljive tendere za superjahte, motorne jahte i superjahte.
Radili su ili još uvijek rade s raznim poznatim brodogradilištima koja jedrilice grade u seriji. To su među ostalima Baltic Yachts, Dehler, Hanse i Najada. Glavni projektant jedrilice Oceantec JV 43 je Antoine Cardin. On je iskusan dizajner, stasao pod mentorstvom Fietje Judela i Rolfa Vrolijka, dva svjetski poznata utemeljitelja ovog studija.
Naša testna „raketa na jedra“ gradila se u slovenskim Jesenicama, u halama brodogradilišta Ocean Tec. Na njihovim specifičnim, tehnički vrlo složenim i naprednim jedrilicama već smo imali prilike zajedriti. S obzirom na dosad viđeno, očekivanja su bila velika. I nismo se razočarali.
Oceantec JV 43: brodogradnja, konstrukcija, raspored
U IRC-u se penalizira upotreba karbona kao materijala za gradnju. Jedrilica Oceantec JV 43 napravljena je stoga u kompozitnom sendviču staklenih vlakana i Corecell jezgre s vakuumskom infuzijom vinilne smole. Izgleda opako dobro! Široka je 4,5 metara, s gazom od 3 metra. Na vrhu tanke T kobilice nalazi se veliki bulb, koji omogućava veliki moment ispravljanja.
Trup joj je dug 13,1 metar i to joj je ujedno duljina vodene linije. Ima ravni vrh prove koji se od polovice vertikale prema pramčanom vrhu naginje unatrag. U nastavku linije proteže se dugački integrirani baštun. Takav vrh prove se u modernoj brodogradnji offshore jedrilica sve više primjenjuje iz više razloga. Oblik koji u presjeku nalikuje kolutu ima bolju strukturalnu čvrstoću i bolje probija val kad ju preklopi po provi. A more se brže slijeva nego s ravne palube.
Kokpit je koncipiran za regatno jedrenje na otvorenom moru. Širok je i prostran, dobro zaštićen, te u potpunosti namijenjen efikasnom uštimavanju jedrilja. Prostorom dominira čvrsti vjetrobranski zaklon ispod kojeg se nalaze dva ulaza u potpalublje. Ispod zaklona s obje strane su sjedala od aluminijskog okvira s čvrstom tkaninom. Moguće ih je namještati po nagibu.
Peterovinčani sustav
U krov vjetrobranskog krila ugrađeni su fiksni prozori za pregled jedrilja bez potrebe napuštanja skloništa. Po sredini kabine i kroz otvor u vjetrobranu provučena je “šuma” gindaca i ostalih konopa sa stoperima i skretnicama prema središnjem, glavnom vinču. Prilikom jedrenja, na podu kokpita su stotine metara konopa na koje treba paziti da se ne zapletu. Za to su predviđene torbe smještene na nekoliko mjesta u kokpitu.
S obje strane kokpita su po dva velika vinča. Aranžman peterovinčanog sustava direktno je preuzet iz suvremenih Class 40 jedrilica. Oni postavljeni bliže krmi koriste se za patarace, a oni bliže kabini za škotine i druge operativne linije po potrebi. Skoro cijelom širinom kokpita prostire se dugački klizač škote glavnog jedra. Omogućava bolji moment ispravljanja pri snažnom vjetru, a zbog pozicije, škota ne smeta posadi u kretanju kokpitom.
Budući da je izmaknuta na kraj buma, škota ima maksimalni moment. Na krovu kabine su postavljeni solarni paneli. Tamo se u pravilu ne krećemo tijekom plovidbe, ali po ovom tipu solara može se bezbrižno hodati.
Brod za spartance i pobjednike
Glavni prostor u interijeru, koji bismo u krstašu nazivali salon, posve je usmjeren funkcionalnosti. Jedini ukrasni element interijera nekoliko je drvenih rubnih letvica, koje također imaju svoju funkciju. U bokovima “salona” su ukupno 4 viseća ležaja, svaki s vlastitim sustavom natezača, pomoću kojih se namjesti nagib. Prostorom dominira velika kutija u sredini koja služi kao navigacijski i operativni stol. Ispod stola je mali dizelski motor od 30 KS i baterije. Bolju dostupnost za servis od ove može imati samo stara pasara.
Interijer je kao na svim regatnim jedrilicama prilično oskudan. S obzirom da je jedrilica Oceantec JV 43 namijenjena offshore regatama, opremljena je svim nužnim uređajima i alatima za duži boravak na moru. Prije svega, brod ima dizelsko grijanje, bez kojeg bi jedrenje u hladnim uvjetima otvorenog mora bilo nezamislivo.
U sredini broda, desno od jarbola ima relativno veliku kuhinju s jednostavnim plinskim kuhalom na gimbalu. Nasuprot je duboki sudoper, a ima i veliki volumen skladišnog prostora za kuhinjsko posuđe i namirnice. Bez ladica, radi uštede težine. Kuhinjski prostor ima i prirodnu ventilaciju kroz mali krovni prozorčić.
Udoban pramčani prostor
Cijeli interijer ima dvije razine LED osvjetljenja i noćno crveno svjetlo. Paralelno s kuhinjom prostrana je kupaonica sa zahodom. U njoj su veliki umivaonik, ormarić za higijenske potrepštine te skladište za kanistre s vodom. Iako regatna jedrilica, Oceantec JV 43 ima čvrsta vrata od kompozitnog sendviča pa je posadi zajamčena potpuna intima.
Pramčani prostor je iznenađujuće udoban, s izrazito velikim ležajem preko cijele širine prove te još 4 bočna ležaja. Taj prostor je zamišljen prvenstveno kao skladište za jedra, s obzirom na to da će jedrilica uglavnom jedriti s dvočlanom posadom.
Oceantec JV 43 ima stajaću visinu salona. Nama nižima iznad glave ima dovoljno prostora za uspravno kretanje čitavom unutrašnjošću sve do spomenutog ležaja. Ipak, jedrilicu je moguće koristiti i u sportskom obiteljskom krstarenju.
Jedrilije, pogon i oprema jedrilice Oceantec JV 43
Iskorišten je svaki pedalj za maksimalnu površinu jedara. Jarbol je 18 i pol metara visok Axxon Offshore Racing, karbonski, s aluminijskim križevima i sa stopalom na palubi. Pripadajući bum iste proizvodnje dug je 5,6 metara. Ima vrlo nisko hvatište na jarbolu tik iznad krova kabine, kako bi glavno jedro imalo najveću moguću površinu. Ona je dodatno povećana kvadratnim oblikom pri vrhu.
Oceantec JV 43 u orcu ima najveću površinu jedara 124, dok je ona niz vjetar čak 277 četvornih metara. Podsjećamo, ovo je jedrilica od 43 stope. To znači da ima 20 do 30 posto više površine jedara nego performansni krstaši te dužine. Opremljena je North Sails 3Di regatnim crnim jedrima, laganim Code0 i golemim genakerom. Glavno jedro ima šteke cijelim trbuhom pa u slabom vjetru kakav smo imali, teško ispravlja formu prilikom viranja.
Prihvat za olujni flok
Genova je također sa štekama i ojačanjima preko cijelog trbuha u donjem predjelu jedra. A ima i nesvakidašnje rješenje kraćenja. Naručitelj se odlučio za genovu s klasičnim kačenjem na sajli, umjesto na sustavu namatanja. Da bi izbjegao korištenje drugog i trećeg floka, genova ima prošivena oka za jedan krat, što se tradicionalno koristi na glavnom jedru.
Naravno, na sredini pramčane palube je prihvat za postavljanje unutarnjeg leta, odnosno za olujni flok. Jarbol je malo viši od standardnog na Class40, ali je vrlo blizu da bismo mogli koristiti iste dijelove, alate i palubnu opremu kao u spomenutoj klasi. Ima oputu od punog čelika.
Tehnikalije i zanimljivosti
Kao i kod Class 40, Judel/Vrolijk 43 ima kormila na krmenom zrcalu, s mogućnosti podizanja listova izvan površine. To je tako izvedeno radi smanjenja otpora, ovisno o tome na kojoj strani je privjetrina. Opremljena je trima balastnim tankovima ukupne zapremine od 750 litara.
U provi je tank od 200 l, u sredini od 350 l, te ispod kokpita u bokovima po 200 litara sa svake strane. Uz balastne tankove, pod kokpitom se nalaze još dva dodatna ležaja. To je mjesto pogodno za pospremanje rezervnih jedara, sidra i ostalog što ne koristimo često. Tamo je i direktni pristup sustavu grijanja.
Tankovi za gorivo i vodu od 60 litara
Oceantec JV 43 za pogon koristi relativno mali dizelski motor Yanmar 3YM30AE sa saildriveom. Više nije ni potrebno! Na tome brodu motor se koristi uglavnom samo za isplovljavanje i eventualno punjenje baterija. Brodica standardno dolazi s tankom goriva zapremine 60 litara te tankom vode iste zapremine. U strojarnici kraj motora smještene su dvije Victron Energy baterije, servisna LFP relativno velikog kapaciteta te manji startni AGM akumulator.
Jedrilica je opremljena i modernim navigacijskim sustavima, GPS lokatorom, kao i sondama za meteorologiju. U kokpitu su ispod vjetrobrana strateški pozicionirana dva MFD-a marke NKE. Uz njih je i jedan centralni, s velikim fizičkim tipkama, za lakše rukovanje u zahtjevnim uvjetima. Od jedriličarske opreme ima raznih brendova. Vinčevi su Harken, a većina druge palubne opreme je Antal.
Jedrenje i zaključak
Već smo na početku kazali da nismo imali sreće s vremenom. U prvih sat vremena puhalo je oko 5-6 čvorova burice, a zatim je gotovo potpuno utihnula. Unatoč tomu, uspijevali smo jedriti. Iza nas žuborila je mala brazda iza zavjetrinskog dijela krme u moru. Sve oko nas bilo je olovno sivo. Sunce i nekakav vjetar koji su meteorolozi najavljivali nikako se nisu pojavljivali.
Ali nismo se dali, digli smo onaj ogroman genaker, a četrdesettrojka je dala naslutiti što sve može. Na 3 i pol čvora vjetra, ako se taj lahor tako može nazvati, kretali smo se brzinom od čak 6,53 čvora. I na probnim jedrenjima koje je škver odradio s vlasnikom nisu bili bogzna kako bolje sreće. Ali njima je ipak zapuhalo desetak čvorova pri kojima su, što god zajedrili, hvatali između devet i deset čvorova brzine. A jedrilica je projektirana za mnogo više vjetra!
Hucka smo zamolili da prokomentira doživljaj jedrenja, makar i u ovakvim uvjetima.
- Osjećaj jedrenja u laganom vjetru je kao da je napravljena od karbona. Na timunu je osjećaj lagane jedrilice koja jako brzo reagira. S obzirom na to da je jedrilica napravljena od sendviča vinila, stakla i pjene, brodograditelji su postigli fantastičan rezultat. Mnogi brodograditelji danas znaju napraviti lagani brod od karbona, ali postići ovo ne može svatko. Oprema i izrada su kvalitetne. Jedrilica je napravljena za offshore jedrenje. Apsolutno sve na njoj predodređeno je zahtjevnim uvjetima otvorenog mora.
Kokpit dizajniran za dvočlanu posadu
Taj dio nismo isprobali, ali čini se da je sve na svom mjestu. S druge strane, zbog niza postavki koje su drugačije, ovakva jedrilica ne bi bila pogodna za regatno jedrenje na Jadranu. Prvo, kokpit je velik, ali je dizajniran za dvočlanu posadu. Nas petero u kokpitu smo imali gužvu i teško se kretali. Drugo, preglednost iz kokpita je vrlo loša, što je razumljivo za ovaj tip brodice. Na offshore regatama ima puno manje finog uštimavanja nego na uzobalnim regatama.
Istovremeno je iznenađujuće kako je dobro jedrila u uvjetima slabog i gotovo nikakvog vjetra, s obzirom na trup koji je uvijek umočen velikom površinom. Takav tip trupa prvenstveno je namijenjen glisiranju i uvjetima jakog vjetra, gdje je krmeni dio podvodnog dijela trupa uvijek u moru. Puno se bolje ponaša po bočnom vjetru. Razlika između tipičnih regatnih jedrilica kakve imamo prilike viđati na Jadranu je u tome što ova ima sve konope skrivene i provučene ispod palube. Takav sustav nije primjeren dnevnom jedrenju.
Ocean Tec je napravio dobar posao
Recenziju jedrilice Oceantec JV 43 zaključit ćemo s nekoliko napomena. Jako je dobro prilagođena offshore regatama, a ne onima oko bova. Kod nas bi imala šanse na regatama poput Jabuke. Cijena standardno opremljene je 670 tisuća eura, bez poreza, bez jedara, elektroničkih uređaja i druge specifične opreme. Testni primjerak koštao je više. Koliko će njome biti zadovoljni naručitelji, pokazat će se kad odjedre predviđenu seriju offshore regata. Među njima i čuveni Fastnet.
Sve u svemu, testiranje jedrilice Oceantec JV 43 bilo je, unatoč nedostatku vjetra, zanimljivo iskustvo. Jedrilica je uistinu posebna. Gaber i njegovi dečki iz Ocean Teca odradili susjajan posao, na koji mogu biti ponosni.
OCEANTEC JV 43 | TEHNIČKI PODACI |
---|---|
Dužina preko svega | 15,06 m |
Dužina trupa | 13,10 m |
Dužina na vodnoj liniji | 12,00 m |
Širina | 4,50 m |
Gaz | 3,00 m |
Istisnina | 5,155 kg |
Vodeni balast | 750 l |
Balast | 2,190 kg |
Spremnik vode | 60 l |
Spremnik goriva | 60 l |
Motor | Yanmar 30 Ks |
Jedrilje uz vjetar | 124 m2 |
Jedrilje niz vjetar | 277 m2 |
Osnovna cijena bez PDV-a | 670.000 € |
Brodograditelj: Ocean Tec d.o.o., Cesta Fr. Prešerna 62, 4270 Jesenice, Slovenija,
tel.: +386 (0)31 613 433, e-mail: info@oceantec.si, www.oceantec.eu
Originalno objavljeno u 270. broju Mora, veljača / ožujak 2024.
Testirali: Željko Perović Huck i ekipa Mora
Napisao: Teo Marević
Snimili: Teo Marević i Marin Srzić