Odlučan prejedriti non stop, bez pomoći i jednokratne plastične ambalaže u ILCA 7 olimpijskoj jedrilici Dan Lenard pobuđuje ekološku svijest pokušavajući oboriti Guinnessov rekord
Dan Lenard, planetarno je poznati dizajner velikih jahti i naš prijatelj. Jučer je iz Dubrovnika krenuo u pokušaj obaranja Guinnessovog svjetskog rekorda. U ILCA 7 (Laseru standard) dugoj 4,21 metar pokušat će non stop jedreći sam prevaliti udaljenost od 500 nautičkih milja. Tijekom jedrenja ne smije primati nikakvu pomoć. Jedreći ne proizvodi nikakav otisak u atmosferi a na brodici nema plastike za jednokratnu upotrebu Može ga se pratiti iz brodova na određenoj udaljenosti ili putem poveznice: https://yb.tl/vela500miles. Trenutno se, nakon dvadesetak sati jedrenja približava Mljetu. Ako sve bude išlo po planu za nekoliko dana bi, nakon 500 ukupno prejedrenih milja pothvat završio u Sukošanu.

Posljednji detalji pripreme broda odrađeni su u JK Orsan, smještenog u luci Gruž. Vrijedi istaknuti izvanrednu susretljivost i podršku kluba i njegovih članova u pripremi broda.
Nakon što je održao predavanje o održivosti i načelima pokreta Vela Code tijekom Blue Impact Dialogues, koje su se poklopile s održavanjem E-1 serije u Dubrovniku, Lenard je započeo svoj drugi pokušaj obaranja Guinnessovog rekorda. Skočio je s gata i otplivao 50 metara do bove na kojoj je bila privezana jedrilica. Odatle je započeo avanturu „500 milja bez asistencije“.
Bez asistencije i komunikacije
Pojam „Vela Code non assisted“ odnosi se na oblik jedrenja u kojem nema dvosmjerne komunikacije ni interakcije s drugim osobama. Ni putem telefona ni tijekom samog jedrenja. Drugim riječima, riječ je o potpuno autonomnoj plovidbi. Bez vanjske pomoći ili komunikacije u stvarnom vremenu.
Nitko se ne smije približiti brodu na manje od 50 metara. Oni koji se približe mogu snimati ako žele, ali ne smiju pokušavati razgovarati s Lenardom. Poruke su isključivo jednosmjerne – bez odgovora.
Vela Code projekt
Lenardov pokušaj obaranja rekorda je simbolična avantura. Započeo ju je još prije nekoliko godina utemeljujući projekt Vela Code. Poticaj je bila svijest da sve manje ljudi jedri u punom smislu te riječi. Te da plastika i plastična ambalaža ne samo što zagađuju okoliš nego prijete razornim ekološkim posljedicama. Zato je nastojao povezati svijet jahtinga s organizacijama koje se bave očuvanjem okoliša. To povezivanje i jačanje svijesti je temeljna zadaća Vela Code Projecta.
Prva njegova akcija je bila je samostalni prelazak Atlantika 2019. godine. Bez motora, bez GPS-a i bez plastike za jednokratnu upotrebu na jedrilici dugoj 10 metara.
Pokušaj obaranja Guinessovog rekorda logičan je nastavak. Na naše pitanje koji su mu neposredni ciljevi Lenard je kazao:

”Naš projekt zalaže se za snažno, jednostavno i učinkovito rješenje: zabranu plastike za jednokratnu upotrebu u jahting opskrbi. To znači da na jahtama nema više plastičnih boca i plastične folije. Te da se upotrebljava isključivo višekratna ili biorazgradiva ambalaža. To je prilika za jahting industriju da obnovi svoj imidž, učini odmah stvaran ekološki korak i vodi luksuz u novo doba elegancije i odgovornosti.”
Pozitivni efekti odmah
”Zabrana plastike za jednokratnu uporabu ima trenutačne, vidljive i kako razumljive posljedice. Jednostavno se može implementirati u cijeloj industriji. Danas, a ne za deset godina. Pokazuje liderstvo u luksuznom kontekstui šalje snažnu poruku kako luksuz može biti odgovoran. Obraća se mlađoj, ekološki osviještenoj generaciji klijenata. Ima niske troškove, a visoku simboličnu vrijednost.
Svjestan sam da ova zabrana na prvi pogled može djelovati manje tehnološki glamurozna nego inovacije u pogonu. Da izravno ne smanjuje CO₂ te da može izazvati otpor posade i dobavljača naviknutih na praktičnost. Čistiji pogon je važan, da – ali to je dug put koji dijele mnoge industrije. Vodikove motore ćemo vjerojatno čekati do 2035. godine. Istodobno, hibridni i električni spori za implementaciju i odnose se samo na nova plovila – postojeća flota ostaje ista. Takav pogon je i skup pa si malo brodogradilišta ili klijenata može priuštiti takve radikalne promjene. A u proizvodnji čistog goriva često se i dalje koriste prljavi izvori energije.
Zbog svega toga je zabrana plastike za jednokratnu upotrebu u nabavi jači potez.
Ona je čin savjesti, a ne samo inženjeringa. Pokazuje da jahting nije slijep za okoliš po kojem plovi. Stvara narativ: Ne stvaramo samo predivne strojeve – štitimo mora po kojima plove. Zabrana plastike je izjava vrijednosti koju nautička industrija može odmah prisvojiti – i njome voditi s elegancijom i učinkom.”
Cilj mu je potaknuti sve koji plove da barem djelomično slijede načela Vela Coda. I time postaju primjer. ”Ako ja uspijem – na tako maloj jedrilici – ne koristiti jednokratnu plastiku, onda to svi možemo učiniti, svaki dan. I more će se, malo-pomalo, osloboditi plastike. To je sve. Sa sobom ću ponijeti i nekoliko staklenih boca – to je lijep, elegantan materijal. Kao i jedrenje.“

Pokušaj obaranja rekorda trajat će otprilike tjedan dana. Lipanj je radi dugih dana idealno vrijeme za to. Kako je Laser vrlo mala jedrilica na kojoj je tijesno morat će svaki dan plivati. Onoliko koliko mu je potrebno da istegne mišiće.
Lenard je u svojoj pedeset sedmoj godini u odličnoj fizičkoj formi. Plivanje mu neće teško pasti jer on je i nekadašnji juniorski plivački prvak u bivšoj državi. Uz to je i skijaš i osoba koja nikad ne miruje.