Budućnost je na struju, ali do tad…
Prilikom posjete vodstva Yamaha Marine Europe u Zagrebu razgovarali smo o konkurentnosti, ulaganjima, te istovremenom rastu segmenta malih i velikih motora, novim modelima i elektropogonu
Yamaha je neupitno jedan od vodećih brendova izvanbrodskih motora u svijetu, a vodstvo je svjesno da konkurencija ne spava, te da neprestano trebaju ulagati u razvoj proizvoda, kao i u važnost odnosa prema klijentima kako bi zadržali tu poziciju. Stoga, da bi bolje shvatili specifičnosti pojedinih tržišta na kojima su prisutni moraju pažljivo planirati buduće korake. S tom misijom, direktor marine divizije Yamaha Marine Europe, Jan Koopmans i prodajni koordinator Romain Vicquery obišli su dio servisne mreže i neke hrvatske brodograditelje, te se ugodno iznendili. Nakon jučerašnjih intenzivnih obilazaka zaključili su kako nisu bili u potpunosti svjesni nekih trendova na Jadranu poput rasta segmenta brzih RIB brodica za prijevoz putnika do udaljenih otoka, kao ni potencijala tržišta najveće čarteraške flote i trendova u tom segmentu.
Koopmans je prilikom jutrošnje posjete Yamahinom centru TM Zagreb kazao da su dojmovi više nego pozitivni, te iznio nekoliko zanimljivih gledišta na trenutačnu situaciju i buduće razdoblje. Iako je američko tržište dominantno kada su u pitanju snažni izvanbrodski motori, potražnja u Europi eksponencijalno raste, a snažan rast se bilježi svugdje, pa i na hrvatstkom tržištu. Paralelno uz to, raste i potražnja za segmentom manjih motora do 25 ks. Prema njihovim sadašnjim podacima, Italija je zamijenila skandinavske zemlje na poziciji vodećeg tržišta snažnih izvanbrodskih motora u Europi, a Hrvatska je dobrim dijelom destinacija u kojoj talijanski nautičari plove, te sama Hrvatska također bilježi višegodišnji rast u tom segmentu.
“Yamahini motori se ne kvare,” našalio se Koopmans i dodao da su svjesni kako konkurencija ne spava i neprestano ulaže u razvoj proizvoda, te da i sami nastoje stalno pomicati granice. Ističe da Yamaha uz konkurentan proizvod ima prednost u temeljito razvijenoj postprodajnoj i servisnoj mreži što smatraju ključnim za stabilnost brenda, u što planiraju nastaviti ulagati, a pritom je pohvalio hrvatsko-slovenske zastupnike i njihove strateški pozicionirane dealere i servisne centre.
Direktor marine sektora smatra da je elektropogon svakako budućnost i najavio daljnje ulaganje u Yamahin Harmo električni sustav pogona, te trolling elektromotore. “Budućnost je električna, ali…,” objašnjava Koopmans kako je sadašnja tehnologija baterija pogodna za sustave elektropogona do ekvivalentnih 25 ks ICE motora i da ih još uvijek ne može u potpunosti zamijeniti. Posljednjih godina svjedočimo i sve bržem razvoju motora s unutarnjim sagorijevanjem, pa unatoč svim najavama o prelasku na elektropogon, paradoksalno svjedočimo i sve većoj potražnji ICE motora koji su sve snažniji, efikasniji, čišći, tiši, brži…
Kazao je da za sada tehnologija omogućava odličnu platformu za razvoj elektropogona do ekvivalentnih 25 ks ICE motora, ali da je za veće elektropogone još uvijek problem baterija. Istovremeno, susreću se sa starim izazovima od žestoke konkurencije, nedostatka čipova i potražnje koju je teško zadovoljiti. Koopmnans je najavio (za sad) misteriozni model u segmentu snažnih motora i druge inovacije u području upravljanja i tehnologije propulzije, o čemu ćete više moći pročitati u prosinačkom broju Mora.
Napisao i snimio: Teo Marević