Zbogom velikim brodovima
Od 1. kolovoza, u Veneciju neće moći pristati brodovi s više od 25 tisuća tona ili 180 m dužine
Zakon je potpisan i stupa na snagu početkom kolovoza, a talijanski ministar povijesti, kulturne baštine i turizma Dario Franceschini, kao ni UNESCO nisu krili oduševljenje. Radosnu vijest je prvi objavio ministar putem Twitter računa napisavši “od 1. kolovoza veliki brodovi više neće moći prolaziti ispred (trga) San Marco, niti kroz kanal Giudecca,” te je dodao kako je ponosan na ustrajanost lokalne zajednice.
Zabrana se odnosi na brodove teže od 25 tisuća tona ili dulje od 180 m, odnosno na sva plovila koja u gorivu sadrže 0,1 posto sumpora. Dekretom je također određeno da se urbani vodeni putevi bazena i San Marco, te kanala Giudecca proglase nacionalnim spomenicima. Time se praktično takvim brodovima onemogućava uplovljavanje u dva bazena venecijanske luke – Troncheto I Porto Maritimo u koja su do sada pristajali.
Pomorski promet u Veneciji je uvijek bio gust, s mnoštvom malih i srednjih turističkih plovila. Zbog gužve i bojazni za mogućim sudarima, oduvijek je postojao problem s velikim brodovima koji su prolazili neposredno ispred trga Sv. Marka kako bi svojim gostima pružili najatraktivniji mogući pogled na grad. Posljednji veliki udes zbio se pretprošle godine, kada je kruzer udario u rivu, baš u trenutku kada je napetost lokalaca ali i dobrog dijela svjetske javnosti prema velikim kruzerima u gradu pod UNESCO-vom zaštitom bila na vrhuncu. Čak je i popularni umjetnik Banksy gotovo proročanski ukazao na taj problem svojim umjetničkim aktivizmom.
Problem nije samo u težini upravljivosti i gustoći prometa zbog koje postoji mogućnost sudara, već u tome što veliki brodovi stvaraju nepodnošljivu buku, zagađuju, a nije ni tako krasan prizor uz trg San Marco vidjeti brod visine zgrade s 15 i više katova. Posljednjih godina je negativnom mnijenju o kruzerima doprinijelo i podizanje svijesti o negativnom utjecaju na okoliš koji proizvode takvi brodovi, uslijed globalne klimatske katastrofe kojom svjedočimo.
U međuvremenu, traži se alternativno rješenje u lučkom području Marghera u blizini Venecije na obali lagune u kojem se nalaze teretni terminali I brodogradilišta, a za project se predviđa da će koštati oko 157 milijuna eura, dok se traži rješenje za pristanište dalje od obale. Takvom modelu pribjegli su neki europski gradovi, poput Kopenhagena u kojem kruzeri pristaju daleko izvan gradskog područja a njihovi gosti se potom prevoze do gradskih riva manjim brodicama. To je atraktivno rješenje koje otvara nove poslove. Ako bi se takvo što napravilo u Veneciji treba ipak kazati da bi nestao tek dio problema. Onečišćenje koje takvi brodovi proizvode ne bi nestalo ali bi se premjestilo na drugu, manje osjetljivu lokaciju umjesto da se događa unutar lagune gdje je zbog plićine taj utjecaj pogubniji. Zakon je predvidio i pomoć tvrtkama i radnicima koji će ovom odlukom osjetiti financijski udarac, čak i u slučaju da se dozvoli iskrcavanje putnika dalje od obale Venecije.
Foto: Pixabay