Volvo i Daimler krenuli s radom
Vodeći proizvođači velikih transportnih vozila krenuli sa zajedničkim radom na projektu razvoja i proizvodnje komercijalnih vodikovih gorivih ćelija
Švedski div Volvo Group i njemački Daimler AG započeli sa zajedničkim razvojem, proizvodnjom i komercijalizacijom vodikovih gorivih ćelija u Europi do 2025. godine, kroz zajednički pothvat “cellcentric” – i pozvali EU zakonodavce da im pomognu na putu do komercijalne tehnologije s nultom stopom emisije štetnih plinova.
Vodeći konkurenti u velikim komercijalnim vozilima, Volvo Group i Daimler Truck AG, službeno su započeli suradnju, s ciljem da do 2050. postignu ciljeve održivog transporta i karbon-neutralnu Europu.
Ovu suradnju najavili su još prije dvije godine, a u međuvremenu su usklađivali formalnosti, da bi jučer konačno započeli sa zajedničkim radom. U zajedničkoj izjavi istaknuli su da je cilj dviju kompanija, postati vodeći proizvođači sistema gorivih ćelija, te najavili izgradnju najveće tvornice Europi koja bi trebala krenuti s radom do 2025. godine.
Kako bi ubrzali proces razvoja gorivih ćelija na bazi vodika, pozvali su EU da uskladi zakone i regulacije vezane uz vodik i napravi okvir koji će podržati tu tehnologiju da postane dostupno, komercijalno rješenje. Razvoj široke mreže vodikovih punionica će biti ključne za napredak. Obje kompanije, nadaju se da će testirati kamione s gorivim ćelijama za otprilike tri godine i započeti masovnu proizvodnju kamiona s tim izvorom energije krajem ovog desetljeća, te očekuju da bi 300 vodikovih punionica za velike kamione mogle biti spremne u Europi do 2025., te oko 1000 punionica do 2030. godine.
Vodikove punionice trenutno su rijetkost u cijeloj Europi, npr. Njemačka ima 90 postaja, a Francuska samo 25, odnosno samo djelić od tisuću benzinskih postaja koje su danas dostupne za vozila na fosilna goriva.
Podsjetimo, gorive ćelije s vodikom su za sad jedino rješenje kojim bi se moglo napajati velika vozila i plovila na električni pogon, a da pritom domet ostane velik. Postojeći akumulatori električne energije nemaju dovoljno kapaciteta za postizanje traženih dometa, te je ulaganje u razvoj vodikovih gorivih ćelija jedno od ekološki najprihvatljivijih oblika izvora energije na vozilu ili plovilu. Naime, nusproizvod vodikovih gorivih ćelija je voda.
Za proizvodnju vodika potrebna je velika količina energije, te će se tvornice za proizvodnju ovog plina morati koristiti zelenim izvorima energije, u protivnom cijeli pothvat nema smisla. I dok su znanstvenici složni kako je nuklearni izvor energije najčišći, u javnosti je takav oblik energije loše prihvaćen zbog incidenata u Fukušimi i Chernobylu, te nazivu “nuklearno” što povezuju s nuklearnom bombom, iako se radi o ne spojivim stvarima.
Posljednjih godina, sve je više najava brodogradnje velikih superjahti upravo s tom vrstom izvora energije, no valja imati na umu da još nemamo niti adekvatnu mrežu punionica za električne automobile, pa ni za plovila, a da ne govorimo o vodikovim punionicama i proizvodnji vodika. U Hrvatskoj se spominjanje te tehnologije tek sramežljivo javlja na konferencijama i malim, individualnim naporima malobrojnih tehnoloških tvrtki u pokusnoj fazi.
Piše: Teo Marević
Foto: Volvo Trucks North America