Na moru 5800 nautičara u čarteru
Da li je čarter ovog tjedna ostvario samo ili čak 49% najmova u usporedbi s 2019 godinom
Svakome tko se ovih dana zatekao na moru jasno je da je sezona plovidbe započela. Brodice i jahte s nautičarima sve su češće vezane na otočkim rivama a ima ih i po sidrištima i marinama u tranzitu. Koliko ih je točno u odnosu na posljednju ”normalnu” 2019 godinu teško je reći jer dio nautičara plovi vlastitim brodovima ali podatci za čarter su egzaktni. I s obzirom na još uvijek zabrinjavajuću epidemiološku situaciju u Hrvatskoj i dobrom dijelu Europe prilično ohrabrujući. Naime, u crew liste brodica za najam u 18 tjednu ove godine – dakle onom koji ističe u nedjelju – upisano je ukupno 5800 nautičara. 5000 stranih i 800 domaćih. To je ravno dvostruko više nego li ih je bilo tjedan ranije. Usporedimo li tu brojku sa 11700 nautičara koji su isplovili u 18 tjednu 2019 godine dolazimo do rezultata od 49%. Ta je brojka ohrabrujuća imaju li se u vidu i trendovi porasta ali i činjenica da je prije dvije godine praznik 1. maja padao u sredinu tjedna pa je bio pogodan za spajanje dok je ove godine bio u subotu. To je dobar nagovještaj da bi s većom procijepljenošću, uvođenjem Covid putovnica i suzbijanjem još uvijek plamteće pandemije u Hrvatskoj i Europi nautički turizam mogao biti prvi koji će započeti s ozbiljnim oporavkom i povratkom na pred pandemijsko poslovanje. Naravno, brojevi nautičara nisu jedini važni već i cijena po kojoj su brodovi iznajmljeni pa smo o tomu i predviđanjima za slijedećih nekoliko tjedana porazgovarali s nekolicinom vodećih hrvatskih čarteraša.
I oni uglavnom potvrđuju da trenutno ostvaruju otprilike polovicu najmova u usporedbi s 2019 godinom a eventualne razlike na dolje mogu nastati jer ove godine još nema team building regata, poput Kornati kupa kojeg početkom svibnja organizira Pitter, najveća čarter kompanija u Hrvatskoj. Marin Katičin, njen direktor kazao nam je da je trenutno na moru ravnih 60 od njihovih 214 jedrilica i katamarana pa i taj podatak pokazuje da se u čarteru ipak počelo ponešto događati. No, činjenica da isplovljava ispod trećine flote a da tvrtka mora biti u punom pogonu dugoročno nije održiva. Zato nade polaže u solidan buking koji se nastavlja do kraja svibnja i početkom lipnja kad očekuje da bi, ukoliko se zadrže povoljni epidemiološki trendovi, moglo doći do znatno bolje zauzetosti flote. Kad je o cijenama riječ i dalje su niže nego li bi trebale biti a to je zasluga manjih kompanija i velikih online platformi. U Pitteru to nastoje izbjegavati a najviše im na ruku ide činjenica da ove godine imaju trideset posve novih plovila kod kojih su i rabati najmanji. Zanimljivo je da u dosadašnjem tijeku predsezone Pitter, koji najviše radi na njemačkom govornom području, mnogo bolje rezultate postiže na austrijskom nego na njemačkom tržištu. To tumači znatno strožim mjerama u Njemačkoj u usporedbi s Austrijom i većom disciplinom koju Nijemci pokazuju kad je riječ o pridržavanju svih preporuka pa i onih da se ne putuje ako to nije prijeko potrebno.
Damir Čargo, jedan od naših čarteraša sa najduljim iskustvom koje seže još tamo s kraja osamdesetih godina prošlog stoljeća i vlasnik Waypointa, u ovome času na moru ima i više od 50% flote ali prema rezervacijama ne očekuje da će taj postotak zadržati i u slijedeća dva tri tjedna. Vjeruje da će on biti nešto manji ali kako stoje stvari sam kraj svibnja i početak lipnja morali bi donijeti ozbiljniji skok. Tad bi trebala započeti visoka ili puna popunjenost njegove flote i nastaviti se kroz sezonu. U ovome času zadovoljan je cijenama koje postiže, čak i u odnosu na pretprošlu godinu kad je radi velikog broja brodova bilo dosta dampinga, a trenutno mu je najveći rabat 20% od kataloške cijene. Nada se da će moći zadržati tu razinu makar je svjestan da će pritisaka na niže cijene biti poprilično kako sezona bude odmicala i u igru se sve više počne uključivati last minute booking.
Živko Šikić, voditelj čartera Marine Hramina poznatom i po one design flotama, također je relativno zadovoljan poslovanjem svog čartera ali ističe da do sada stižu samo najhrabriji i radi jedrenja i boravka na moru na sve spremni nautičari. Jer, premda je ulazak u Hrvatsku jednostavan, protokoli mnogih zemalja iz kojih dolaze, poput Češke, Mađarske, Slovačke ili Njemačke povratak u zemlju čine zahtjevnim ili ga uvjetuju karantenom. Najave da bi jedan dio njih mogao relaksirati postojeće uvjete za desetak ili petnaest dana, ukoliko se ostvare, mogle bi znatno povećati potražnju. Kad se procjenjuju do sada realizirani najmovi treba ukalkulirati da je među njima znatan broj prošle godine otkazanih i dijelom ili u cijelosti plaćenih najmova i da je novih grupnih bukinga malo ili ih uopće nema. Što se rezervacija za sezonu tiće lipanj je još uvijek neizvjestan dok bi srpanj i kolovoz trebali biti jako dobri. Naravno, sve pod uvjetom da se uspostavi i održi povoljna epidemiološka situacija. Cijene su za sada na razini prošle godine pa čak i nešto bolje jer, makar su rane rezervacije krenule ranije nego prije nema onog dampinga kojeg je bilo lani.
I Paško Klisović, predsjednik Udruge čartera HGK i direktor jedne od najpoznatijih tvrtki, Pina i Mare zadovoljan je bukingom koji je više nego dobar ali i on ukazuje na činjenicu da su u njega uvršteni i otkazani najmovi za prošlu godinu te najmovi čarteraša iz prekomorskih zemalja poput SAD-a, Australije i drugih za koje je neizvjesno da li će se uopće ostvariti ove godine ili će se još jedanput odgoditi za sezonu 2022. Inače, njegova tvrtka do sada je ostvarila 30% prometa za razdoblje od početka godine uz prisutan trend rasta. Njega će biti moguće zadržati pa i ubrzati samo ako popravimo epidemiološku situaciju, uspijemo kontrolirati pandemiju i ako brzo reagiramo na svako njeno eventualno pogoršanje.
Sve u svemu, možemo biti umjereni optimisti, ali na kraju sve će ovisiti o nama samima. A to je obično i najveći izazov.