U petak počinje trodnevni švedski sajam Orust Sailboat Show s rekordnim brojem izlagača
Ove godine u Švedskoj se održava Orust Sailboat Show, na kojem će uz domaćine, brodogradilište Hallberg Rassy, izlagati do sad najveći broj izlagača, pretežito skandinavskih, no i onih iz drugih europskih zemalja. Prošle godine, uspjeli su pomiriti dvije frakcije udruženja brodograditelja, koji su godinama održavali dva odvojena sajma na istom otoku, Orustu, u isto vrijeme.
Zakopanim “ratnim sjekirama,” skandinavska brodogradnja dobila je priliku napraviti pravi sajam, koji neće isključivo biti vezan za jedno brodogradilište i nekoliko njihovih susjeda.
Tako će zvijezda Orust Boat Showa biti Arcona 50, prvi model koji je u potpunosti nastao nakon što je dizajnerski duo Jeppesen&Pons prešao iz X-Yachtsa, brodogradilišta čiji je Niels Jeppesn bio suosnivač. Arcona 50 predstavlja novo poglavlje kako za brodogradilište, tako i za dizajnerski duo Jeppesen&Pons. Sve dosadašnje Arcone dizajnirao je pokojni Stefan Qviberg, a nova 50-ica, ujedno je i najveći iskorak brodogradilišta glede veličine jedrilice.

Linije nove Arcone djeluju poznato, ne toliko nalik dosadašnjim Arconinim modelima, koliko jedrilicama koje je dizajnirao Jeppesen kao jedan od začetnika segmenta Performance Cruiser jedrilica, s inženjerkom i dizajnericom Ariadnom Pons. Njih su dvoje zajedno razvili moderne i prepoznatljive linije posljednjih modela X-Yachtsa. Stoga Arcona 50 ima široki trup s oblim ali naglašenim linijama bokova, oštrom provom, dvostrukim listovima kormila, što je također novost za Arconu.
Oprema se motorom od 80 ili 100 KS, s izdašnim spremnicima dizela i pitke vode, te je namijenjena dugim krstarenjima u potpunoj autonomiji. U opciji se nudi i karbonski jarbol i bum, s unutarnjim sustavom namatanja, kao i pomičnim unutrašnjim letima, za postavljanje olujnih jedara. Ima klasičan raspored interijera uz nekoliko inovativnih dizajnerskih poteza, a prema najavama koje smo mogli čuti tijekom predstavljanja novog dizajnerskog dvojca i vlasnika brodogradilišta tijekom sajma u Düsseldorfu, sve miriše na dobru suradnju i s pravom možemo imati visoka očekivanja.
Zanimljive su i promjene u vlasničkoj strukturi Arcone i Najada, još jednog čuvenog švedskog brodogradilišta. Oba imena bit će snažno prisutna na sajmu, ali unatoč istom vlasniku, od nedavno ponovno marketinški nasutpaju kao zasebne tvrtke.

Ujedinjenje sajma i dana otvorenih vrata
Domaćini, u čijoj se marini odvija sajam, izaći će s čitavim arsenalom. Pa će posjetitelji osim novih Hallberg-Rassyja moći zaviriti i u proizvodne hale, koncept otkuda je i krenuo sajam pod nazivom (u slobodnom prijevodu) „otvoreno brodogradilište.“ Zanimljivo je da će se prvi puta pojaviti i danski rivali, X-Yachts s dva velika modela, a tradicionalno će izlagati otočno brodogradilište Malö koje je posljednjih godina nekako iščeznulo s međunarodne brodogradilišne scene.
Bit će tamo i švedski Linjett Yachts čiji je model jedrilice Linjett 39 ove godine osvojio prestižnu nagradu European Yacht of The Year 2023 u kategoriji Family Cruiser, zatim švedski Shogun Yachts sa zanimljivom karbonskom 50-icom za koju se hvale da je 500 kilograma lakša od razvikanog Club Swana 50.
Od ne-skandinavskih brodova, na sajmu će se naći i slovensko brodogradilište Greenline s Greenline 40, zatim njemački Hanse Yachts, francuski modeli Grupe Beneteau katamaran Excess, linija Beneteau Oceanis, njihovo izdvojeno brodogradilište Jeanneau, njemačko brodogradilište Bavaria Yachts, te poneki stariji rabljeni modeli brodica i jahti.

Ujedinjenjem dvaju sajmova, Orust Sailboat Show unatoč nazivu sada ipak nije rezerviran samo za jedrilice, pa će tamo izlagati i švedski Nimbus, spomenuti Greenline, Jeanneau i Beneteau motornjaci, domaći Bohussnipa, američki Fleming, pa i motornjak brodogradilišta domaćina koji je uz njihovu donaciju i inicijativu gradilo brodogradilište Swede Ship Marine za potrebe švedske obalne straže. Poseban dio sajma bit će rezerviran za klasične brodice.
Uz brodogradilišta i zastupnike trgovce, na sajmu će biti i bogat izbor nautičke opreme, proizvođača motora, brodskih servisa itd.