Brodica koja u potpunosti odgovara obiteljskoj plovidbi Jadranom. Grandezza 34 OC ima mogućnosti zatvaranja kokpita za cjelogodišnje korištenje
Talijansko ime, mediteranski stil motornjaka iz brodogradilišta sa sjevera Europe. Grandezza 34 OC na prvu možda djeluje neobična kombinacija, ali čim smo se upoznali s brodicom, postalo nam je jasno. Riječ je o dobro posloženoj i kvalitetno građenoj obiteljskoj jahtici. Priča Grandezze počinje početkom 1990-ih, kada su dvojica prijatelja krenula s brodogradnjom Finnmaster motornjaka. Brodogradilište je smješteno na obali Botničkog zaljeva na zapadu Finske, u regiji Ostrobothnia s bogatom tradicijom brodogradnje. Nije im trebalo dugo da stvore prepoznatljiv brend u Skandinaviji, a potom i šire.

Potom su se prije 18 godina odlučili na neobičan potez. Iz ljubavi prema talijanskom dizajnu i mediteranskom stilu plovidbe te, nemojmo se lagati, relativnoj blizini drugom najvećem svjetskom nautičkom tržištu, 2005. isporučili su prvu Grandezzu. Finnmaster je linija motornjaka za dnevnu i vikend-plovidbu, uglavnom open ili pilot house tipove brodica. Grandezza od početka gaji stil obiteljske jahtice. U konceptu ima elemente tipične za mediteransku brodicu. No osim talijanskog imena i djelomično otvorenog koncepta kokpita, ovo je ipak više skandinavska brodica. Neke od ključnih karakteristika Grandezze 34 OC su vrlo duboki V trup i dobro zaštićen kokpit. Ima mogućnost potpunog zatvaranja kokpita pomoću kliznog krova i tende u krmenom dijelu.
Zahvaljujući dubokom V trupu Grandezza 34 vrlo dobro vlada morem
Najveći aduti su joj maritimne sposobnosti, kvaliteta gradnje, prostrana kuhinja i kupaonica te općenito prostranost. Raspored interijera nije projektiran nauštrb podvodnog dijela trupa. Brodica je dobro dizajnirana i ne hini biti ono što nije. Grandezza 34 OC obiteljska je jahtica koja će pružati maksimum iz te kategorije. Ovaj model je prvi put predstavljen 2018. godine, a nastao je na bazi modela 33 OC iz 2014. godine. Naš testni primjerak je prva Grandezza opremljena Yanmarovim pogonom. Ugrađen je na zahtjev naručitelja, a s obzirom na to da su motori na motornjaku polovica broda, na neki smo način imali i premijeru.
Koncept poluotvorene brodice, s mogućnosti potpunog zatvaranja kokpita
Čekajući red na spuštanje u more, Grandezzu smo najprije imali priliku razgledati na suhom, gdje se odlično vidi oblik trupa. Linija V presjeka nastavlja se vertikalno prema palubi te je usporedno s većinom modernih brodica, u podvodnom dijelu dizajnirana konzervativno. Takav dizajn direktno se odražava na volumen brodice koji bi kod nekih konkurentnih brendova bio veći. Trend pristupa dizajnu je takav da se počinje od interijera na van, umjesto od trupa prema nadgrađu. Kod ovog tipa brodice, danas su prove uglavnom šire iznad vodene linije.

Noviji modeli iz portfelja Grandezze nešto više su u skladu s tim trendovima. U bokovima trupa nema ogromnih prozora. To će preferirati ljubitelji klasičnijih linija brodica. Oni željni pomodnih elemenata će preferirati izgled kakav ima, primjerice, veći model Grandezza 37 AC.

Međutim, mnoštvo prirodnog svjetla ima smisla ako je unutra veliki salon i da je plovilo predviđeno za to da veći dio vremena provodimo unutra. Ovaj model to nema pa za velikim bočnim prozorima nema ni potrebe. Dapače, svaki prozor u trupu zagrijava prostor, što je na Mediteranu nepoželjno. Prvenstveno je zamišljena kao vlasnički brod, iako dobro funkcionira i kao čarteraško plovilo.
Idealna je za obiteljska krstarenja Jadranom i dalje, te je u standardu bogato opremljena, spremna za plovidbu. Naravno, naručitelj ima i niz opcija kojima je može prilagoditi vlastitim potrebama.
Grandezza 34 OC dolazi spremna za plovidbu, s visokom razinom opreme
Grandezza se u standardnoj specifikaciji nudi dobro opremljena te naručitelj može birati jedan ili dva motora. Ovisno o tome bira i instalaciju dodatne opreme. Pritiskom gumba otvara se hidraulični poklopac strojarnice. Unutra su dva Yanmarova dizelaša 4LV250Z sa Z-nogama na krmenom zrcalu. Prostor je vrlo uredan, standardnog rasporeda. Opremljen je debelom izolacijom, automatskim sustavom za gašenje, a svi važni dijelovi za obavljanje servisa su nadohvat ruke. Strojarnica s jednim motorom je puno komotnija, no i ovako se može pristupiti svim krajnjim točkama motora i prijenosa.


Z-noge su par Yanmarovih ZT 370 s duo-prop propulzijom za snažan potisak, a pokraj njih su i Lectrotab hidraulični flapsovi. Grandezza 34 OC se standardno nudi s jednim Volvo Penta motorom od 320 do 380 KS ili s parom slabijih Volvo Penta. Yanmarov pogonski sustav ugrađen na naš testni primjerak radi odlično, a paket uključuje i joystick upravljač.
Ima predviđenu mogućnost ugradnje generatora, koji testni primjerak nije imao. Standardno je opremljen s dvije startne baterije, servisnim sklopom AGM baterija od 280 Ah te zasebnom baterijom za pramčani potisnik.
Moćna krstarica za obiteljske đite
Naša Grandezza nije zamišljena za pretjeranu jurnjavu morem, ali i za to je sposobna. S ovim pogonom postiže maksimalnu brzinu od 35,5 čvorova. Da smo imali potpuno mirno more i puni tank vode u provi, vjerojatno bi se mrvicu manje zakopavala i uz idealan trim postigli bismo još čvor ili dva više. No koga briga kada na 26 čvorova glisirate u krstarećoj brzini s manje od 3000 RPM. Pritom troši ukupno 60 litara dizela na sat. To je ujedno optimalna točka na krivulji izlazne snage i brzine vrtnje. Na 2500 RPM zabilježili smo 21 čvor brzine, a potrošnja je iznosila ukupno 44 l/h, što je prilično dobar rezultat. Na maksimalnoj brzini postigli smo gotovo punu nominalnu brzinu vrtnje motora i pritom je potrošnja iznosila ukupno 96 l/h.
Osjećaj za timunom je odličan. Brodica ima tendenciju blago se zakopati krmom, što joj daje izvrsnu stabilnost, a i tada zadržavamo preglednost. Potrebno je svega 5 do 10 minuta da se malo upoznamo s brodicom te kako naštimati flapsove i trim motora. Kad se poravna, suvereno probija valove. Ispred Pule smo na testu imali uvjete otvorenog mora gdje je uvijek prisutan dugi val, čak i kada ne puše. Ovog ljetnog srpanjskog dana imali smo i oko 8 čvorova zapadnog vjetra, lagane valove te ponešto iskrižanih valova drugih brodica.

Okušali smo se i u razbijanju vlastitih valova, paralelno ih zajahali, oštro zakružili… Niti u jednom trenutku Grandezza nije napravila nagli i neočekivani pokret. Takvu stabilnost može zahvaliti profilu trupa, težini i tendenciji zakopane krme te dubokom zahvatu snažne propulzije Z-nogu, koje ju drže čvrsto prilijepljenu uz more. Čak i pri punoj brzini, u kokpitu je udobno te dovoljno zaštićeno od vjetra i izolirano od buke motora da se može voditi razgovor s tek blago povišenom razinom glasa.
S Grandezzom 34 OC bez straha kroz valove
Grandezza 34 OC nešto je tromiji tip plovila usporedno s primjerice RIB plovilima iste dužine, ona je gospodska jahtica. Na njoj nije nikakav problem odvaliti 5 sati plovidbe u komadu i pritom provoditi opušteno vrijeme s obitelji. Bez problema njome možemo u jedno poslijepodne prijeći udaljenosti od Pule do Šibenika. Od splitske luke do Komiže stići ćemo za sat i 15 minuta opuštene plovidbe.
Budući da je ova mediteranska brodica skandinavske krvi, njeni tvorci mislili su i na zaštitu od vremenskih neprilika. Kokpit se u svega 5 minuta u potpunosti zatvara čvrstom tendom po krmi te kliznim hardtopom odozgo. S iskusnijim skiperom, ni veći valovi neće spriječavaju ovaj brod da brzo pronađe sigurnu luku, bez panike.
Za potrebe preciznijeg pristajanja opremljena je Yanmarovim Joystick sustavom koji začudo dosad nismo imali prilike isprobati. Iako koristan, valjalo bi se na njega malo naviknuti, za što mi nismo imali puno vremena. Mrvicu je nagla komanda, a to je stvar navike skipera. Unatoč tomu, pomoću dvije klasične ručice gasa, uspijevali smo se okretati gotovo u mjestu. Čak i bez potisnika, pristajali smo na nezgodna mjesta za potrebe snimanja i ni na trenutak nismo osjetili manjak kontrole.
Jedina je zamjerka u plovidbi ovom brodicom to što bi flapsovi mogli biti učinkovitiji kako bi se brod brže izravnao. Možda bi i krmena platforma mogla biti postavljena malo više. Budući da se platforma instalira naknadno na trup, radi se o stavci koju prilikom naručivanja možemo iskomunicirati s brodogradilištem da je podignu barem nekoliko centimetara.
Raspored interijera ne diktira formu trupa modela Grandezza 34 OC
Unutrašnjost je izvedena na visokoj razini, s kvalitetnim furnirima te čvrstim punim drvom na mjestima koja se najčešće dodiruju rukom. Kupaonica je prostrana i opremljena tikovim drenažnim podnicama, mramornom pločom i keramičkim umivaonikom, sve je vrlo elegantno. Tuš-kabina je odvojena, s mogućnosti čvrstog prihvaćanja staklenih vrata gore i dolje, da ne lupaju prilikom glisiranja. WC je elegantno pokriven čvrstom klupom.


Sam ulaz u potpalublje gdje imamo troja vrata je klasičan, elegantan, drvenih ploha. Pramčana kabina ima veliki V-ležaj s bočnom klupom za presvlačenje. Krevet ima i pametno dizajnirano izvlačno proširenje. Kabineti za odjeću su izdašne veličine, pogodni za dugo krstarenje. Ispod kokpita je klasično raspoređena niska kabina, sa stajaćom visinom na ulazu. U nastavku je prostrani krevet za dvije odrasle osobe ili troje djece. Zbog mogućnosti zatvaranja kokpita tamo možemo dobiti još dva komotna ležaja po potrebi.
Skipersko mjesto je dobro osmišljeno, pregledno i komotno. Kod nogu je sklopiva stepenica, ako nam je potrebno koji centimetar da vidimo preko vjetrobranskog stakla. Skiperska klupa je prostrana, pogodna za dvije osobe. Cijelom dužinom kokpita proteže se kuhinja. Radnu joj površinu možemo povećati za još čitavi metar dužine izvlačenjem ploče iz radne plohe.
U krmi ispod sunčališta tri su velika pretinca. Mjesto pogodno za spremanje bokobrana, konopa i ostalih stvari. Sunčalište se može dodatno proširiti, kao i veliki stol u kokpitu, koji je moguće potpuno spustiti ili podignuti na pritisak gumba. Generalni je dojam koji je Grandezza 34 OC ostavila na nas vrlo dobar. Vidljiv je visoki standard kvalitete gradnje, bez skrivenih iznenađenja, a izvedba je estetski dotjerana, s lijepim prijelazima, čvrstim elementima bez štednje na materijalu i opremljena je visokokvalitetnom opremom. Komforna obiteljska jahtica prvenstveno je napravljena kao vlasnička brodica, ali dobro funkcionira i u charteru, stoga je dobar izbor za one koji traže sigurnost skandinavske brodogradnje i konzervativnije mediteranske linije.

Grandezza 34 OC | |
---|---|
Dužina | 10,4 m |
Širina | 3,23 m |
Istisnina (standard) | 4,9 t |
Godina modela | 2019. |
Tank vode | 120 l |
Tank goriva | 490 l |
Motor | 2 x Yanmar 4LV230 JC 10 |
Propulzija | Z-Drive |
Kabine | 2 |
Maks. broj putnika | 8 |
Cijena standardnog modela bez PDV-a | od 317.000 € |
Cijena testiranog modela bez PDV-a i transporta iz Finske | 375.860 € |
Zastupnik: GRAND YACHTING d.o.o., Marina 21 – Put brodograditelja 16, 21220 Trogir, tel.: +385 99 2090 052, e-mail: info@grand-yachting.eu, www.grand-yachting.eu
Napisao Teo Marević
Snimio Marin Srzić
Originalno objavljeno u Moru, KOLOVOZ / RUJAN 2023., broj 273