Projekt dogradnje je završen, potpisan je ugovor za treću fazu rekonstrukcije, a u pripremi je i dokumentacija za uspostavljanje županijske linije Baška-Lopar
Radovi na EU projektu „Dogradnja luke Baška“ završeni su u veljači, nakon čega su slijedili tehnički pregledi te je 8. svibnja izdana uporabna dozvola. Na tiskovnoj konferenciji održanoj prošlog četvrtka ravnatelj Alfred Franković u ime Županijske lučke uprave Krk i Boris Sabolić, direktor BSK Commerce d.o.o., izabrane tvrtke koja će izvoditi radove, potpisali su ugovor za treću fazu rekonstrukcije luke Baška, koja podrazumijeva proširenje gata Garofulin s izgradnjom tri gata okomita na njega. Ti bi radovi trebali biti gotovi do kraja godine.
Podsjećamo projekt „Dogradnje luke Baška“ za koji su korištena bespovratna sredstva iz Kohezijskog fonda Europske unije započeo je 9. rujna 2019. potpisivanjem Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava između Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Središnje agencije za financiranje (SAFU) te Županijske lučke uprave Krk, kao korisnika bespovratnih sredstava iz EU fondova, a ugovoreni rok završetka projekta je do 31. prosinca 2023.
U prve dvije faze produžen je primarni lukobran (Vela Riva) za 50 m i zatim sekundarni lukobran (Mala Riva) za 105 m uz postavljanje adekvatne svjetlosne signalizacije, te prateće infrastrukture s komunalnim ormarićima. Time je Luka Baška dobila dograđen postojeći pristan s odgovarajućom zaštitom akvatorija unutar luke i omogućen je odgovarajući siguran privez na vezu za linijske brodove tijekom cijele godine.
Tijekom konferencije, najavljeno je da je u pripremi dokumentacija za pokretanje županijske brodske linije Baška-Lopar, koja bi trebala krenuti početkom 2024. godine, što je i jedan od glavnih ciljeva ovog projekta – povezivanje otoka Krka i Raba. Podignuta je i razina usluge za korisnike javnih brodarskih linija, uređeni su prilazi za osobe s invaliditetom, a putnički terminal bit će dostupan vozilima dostave i hitnih službi. Vrijednost projekta iznosi 41.166.298,55 kuna / 5.463.706,76 eura, od čega su 39.709.975,94 kuna / 5.270.419,53 eura bespovratna sredstva, dok se preostalih 1.456.322,61 kuna / 193.287,23 eura odnosi na sredstva korisnika i izvršitelja projekta, Županijske lučke uprave Krk.
Značaj luke Baška
Luka Baška ima bogatu povijest koja seže u 16. stoljeće. U prošlosti su Bašćani jedrenjacima i brodovima na vesla prevozili za Rijeku i Pulu vino, sir, ulje, rajčice, grožđe, drvo i dr. Plovili su i na jug te iz Zadra, Šibenika, Splita i Kotora prevozili pretežno vino i ulje. U svoje najslavnije doba na prelazu 19. i 20. stoljeća do početaka 1. svjetskog rata, bašćanska trgovačka mornarica brojila je ukupno 90 brodova nosivosti 2000 reg. tona. U floti su dominirali trabakuli i bracere koji su prevozili robu iz Dalmacije i senjskog zaleđa za Rijeku i Trst.
Dolazak parobrodskih linija umanjio je njihov značaj, a posljedice 2. svjetskog rata bile su razorne po bašćansku luku i njenu flotu. Svi su brodovi potopljeni, a luke, operativne obale i brodogradilišta uništeni. Uslijedio je proces oporavka, a velika promjena stiže 1969. kada kreće trajektna linija Senj – Baška – Lopar koja je 1989. u potpunosti ukinuta. Nedavnim završetkom 1. i 2. faze Dogradnje luke Baška i produženjem lukobrana Vele rive, ponovo su omogućeni uvjeti za uspostavljanje ove povijesne brodske linije. Više o povijesti Luke Baška možete pročitati na stranicama ŽLU Krk.
Piše: Teo Marević
Foto: Christophe Person