Zadnji u ovom formatu
Nautički sajam u Parizu podbacio je glede broja izlagača, najavljene promjene za iduću godinu
Zemlja u kojoj se bez sumnje najviše plovi, bilo na jedra, vesla ili motor je Francuska. Prema službenim podacima njihovog instituta za statistiku, 2019. godine je u sportskim nautičkim događajima sudjelovalo gotovo 11 milijuna ljudi. Procjenjuje se da oko 4 milijuna ljudi u Francuskoj redovito plovi na dnevnoj bazi. U Francuskoj se nalazi preko 1000 nautičkih centara i preko 15 tisuća nautičkih instruktora, te preko milijun članova sportskih nautičkih saveza. Povrh toga, u 2019. je izdano preko 95 tisuća plovidbenih dozvola.
Stoga nije teško za pretpostaviti da je nautičko tržište golemo. Plovi se na moru, u rijekama i jezerima rekreativno, profesionalno, sportski i za zabavu, na sve moguće načine. Samo 2019. registrirano je preko 12,5 tisuća novih brodica, a preko 60 tisuća promijenilo je vlasništvo, a procjena je da je tržište tijekom 2020. naraslo za 7,4 posto, dok su za 2021. i 2022. godinu procjene još optimističnije. Broj registriranih brodica u Francuskoj prelazi pola milijuna, od čega je gotovo 80 posto motornih brodica. Njih 52 posto veće je od 6 metara.
Samo 2019. godine u Francuskoj je bilo registrirano 650 brodograditelja, proizvedeno je 45.010 komada brodica i jahti, od čega 3.943 jedrilica i 11.528 motornih brodica, ukupne vrijednosti 1,3 milijardi eura, a 75 posto namijenjeno je izvozu. Iako je prošlo tri godine, 2019. je referentna godina bez pandemijskih poremećaja, koji su u nautici izazvali neočekivani rast u svim segmentima.
Pad izlagača i posjetitelja
Pa unatoč brojkama koje kazuju da je francusko nautičko tržište golemo, a pariški nautički sajam već desetljećima jedan od najposjećenijih (do 200 tisuća posjetitelja tijekom sajma) i slovi za jednog od najutjecajnijih, ove je godine ostalo praznih izlagačkih prostora. Od najavljenih 650 primjeraka brodica, na sajmu je nešto više od 270 primjeraka, od toga 114 motornjaka, 66 RIB brodica i 17 jedrilica s interijerom za noćenje, od čega samo 7 primjeraka jedrilica većih od 10 m.
Posjetitelja je i dalje puno, ali izlagača je osjetno manje. Nakon pandemije i prijašnjih godina u kojemu sajam nije ostvarivao brilijantne rezultate, sada je postalo jasno da je sajam podbacio, a samo nekoliko dana nakon otvaranja, organizator je komentirao da sajam u ovom formatu nema budućnost. Još nije poznato kakav to format možemo očekivati iduće godine, ali to bi svakako trebalo biti poznato u prvoj polovici 2023. godine.
Istodobno ne možemo kriviti nezainteresiranost francuske industrije jer istovremeno imamo sajam u Cannesu koji iz godine u godinu raste, a ovogodišnje izdanje bilo je rekordno po svim pitanjima i nadmašilo sva očekivanja. Uz tako snažnu i raznovrsnu ponudu francuske (i inozemne) nautičke industrije i golemo domaće tržište koje generira Francuska, sajam u Parizu je bitan događaj za brodograditelje i proizvođače nautičke opreme, te naravno posjetitelje sajma i bila bi prava šteta da takva platforma zamre.
Piše: Teo Marević
Foto: Nautique Salon Paris 2021/ Facebook