Početak sezone nautičkih sajmova pruža najbolji uvid u stanje na tržištu. Mnogo je nagovještaja da bi graditelji jahti mogli imati problema. Visoki rast cijena jedan je od uzroka
Sajmom u Cannesu za europske brodograditelje praktično započinje nova sezona. Zato je to odlična prilika da se sazna što se u zbilji na tržištu zbiva, pogotovo jer se znade da je prodaja već duže vrijeme u padu a niti sezona u čarteru na Mediteranu nije bila blistava. Što će se s prodajom novih brodica i jahti događati slijedećih godinu-dvije teško je u ovome času reći. Sezona sajmova tek kreće i rezultati će se znati tek za nekoliko mjeseci. Međutim mnogo je nagovještaja da će prodaja patiti.
Kad je o francuskoj nautičkoj industiji riječ ona već roni gorke suze. Prodaja im je u sezoni 2023.-2024. pala u prosjeku za 16%, i to najviše u sektorima brodica i jedrilica, uključujući i katamarane. Pad u sektoru motornih jahti je manji. Da bi se razumjeli razmjeri drame u sektoru jedrenja u Francuskoj treba znati da je on po navodima samih proizvođača doživio gubitak prodaje od 28%. A nastavak tog pada slijedi.
Uzroci i kako dalje
Francuzi industrijalci i njihovi manageri u brodogradilištima se pitaju što učiniti i koji su uzroci ove katastrofe.
Možda jedan od odgovora leži u ishitrenom ponašanju mnogih brodogradilišta na početku pandemije. Uvjereni da slijedi epohalna recesija, puno njih je otpuštalo iskusne radnike.
Kada je pandemija, suprotno predviđanjima, izazvala bum prodaje, bili su prisiljeni ponovno tražiti radnike kojih više nije bilo jer su posao pronašli negdje drugdje. Ova situacija, u kombinaciji s nedostatkom nekih materijala, dovela je do smanjenja proizvodnje baš kad je potražnja bila vrlo velika. Istodobno, uvjereni da će boom potrajati dugo, brodogradilišta su iskoristila sve veću inflaciju za povećanje cijena brodova, često s postocima dva do tri puta većim od same inflacije.
Otprilike godinu dana vladala je prava navala za povećanjem cijena koje su išle gore tri puta u jednoj godini. Bila je to opasna igra ali nije dugo trajala jer kako vidimo tržište se preko noći ohladilo. I kako to obično biva nastupio je strah od drastičnog pada prodaje pa su počele padati odluke o spuštanju cijena. No, nakon poskupljenja za 35%, teško se vratiti osobito kad su još prije samo godinu dana davane izjave kako su cijene nepromjenjive i kako se popusti nikada ne daju. I tako su francuska brodogradilišta izmislila “posebne ponude” s popustima od 10% i više.
Istodobno, baš sada kada postoji hitna potreba da njihovi zastupnici iskoriste svoje portfelje kupaca kako bi prodali više brodova, brodogradilišta smanjuju svoje provizije kako bi povećala popuste, u pokušaju da natjeraju druge da plate za njihove pogreške. Rujan i listopad tradicionalno su mjeseci u kojima uvoznici moraju priopćiti koliko će plovila kupiti za sljedeću sezonu pa će se taj gordijski čvor brzo morati presjeći. Moguće da će to presijecanje biti prilično bolno.
Jer ne zaboravimo, čarter kompanije na Mediteranu, koje su kroz charter management bile najveći kupac tih plovila za sobom imaju lošu sezonu i nije samo pitanje koliko će novih brodova naručiti nego i da li će njihovi kupci odustati od ranije naručenih brodova za 2025 godinu za koje su već plaćeni depoziti. Lako je moguće da će pod ovom ili onom izlikom uslijediti daljnji pad cijena. Da li će to biti dovoljno da se isprave počinjene pogreške i ponovo izgradi povjerenje tržišta tek ćemo vidjeti.
Talijani stoje mnogo bolje
S druge strane najveći graditelj jahti na svijetu, Italija, nema tako izražen problem. Ponajprije zato što ima relativno malu gradnju jedrilica – tu su praktično sami Solaris, Grand Soleil i Italia Yachts, čije jedrilice uostalom i nisu namijenjene čarteru – i što se tamošnja proizvodnja već decenijama zasniva na superjahtama i velikim motornim brodovima. A one i dalje izazivaju veliki interes na globalnom tržištu i kod njih se najkasnije osjeti dolazak kriznih vremena. Izgleda da i tu postoji strah od pada koji i u Italiji postoji u sektoru jedrenja, ali brojke su daleko od katastrofalnih u Francuskoj. K tomu, aktualna talijanska vlada je provodila proaktivnu politiku i sektoru pomagala na mnoge načine da poveća efikasnost ali i vidljivost na svjetskim tržištima.
Hrvatska je, radi vrlo male gradnje novih plovila i to uglavnom nišnog karaktera, svjetlosnim godinama udaljena od ovih procesa i oni nas možda neće niti okrznuti. No, naše čarter kompanije su veliki naručitelji jedrilica i katamarana kojih je u pojedinim godinama znalo stići i do pet stotina. To se ove godine niti slučajno neće dogoditi. Flota će se sigurno smanjivati, doći će do daljnjeg preuzimanja kompanija i koncentracije. U kojem pravcu će sve to kod nas ići vidjet ćemo uskoro mnogo jasnije. Već na sajmu u Biogradu krajem listopada.