Hrvatska je nakon 25 godina krenula u ozbiljniju obnovu flote Lučkih kapetanija: Vlada je ovih dana donijela odluku o gradnji sedam brodica za Lučke kapetanije, a taj posao povjeren je šibenskom brodogradilištu Iskra.
Na sjednici Vlade održanoj 13. prosinca donesene je Odluka o gradnji sedam aluminijskih brodica za traganje i spašavanje na moru, a sredstva za za to u iznosu od oko 12,2 milijuna eura bit će osigurana iz državnog proračuna. Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture provelo je otvoreni postupak javne nabave za gradnju sedam aluminijskih brodica za traganje i spašavanje, inspekcijski nadzor sigurnosti plovidbe te ostale aktivnosti vezane uz poslovanje Ministarstva. Gradnja brodica realizirat će se u razdoblju od 2023. do 2028. godine, a gradit će ih Iskra brodogradilište d.o.o., čija je ponuda u iznosu od 13.615.000,00 eura bez PDV-a, ocijenjena najpovoljnijom. Šibensko brodogradilište već je bilo angažirano na gradnji brzih medicinskih brodica za hitan prijevoz pacijenata, a riječ je o plovilima sličnih karakteristika kakve će imati brodice za Lučke kapetanije. Brodice koje će se graditi za Lučke kapetanije bit će duljine 15 metara, postizat će maksimalnu brzinu od 40 čvorova, a autonomija će im biti 430 nautičkih milja. Gradit će se od aluminija.
O gradnji brodica za Lučke kapetanije porazgovarali smo s Rokom Vuletićem, direktorom brodogradilišta Iskra:
– Radi se o istoj platformi na kojoj smo projektirali brodice za hitni medicinski prijevoz. Naravno, brodovi za Lučke kapetanije biti će malo drugačiji, jer druga im je namjena. Gradnja ovih brodova dio je velikog projekta obnove flote Lučkih kapetanija u sklopu kojega se nabavlja preko 50 raznih brodica. Sedam brodova koje će graditi Iskra bit će namijenjeno za redovite zadaće Lučkih kapetanija, odnosno prije svega za kontrolu granice te traganje i spašavanje na moru.
Koliko vam posao olakšava činjenica što ste već gradili slične brodice za hitni medicinski prijevoz?
Mi smo se natjecali u ovome segmentu u kojemu smo iskusni i u kojemu imamo reference, s obzirom na to da smo već gradili medicinska plovila. Kroz gradnju prototipa brodice za medicinski prijevoz puno smo naučili. Imamo dokazane parametre brzine, stabiliteta i performansi koje se traže, tako da sada praktički imamo gotov dizajn. Brod će imati jednake maritimne karakteristike kao brodovi koje smo gradili za hitni medicinski prijevoz, radi se o gotovo identičnim plovilima, a razlika na njima je samo u specifičnoj opremi s obzirom na namjenu. Projekt medicinskih brodica bio je zapravo puno zahtjevniji, jer je u dvije godine tražio isporuku šest brodica. Sada praktički imamo spreman projekt, kojega samo treba malo modificirati, a zadnje isporuke ovih brodica su 2028. godine.
Koji su rokovi isporuke i kada počinje gradnja?
Plan je isporučivati po dva broda godišnje te zadnje godine jedan, a sigurni smo da ćemo rokove moći ispoštovati s postojećim kapacitetima. Očekujemo potpis ugovora do kraja godine i na proljeće sljedeće godine počeli bismo s gradnjom. Na prošlom natječaju za brodice za hitni medicinski prijevoz devet mjeseci bavili smo se projektiranjem broda, a sada moramo samo preprojektirati postojeću brodicu i pripremiti dokumentaciju, za što će nam trebati oko tri mjeseca. U ožujku ili travnju tako planiramo početi gradnju prve dvije brodice. Rok isporuke je 15 mjeseci, ali vjerujemo da ćemo prve dvije brodice isporučiti do kraja 2024. Nakon toga, isporučivat ćemo po dvije brodice godišnje te zadnje godine jedan brod.
Što ovaj posao znači za brodogradilište i namjeravate li se širiti na europsko tržište, s obzirom na reference koje sada imate?
Ranije smo primarno bili orijentirani na tržište radnih brodova za marikulturu i kroz to smo savladali rad s aluminijem, a sada smo savladali tehnologiju gradnje brzih brodica. Razgovaramo s potencijalnim kupcima u Europi, budući da se slične brodice vrlo tražene. Brze brodice toga tipa koriste policija, obalna straža, ali i kompanije za prijevoz posada na naftne i plinske platforme te vjetroelektrane. Ti brodovi u širokoj su upotrebi, tržište za njih postoji i o tome razgovaramo s potencijalnim klijentima, budući da imamo dobre reference u tome segmentu, a redovito pratimo i tendere širom Europe ne bi li se otvorila mogućnost da nekome ponudimo naše brodove. Također, MUP je u planovima naveo da će nabavljati tri aluminijske brodice. Očekujemo da će uskoro biti raspisat natječaj i namjeravamo se javiti. Tu je riječ o brodovima za kontrolu granice, također kategorije do 15 metara, s nekim malo drugačijim zahtjevima. Drago mi je da je Hrvatska nakon 25 godina krenula u ozbiljniju obnovu flote Lučkih kapetanija. Mi smo pomorska i turistička zemlja, a kvaliteta flote koje nadležne službe imaju na raspolaganju povećavaju razinu sigurnosti i efikasnosti. U tome su svakako pomogli europski fondovi, koji su financirali dio projekta gradnje medicinskih brodica, a obol je dalo i Ministarstvo Mora prometa i infrastrukture koje je dalo inicijativu za gradnju brodica za Lučke kapetanije.