Bestevaer 36 je ultimativni „džepni“ krstaš sposoban zaploviti svim oceanima i plićinama
Na ovogodišnjoj dodjeli nagrada European Yacht of the year 2024, Bestevaer 36 dobila je posebno priznanje za održivost – „Special Mentioning Sustainability.“ Posebna je po dizajnu, tehnologiji gradnje, pogonu, rasporedu, u potpunosti rađena prema filozofiji održivosti. Nacrtao ju je čuveni navalni arhitekt i strastveni jedriličar, avanturist Gerard Dijkstra, poznat po dizajnu brojnih superjahti, polarnih krstaša, prekooceanskih istraživačkih brodova itd. Gradilo ju je brodogradilište KM Yachtbuilders koje gradi i poznate ekspedicijske aluminijske jedrilice za Skipa Novaka i druge jedriličare koji uglavnom jedre od 45 paralele prema polovima.
Bestevaer nije klasičan brand već prava mala flota koju je dizajnirao Dijkstra najprije kao jedrilicu Bestevaer II za suprugu i sebe. Zatim mu se javilo niz klijenata koji su htjeli jedrilicu zasnovanu na tom tipu pa su razvili tri različita modela krstaša. Koriste ih niz istraživačkih ekspedicija, a grade se u pogonima nizozemskog brodogradilišta KM Yachtbuilders. Naručitelji su znanstvene ekspedicije, istraživači, jedriličarski fanatici i avanturisti različitih vrsta. Jedan od takvih je i njihov tvorac, Dijkstra, koji je nakon cijelog života provedenog u plovidbi dubokim morima, odlučio sagraditi jednu koja može zaploviti plićinama. Ujedno, ovo je i najmanji Bestevaer (III) do sad, čija flota broji 45 jedrilica dužine uglavnom od 50 do 76 stopa. U nfloti su i tri motorne jahte.
Elegantna jedrilica i moćna Bestevaer krstašica
Građena je u cjelosti od recikliranog aluminija s unutrašnjosti obogaćenom drvenim elementima za ugodniji ugođaj. Drvo nije egzotičnog porijekla, već lokalni europski hrast. Kao izolaciju interijera koristili su takozvani pluto u spreju, sloj mineralne vune također europskog porijekla i aluminijsku foliju. Održiva zamjena za razne tipove pjene. Aluminij nije potrebno bojati, on pri kontaktu sa zrakom sam stvara zaštitni sloj. Ipak paluba je obojena protukliznom bojom, ne iz estetskih razloga, već da hodanje po njoj bude sigurnije. Umjesto protuobraštajne boje, u podvodnom dijelu je zaštićena silikonskom folijom koja traje 5 do 7 godina.
Pogon je električni Oceanvolt SD 15 s izvorom energije dobivenim iz baterija. Zahvaljujući Oceanvoltovom sustavu regeneracije, baterije se snažno nadopunjuju tijekom jedrenja, a dodatno pomažu i solarni paneli. Čak je i kuhinja električna, te grijanje. Dijkstra ističe da je sve na njoj građeno maksimalno održivo. Da bi to bilo moguće, jedrilica mora dobro jedriti. Premda je dizajnirana da može ploviti u vrlo plitkim vodama, također je dizajnirana da odlično podnosi uvjete otvorenog oceana. Kao najveću prednosti ističe jednostavnu upravljivost, jednostavno i moderno jedrilje s glavnim jedrom s kvadratnim vrhom, te namatajućom genovom i namatajućim flokom, kao i fiksnim baštunom s nosačima sidra te prihvatom za letna jedra poput Code 0.
Bestevaer nudi iskljčivo održiva rješenja
Dizajn interijera nudi se u tri estetske verzije s istim rasporedom. Zamišljen je tako da interijer nije u potpunosti odvojen od eksterijera, već u predjelu ulaza postoji međuprostor namijenjen za promatranje okoline tijekom dugih oceanskih prolaza, kada često vremenske prilike nisu ugodne za boravak na otvorenom. Još jedna razina poluotvorenosti dobivena je velikim krovom iznad kokpita, pa tek onda otvorenim prostorom kokpita. Nešto slično možemo vidjeti kod nekih skandinavskih brendova jedrilica.
Izvana, jedrilica je usporediva s radnim ekspedicijskim jahtama i elegantnim klasičnim jedrilicama tipičnima za obale Francuske, Nizozemske, Britanije, Danske i Finske. Ima podiznu kobilicu, dizajniranu za pristan u potpunom plićaku i za namjerno nasukavanje u područjima izražene plime i oseke.
Njena čvrsta aluminijska konstrukcija ne zahtijeva dodatne potpore, niti stabilizatore. Jednostavno se dolaskom oseke nasuče gdje skiper to želi, a potom, dolaskom plime, otisne u plovidbu. Trup je dizajniran tako da je u podvodnom dijelu relativno plitka i blago zakrivljena, s izdašnom širinom. To joj omogućava pristan u plićinama, a širina uz podiznu kobilicu kompenzira balast i nagib.
Može se nasukati na pijesak i otisnuti prema do Artika ili Antarktika
Iznad vodene linije je visoka, s klasičnim dizajnom natkabine s nekoliko klasičnih bokaporti. Budući da je dizajnirana za prekaljene jedriličare, nema pomodne dodatke kao što su golemi bočni prozori i slično. U bokovima sa svake strane ima tek dva mala fiksna obloa. Ima fiksnu aluminijsku kapu odnosno poluzatvorenu kabinu iznad skoro polovine kokpita u predjelu ulaza u potpalublje.
Na natkabini i na zaštitnoj kabini instalirano je nekolicinako solarnih panela, izdašne površine. Crne solarne ploče dizajnom se vrlo dobro stapaju s aluminijskom jahtom. Kokpit je vrlo dubok, dobro zaštićen. Kormilo je na krmenom zrcalu, pa prema krmi Bestevaer 36 ima jedinstven otvor. Obaranjem dijela krmenog zrcala dobiva se mala ali vrlo čvrsta krmena platforma. Osim podizne kobilice, podići se može i list kormila, kao na malim klasama. Da bi sustavi pogona i kormila ostali zaštićeni od eventualnog nagnječenja prilikom nasukavanja, konstruirani su zaštitni nosači.
Dijkstra ističe da je ova veličina jedrilice prikladnija mlađim jedriličarima, ali što se njega tiče, odlična je promjena prema manjim i jednostavnijim sustavima, nakon godina jedrenja velikim jahtama, te prikladnija njegovim godinama.
Tehnički podaci - Bestevaer (III) 36:
Dužina 10,95 m
Širina 3,80 m
Gaz 0,8 – 2,4 m
Istisnina 8,8 t
Pogon Oceanvolt 15 kW
Jedrilje
Tank vode 2X75 l
Tank goriva (opcija) 130 l
Tank otpadne vode 50 l
Jarbol i oputa Seldén
Certifikacija CE-kategorija A