Međunarodni uspjeh Saxdora
Finsko-poljska tvrtka ulaže u nove pogone, a njihov uspješan poslovni model počiva na nekoliko čimbenika
Sjedište Saxdor Yachtsa je u Helsinkiju, a proizvodnja se odvija u pogonu u Poljskoj. Tamo upravo ulažu 36 milijuna eura u širenje i modernizaciju proizvodnog kapaciteta. Proizvodnja je smještena u gradu Ełk, središtu regije Mazury u kojoj su i drugi europski brendovi prepoznali potencijal brodogradnje rekreativnih plovila. Riječ je o povijesnoj regiji poznatoj po brojnim jezerima, gdje oko 2 tisuće manjih i većih jezera tvore krajolik nalik finskom jugoistočnom arhipelagu, ali sa slatkom vodom.
Saxdor Yachts je relativno novo ime na tržištu, koje je u vrlo kratkom roku postavilo nova pravila sa svoja dva nagrađivana modela Saxdor 200 Sport / Pro Sport i Saxdor 320 GTO / GTC / GTR. (Model Saxdor 200 Sport testirali smo za aktualno izdanje Mora) Uspjeh na dinamičnom tržištu ne pripisuje se čudu, već pomno osmišljenom tipu plovila, a čiji je tvorac u prošlosti pokazao da zna što radi. Osnivač Saxdor Yachts je Sakari Mattila, već je osnovao četiri brenda 1994. Aquador Yachts, 2003. Paragon Yachts, 2008. XO boats, da bi 2012. osnovao novi brend s imenom kojeg čine početna slova prethodnih brendova brodica – Axopar. U samo tri godine izgradio je prepoznatljivo ime i njihovi modeli počeli su dobivati važna međunarodna priznanja. Peti brend, Saxdor utemeljio je 2019. godine, a ime novog brenda također vuče iz akronima prijašnjih naziva S(akuri), Ax(opar), (Aqua)dor, a već prvim modelom Saxdor je zaradio nagrade Best Of Boat 2020, European Boat of the Year 2021, te Motor Boat Awards 2021.
Lokalno i međunarodno poduzeće
Radovi na izgradnji novog pogona počeli su u studenom, a završetak gradnje planiran je za listopad iduće godine. Brodogradilište Saxdor trenutno zapošljava 250 ljudi, a dovršetkom izgradnje novog pogona planiraju zaposliti još 300 radnika u proizvodnji u svim segmentima. Kao olakotnu okolnost budućim zaposlenicima, brodogradilište ističe da bi se u otprilike isto vrijeme trebala dovršiti gradnja istočne rute autoceste „Via Baltica“ koja će povezivati gradove Prag, Wroclaw, Varšavu, Kaunas, Panevežis, Riga, Talin, a u budućnosti i podmorskim tunelom do Helsinkija.
Generalni menadžer Saxdor Yachts u Poljskoj, Michał Bendig, kazao je da je osnaživanje pozicije na lokalnoj razini, važno za međunarodnu ekspanziju tvrtke. „Mi smo međunarodna tvrtka, ali osjećamo se dijelom lokalne zajednice, zbog čega smo odlučili radove u Ełku povjeriti lokalnom graditelju. Promocija lokalnog poslovanja među zaposlenicima Saxdor brodogradilišta dio je politike tvrtke od samih početaka.“
Nove investicije, napominju iz brodogradilišta, ne bi bile moguće bez suradnje s Gradom Ełkom, te SSSE zonom (Suwałki Special Economic Zone) što je stvorilo povoljne uvjete za buduće projekte. Saxdorova ambicija je proizvodnja brodova modernim metodama gradnje, s najvećom mogućom razinom efikasnosti i kvalitete proizvodnog procesa, a novi proizvodni kapacitet pomoć će im u ostvarenju tog cilja. To podrazumijeva da automatiziran proces proizvodnje i konstrukcijski dizajn odražavaju nastojanje tvrtke za ekološki prihvatljivom politikom poslovanja i trenutačnim Europskim propisima glede utjecaja na okoliš.
Proizvodne hale imat će suvremeni sistem ventilacije, za poboljšanje kvalitete uvjeta rada za njihove zaposlenike. Saxdor Yachts tvrtka nije jedina u tom naumu, pojašnjavaju. „Uspjeh prethodnih brendova koje smo stvorili su rezultat finsko-poljske suradnje koja me navela na zaključak koliki industrijski potencijal Warminsko-Mazursko provincije, na sjeveroistoku Poljske,“ kazao je Sakari Mattila komentirajući uspjeh njegove sadašnje tvrtke. Saxdor trenutačno posluje na više od 40 destinacija, na pet kontinenata, uključujući i Hrvatsku, a u planu imaju i širenje proizvodnje na Sjevernu Ameriku za tržište SAD-a, a najavljeni su i novi modeli koji bi trebali Saxdor približiti nešto većem rangu plovila.
Piše: Teo Marević
Ilustracija: Saxdor Yachts