Strateški dobro pozicionirana Vlorä, mogla bi postati važna točka na nautičkoj karti Mediterana
Gradnja buduće nautičke luke Vlorä nedavno je započela, a planira se transformacija kompletne stare industrijske luke u najveću turističku luku u Albaniji. Demontaža zastarjele i nefunkcionalne strukture stare teretne luke je u završnoj fazi, a radovi na temeljima prve luksuzne marine u toj zemlji već su započeli.
Prema najavama investitora, Vlorä Marina će biti jedna od najmodernijih na Jadranskom i Jonskom moru. Predviđeni kapacitet je 438 vezova a trebala bi pripadati kategoriji marina koje zadovoljavaju najviše standarde za jahte i megajahte. Za razvoj ovog projekta angažirani su XDGA – Xaveer De Geyter Architects – Brussels, jedan od najprestižnijih europskih arhitektonskih studija s iskustvom u područjima urbanog planiranja i građevinarstva, te Arti Proje ltd – London, dizajneri s iskustvom u realizaciji nekih od najvažnijih projekata na Mediteranu.
Vrijednost izgradnje najveće marine u zemlji procijenjena je na oko 45 milijuna eura, a uz marinu, planira se izgradnja golemog turističkog kompleksa s apartmanima i hotelima na bivšem industrijskom prostoru. Očekuje se da će svi radovi na izgradnji marine u Vlori biti završeni do 2025. godine, a optimistične najave govore da će djelomično biti upotrebljiva i prije toga. Sve troškove ovog projekta podmirit će koncesionar.
S početkom radova na turističkoj luci, grad Vlorä dobiva novu priliku za razvoj turizma, transformirajući se u nautičku luku po uzoru na druge gradove na Mediteranu. Vlorä je već sada glavno središte nautike u Albaniji, a ovim projektom zauzet će strateški položaj za nautičare između četiri nautički razvijene zemlje, Italije, Hrvatske, Crne Gore i Grčke.
Jedna od posljednjih novosti projekta je partnerstvo s D-Marin, najvećim lancem marina na Mediteranu i Bliskom istoku, koji, s novim projektom u Albaniji, posluje u 9 zemalja, uključujući i Hrvatsku gdje su prisutni u četiri marine. Iz D-Marin lanca neprestano stižu informacije o planiranom daljnjem širenju i jačanju mreže marina s visokim standardom, uglavnom preuzimanjem već postojećih dobro uhodanih marina. D-Marin u svom portfelju već ima 23 marine, a do završetka ovog projekta u Albaniji, izgledno je da će taj lanac marina brojiti još koju kariku.
Pozadina priče o marini u Vlori
Albanski mediji još od najave projekta ističu ekonomske i gospodarske povoljne prilike za cijeli grad i državu u koje spadaju otvaranja radnih mjesta, dodavanje značaja albanskoj obali, stvaranje potrebe za novim tehničkim osposobljavanjem i privlačenje visokoobrazovanih stručnjaka, razvijanje nove grane industrije, te dolazak potencijalnih klijenata visoke platežne moći.
Istovremeno, neki ekonomski stručnjaci kritični su prema projektu albanske Vlade, osnovanog prema ekonomskom nacionalnom planu iz 2014. „Albania 1 euro,“ ističući kako je plan prvotno zamišljen za poticanje poduzetništva, a ne prepuštanjem nacionalnih dobara u ruke tajkunima.
Sredinom 2018., Albanska je vlada dobila pozajmicu od 15 milijuna eura od Italije za investiciju u luku Vlorä, drugu najveću u toj zemlji. Ta je luka povijesno važna i grad Vlorä usko je povezan s njome. Zatim je 2020. došlo do obrata, pa je investicija usmjerena u 5 km sjeverniju luku u Triport.
Istovremeno, albanska je vlada 2021. raspisala natječaj za dobivanje koncesije za gradnju marine u toj luci prema nacionalnom planu Albania 1 euro. Time je budućem i investitoru Albanija ponudila koncesiju na 30 godina za simboličnu vrijednost od 1 eura, a nakon isteka koncesije, oplemenjeni prostor prelazi u državno vlasništvo, odnosno vjerojatnije davanje u daljnju koncesiju putem natječaja.
Koncesiju za gradnju marine dobio je konzorcij Marina Residences Vlorë u vlasništvu dvaju albanskih tajkuna Geronta Çela i Samira Mane. Vlasništvo se dijeli 90 posto na Çelu i 10 posto na Balfin Group u vlasništvu Samira Mane. Osim marine, na bivšem industrijskom prostoru planirana je gradnja 663 apartmana i dva hotela na ukupnoj površini od 57 tisuća četvornih metara, prema kojima se investitorima smiješe deseci milijuna eura od prodaje u idućih 10 godina, izuzev marine.