Kad su u krajem ožujka zaustavili gradnju jedrilica kako bi se strateški rekonstruirali gotovo svi su pomislili kako slovenski škver ide kraju. Takva razmišljanja poticali su veliki pad potražnje plovila na jedra na europskom (ispod 10%) i američkom (svega 1%) tržištu. Kao i činjenica da se i u tim skromnim relacijama više od jednotrupaca traže katamarani. Krizu čarter tržišta te mali udio performance cruisera snažno su osjetili i najveća brodogradilišta pa nije bilo čudo da su vlasnici Elana odlučili stati na loptu. Sada je jasno da su to, nogometnim rječnikom rečeno, napravili kako bi promijenili sustav igre i doveli nove kreatore promjena. Stadion je ostao isti ali liga u kojoj se natječu je nova.

Veliki i brzi oceanski krstaši rastuća su niša

Saznali smo za te promjene off the record prije nešto više od mjesec dana a predstavljene su nam u Barceloni prošlog mjeseca sa zamolbom za embargo do danas. 

Melanija Korošec, podpredsjednica KJK Sports, David Rajapakse i Žan Mlinar iz Elan Marine i Jeffrey Tirman, CEO Elan d.o.o. na predstavljanju nove razvojne strategije u barceloni

Elan svoju budućnost vidi u gradnji bluewater jahti u rasponu od 65 do 80 stopa. Materijal gradnje je carbon/epoxy (kompozit od ugljičnih vlakana i epoksidne smole). Plovidbene karakteristike zasnivat će se na iskustvima najmodernijih regatnih jedrilica uključujući IMOCA-e i America’s Cup. Istodobno bit će opremljene najsuvremenijom tehnologijom, super udobne i jednostavne za upravljanje.

Ovo lansiranje označava novo poglavlje za Elan, koje spaja 80 godina brodograđevne tradicije s naprednim inženjeringom kompozitnih materijala. Nova linija od karbona i epoksida započinje modelom SixtyFive, a proširit će se na modele od 7380 stopa.

“Elan posjeduje znanje, ljude i tehnologiju za rad na najvišoj razini kompozitnog inženjeringa. Model Elan SixtyFive označava početak ove nove ere, u kojoj se industrijska preciznost, napredni materijali i dizajnerski integritet spajaju kako bi postavili novi standard za vlasničke oceanske performanse,” izjavio nam je Jeffrey Tirman, izvršni direktor Elan Grupe.

Dobri temelji

Odakle uopće takva odluka i koliko je ona oportuna? Idemo malo analizirati tri čimbenika na kojima se temelji.

Prvi je da je jedino stalno rastuće tržište kad je riječ o jedrilicama pored katamarana ono luksuznih high tech krstaša dužih od 60 stopa. Svatko tko obilazi nautičke sajmove i vidi što se najbolje prodaje zapazit će iznadprosječnu zastupljenost takvih modela. Swan 88, YYachts Y6, ICE 64 Explorer, ICE 66 Sport i 70 RS, MCP Globalexplorer 68, Grand Soleil 72 Performance, Solaris 74RS, Baltic 68, Southern Wind 96, Wallyrocket 71 samo su neki od njih. Većinom je riječ o krstašima sposobnim za oceanska jedrenja građenim kompozitom ugljičnih vlakana i epoksidne smole.

Drugi je da je Elan doslovno u svom susjedstvu, nekad u dva kilometara udaljenom Zapužu a danas u Ljubljani imao tim s pionirskim iskustvom u gradnji takvih jahti. Braća Japec i Jernej Jakopin i njihov J&J Design bili su prvi u svijetu koji su tržištu ponudili serijske luksuzne krstaše Shipman sagrađene u carbon/epoxy tehnologiji. I ne samo što su bili prvi već su sagradili pet različitih modela u rasponu od 50 do 80 stopa. Proizveli su ih u 54 primjerka i za njih dobili brojna priznanja. Među ostalima Shipman 50 i Shipman 63 ponijeli su prestižnu titulu European Boat of the Year. Pri tomu su u njihovom projektiranju okupili vrhunsku grupu najpoznatijih svjetskih stručnjaka. Među njima su bili i Doug Peterson i Guillaume Verdier, čovjek koji će voditi design tim Emirats New Zealand u tri pobjednička pohoda na America’s Cup. Te sudjelovati ili projektirati svakog pobjednika Vendee Globa od 2012 godine do danas.

Naposlijetku, tu je i sam Elan, brodogradilište sa sedamdeset šest godina iskustva u gradnji brodica i jahti. Koje je među prvima u Europi usvojilo gradnju u stakloplastici, kasnije i u kompozitima ugljičnih vlakana i epokside smole. Početkom milenija usvojili su i gradnju trupova vakumskom infuzijom. Istodobno baveći se izradom kompozita za zrakoplovnu i industriju vjetroenergije poput Siemensa razvili su industrijski način gradnje i sagradili potrebna postrojenja. Oni jamče točnost u seriji i strukturni integritet kakav je rijetkost u gradnji jahti od karbona. Pored toga iskustvo stečeno razvojem GT6 serije podiglo je Elanovu kvalitetu proizvodnje na razinu potrebnu za luksuzni segment high tech bluewater krstaša. 

Povratak korijenima

Logično je bilo da nakon trideset osam godina od prestanka suradnje sa bračom Jakopin uslijedi telefonski poziv koji vjerojatno označava početak nove ere kultnog slovenskog brodograditelja. A njen rezultat za početak je Elan SixtyFive. Dizajnirana u suradnji s J&J Designom i Guillaumeom Verdierom, ova jahta u plovidbu otvorenim morem unosi tehnologije iz klasa IMOCA i America’s Cupa. Verdierov trup i podvodni dijelovi izrađeni od karbona i epoksida omogućuju planiranje pri brzinama od 14 čvorova. Istodobno digitalni sustav nadzora opterećenja i IMOCA-stil autopilot po narudžbi osiguravaju kontrolu, sigurnost i učinkovitost. Elan SixtyFive dizajniran je za jednostavno upravljanje u dvočlanoj posadi ili samostalno od strane vlasnika, spajajući regatnu pomorsku arhitekturu, digitalnu preciznost u inženjeringu i ručno dovršeno majstorstvo u jedinstven, koherentan koncept. Prvi trup bit će porinut početkom 2027 godine.

Japec I Jernej Jakopin nakon trideset osam godina ponovo projektiraju za Elan

Borba na tržištu neće biti jednostavna. Konkurenti su poznati brodograditelji ali elanovci su uvjereni u dobar ishod. Njihovi brodovi trebali bi biti znatno brži, zahvaljujući industrijskim standardima kvalitetniji i jeftiniji te vrhunski izrađeni i oipremljeni. A nagrada proizvodnja jahti čija se cijena više ne mjeri stotinama tisuća već milijunima eura. Sve o novom Elan SixtyFive možete vidjeti ovdje.

Salon budućeg Elan SixtyFive