Frauscher x Porsche 850 Phantom prvi smo put vijdeli na Bootu. Promociju na jezeru brodogradilište je odabralo zbog blizine proizvodnog pogona koji je udaljen svega desetak kilometara. Ali i zbog toga što su strogi austrijski propisi o korištenju klasičnog motornog pogona na jezerima jedan od razloga zašto se bave elektroplovilima. Naime na Traunseeu je broj brodova s motorima s unutarnjim izgaranjem koji se mogu registrirati kao novi strogo ograničen i dijelom ovisi o broju onih koji se raspreme. Takvih je ove godine bilo svega osamnaest, a na jezeru plovi čak tisuću brodica. Osim toga plovidba brodicama s klasičnim motornim pogonom je u potpunosti zabranjena tijekom srpnja i kolovoza dok tijekom svibnja, lipnja i rujna ne smiju ploviti nedjeljom.

Traunsee, tipično alpsko jezero, okruženo je strmim planinama, a najviši vrh uz njega je Traunstein visok 1691 m

Od jedara do elektropogona

Fraucherovo brodogradilište smješteno je u desetak kilometara udaljenoj industrijskoj zoni susjednog Ohlsdorfa. Utemeljio ga je Engelbert Frauscher prije skoro stotinu godina, 1927. godine. I to uz Dunav u Beču. Ispočetka je gradio jedrilice i male čamce na vesla. Kad je potkraj Drugog svjetskog rata pogon stradao u savezničkom bombardiranju, preselio se u Gmunden i započeo zajedno sa dva sina graditi i brze male motorne čamce. Bili su namijenjeni plovidbi Traunseeom i obližnjim još većim Atterseeom. Svoj prvi brodić na električni pogon sagradili su još 1955. Pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća gradit će sve više glisera, uglavnom šest ili sedam metarskih, a nastavljaju i gradnju jedrilica.

Gisela (godina gradnje 1871.) je jedan od najstarijih parobroda s bočnim kotačima na svijetu i još uvijek ima oscilirajući složeni parni stroj. Uredno plovi jezerom

Posljednji model s jarbolom koji će izići iz njihovih pogona je devet i pol metarski H31. Bit će u proizvodnji sve do 2005. godine. No to je već doba kad utemeljuju aktualni proizvodni program u kojem će osim glisera za dnevne plovidbe graditi i one namijenjene krstarenjima. Premda dimenzijama neće prelaziti 14 metara te se orijentiraju na premium tržište i vlasnike s visokom sviješću o zaštiti okoliša. Da bi te projekte uopće mogli ostvariti, 2012. godine grade nove, vrlo moderne pogone. Brodogradilište je ostalo u vlasništvu obitelji, a njime upravlja četvrta generacija Frauschera.

Dizel, benzin ili struja

Najveći dio njihovog portfelja čine gliserske brodice s benzinskim ili dizelskim pogonom u rasponu od 7,5 do 14 metara. Sve se nude u dvije inačice. Prva je klasična sa zatvorenim pramčanim dijelom i kabinskim prostorom kod većih modela. Druga je walkaround ili, kako ga oni nazivaju air, u kojem je pramčani dio otvoren pa tvori pramčani kokpit. Uz njih grade sve više brodica koje za pogon koriste električnu energiju. Dvije najveće, Mirage i Fantom, proizvode se i sa klasičnom motorizacijom dok se Alasio i San Remo nude samo s pogonom na struju.

Kombinacija moderne tehnologije, vrhunske izrade te laganog retro izgleda primjerena je upravo ovakvom okruženju

Sva su nam ta četiri modela bila na raspolaganju pa smo ploveći njima obišli dobar dio Traunseea. I moram priznati, unatoč tomu što smo kod manjih modela trebali paziti na doseg, plovidba na struju ima mnogo čari. Prva je, ono što nas koji volimo jedriti oduševljava, činjenica da osim zvuka vjetra i valova i gotovo nečujnog zujanja elektromotora, na brodu nema drugih zvukova. Za nama ne ostaje dim iz auspuha, a kako motor praktično u milisekundi razvija snagu koju smo mu zadali i ubrzanja su bolja.

Partner za poželjeti

U marini su nas dočekale obje inačice ovog modela. Ona otvorenog pramca i klasičan gliser s kabinom u provi. Zanimljivo kako je uopće došlo do suradnje automobilskog diva i brodogradilišta. Kako nam je ispričao Stefan Frauscher, direktor prodaje, inicijativa je došla od strane Porschea. Razvijajući Porsche Macan s elektropogonom, željeli su iskušati svoju tehnologiju u različitim okruženjima. Uključujući i morsko, odnosno jezersko i riječno.

Elektromotor je spojen na stern drive putem kratke prijenosne osovine koja prenosi okretni moment od motora do Z-drivea

Kako je Frauscher brodogradilište s dugom poviješću rada na električnim brodovima i jakim fokusom na dizajn i kvalitetu, partnerstvo je bilo prirodno. Vrijednosti kojima su posvećeni – inovacije, dizajn i premium izvedba – u velikoj mjeri se preklapaju. U praksi: Porsche daje “srce” (drive/battery/control), Frauscher daje “tijelo”, dizajn i proizvodnju. Čitav projekt za sada se tretira kao limited edition gradnje 25 brodica. Za obje tvrtke, unatoč ogromnoj razlici u veličini, generira dodatne vrijednosti. Porsche širi svoje E-performance vrijednosti izvan kopna, a Frauscher dobiva vrhunsku električnu tehnologiju i globalnog premium partnera. Zadaci koje su zajednički morali riješiti nisu bili baš jednostavni, kazao nam je Michael Frauscher, direktor brodogradilišta ujedno i zadužen za razvoj novih proizvoda.

„Brod smo morali potpuno prilagoditi kako bi se baterija smjestila – to je bio jedini mogući način. Tako se baterija sada nalazi tamo gdje je obično spremnik za gorivo, ali zahtijeva više prostora u srednjem dijelu broda. Bilo je ključno izgraditi brod koji će ostati unutar težine kao kod varijante s benzinskim pogonom. Također, nismo htjeli ugroziti udobnost broda. Kasnije, u pogonima vidjeli smo kako je čitav baterijski sklop morao dobiti posebnu spiralnu amortizaciju koja ublažava udare prilikom plovidbe valovitim morem. Svaki skok i pad na valovima ravan je manjem sudaru u automobilu pa je baterijski sklop morao biti posebno zaštićen.”

Za pokazivanje i uživanje

Fantom nas je dočekao vezan na gatu marine i, premda smo ga već imali priliku vidjeti na Bootu, ostavio je snažan utisak. To je definitivno gliser koji se može mjeriti s vrhunskim 
runboatima. Jednostavnih je i elegantnih linija, s malo povišenim bokovima uz krmeno sunčalište. Dodatnu dinamiku im daje prijelaz od užeg pramčanog dijela ka širem krmenom na vodenoj liniji. Prova, kokpit i krmena platforma prekriveni su tikovinom najbolje kvalitete koja jako dobro pristaje Porscheovoj Oakgreen Metallic Neo boji kojom je obojen trup.

Timun i instrumenti u tipičnom Porsche stilu uz dva displaya na kojima se kontrolira rad motora, kapacitet baterija uz uobičajene navigacijske podatke

U brodu nema ničega previše – dva udobna Porscheova sjedišta za skipera i suvozača te klupa za tri osobe po krmi. Sve presvlake su kožnate u Truffle Brown boji tamne čokolade, pomiješane s kremastim tonovima tartufa i prošivene narančastim šavovima. Savršeno izgledaju i sasvim su usklađene s kormilarskim uređajem izravno preuzetim iz Macana i njegovim instrumentima. Tu su i veliki 12-inčni displeji na kojima se pokazuju svi podaci o brodu te navigaciji. Na isti način je opremljena i kabina s ambijentalnom rasvjetom sa dva ležaja koja će češće i više poslužiti kao spremište nego da u njoj netko boravi. Jer namjena ovog broda je da brzo i održivo dođete do mjesta na kojem se želite kupati, usidrite i izvalite se na sunčalište pa skočite u more (jezero) ili odete do nekog susjednog gradića ili otoka prekoputa. Da se pokažete i pri tomu uživate na brodu koji nema nitko drugi.

Kabina pod provom  namijenjena je kraćem odmoru, uređena u istom stilu kao i kokpit uz ambijentalnu rasvjetu
 

Svom snagom do rekorda

Uvjerili smo se u to u nekoliko fantomskih plovidbi. Ono što sam odmah naučio bilo je da niti slučajno ne dodajem gas do kraja ako se prije toga nisam uvjerio da su svi na brodu dobro zavaljeni u svoja sjedišta. Jer kad Fantom 850 krene ubrzavati onda je to dvostruko brže od njegovog brata opremljenog klasičnim motorom od 470 KS. Pri tomu se osjećate sasvim sigurno, uz odličnu upravljivost koju jamči Z-pogon. Valove savladava s lakoćom, skrenete s njime gdje god i kako želite.

Na ovoj klupi ili sunčalištu lako bismo mogli zamisliti neku filmsku divu poput onih koje su se 50-ih i 60-ih godina pokazivale na sličnim brodovima
 

Jasno je da se radi o jako dobro projektiranom stepenastom trupu. Brod inače ima četiri moda plovidbe koji se jednostavno mijenjaju. To su docking, range, sport i sport plus koji mijenjaju karakteristike gasa, upravljanja, brzine i slično. Što se tiče najveće brzine, postigli smo punih 50 čvorova, ali to je nešto što vam zaista na moru nije potrebno. Osim ako biste se našli u kakvoj velikoj nevolji. Uostalom, instrumenti će vam brzo pokazati da se doseg u takvim okolnostima gasa do daske radikalno smanjuje. Ali, plovite li brzinom između 20 i 25 čvorova, tada će vožnja biti znatno duža i bez problema ćete bez dopunjavanja baterija prijeći 25 milja, odnosno doći od Splita do Hvara. Samo što, za razliku od Traunseea gdje možete brzo napuniti baterije na barem na dvadeset mjesta, na Hvaru nećete naći brzi punjač za brod. Ali možda se i to promijeni. Tko zna?

Motor, baterijski sklop te svi uređaji koji ih kontroliraju smješteni su ispod sunčališta i lako dostupni

Zavirili smo i u primjereno organiziran motorni i baterijski prostor ispod sunčališta. Naravno, izgleda sasvim drukčije od onih u kojima su smješteni klasični motori. Prvo što zapaziš je da nema one tipične vrućine i mirisa ulja. Nema auspuha, dovoda goriva, vode i sličnih stvari. Ništa ne trese niti proizvodi buku. Ovdje je sve mirno, čisto i statično. Vrti na kraju samo osovina i propela. Zaista zanimljiv osjećaj i iskustvo.

Korak naprijed

Ljetos je Frauscher x Porsche Fantom 850 postavio rekord na Monaco Energy Boat Challengeu koji se drži jednom od najvažnijih međunarodnih platformi za održive inovacije u nautičkoj industriji. U kategoriji brzine, prosječna se brzina mjeri na dva kilometarska odlomka – format koji vrlo slično odgovara svakodnevnoj upotrebi na vodi. Fantom je postigao prosječnu brzinu od 49,84 čvora. Najveću na tom natjecanju do sada i trenutno je najbrži serijski građen brod s ovom vrstom pogona. Nakon dva dana druženja napustili smo Fantom i Gmunden s osjećajem da električna plovila snažno grabe naprijed. Ona mogu pružiti visoke performanse i luksuz, bez kompromisa u pogledu brzine i udobnosti. Razumljivo za sada, zbog ograničenja dosega, ipak više na jezerima dok na moru to može biti kad se plovi na manjim udaljenostima. Frauscher i Porsche učinili su važan korak prema održivoj mobilnosti na vodi, kombinirajući inovativnu tehnologiju s vrhunskim dizajnom.

NAPISAO I SNIMIO: Braslav Karlić

Frauscher x Porsche 850 Phantom

Dužina                                                                                           8,67 m

Širina                                                                                             2,49 m

Istisnina                                                                                       2800 kg

Elektromotor                kontinuirana snaga 170 kw; vršna snaga 400 kW

Kapacitet baterija                                                                       100 kWh

Brzina punjenja od 10% do 80% baterija ispod 30 minuta pri snazi    iznad 250 kW

Doseg         45 km pri brzini krstarenja, 100 km u deplasmanskom modu

Najveća brzina                                                                               48,6 čv

Brzina krstarenja                                                                           22,1 čv

Kapacitet                                                                                      7 osoba

Cijena                                                                             od 572.000 eura

Brodograditelj:  Frauscher Bootswerft
Betriebspark Ehrenfeld 3

4694 Ohlsdorf, Austria
web: www.frauscherboats.com

Zastupnik: Master Yachting GmbH

tel: +385 99 5896 291; +43 1 81444; +49 89 746 749 44

web: www.masteryachting.com