Zanimalo nas je što to naša dva offshore veterana privlači na Middle Sea Race i zašto im je ta regata, sada već cijelo desetljeće, pa i duže, nezaobilazna u kalendaru.
Završilo je 44. izdanje kultnog Rolex Middle Sea Racea, a ovogodišnji pobjednik po premjeru je talijanski Wally 93 Bullitt, čiji je skiper Andrea Recordati. Na Middle Sea Raceu ove su godine nastupile dvije hrvatske posade: Ivica Kostelić na jedrilici ACI osvojio je prvo mjesto u grupi Klase 40, a Duško Tomić na jedrilici Munjek nije briljirao no uspješno je završio regatu. Kostelić je na svome blogu detaljno opisao kako je protekla regata, a mi smo odlučili popričati s dva hrvatska veterana Middle Sea Racea. Dušku Tomiću ovo je bio deveti nastup, a Darku Prižmiću, koji je ove godine jedrio s Kostelićem – trinaesti. Zanimalo nas je što to naša dva offshore veterana privlači na Middle Sea Race i zašto im je ta regata, sada već cijelo desetljeće, pa i duže, nezaobilazna u kalendaru.
Offshore regate me privlače otkako jedrim, a prije deset godina sam si rekao – sada ili nikada – i tako 2013. prvi puta otišao na Maltu. U to vrijeme mi se baš bila osula stara posada, a ja sam okupio neke malo mlađe jedriličare i krenuo na Middle Sea Race. I Darko Prižmić je bio u mojoj prvoj malteškoj posadi, a od devet puta koliko sam nastupio, on je sa mnom bio sedam ili osam puta. Middle Sea Race je od tih velikih offshore regata nama najbliža i puno je lakše doći do Malte nego na primjer ići u Englesku na Fastent. Regata ima interesantnu rutu, a odličan je i termin u listopadu, jer može se skupiti posada, gotovo uvijek ima dobroga vjetra i gušt je jedriti. Na Malti se skupi jedriličarska krema, jer to je jedna od četiri najvažnije svjetske offshore regate, a atmosfera je fantastična. Imate priliku upoznati sve te sjajne svjetske jedriličare i vidjeti brodove koje inače možete vidjeti samo na televiziji ili u magazinima. U klubu je isto odlična atmosfera i taj društveni aspekt regate također je jako zgodan. Tu dolaze vrhunske ekipe, nitko na Maltu ne dolazi bez veze tako da se svašta može vidjeti i naučiti – kazao je Duško Tomić.
U posadi Tomićevog Sun Fasta 3300 ove su godine bili Bruno Gjidera, kojemu je ovo bila osma Malta, zatim Luka Novaković iz Vodica, a po prvi puta na Munjeku su jedrila i braća Stipanović, Nikša i Toma. Na Munjeku je tako na 600 milja dugu navigaciju oko Sicilije krenula peteročlana posada.
Regata je bila dobra jer je bilo vjetra. Bilo je i bonaca, koje je trebalo prepoznati i zaobići, a mi smo ih nažalost ove godine sve upoznali i ostali u njima. Potrefili smo baš sve bonace koje smo mogli, tako da nam plasman nije nešto dobar. Sada jedrimo na Sun Fastu 3300 koji je dobar i konkurentan brod, s kojim se može napraviti rezultat i šteta što to ove godine nismo iskoristili. Ja sam stara generacija jedriličara, imam preko 70 godina, a sada se u jedrenju koristi rutiranje, satelitske veze i kompjuteri. Treba imati stalnu internetsku vezu da se prate promjene prognoza i računa ruting, jer ne može se više ovakva regata jedriti po osjećaju. Ove godine nismo bili online i zato smo bili hendikepirani u odnosu na konkurenciju, ali to planiramo dogodine popraviti. Nabavit ćemo Iridium, to nije tako skupo, samo se treba netko baviti time. Što se same regate tiče, to je krasan osjećaj, jer more se može doživjeti na drukčiji način nego što smo mi na Jadranu navikli. Veće su razdaljine, drugačiji su valovi i vjetrovi. Zanimljivi su i sami transferi do Malte, jer treba proći Otrant. Dvaput ga prođete lišo, a onda vas treći puta pomete. Stari pomorci su znali govoriti da je Otrant vrag i to potpuno opravdano. Sam Middle Sea Race je uvijek ozbiljan izazov, čak i kada uvjeti na moru nisu preteški. Jer kad orcate na 25 čvorova, brod trese, ne može se na njemu ništa raditi, ne možete skuhati, spavati, niti se presvući na miru. Brod je izvrnut na stranu, sve zalijeva, lupa i šprica, a to treba fizički i psihički izdržati, jer ne traje to 30 minuta, nego 24 sata u komadu – kazao je Tomić.
Za nastup na Middle Sea Raceu treba rezervirati najmanje 20 dana, jer na Maltu valja doći nekoliko dana prije regate kako bi se posada aklimatizirala, a brod pripremio. Ekipa s Munjeka redovito nastupa i na kratkoj obalnoj regati od 30 milja uoči Middle Sea Racea. Iako je aktualno izdanje regate tek završilo, Tomić i ekipa već kroje planove o nastupu naredne godine, a ozbiljno razmišljaju i o nekim drugim offshore regatama.
Želja mi je barem jednom otići na Fastent, no tu je najveći problem okupiti posadu zbog termina, budući da u to vrijeme svi rade u čarteru i turizmu. Problem s Fastentom su i financije, dosta to sve skupa košta. No, ima još nekih zanimljivih regata na koje možda odemo. Odlična je Giraglia, također regata od 600 milja koja ide iz Saint Tropeza oko Korzike, a interesantna je i regata Egeian 600, koja se održava u srpnju. Te dvije regate su ipak bliže i financijski nisu toliko zahtjevne pa ćemo vjerojatno prije otići na neku od njih nego na Fastnet – zaključio je Tomić.
Duško Tomić na Middle Sea Raceu bio je devet puta, a četiri nastupa više uknjižio je legendarni jedriličar iz Orebića Darko Prižmić, za kojega se opravdano može reći da je pravi veteran regate. Darko je na regati jedrio u raznim kombinacijama i s raznim brodovima, a već se na Malti toliko udomaćio i stekao reputaciju da je primljen u Royal Malta Yacht Club.
Prvi puta sam na Midlle Sea Race išao s Big Oneom 2005. godine. U to vrijeme sam baš čekao da mi dođe nova Adria Azija i bio sam slobodan, a Marku Murtiću falio je još jedan čovjek na brodu. Nakon toga na Maltu sam išao sa Zvonkom Kotarcem, s njegovim Shipmanom Snježana, pa onda jednom s Adriom Azijom, a nakon toga i s Vitom. Iza toga me zvao Duško Tomić i pitao bi li s njim išao na Middle Sea Race. Pridružio sam mu se i s njim odjedrio čini mi se osam Malti. Meni je Middle Sea Race najnapetija regata i sve mi je podređeno tome da u listopadu odem na regatu. To je bez dvojbe najjača regata na Mediteranu, jer dolaze najbolji brodovi i najbolji timovi, ima tradiciju, vrhunski je organizirana i sve je na nivou. Naročito je zanimljiva zbog rute, jer stalno se nešto događa, stalno treba biti pažljiv da se ne zapne negdje u bonaci. Kako sam već skupio puno nastupa na Malti, već dobro znam kako treba jedriti, koje su zamke na pojedinim dionicama i kako izbjeći bonace. To se pokazalo i ove godine, jer smo baš dobro odradili regatu. Baš sam par puta dobro procijenio što treba napraviti i tu smo napravili lijepu prednost – kazao je Prižmić, a o jedrenju u društvu Ivice Kostelića dodao:
Meni je Ivica odličan! Voli jedriti i zna jedriti, a vrlo je odlučan i uporan. Jak je čovjek i ništa mu nije problem, radi na provi i sve može. Kad imaš tako nekoga na brodu, sve je lako, jer po bilo kojim uvjetima možeš računati na njega. On kada nešto radi – radi do kraja. To mu je još od skijanja ostalo, stari ga je valjda tako naučio. I treba mu skinuti kapu za ovo što je u prethodnih par godina napravio u offshore jedrenju.
Darko Prižmić na Middle Sea Race će naravno ići i dogodine, ali još nije siguran u kojoj kombinaciji:
Volio bih jedriti double handed, ali je još pitanje s kime. Nešto sam pričao o tome s Damirom Čargom, ali još ništa nismo definitivno dogovorili, tako da ćemo još vidjeti. Inače, imam ideju kupiti Figara 2, baš me privukao taj brodić koji je odličan za offshore. A kad imam ideju, to se obično i ostvari. Lijepo bi bilo dogodine na Figaru ići na Maltu.