Razgovarali smo s Yannom Masselotom iz Beneteau Grupe. Monomaran će se premijerno predstaviti u Biogradu, a drugi primjerak ide na Karibe.
Za dva dana počinje Biograd Boat Show, jedan od najvažnijih nautičkih sajmova u ovom dijelu Europe. Ove godine na sajmu se očekuju svakakve novosti, od rasporeda, širenja na druge dvije gradske luke i dodatno proširenje sajma na kopnenom dijelu. Jedna od upečatljivijih premijera i to svjetskih bit će Monomaran – Island Cruiser Concept. Radi se o inovativnom konceptu broda koji je namijenjen charteru, stvorenom s idejom održivosti plovidbe. Više o konceptu, uoči sajma smo razgovarali s Yannom Masselotom, direktorom komunikacija Beneteau Grupe.

Otkuda ideja za stvaranje ovakvog koncepta? Koje su bile polazne točke?
Ideja za stvaranje ovakvog broda proizašla je iz dugogodišnje suradnje s charter tvrtkama. Podaci o načinu korištenja brodova nam pokazuju da čarteraši ne koriste jedra. To se posebno odnosi na katamarane. Ludi plove od otoka do otoka i uopće ne otvore jedro. Neke charter kompanije postavljale su konac na podigač glavnog jedra kako bi utvrdili jesu li gosti uopće koristili jedro i gosti se vrate nakon tjedan ili više dana vrate u bazu bez da su jednom podigli jedro.
Počeli smo od tog saznanja da gosti žele apartman koji plovi od otoka do otoka. Zadovoljni su laganom plovidbom brzinom od 7 čvorova i važno im je da imaju puno prostora kao što to pruža katamaran. Primijetili smo da cijelo vrijeme koriste motor i to nije baš održivo. Zato smo htjeli napraviti nešto što će imati komfor katamarana i što će biti „zelenije“, tako je nastao Monomaran.

Potencijal takav brod u charteru je očit. Mislite li da će Monomaran naići na dobar prijem i kod vlasnika za privatno korištenje, obiteljske plovidbe?
Dizajniran je za charter ali nema sumnje da jednom kada ga ljudi vide na moru i kada se počne koristiti, da će se javiti i oni koji će htjeti takav brod privatno za sebe.
Na koje tržište se planirate fokusirati s ovim konceptom broda? Naziv sugerira plovidbu na male udaljenosti… Da li je Hrvatska glavno tržište?
Glavna tržišta za Monomaran bit će destinacije gdje postoje otoci u nizu – naravno Hrvatska, pa neki bliži otoci Grčke, primjerice u zaljevu Atene, zatim područja gdje je uobičajeno obalno krstarenje poput Korzike i Sardinije, Sicilija, Balearski otoci, BVI u karipskom moru, Bahami…
Hoće li Monomaran biti i konačno ime sadašnjeg broda-koncepta?
Ne, za sada koristimo taj naziv Monomaran – Island Cruising Concept, kako bismo lakše objasnili dizajn trupa.

Kakav će sve pogon biti u ponudi? Za sad je hibrid, hoće li biti i dizelska verzija?
Ne, ne planiramo raditi potpuno dizelski, jer nam je ideja koncepta smanjiti potrošnju goriva. Prema našim podacima o korištenju brodova u charteru, na tjedan dana plovidbe s našim konceptom uštedjet će se barem 50 posto goriva. Sadašnji prototip ima dva Fisher Panda POD elektromotora svaki po 10 kW, baterijski sklop od litijskih baterija s naponom od 48V i jedan dizelski generator Fisher Panda koji generira DC 48V za povećanje dometa po potrebi.
Budući da Monomaran ima dizelski generator, možemo reći da je hibrid, ali ovo je prvenstveno električna brodica gdje generator služi za povećanje dometa. Uz kapacitet baterija na brodu i dopunom putem velikih solarnih panela na krovu, ima autonomiju od 2 sata električne plovidbe brzinom od 7 čvorova. Prema podacima koje imamo iz chartera, znamo da gosti plove dnevno 10 do 20 nautičkih milja, pa bi ovo trebalo biti dovoljno i značajno uštedjeti potrošnju goriva.

Da biste postigli taj domet na struju i pritom imali puno prostora na brodu, potreban je efikasan trup. Kako izgleda podvodni dio Monomarana? Ime sugerira na crossover…
Glavni cilj bio je pronaći rješenje koje će omogućiti stabilnost i voluminoznost usporedivu s katamaranom. Tražili smo i jako efikasan trup. Tako da je prednji dio trupa izveden kao monotrup, a od sredine se dijeli u dvije sekcije. Zato ga zovemo Monomaran. Istaknuo bih još da s generatorom, u hibridnom načinu rada Island Cruiser ima domet od 250 nautičkih milja pri brzini od 7 čvorova.
Prototip je građen u Sloveniji, hoće se tamo i nastaviti graditi?
Za sada su sagrađena dva primjerka, oba u Sloveniji. Beneteau ima pogon u Sloveniji gdje se radi First linija jedrilica, a što se tiče daljnje gradnje, još ćemo vidjeti. Za sad je ovo brod-koncept i nemamo još definitivnu odluku za brodogradnju. Za sad želimo testirati reakcije ljudi koji će ga koristiti u charteru kao i reakcije ljudi na sajmu u Biogradu gdje ćemo ga prvi put izložiti. Jedan primjerak će ići na Karibe gdje će biti u charteru ove zime, a drugi će ostati u Hrvatskoj također u charteru.
Svim gostima koji nakon chartera pristanu dati temeljiti intervju u trajanju jednog sata o svom iskustvu nakon tjedan dana plovidbe, nudimo „cash-back.“ Nakon prikupljanja dovoljno podataka, negdje u travnju iduće godine ćemo odlučiti hoćemo li ići u serijsku proizvodnju ovog modela ili ne.

Na brodu su kako saznajemo radila dva poznata projektantska studija. Tko je bio zadužen za što? Postoji li više verzija?
Da, koncept je nastao suradnjom niza ljudi iz Beneteau Grupe, a projekt je su radila dva studija. Trup je projektirao francuski Marc Lombard Studio, a ostatak je projektirao i dizajnirao J&J Studio u Sloveniji. Što se tiče rasporeda, Monomaran za sad ima jednu verziju, s četiri kabine i četiri toaleta. Ako se odlučimo za serijsku gradnju, vjerojatno ćemo napraviti i opcionalnu verziju ili više njih. Od drugih važnih opcija, primjerak koji ide na Karibe opremljen je klimatizacijskim sustavom, a ovaj koji ostaje u Hrvatskoj je bez klime.

Kako to da ste se odlučili na svjetsku premijeru u Biogradu, umjesto u Cannesu ili Genovi koji su veći međunarodni sajmovi?
Prvenstveno smo se odlučili za Biograd jer je Hrvatska najveće charter tržište u svijetu i želimo predstaviti naš koncept charter tvrtkama koje posluju na Jadranu.
Tehnički podaci:
- Duljina: 14,10 m
- Širina: 4,50 m
- Gaz: 0,85 m
- Pogon: 2x12kW elektromotor POD – Fisher Panda
- Baterije: 8×5,8 kWh
- Generator: 25kW 48V DC Fisher Panda
- Tank vode: 600 l
- Tank goriva: 200 l