TEST CXO300 dizelske zvijeri
Testirali smo novi COX Powertrain CXO300, dizelski izvanbrodski motor i iznenadili se performansama
Izvanbrodski motori s preko 150 konjskih snaga smatraju se snažnim motorima, te uvijek bez iznimke pružaju zabavu na testu. Zbog sve veće popularnosti tržište se orijentiralo prema toj vrsti pogona, pa su ih počele koristiti i vrste brodica koje su dotad bile rezervirane za ugradbene motore. Na valu popularnosti, svi međunarodni brendovi nastoje ponuditi brže, bolje, lakše, ljepše, štedljivije, tiše, glasnije… pa je sada gotovo postalo pravilo da na testu novih brodica preko 8 metara imamo barem po jednu mrcinu s tristotinjak konjskih snaga. Istovremeno, u svijetu su sve glasnije kritike protiv snažnih motora zbog uzaludnog trošenja goriva i pretjerane emisije štetnih plinova, pa se u mnogim državama cestovna vozila s dizelskim motorima etiketiraju kao prljava. Taj se pritisak seli i na rekreativnu plovidbu, koja ima i dodatnu negativnu konotaciju zbog riječi “rekreativna” što se nerijetko tumači kao uzaludno.
Usred svega toga pojavio se COX Powertrain Ltd. i njihov novi CXO300, dizelski izvanbrodski motor i pomeo konkurenciju performansom. Na sajmu u Genovi testirali smo par ovih mrcina i ukratko, oduševili se. Test smo radili na robusnom talijanskom gumenjaku Heaven 30 dugom 9,5 m. Riječ je o brodici s tvrdim trupom, pneumatskim opasačem, kabinom s dvostrukim ležajem u centralnoj konzoli, velikom polukružnom klupom i vanjskim barom u kokpitu, te prostranim sunčalištem na provi. Brodica je prilično teška s obzirom na to da je riječ o gumenjaku. Skiper nas je pitao jesmo li spremni i nakon mog potvrdnog odgovora, putem mobilne aplikacije upalio najprije jedan, pa drugi motor. Obukli smo pojaseve za spašavanje i potpisali dokument u kojem piše da pristajemo ići na vlastitu odgovornost. Taj trenutak je malo zastrašujući znajući da upravo izlazimo na prilično neugodno i visoko more sa 600 konjskih snaga na krmenom zrcalu.
Jedini dizelaš za tu namijenu
Zbog prirode posla, često se susrećemo sa snažnim motorima. Osjećaj, nakon što gurnemo ručicu “gasa” prema naprijed najsličniji je uzlijetanju avionom. Međutim, kada smo dostigli brzinu pri kojoj se brodica odvajala od mora na svakom idućem valu i nastavljala se kretati kao da prolazimo kroz oblake, bez stotinke usporavanja, nešto je što je teško usporediti bilo s čime. Da kojim slučajem nemamo oči i uši, ne bismo primijetili da se krećemo po valovima preko jednog metra visine brzinom od preko 35 čvorova, a motori pritom troše oko 75 litara goriva na sat. To je ono uzbuđenje pomiješano s nevjericom koje vam izmamljuje osmjeh na lice. Ali. Riječ je o paru motora čija cijena zajedno prelazi sto tisuća eura.
COX CXO300 moderan je izvanbrodski dizelski motor napravljen na 4,4-litarskom aluminijskom bloku motora. Ono što ga u startu razdvaja od švedskog dizelskog rođaka OXE, čija je imena izuzetno lako pomiješati, položaj je glave motora. Dok Šveđanin ima horizontalno smještenu glavu motora i dva kuta prijenosa od 90 stupnjeva, COX je tu sličniji modernim usporedivim benzinskim motorima, s vertikalno izmještenom glavom direktno na prijenos, s jednim kutem od 90 stupnjeva. To je ujedno i jedini motor na tržištu koji je u cijelosti napravljen iznova za upotrebu u izvanbrodskom motoru, za razliku od drugih dosadašnjih proizvođača dizelskih motora koji su u izvanbrodsko kućište smjestili prerađene motociklističke motore, ili čiji se dijelovi u 95 posto poklapaju s njihovom benzinskom braćom. Prednosti dizela nad benzinom kao goriva na brodu su prije svega sigurnosne, no i veća autonomija na istu količinu goriva.
Konkurencija upola jeftinija
Proizvođač ovih motora ističe da je riječ o i do 25 posto efikasnijim motorima od benzinskih motora usporedive snage. Prema usporednom testu na Axopar 37 koje je obavio britanski nautički magazin Motor Boat & Yachting, par CXO300 pri optimalnoj brzini od 30 čvorova ostvaruje domet od 287 nautičkih milja, dok par Mercury V8 300 pri optimalnoj brzini od 31 čvora ostvaruje 196 nautičkih milja dometa. Isti COX duo na 1000 okretaja u minuti pruža 7,2 čvorova brzine i 520 Nm dometa, par Mercuryja istu brzinu postiže s 1500 okretaja i ostvaruje 236 Nm dometa. Na maksimalnom broju okretaja COX vrti 4000 puta u minuti i ostvaruje brzinu od 46,3 čvorova, a usporedivi par na 6000 okretaja 43,6 čv.
Prema podacima COX Powertraina, CXO300 razvija 300 konjskih snaga između 2500 i 3000 okretaja u minuti, s okretnim momentom 650 Nm, dok usporedivi konkurentni benzinci razvijaju oko 515 Nm na idealnim okretajima. Ali spomenute performanse dolaze s cijenom. Novi CXO300 iznosi 47 tisuća eura bez PDV-a, dok konkurentski brendovi Mercury i Yamaha nude benzinske motore s 300 konjskih snaga po upola manjoj cijeni. S druge strane, Cox Powertrain koji je ove motore navodno razvijao više od jednog desetljeća, tvrdi da su njihovi motori tri puta dugotrajniji od konkurencije, a to će vrijeme pokazati. Drugo, pitanje je kako će COX odgovoriti na izrazito zahtjevan segment posla – servis i after market prodaju, odnosno logistiku i potporu klijentima u čemu će jako teško dostići Mercury i Yamahu.
Napisao i snimio: Teo Marević
(originalno objavljeno u tiskanom izdanju Mora, br. 262)