Marex 440 Scandinavia je vrlo kvalitetno sagrađena jahta s puno jako dobro promišljenih detalja. Naš testni primjerak opremljen je nizom opcija koje ga dovode do gornje granice luksuza u toj kategoriji. Naručitelj je na listu stavio gotovo sve što brodogradilište nudi, a ona je toliko opsežna da ćemo zasigurno nešto izostaviti spomenuti.
U osnovi, ovo je nova, druga verzija flagship modela brodogradilišta – Marex 440 Scandinavia. Pogoni ga par Volva IPS 480 KS, a raspored potpalublja je trokabinski, s dvije kupaonice.
Marex 440 dugo je najavljivan, a prvi put imali smo ga priliku vidjeti pretprošle jeseni u Cannesu. Predstavljen je u verziji Gourmet Cruiser. Premijera koja se poklopila s pedesetom obljetnicom utemeljenja škvera nadmašila je sva očekivanja. Iznenadila je i nas koji smo dobro upućeni u to što Marex može i nudi. Nekoliko mjeseci kasnije pojavila se i inačica Scandinavia, nešto klasičnijeg rasporeda.

Bratska ljubav

U tom času su dva brata, Espen i Thomas Aalrud, po struci odvjetnik i marketinški stručnjak navršili ravnih četvrt stoljeća otkako su od oca preuzeli brodogradilište. U tom razdoblju uspjeli su kvalitetnog regionalnog brodograditelja prometnuti u snažan međunarodni brend na tržištu manjih obiteljskih jahti sa svjetskom dealerskom mrežom.
Sve su to napravili postupnim ali stalnim rastom i unaprjeđenjima. Brodogradilište su ubrzo nakon preuzimanja prebacili iz Norveške u Litvu zadržavši kod kuće upravu i prodaju. Posljednje dvije godine industrija brodogradnje rekreativnih plovila nije u zavidnoj situaciji. Mnogi su otpuštali radnike i smanjivali proizvodnju, ne i Marex. Prošle su godine postojećih 28 tisuća četvornih metara proizvodnih pogona u Litvi proširili za još 10 tisuća.

Jednostavno i bezvremenski

Kao što to obično biva najbolje stvari su obično jednostavne. Dok ga se promatra izvana, Marex 440 ni po čemu ne djeluje ekstremno. Naprotiv, njegov sklad je u čistoći linija i kombinaciji tipičnih elemenata europske obiteljske jahte. S linijama koje su moderne ali bezvremenske. Ekstremna je jedino promišljenost u detaljima, funkcionalnosti i iskoristivosti prostora te tehničkim rješenjima. Dok ga se obilazi, unatoč nizu modularnih rješenja, nigdje na brodu ne stječe se dojam prenatrpanosti, kao što zna biti kod manjih fishermana koji bi glumili jahtu.
Prozračnost i ugoda prostora jedna je od njegovih glavnih vrlina. I prijašnji Marexi imaju tu kvalitetu. Jednostavni su za korištenje i održavanje. Sve je na logičnom mjestu, ništa ne strši da se čovjek pita što je bilo ovim ljudima koji su ga crtali. Iz svega toga iščitava se iskustvo i očito puno testiranja u realnim uvjetima.

Krma i kokpit

Kao tip broda, Marex 440 Scandinavia klasični je motornjak za krstarenje, ali s nešto naglašenijim dijelovima u kojima nautičari obično najviše borave. Stoga je krmena platforma ogromna. Hidraulična je, sposobna lansirati i podići, primjerice, Williams Jet Tender od 3,2 metra dužine, a da se po krmi i dalje može proći. Ispod tikovine platforme smješteni su mali gavoni za spremanje stepenica za kupanje i ležajeva tendera. Kad se spusti u more, platforma postaje prava privatna plaža. S klupama okrenutim moru, spremištima pod njima. Platforma i kokpit u cijelosti su presvučeni debelom tikovinom s kojom nema štednje. Uglavnom je opcijska, ali vidi se da je nadprosječne debljine, jednake boje i strukture te da će dugo trajati.

Skiper sjedi udobno i ima odličnu preglednost, a bočna vrata su mu na dohvat ruke


Spas od kiše

U golemi i skladan, posve natkriven kokpit ulazili smo preko hidraulične platforme koja je u cijelosti u motornom prostoru. Izvana na prvu podsjeća na klasične američke lobstere i sjevernjačke cruisere. No ipak je puno finiji brod. Tu se može boraviti za vrijeme plovidbe, na sidru ili u marini, bez obzira na vanjske uvjete. Ako je hladno ili kišovito, može se začas u potpunosti zatvoriti tendom koja se izvlači iz bočnih spremišta vanjske stijenke salona. Ako je toplo, može se u potpunosti otvoriti. Ili pak zatvoriti pa upaliti klimu i otvoriti vrata salona. Tako otvoren salon djeluje kao jedan prostor skupa s kokpitom i kuhinjom. A želi li se tko sunčati u kokpitu, kao što to rade sjevernjaci, može i to. Jer čitav srednji dio pokrova kokpita je posmičan i otvara se po potrebi.
Uz sve stijenke, osim uz ulaz u kokpit i salon, široke su i udobne klupe. Sredinu zauzima stol za koji, kad se rasklopi, može sjesti osam osoba.

U kokpitu ima mjesta na pretek. Tu se može smjestiti barem osam odraslih osoba

Paluba, prova i krov

Podeblja tikovina postavljena je i po cijeloj palubi, gdje god se gazi nogom. Bočni prolazi su pravi brodski. Njima se može koračati ravno, a za pripomoć tu je inoks ograda i rukohvat na krovu kabine. Govoreći o krovu, i on ima par zanimljivosti. U prednjem dijelu je pomični „šiber“ otvor. Na pomičnom i fiksnom dijelu postavljeni su niskoprofilni solarni paneli. Ukupna površina je velika, a u idealnim uvjetima mogu snabdijevati s 1500 watta.
Prova izgleda jako moderno i podsjeća na veće luksuzne jahte. Dojam dodatno podižu masivna i robusna gradnja. Podignuta debela razma i na njoj cijelom dužinom broda masivni komadi tikovine, robusna inoks ograda, čvrsti nosači uzglavlja na sunčalištu… Govoreći o sunčalištu, presvučeni su bijelom umjetnom kožom sa stražnjim dijelom koji se može podići pa se pretvara u uzglavlje ili oslonac za leđa. Prostor izgleda seksi. Gledajući iz profila, linija prove, sunčališta i kabine stepenasto se razvija, a proporcije su taman.

Široki bočni prolazi i visoka ograda sa čvrstim rukohvatom


Unutrašnjost

Salon i kokpit su istodobno odvojeni i povezani. Zavisi od toga da li su vrata i staklena stijenka koja ih dijeli zatvorena i podignuta ili otvorena i spuštena. U ovom drugom slučaju oni će činiti jedinstven prostor. U njemu ćemo imati dva velika stola za objedovanje. Ovaj u salonu je lijevo od ulaza, obrubljen klupom na L s dvije stoličice koje se izvlače, a može se po potrebi raširiti. U salonu je stoga kuhinja, rekli bismo, normalne veličine za ovaj rang jahte. Opremljena je velikim električnim štednjakom, s tri frižidera, dvostrukim sudoperom, radnom plohom i mnogo prostora za pospremanje. Iznad kuhinje u stropu je sustav s izvlačnim televizorom.

S desne prednje strane je jedna klupa za skipera i ko-skipera. Ergonomski je dobro promišljena, s osloncem za noge. Uz nju su posmična vrata za izlazak na bok broda. Pozicija je vrlo pregledna, gotovo 360 stupnjeva. Konzola je stilski jednostavna, moderna, tipična za Marex. Testni primjerak opremljen je dvama velikim Garmin MFD ekranima sa svim mogućim funkcijama i modovima rada.
Skiper na raspolaganju ima suvremene Volvo Penta ručice gasa, joystick povezan s potisnicima za manevriranje. Tu je i niz vodonepropusnih gumenih flush mount botuna za glavne električne uređaje, radiostanicu, kao i Quickov sustav za gyro-stabilizator.

U prednjem dijelu salona s lijeve strane je još jedna udobna klupa pogodna za ležerni boravak u plovidbi, čitanje knjige, dobar pogled na okolinu. Nasloni te klupe mogu se prebacivati pa se dobije još jedno mjesto za stolom. Izgled unutrašnjosti je pravi morski u kombinaciji tamnih i svjetlijih tonova. Na podu je tikovina, a namještaj je izrađen od lješnjaka.

Kupaonica namijenjena vlasniku i stražnja kabina s dva odvojena ležaja
Stol za blagovanje u salonu i dobro opremljena kuhinja

Kabine i kupaonice

U kabinski prostor silazi se preko dvije stepenice. Naš Marex 440 Scandinavia bio je u trokabinskoj verziji s dvije kupaonice. Zahvaljujući bočnim ostakljenjima puno je prirodnog svjetla, udobno i komotno. U provi je vlasnička kabina s otočnim bračnim krevetom kojem se može pristupiti s tri strane. Opremljena je izdašnim garderobnim ormarima i ladicama, a četiri se nalaze i ispod ležaja. Glavnoj kabini pripada i vlastita kupaonica, dimenzija dostatnih i za krupnije osobe s odvojenim tušem. Visina je u cijelom potpalublju preko 2 m, a prolazi široki. Tipično za motornjake, u centralnom dijelu potpalublja je mali hodnik kojim se malo gubi prostor, ali je bolje organiziran.

Iz njega se s lijeve strane ulazi u jednu, a s desne u drugu kabinu, te u drugu, zajedničku kupaonicu. Obje kabine pod salonom su prilično voluminozne. Nalikuju krmenim kabinama modernih jedrilica za krstarenja. Obje imaju velike ormare na ulazu. Ona uz desni bok broda ima široki bračni ležaj koji zauzima čitavu širinu, a ona uz lijevi bok je sa dva odvojena ležaja. Na našem brodu koristio se jedan, pa drugi ima funkciju udobne klupe.

Stražnja kabina s bračnim ležajem
Vlasnička kabina s otočnim ležajem zahvaljujući ostakljenim bokovima puna je prirodnog svjetla

Oprema i tehnički dodaci

Zanimljivo je da Marex s ovim brodom u startu nije nudio osovinsku propulziju kao s manjim modelima, već DPI (sterndrive) ili IPS propulziju. Potonji tip je i dalje najsuperiornija propulzija dizelskog pogona za jahte kada je u pitanju efikasnost plovidbe i preciznost manevriranja. Ali, radi onih koji vole klasičan osovinski prijenos od jeseni ove godine nude i njega.
Na europskom tržištu tek je na većim jahtama od 15-16 metara postalo uobičajeno viđati žiroskopske stabilizatore, dok je u Americi i Australiji to već godinama raširena praksa i kod novih i kod aftermarket brodica počevši već od 7 m naviše. Naš Marex ima žiroskopski stabilizator MC2 Quick Gyro. Sjajna stvar za one koji vole mirno ležati tijekom sidrenja, čak i kada ima marete. Taj uređaj koristan je i u plovidbi.

Veži provu uz kraj

Na samoj provi ispod poklopca sidrenog spremišta obično nailazimo na jedan te isti, dosadni raspored. Ne i kod ovog Marexa. Odmah ispod poklopca nalazi se sklopivi špirun sa stepenicama. Tipično za skandinavske brodice i njihov stil sidrenja po krmi, te prova do hridi. Takav raspored omogućuje pristajanje u marini provom, pa društvo na kokpitu ima potpunu privatnost.
Marex 440 ima pametni perač izvlačnog sidra kako mulj s morskog dna ne bi začepio odvode u sidrenom spremištu. Jednostavan sustav za skidanje muljevitog sloja sa sidra uz pomoć mlaza vode pod pritiskom. Ono što je dodatno zanimljivo je što skiper sustavom upravlja iz skiperske pozicije, s nadzorom putem kamere.
Strujni krug na brodu izveden je u 24 V, u skladu s trendovima u nautici. Što je brod opremljeniji elektroničkom opremom, to je pogodniji veći napon. Od dodataka opreme valja spomenuti i tri hladnjaka, kao i doličan audiosustav s više zona po cijelom brodu.

U plovidbi

Marex 440 Scandinavia sa spomenutim švedskim zelenim mrcinama i IPS propulzijom u teoriji postiže maksimalnih 36 čvorova. To je za jahtu u kojoj je udobnost primarna, prilična brzina. Ali kako je brod nov, s velikim tenderom na krmi, nakrcan i punih tankova, nismo željeli motore opteretiti do kraja. Ipak s lakoćom smo postigli 24 čvora. Na probi pred Makarskom toga je dana vladala bonaca pa smo njegovo držanje na valovima mogli vidjeti tek došavši na vlastite ili kad bi uz nas prošao koji veći brod. Naravno da ih je savladavao bez da se pomakne. Zahvaljujući kvalitetnom dizajnu trupa, ali i onim stabilizatorima.

Na temelju naših prijašnjih iskustava možemo reći da se manjim Marexom 360 CC kojim smo plovili nekoliko dana moglo udobno krstariti. Toliko da smo bez imalo poteškoća spremali složeni ručak po umjereno valovitom moru pri brzini preko 25 čvorova. Ne sumnjamo da je to i na 440-ici također moguće.

Od oca sinu

Brzina krstarenja kreće se između 22 i 26 čvorova. U tom rasponu potrošnja je između 3 i 3,5 litara po motoru za jednu nautičku milju. To znači da s tankovima od 1100 litara, ima domet od 170 nautičkih milja. A ako se odlučimo ploviti i deplasmanski, uživajući u pogledu na okolinu, onda je pri brzini od 8 čvorova ukupna potrošnja između 20 i 25 litara na sat, što znači da bi u tom slučaju doseg iznosio čak 400 NM.
Treba li posebno naglasiti da smo onih nekoliko sati koje smo proveli razgledavajući ga i ploveći njime uživali. Jer riječ je o krasnom brodu koji će otac ostaviti sinu a ovaj, bude li ga pazio, unuku.

Zaključak

Skandinavski brodovi kod nas su uvijek bili cijenjeni. Marex je osim toga usmjerio dizajn brodova tržištu toplijih krajeva, a zahvaljujući inovativnim rješenjima zadržali su sposobnost cjelogodišnje plovidbe, čak i na sjeveru Europe.
Marex 440 ističe se po nekoliko osobina. Nalazi se otprilike na granici veličine obiteljske jahte i one za krstarenje s posadom. Velika i robusna jahta još je uvijek unutar gabarita koji dozvoljavaju jednostavno privezivanje kada se plovi u paru. Čak i za uvjete manjih rivica kakvima naši mnogobrojni otočići vrve.
Već poznata razina kvaliteta gradnje, ovim modelom je dodatno unaprijeđena. Marex u ovoj kategoriji igra par koplja iznad konkurencije. Dizajn još uvijek prati njihov prepoznatljivu kombinaciju modernog i klasičnog, ali na sebi svojstven način. I dobro je da se drže toga, očito im uspijeva. Kapa dolje Espenu i društvu na još jednom vrhunskom motornjaku.

MAREX 440

  • Dužina 13,70 m
  • Širina 4,27 m
  • Gaz 1,00 m
  • Istisnina 13 tona
  • Kabine 3
  • Maksimalna brzina 35 čv
  • Brzina krstarenja 22-25 čv
  • Kapacitet goriva 2×595 l l
  • Kapacitet vode 780 l
  • Kapacitet holding tanka 335 l
  • Motori 2 x Volvo Penta D6-480HP IPS-650
  • CE kategorija B
  • Dizajn Marex/Vom Creations
  • Cijena osn. modela sa Z nogom od 787.500 eura + PDV
  • Cijena osn. modela sa IPS pogonom od 864.000 eura + PDV
  • Cijena osn. modela sa klasičnim osovinskim pogonom 812.000 eura + PDV
  • Cijena testiranog modela na upit

Zastupnik: Ncp & Mare
D-Marin Mandalina Marina, Obala Jerka Šižgorića 1, 22000 Šibenik
mob.: +385 (0) 91 312 0261
e-mail: broker@ncp-charter.com
www.ncp-charter.com

TESTIRAO Braslav Karlić
PRIREDIO Teo Marević
SNIMIO Marin Srzić