Najstarije slovensko brodogradilište Elan jučer je objavio da privremeno zaustavlja proizvodnju. I najavljuje strateško restrukturiranje.

Ekonomska kriza i slabije poslovanje čarter tvrtki na nautičkom tržištu najviše su pogodili graditelje jedrilica. Koje i inače već godinama smanjuju udio u ukupnoj gradnji brodica i jahti za rekreaciju. Posebno se to odnosi na segment jedrilica između 30 i 60 stopa namijenjenih ponajprije čarteru.

Najpoznatija brodogradilišta, koja istodobno grade najveći broj jedrilica, na različite načine nastoje prevladati tu situaciju. U Bavaria Yachtsu su, naprimjer, odlučili da više neće nastupati na nautičkim sajmovima već da će se okrenuti kućnim događanjima. Te što izravnijem komuniciranju s potencijalnim klijentima. Hanse i Dufour intenzivno rade na novim projektima i nastoje inovirati portfelj. U Beneteau su odlučili staviti veći naglasak na liniju First i okrenuti se i manjim plovilima i mlađim kupcima…

U Elanu su, suočeni sa smanjenim interesom na tržištu, odabrali strategiju temeljitog restrukturiranja. Kako navode u službenom priopćenju ono će obuhvatiti i proizvode i tehnologiju. Kako bi se ono provelo odlučili su u cijelosti zaustaviti proizvodnju. 

Naravno, ta odluka otvara i niz pitanja. Od toga koliko će to restrukturiranje trajati, tko će ga provoditi, što će u međuvremenu biti s ljudima u proizvodnji, koliko će koštati i kakvi bi na koncu trebali biti rezultati. Postavili smo ih rukovodstvu tvrtke i brzo dobili odgovore koje u nastavku objavljujemo.

Čime je dominantno uzrokovana vaša odluka o prestanku gradnje jedrilica i njenom cijelovitom restrukturiranju?
Odluka o restrukturiranju rezultat je promjena na tržištu, novih obrazaca potražnje te promjena u očekivanjima i potrebama kupaca.

Da li se može predvidjeti koliko će taj proces trajati?
Ne bismo željeli spekulirati s konkretnim rokovima. Naš je cilj da cijeli proces bude što učinkovitiji i vremenski što kraći, ali istovremeno želimo da se provede temeljito i kvalitetno.

Da li će se taj proces odvijati uz angažman ljudi zaposlenih u Elan Yachtsu ili će biti angažirani vanjski stručnjaci?
Elan će se osloniti na vlastite prednosti – svoje vrijednosti, bogato iskustvo i stručnost tima. Međutim, istovremeno ćemo biti otvoreni za nova i svježa rješenja, što uključuje i suradnju s vanjskim stručnjacima gdje to bude imalo smisla.

S obzirom na sve manji udio jedrilica u prodaji plovila za rekreaciju da li ćete u budućnosti zadržati taj segment proizvodnje ili ćete se okrenuti motornim brodicama i jahtama. Ukoliko planirate zadržati gradnju jedrilica da li se radi o cruising segmentu ili performansnim plovilima?

U ovom trenutku ne možemo sa sigurnošću reći kako će izgledati konačan oblik projekta. Elan ima jedrenje u svojoj krvi, uz snažnu podršku i poštovanje zajednice jedriličara. Zbog toga vjerujemo da će jedriličarski element ostati sastavni dio Elanova identiteta i u budućnosti.

Za vrijeme trajanja restrukturiranja što se događa sa zaposlenicima, napose u R&D i napose u proizvodnji?

Tijekom restrukturiranja, provodimo promjene kroz sve poslovne procese , no i dalje ćemo se oslanjati na ključne zaposlenike iz Elanove navticke divizije za buduće projekte. Bitno nam je, da se zadrzi zaposlenike, i izkustvo u Elanu.

Elanov industrijski kompleks u Begunju

Kako će se priča do kraja odvijati itekako nas zanima jer je na istočnoj obali Jadrana vezan najveći broj Elanovih plovila. Ona su još prije samo par desetljeća dominirala među jedrilicama. A Elan je gradio i preko 200 jedrilica godišnje. Da ne spominjemo niz uspješnica – od Elana 31, 333, do Impressiona 434. I posljednji modeli poput Elana GT 6, Elana E6 i Impressiona 43 iznimno su kvalitetne i dobre jedrilice. No očito je u posljednje vrijeme put do kupaca bio težak. Zato očito valja tražiti novi. Premda se iz priopćenja dade zaključiti da će nastaviti sa gradnjom jedrilica.

​Elan je započeo proizvodnju plovila 1949. godine, izrađujući brodice od drvenih vodootpornih ploča.  Tijekom godina, Elan je razvio širok spektar jedrilica i motornih brodova, uključujući modele poput Elan 31, 33, 34, 38 i 43.  Linija Impression je također bila inovativna i iznimno uspješna. Elan je godinama gradio manje motorne čamce i glisere a 2004 godine započeo je gradnju linije motornih brodova Elan Power. Sagrađeno ih je preko 200 ali je kasnije ta proizvodnja prepuštena drugim brodograditeljima.