Facebook Instagram
    MoreMore
    • Nautika
    • Sport
    • Brodovi
    • Video
    • Plovidba
    • MORE
      • Digitalna izdanja
    • Shop
    Facebook Instagram
    PRETPLATA
    MoreMore
    Početna stranica » Život i smrt ispod površine

    Život i smrt ispod površine

    Jagor Čop04.10.2019
    Facebook Twitter Pinterest WhatsApp Email

    Ispod same površine mora točno u visini vodenoga gaza broda događa se borba života i smrti. Alge i školjke imaju nevjerojatnu sposobnost primanja na gotovo svaku površinu, uključujući i čuveni teflon. Razlog zašto su brodovi do vodene linije najčešće obojeni u crveno ili plavo je protuobraštajna (antifouling) boja koja se zbog najraširenije uporabe spojeva na bazi bakra kolokvijalno zove koper. Otapanjem se oslobađa biocid i sprječava nastanjivanje školjkica, algi i drugih organizama na stijenku broda, pa nanošenjem kopera brod dobiva zaštitni sloj te zadržava plovne karakteristike. Bez zaštite trup obraste, što znatno smanjuje brzinu broda stvaranjem većeg otpora povećava se potrošnja goriva i emisija CO2. Protu­obraštajni premazi koriste se već stoljećima i većinom su se koristili oni na bazi bakra. No, Nizozemac Gerrit Johann Meine van der Kerk je 1956. došao do revolucionarnog otkrića – tributil kositra (TBT), organskog spoja na bazi kositra koji se sve do nedavno svestrano koristio kao biocidno sredstvo u protuobraštajnim bojama u nautici, ribarstvu, ali i drugim industrijama. Naime, on je pronašao “savršeni“ biocid koji je bio djelotvoran prema gotovo svim vrstama obraštajnih zajednica te ga nije bilo potrebno kombinirati s drugim biocidima, a ti su premazi bili djelotvorni i po nekoliko godina. Mogao se kombinirati uz gotovo svaku boju, nanositi na bilo koju površinu, vrlo uspješno rješavajući problem obrastanja trupa ispod vodene linije. Karakteristika tog spoja je ta da djeluje kao snažan biocid čije djelovanje traje dulje od drugih premaza. Najveći propust bio je u tome što se smatralo da će se taj čudesni spoj brzo raspasti u okolišu pod utjecajem sunčeve svjetlosti, što se u praksi pokazalo samo djelomice točno. (…) Dodatni problem je u tome što resuspenzijom sedimenta, do čega dolazi jaružanjem dna ili djelovanjem morskih valova, on može ponovo dospjeti u vodu.

    Više pročitajte u novom broju Mora.

    antifa2

    antifa3

    PREPORUČAMO

    More 273

    Sezona Ljeto ‘23

    Pakleni otoci

    Intervju Igor Stropnik

    Pašte Damire Skansi

    Nonica

    NAJNOVIJE

    Evo kako izgleda kada se jedrilica duga 34 m digne na foilove

    28.09.2023

    U Genovi dodijeljene nagrade za inovacije u dizajnu

    25.09.2023

    Električna brodica oborila svjetski rekord, prešla 480 milja u jednom danu

    22.09.2023

    I u Genovi sve veći brodovi, novi raspored i smjer razvoja sajma

    21.09.2023

    Šestodnevni sajam u Genovi počinje uz prognozu kišovitog vremena prva dva dana

    20.09.2023

    Amerikanci pobijedili u prvoj preliminarnoj regati America’s Cupa

    18.09.2023

    Šest timova America’s Cupa jedre prvu preliminarnu regatu u klasi AC40

    13.09.2023

    Sve veći modeli, futurističkog dizajna na nautičkom sajmu u Cannesu

    12.09.2023

    Neprijeporni autoritet u jedinstvenom nautičkom okruženju istočne Jadranske obale. U stotinama vrhunskih reportaža, intervjua i testova promovira i potiče istinske jadranske vrijednosti. Otkriva nepoznato, potvrđuje poznata mjesta, ljude i običaje, podiže interes za plovidbom, brodovima i opremom. Urednici i fotografi žive i razumiju more. Iz Mora su izrasli peljari, nautički vodiči, knjige, čitave biblioteke namijenjene stranim nautičarima kao i godišnjak SAILING IN CROATIA

    Facebook Instagram
    • Pretplata
    • Impressum
    • Kontakt
    • EU Projekti
    • Sailing in Croatia
    © 2023 Morski vodiči

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.