Vodik za pogon brodica
Gorive ćelije ponekad mogu uspješno zamijeniti dizelske generatore
Najveće nade za budućnost električnog pogona vozila i plovila polažu se u vodikove gorive ćelije. Tehnologija slična baterijama koja kao gorivo za proizvodnju električne energije koristi vodik i kisik, a nusproizvod je voda. Ključni faktor za odabir ove tehnologije kao izvora energija je mogućnost spremanja velike količine energije brzo, u relativno malom prostoru, te efikasnost proizvodnje električne energije bez emisije CO2.
Ipak postoji niz zapreka koje sprečavaju širu komercijalnu upotrebu gorivih ćelija. To su (ne)praktičnost sustava, cijena, volumen sustava, (ne)efikasnost proizvodnje vodika te distribucijska mreža. No, povijest je pokazala da kada se tržišna konkurencija fokusira na pronalazak rješenja za neki izazov, nerijetko uspije i nadmašiti očekivanja. Upravo to se događa posljednjih godina na polju gorivih ćelija, a čini se da je utrka za vodikom tek krenula poprimati ozbiljne razmjere. Vodikove gorive ćelije su i dalje vrlo nepristupačna tehnologija, infrastruktura punionica vodikom gotovo da ne postoji, a nema ni masovne proizvodnje tog plina.
Krajem travnja službeno je započela suradnja dvaju teškaša u kategoriji teretnih vozila, njemačke Daimler grupe i švedske Volvo grupe. U travnju 2020. Volvo grupa je ušla u vlasnički udio Daimlerove tvrtke za razvoj te tehnologije u omjeru 50 : 50 s investicijom od 600 milijuna eura. Sada je započeo i konkretni rad, a zajednički cilj im je razvoj gorivih ćelija, odnosno proizvesti komercijalno isplativa karbonski neutralna transportna vozila i stvaranje mreže punionica vodikom u Europi. (…) Više pročitajte u 260. broju Mora