Donosimo skicu projekta rekonstrukcije luke Novalja – novi južni lukobran s krakom od 140 metara
Stanovnici Novalje na Otoku Pagu i oni koji tamo plove imaju razloga za veselje. Pred koji dan potpisan je ugovor koji će omogućiti potpunu obnovu i rekonstrukciju luke u Novalji. Kad svi radovi budu završeni Novalja će imati dovoljno kvalitetnih i zaštićenih vezova. Njima će se pored ribarske flote služiti brodovi redovitih brzobrodskih linija, izletničke brodice te barke i jahte domaćeg svijeta. A naći će se sigurno i mjesta za vezove nautičara u tranzitu.
Grad Novalja prije koju godinu je iz planskih dokumenata izbacio planiranu gradnju luke nautičkog turizma. I opredjelio se za koncept preobrazbe najvećeg dijela akvatorija luke u ingerenciji lučke uprave.
Čitav projekt odvija se u tri faze a započeo je rekonstrukcijom, dogradnjom i prenamjenom sjevernog lukobrana u ribarsku luku. Ti su radovi dovršeni i ribarska luka je otvorena prije godinu dana.
Vrijednost radova na gradnji ribarskog dijela luke iznosila je približno 4,76 milijuna eura, sufinanciran sredstvima EU putem Ministarstva poljoprivrede. Prema podacima iz Ministarstva, omogućava siguran privez za 31 ribarsko plovilo duljine do 20 metara te poboljšane uvjete za iskrcaj ulova.
Međutim, prenamjenom sjevernog lukobrana u ribarsku luku vez na njemu izgubili su mnogi vlasnici brodica. A izgubila se i mogućnost priveza dvadesetak plovila nautičara. Pored toga uklonjena je i pomorska benzinska postaja koja se nalazila uz korijen tog lukobrana. Rješenje je nađeno sidrenjem dva pontona iz južnog lukobrana na koje su se premjestile te brodice. Te sidrenjem broda benzinske postaje. No za nautičare se jedva nađe pokoje mjestu pa oni većinom sidre u uvali ili se vežu na neku od usidrenih bova.
No, sve to uskoro će se promijeniti dovršetkom radova na rivi uz ribarsku luku a onda kreće novi ciklus rekonstrukcije i dogradnje južnog dijela luke.

Luka Novalja – druga faza pri kraju, treća u niskom startu
U studenom 2024. krenula je druga faza radova u luci Novalja, u korijenu tog lukobrana ribarske luke. Uređena je obala, zatim nasipana nova obala, a trenutačno se gradi obalni zid. Vrijednost druge faze je 1.261.007,81 eura s PDV-om. Razgovarali smo s ravneteljem Lučke uprave Novalja, Tomislavom Kustićem, koji nam je kazao da te radove planiraju završiti do ljeta. Uz obalni zid bit će postavljena i školjera, a okomito na obalu usidrit će pontonske gatove i valobran. Tamo će se stvoriti novi kapaciteti komunalnih vezova.
Pontoni u južnom dijelu luke gdje su sada vezane brodice na komunalnim vezovima, postavljeni su prije nekoliko godina. Njih će presidriti u sjeverni dio luke jer se u južnom dijelu pripremaju radovi rekonstrukcije i dogradnje južnog lukobrana.
Time će, kako je slikovito kazao Kustić, ubiti dvije muhe jednim udarcem. Seljenje pontonskih gatova planiraju nakon sezone ove godine. Kada se presele, tamo će ostati permanentno i službeno će završiti 2. faza rekonstrukcije.

Novi južni lukobran omogućit će da luka Novalja bude sigurna
Pripreme za 3. fazu već su poodmakle, a ovih su dana i osigurana sredstva. Ukupna vrijednost tog projekta je 13.211.214,43 eura, a prihvatljivi troškovi iznose 13.127.214,43 eura. Od tog iznosa 85 % bespovratno se sufinancira iz EU fonda za regionalni razvoj, te 15 % iz sredstva državnog proračuna RH. Lučka uprava Novalja učestvuje s 84.000,00 eura.
Kustić nam govori da su napravili sve pripremne poslove, savjetovanja s javnošću i uskoro će biti objavljen natječaj za 3. fazu – rekonstrukciju i i dogradnju južnog lukobrana.
Kako je vidljivo na skici budućeg južnog dijela luke, južni lukobran će se temeljito rekonstruirati. Proširit će ga i produžiti. Kustić nam objašnjava da će se otprilike prostirati u gabaritima kao i sadašnji lukobran s pontonskim valobranom. Što znači da će se glava postojećeg lukobrana produljiti za 20-ak metara, a zatim izgraditi 140 metara novog lukobrana prema jugu.
Time će južni dio luke Novalja biti potpuno zaštićen sa svih strana. Vanjska riva novog kraka južnog lukobrana bit će operativna s obje strane, pa će na tom mjestu za povoljnog vremena moći pristajati brodovi s obje strane. Cijeli postojeći lukobran će se rekonstruirati, proširiti i opremiti adekvatnom opremom za komunalnu luku.

Jedini EU projekt namijenjen isključivo komunalnim vezovima
Nadalje, obalni dio sadašnje rive trenutačno je djelomično uvučen. Okomito na lukobran bit će usidreni novi pontonski gatovi i uz lukobran će biti postavljeni murinzi za pristan plovila krmom.
Rekonstrukcija predviđa poravnanje nasipavanjem i izgradnju novog obalnog zida, nove rive. Na nasipanom dijelu u skici projekta predviđene su zelene površine. U nastavku rive prema jugu slijedi još jedan dio koji planiraju nasipati i izgraditi dijagonalnu rivu, te postavljanje pontonskog valobrana i dodatne vezove.
Ravnatelj Kustić istaknuo je da je 3. faza rekonstrukcije zapravo prvi projekt sufinanciran sredstvima EU a da je namjenjen isključivo komunalnim vezovima. Dodao je kako se nada da će se ta praksa nastaviti. Upitali smo ga planiraju li u nekom dijelu luke odvojiti dio za tranzitne, nautičke vezove. Kazao je da za sad nemaju previđeni dio, no da će pronaći neko rješenje u budućnosti. Vjerojatno i za novu benzinsku postaju za plovila. O tome zašto vrijedi zaploviti Pagom pročitajte ovdje.