Odavno je Turska ušla u svijet yachtinga kad je o gradnji brodova za rekreativnu plovidbu riječ. U velikoj i mnogoljudnoj zemlji okruženoj morem razvijen je široki raspon brodogradilišta. Od tradicionalnih obrtnika u Bodrumu do hi-tech superyacht dizajnera u Istanbulu i Antalyji. Dugo su bili poznati ponajviše po gradnji one off velikih jahti najviših standarda. Mnogo je takvih sišlo s njihovih navoza. Nema godine, a da i za hrvatske naručitelje ne izgrade barem jednu ili dvije. Jedan od posljednjih primjera je velika superluksuzna jahta Mate sagrađena za Marinu Frapa. Sasvim je logično da su postupno počeli razvijati i serijsku gradnju jahti. Led su probijali škverovi poput Turquoise, Bilgin, Sirena i Numarine. Oni su etablirali Tursku kao ozbiljnu konkurenciju Italiji, Nizozemskoj, Njemačkoj ili Francuskoj. Svi smo se ubrzo navikli da s obala maloazijskog poluotoka dolaze odlično dizajnirani brodovi. Često ih potpisuju slavni projektanti, povoljnog su odnosa cijene i kvalitete, pa nije čudo da se čitav sektor brzo razvija i širi.

Jedan od primjera je i brza brodica Fabbro 33 Coupe koju je ovdašnja javnost prvi put imala priliku vidjeti za vrijeme ovogodišnje portoroške Internautice. Moderan pilothouse sa mnogo otvorenih prostora pogonjen izvanbrodskim motorima činio nam se pogodan za plovidbu Jadranom i upotrebljiv za različite namjene. Zato smo iskoristili prvu priliku, otputili se do slovenske obale i proveli dan razgledavajući ga i ploveći Piranskim zaljevom. Dočekali su nas naš prijatelj Huck Perović s kojim obično jedrimo u ovim vodama i David Bartol koji nas je prevozio gumenjakom. Bio je s nama i Luka Prebil, poduzetnik koji je Fabbro doveo u ovdašnje vode i zastupa ga za sve zemlje uz obalu Jadrana. Dočekao nas je sunčan dan, a u moru prilično snažno jugo pa smo 33 Coupe mogli isprobati i u nešto složenijim uvjetima.

Iskustvo stečeno na superjahtama

Ali prije isplovljavanja kažimo nešto o projektu, vrlo ambicioznom. Brodogradilište čiji se glavni pogon nalazi u Tuzli, Istanbul su prije nešto više od dvije godine osnovala braća Alper i Doğaner Kundak. Oni su inženjeri koji su ranije radili na gradnji superjahti za međunarodne kompanije. Imali su u pripremi različite projekte u rasponu od tendera do velikih jahti. Naravno, zaigrali su na sigurno pa je prvi brod s kojim su izašli na tržište, Fabbro 45 Cabrio, sportski walkaround cruiser, tipa kakve su inaugurirali brandovi poput Fjorda i Parda. Dopadljiv, s potpuno natkrivenim kokpitom, prostranim dvostrukim sjedalima i mnogo prostora za opuštanje i druženje. U unutrašnjosti ima vlasničku i gostinjsku kabinu i kupaonicu. Ta jahtica bila je neka vrsta osobne karte mladog brenda. Godinu kasnije uslijedila je i inačica Coupe s kabinskim prostorom na palubi. U međuvremenu svjetlo dana ugledao je i naš Fabbro 33 Coupe. I ona se gradi u dvije verzije. Coupe, kakav nas je dočekao, te Cabrio s otvorenim palubnim prostorom koji je natkriven tvrdim krovom.

Coupe je, već smo kazali, brodica pogodna za razne namjene. Vrlo prostranog kokpita i krmenih platformi s velikim sunčalištem na provi odvest će vas na izlet kamo god želite. Dovoljno je brza, a kasnije smo se uvjerili i dobrih plovidbenih karakteristika da, recimo, ujutro isplovite iz Splita za Vis, provedete dan na otoku i predvečer se vratite doma. I to s ukrcanih šest pa čak i osam osoba. Rekao bih da može jako dobro poslužiti i nekome tko voli ribolov. Nećete baš iz njega bacati mreže ili parangale, ali lov štapom ili povlačenje panule itekako su mogući. Isto vrijedi za ljubitelje ronjenja. A tu je i obiteljsko krstarenje. Za dvije osobe ima sasvim dovoljno mjesta, manja djeca mogu spavati u salonu, a u kuhinjici se mogu pripremiti jednostavnija jela.

Kokpit i paluba

Ali vratimo se opisu. Fabbro F33 Coupe je moderno, minimalistički dizajniran. Bijeli trup i crno nadgrađe skladno su uklopljeni, a linije su mu čiste i oštre. Pramčani dio blago se obara prema naprijed, a walk around bočne palube, duboke i dobro zaštićene omogućuju neometan pristup svim dijelovima plovila.

Kokpit je natprosječno prostran za desetmetarsku brodicu s dvije nasuprotne klupe između kojih je stol. Na sidru je moguće spustiti i dijelove bočnih stijenki i pretvoriti ih u udobna sjedišta nad morem. Krmene platforme s obje strane para Mercury izvanbrodskih motora su velike. Preko njih se ulazi na brod ili silazi u more. Uz njih su dva spremnika za bokobrane.

Kokpit se s kabinskim prostorom povezuje podizanjem stražnje staklene stijenke kabine. Gotovo čitav pramac je veliko sunčalište uz koje se ne može proći do sidrenog gavona, sidra i pramčanih bitvi. Iz desnog bočnog prolaza kroz posmična vrata ulazi se u palubni kabinski prostor. S lijeve strane nalazi se kuhinjica sa sudoperom, kuhalom i hladnjakom te mogućnošću spremanja suđa u ormarićima ispod radne površine. Stražnji dio je namijenjen sjedenju na sofi L-oblika pred kojom je preklopni stol. Ona može poslužiti i kao pomoćni ležaj. Skipersko mjesto smješteno je centralno naprijed, s dobrom preglednošću zahvaljujući velikim staklenim površinama koje okružuju salon. Upravljačka konzola ima multifunkcionalni zaslon, VHF radio, komande motora te ručicu za upravljanje pramčanim potisnikom. Sve je u svijetlim tonovima koji pojačavaju dojam prostranosti.

Može i za krstarenje

Kabina u pramcu do koje se silazi preko dvije skaline obložena je svijetlim materijalima. U njoj je ležaj za dvije osobe te klupica na koju se može sjesti pod kojom je gavon. Pod krevetom su dvije prostrane ladice u koje se može pohraniti odjeća. Zahvaljujući bočnim prozorima i bokaporti ima dovoljno prirodnog svjetla i zraka. Toaletni prostor je više nego primjeren. U njemu je veliki WC s električnim ispiranjem, umivaonik i tuš, što je rijetkost u ovoj veličini broda. Rekli bismo da je sve zajedno dobro organizirano.


Dojam svakako pojačava i klimatizacija koja će omogućiti udobniji boravak ljeti ali i zimi. I što je najvažnije radi na 12 volti.
Za vrijeme plovidbe na brodu nas je stalno bilo četvero. I kad smo se svi nalazili u salonu bilo je dovoljno mjesta. Nismo se gurali niti smetali jedan drugome. Pronašli smo da je lijepo mjesto na kojem se boravi za vrijeme plovidbe, pa i one brže, klupa u kokpitu naslonjena na kabinu. Tu si posve zaštićen od vjetra, sjediš u hladu i gledaš sunce.

Snage na pretek

Unatoč jugu koje nas je dočekalo čim smo isplovili izvan marine i stalno se razvijalo plovili smo sigurno i udobno. Nije bilo trešnje niti neke velike buke. Moćni Mercury motori uglavnom su radili s tri četvrtine snage, relativno su tihi pa se u kabini, kad se zatvore vrata, jedva čuju. Mogli smo razgovarati kao da smo negdje na kopnu.


Brodica se dobro ponašala na valu i za vrijeme brze plovidbe. Razbijala ih je i čitavo vrijeme smo je u potpunosti kontrolirali. Opremljena sa dva Mercury V8 od po 250 KS (u standardu 2×200) imala je i previše snage. Deplasmanska vožnja bila je ugodna i ekonomična. Pri 8 čvorova brzine motori su radili na oko 2400 okretaja, a potrošnja za oba motora bila je između 12 i 15 litara na sat. Izglisiravali smo na brzini od 14 čvorova, motori su radili sa 3300 do 3500 okretaja, a potrošnja se povećala na 25 do 30 litara za oba motora. Kad smo ubrzali na kakvih 28 do 30 čvorova što bismo mogli nazvati brzinom krstarenja, potrošnja je narasla na 55 do 60 litara za oba motora. To bi svakako bilo optimalno. Nakon toga potrošnja, znamo svi dobro, nastavlja ubrzano rasti. Najveća brzina koju smo postigli iznosila je svih 40 čvorova. Rekli bismo, s obzirom da se radi o prilično širokom trupu i ne odviše teškom brodu, da su mu sasvim dovoljni i standardni motori od po 200 KS.

Dobra vrijednost za novac

Da zaključimo, riječ je o dobro i moderno zamišljenom brodu koji je kvalitetno sagrađen. Koliko smo mogli vidjeti, opremljen je najkvalitetnijim uređajima i kod gradnje se nije štedjelo. Jedino što bismo poželjeli je nešto snažniji bow thruster. Konceptualno se sasvim slobodno može uspoređivati sa Axoparima, Saxdorima. Ili najmanjim modelima Fjorda ili Parda koji ipak idu ka jednoj višoj cjenovnoj kategoriji.


I baš u tom grmu leži zec i mogući uspjeh. Rekli bismo da je Fabbro 33 Coupe dobra vrijednost za novac. Netko s kućom na moru ili mlađi par svakako bi s njime mogli uživati čitavo ljeto. Odlaziti na izlete, kraća krstarenja, a uz malo avanturističkog duha i ona koja bi potrajala čitav godišnji odmor. A kad dođe zima, ostane li u moru, može se poći i na lignje. Pa kad promrznu prsti upaliti grijanje i motore i pravac doma.

FABBRO F33 Coupe

  • Dužina:  10,64 m
  • Širina:  3,36 m
  • Gaz : 0,55 m
  • Istisnina:  5,2 tona
  • Kabine:  1
  • Maksimalna brzina: 40 čv
  • Brzina krstarenja: 28 čv
  • Kapacitet goriva: 520 l
  • Kapacitet vode: 270 l
  • Kapacitet holding tanka (crna voda):135 l
  • Kapacitet holding tanka (siva voda):135 l
  • Motori:  2 x 250 KS Mercury V8
  • CE kategorija:  B10 / C12
  • Cijena osn. modela: 240.000 EUR
  • Cijena testiranog modela: 293.505 EUR

Zastupnik: Fab Yachts Adriatic d.o.o.
Pot za Brdom 18 1000 Ljubljana Slovenia
Telefon: +386 41 784 414
e-mail: info@fabyachts.si
www.fabyachts.si