Bili smo na Meros Sunseeker jahti Estebana Ocona i upoznali se s novim konceptom suvlasništva s ekstenzivnom individualizacijom – model baziran na transparentnosti
Tijekom sajma u Düsseldorfu, svečano je predstavljen Sunseeker Meros Signature 95 i novi koncept suvlasništva luksuznih Sunseeker jahti. Na svečanosti je bio i ambasador Meros Yachtshareinga, Esteban Ocon vozač Formule 1. Lottie Underwood iz britanskog odjela uprave tvrtke Meros, ekskluzivno nas je provela jahtom izloženom na Bootu i upoznala s konceptom koji ima misiju poboljšati i olakšati iskustvo suvlasništva, uvesti i zadržati nove buduće vlasnike velikih jahti.
Sama ideja suvlasništva jahti nije nova, te se oduvijek prakticira diljem svijeta, no kao takva ima svoja ograničenja i nema naročito dobru reputaciju. Obično uključuje vlasnike koji imaju više ili manje iskustava s menadžmentom broda, vode ih samostalno, pa se počinju pojavljivati neslaganja oko nekih individualnih preferencija. Merosov model suvlasništva nastoji premostiti te poteškoće i transparentnim pristupom (prije svega troškova) privući nove nautičare. Osim novopečenih nautičara, njihov koncept je pogodan i za one iskusnije.
„Možda je ovo početak, možda nekakva prijelazna faza prije nego se odluče na sljedeći korak. Primjerice prelazak vlasnika Sunseekera 55 Manhattan na jahtu od 95 stopa je velika promjena, pa je Merosov model idealan za tranziciju. Drugi koncept broda i drugi koncept jahtinga, od muringa, posade, menadžmenta… Pa ako se vlasnik u toj fazi ne snađe dobro i donese lošu odluku, može se zauvijek povući iz nautike, a to ne želimo,“ poručuje Underwood. Merosov model im u tome pomaže bolje razumjeti sve procese, prije nego se odluče kupiti vlastiti brod ili pak ostati u njihovom modelu suvlasništva.




Jednostavan pristup, održivost i individualizacija brodova
U Düsseldorfu je izložen Sunseeker Meros Signature 95, customizirana verzija postojećeg modela. Ima blage promjene u dizajnu vidljive i iz profila broda, u predjelu nadgrađa palube na provi, te u rasporedu letećeg mosta, a prilagodili su i uređenje interijera.
Suvlasništvo brodova je održivi način imanja jahte, navodi Underwood, ne samo iz aspekta ekologije, iako su i tom polju napravili iskorak, već i iz samog dijeljenja. Kako bi maksimalno smanjili emisiju CO2, Merosove jahte pogone se isključivo HVO100 gorivom. Ukratko riječ je o čišćem, ekološki prihvatljivijem dizelu nefosilnog porijekla. Time Meros nastoji pružati primjer u industriji, posebice u sektoru velikih jahti kod kojih je potrošnja goriva recipročno velika.
Ideja im je da njihovi klijenti imaju čim jednostavniji pristup. Ovisno o udjelu suvlasništva ostvaruju pravo vremena korištenja jahte. Osim toga, Merosov tim iza spuštenih zastora obavlja svu logistiku kako bi klijent uživao na vlastitoj jahti i dobio čim bolje iskustvo boravka na moru.



Mogu se kretati i mijenjati lokacije
Posluju na području cijelog Mediterana s trenutno 10 centara u raznim zemljama. Prisutni su u Barceloni, na jugu Francuske, na Balearima, Korzici, Sardiniji, na južnoj talijanskoj obali Jadrana, u Crnoj Gori, na sjeveru Jadrana u Hrvatskoj, te u Grčkoj. Svoju mrežu namjeravaju dodatno ojačati u budućnosti. Na tim mjestima imaju svoja skladišta i vlastite timove ljudi pa se brod može individualno prilagoditi i opremiti, a po potrebi lako mogu udvostručiti kapacitete, dopremiti stvari s jednog kraja Mediterana na drugi i obrnuto.
Tamo se mogu skladištiti i stvari poput velikih ljetnih šešira, haljina, obiteljskih fotografija itd. Stoga, klijent kada je u Merosovom programu može dio godišnjeg odmora provesti primjerice na jugu Francuske, a zatim dio u Hrvatskoj. U međuvremenu, Merosov tim će dva broda u potpunosti prilagoditi preferencijama klijenata, te će osjećaj boravka na drugom brodu biti gotovo identičan prvome.
Industrija ima problem skrivenih troškova
„Nastojimo biti najtransparentniji oko prave cjelovite cijene vlasništva broda,“ kazuje nam Underwood. – „Industrija trenutno ima problem što je mnogo skrivenih troškova, pa ljudi koji se odluče na kupnju jahte dožive jednu godinu dobrog iskustva, ali ih dočeka niz dodatnih troškova na koje nisu računali u početku i to pokvari cijeli doživljaj. To je prava šteta, jer nam je prioritet privući više ljudi na more, a zatim nam je zadatak zadržati ih u nautici.“
U njihovom konceptu može se krenuti s nižim budžetom udjela suvlasništva i imati fiksne godišnje troškove bez dodatnih gubitaka. Od trenutka kada klijent uđe u Meros koncept suvlasništva, on je na trogodišnjem zajedničkom putu i točno zna koliko će ga što koštati. Nitko ne kupuje luksuznu jahtu da bi zaradio, ali svi bi htjeli biti čim efikasniji oko troškova i znati unaprijed koliko će novaca izgubiti. Meros im omogućava da raspolažu tom informacijom i zatim klijenti razmisle isplati li im se to ili ne, bez iznenađenja.




Dolaskom na brod, posada i suvlasnici već se poznaju
Iako postoje sličnosti s luksuznim charterom, ovdje se prije svega radi o suvlasništvu imovine. Zatim, brod je maksimalno individualiziran i postaje suvlasnikov dom tijekom njegovog boravka, a posada i ugođaj mu se u cijelosti prilagođavaju.
Na raspolaganju mu je posada koju klijent već poznaje i nije potrebno objašnjavati im dosadašnje iskustvo, već posada zna gdje su klijenti već bili i što su doživjeli, što im se sviđa, a što ne. Po dolasku na brod, klijent će primjerice zateći svoj omiljeni čaj i druge sitnice. Zatim po želji klijenata može se prilagoditi ugođaj broda promjenom slika na zidovima, izbora dekoracija poput jastučića i tepiha u salonu i u kabinama.




Na brodu će klijente dočekati njihov preferirani izbor posuđa, selekcija vina i drugih stavki. Underwood navodi primjer da djeca jednog njihovog klijenta imaju određenu alergiju, ali u Meros modelu roditelji ne moraju brinuti hoće li posteljina ili štogod drugo biti odgovarajućeg materijala.
Govoreći o ovom modelu poslovanja, podsjećamo da je Hrvatska jedna od najpoželjnijih yachting destinacija u svijetu. No još uvijek patimo od nedostatka ponude za klijentelu ovakvih i većih jahti, segmenta nautike koji raste i koji uglavnom prolazi neokrznut svjetskim krizama, za razliku od segmenta manjih jahti i brodica.