Danski proizvođač električnih i sportskih brodova RAND Boats ušao je u stečajni postupak s velikim dugovanjima. 

Tvrtka je tijekom ljeta pokušala provesti rekonstrukciju kako bi spasila poslovanje, no pokušaj nije uspio.

Unatoč prijašnjim ambicijama da postane najveći svjetski proizvođač električnih brodova, kompanija je bila prisiljena proglasiti nesolventnost, izvijestio je švedski portal Båtliv.se.

Ambicije i dizajn

RAND Boats osnovao je arhitekt i dizajner Carl Kai Rand, koji je zajedno s bratom Oscarom želio spojiti održivost i moderan dizajn u novim modelima električnih brodova. Tvrtka je predstavljala svoje proizvode na međunarodnim sajmovima te je jedno vrijeme nudila prodaju i najam brodova u Kopenhagenu i Malmöu.

Gradili su modele od 20 stopa pa sve do 13 metara, s mogućnošću elektromotora ili tradicionalnih motora s unutarnjim izgaranjem. Ambicije su sezale i do 45-stopnog flagship modela Realm 45, koji, međutim, nikada nije stigao na tržište.

Generalni pad potražnje za plovilima, osobito manjim koji se odrazio i na Rand nije omogućio njihovo ostvarivanje. Već je doveo najprije do smanjivanja a potom i prestanka proizvodnje.

Karl Kai Rand za upravljačem jedne od svojih brodica; photo Facebook Rand Boats

Veliki dugovi

U trenutku stečaja RAND Boats je imao značajna dugovanja, prvenstveno prema bankama. Prema podacima North Data, holding društvo Rand Boats Holding ApS nije objavilo financijske izvještaje od 2022., što dodatno naglašava dugotrajne financijske teškoće koje su opterećivale poslovanje.

Poslovanje u Hrvatskoj

RAND Boats razvio je značajan dio proizvodnje u Hrvatskoj kroz tvrtku Rand Shipyard d.o.o., osnovanu 2019. godine u Kaštel Sućurcu. Upravo ovdje započela je serijska izrada njihovih brodica, a kasnije je otvoren i veći proizvodni pogon u Gospodarskoj zoni Kukuzovac kod Sinja.

Proizvodnja i izvoz

U hrvatskim pogonima izrađivani su električni brodovi i modeli sa stakloplastičnim trupovima. Uz njih i modularni pontoni namijenjeni turizmu, ugostiteljstvu i wellness projektima. U vrhuncu poslovanja RAND Shipyard zapošljavao je više od 60 radnika, a većina plovila bila je namijenjena izvozu na europska i skandinavska tržišta, gdje raste potražnja za održivim i tihim brodovima.

Izazovi u poslovanju

Iako su ambicije bile velike, uključujući i razvoj novih modela s električnim pogonom, tvrtka je posljednjih godina upala u financijske poteškoće. Nakon snažnog rasta prihoda 2021. i 2022., 2024. je zabilježen značajan pad, a početkom 2025. Rand Shipyard završava u blokadi. Koliko nam je poznato proizvodnja je već neko vrijeme prestala a radnici su napustili brodogradilište. Prema podatcima FINE tvrtka se još uvijek vodi kao aktivna. No, na naše pozive i e-mailove nitko nije odgovarao.

Važnost za hrvatsku brodogradnju

Unatoč svemu RAND Boats pokazuje kako Hrvatska može biti važno središte za održivu brodogradnju i proizvodnju inovativnih plovila. Pogoni u Kaštelima i Sinju ostavili su trag kao primjer povezivanja skandinavskog dizajna i hrvatskog znanja u nautičkoj industriji. Ostaje se nadati da će barem dio nekadašnjih zaposlenika Randa ostati u hrvatskoj brodogradnji ili servisnim centrima.