Španjolci traže pomoć
Po uzoru na susjednu Italiju, ali i Hrvatsku, Španjolsko nautičko udruženje zahtjeva hitno rasterećenje sektora.
Španjolsko nautičko udruženje ANEN objavilo je nove brojke koje pokazuju da je broj registriranih plovila u odnosu na travanj 2019. pao za 77 posto, odnosno za 37,3 posto u prva četiri mjeseca u godini. Statistički podaci pokazuju da se posljedice pandemije osjete u svim sektorima i podsektorima rekreativne plovidbe bez obzira na veličinu i vrstu plovila. Turistička potražnja za iznajmljivanjem plovila primjerice, je rasla tijekom veljače. Samo taj sektor pao je za 79 posto u travnju, odnosno za 42,9 u prvom kvartalu u odnosu na prošlu godinu.
Čelnik ANEN-a, Carlos Sanlorenzo izjavio je da je cijeli sektor u opasnosti i da zbog akumuliranih gubitaka tijekom ožujka i travnja, kada inače počinje nautička sezona, mogu vizualizirati scenarij kakav je sektor doživio tijekom 2008. godine. Tada je poslovanje palo za gotovo 70 posto, što je rezultiralo većom nezaposlenosti i manjom produktivnosti. Španjolski nautički sektor zahtjeva od države hitnu pomoć kako bi se potaknule aktivnosti i prodaja nautičkih proizvoda i usluga, primjerice u nautičkom turizmu koji u Španjolskoj zapošljava 82 tisuće ljudi. Taj sektor u Španjolskoj privređuje oko 12 milijardi eura godišnje te na taj način utječe i na nacionalnu ekonomiju.
Iz ANEN-a poručuju vlastima da se čim prije uhvate rješavanja tog problema kako bi izbjegli povećanu nezaposlenost u cijelom sektoru – od brodogradnje, sportskih aktivnost, iznajmljivanja, održavanja, popravljanja, školovanja, trgovine i drugih poslova vezanih uz plovidbu i more. Konkretno traže fiskalna rasterećenja kako bi se sektor pokrenuo. Traže da se porez u nautičkom turizmu izjednači s porezima u hotelijerstvu, ugostiteljstvu, kampovima i drugim srodnim sektorima u turizmu, odnosno da se smanji na 10 posto za sve nautičke aktivnosti. Kao što su zahtijevala i hrvatska udruženja nautičkog sektora, i Španjolci navode prednosti nautičkog turizma i aktivnosti vezanih uz more, koje se za razliku od brojnih drugih sektora mogu bez problema odvijati poštujući mjere sigurnosne udaljenosti, bez masovnog okupljanja i s visokom razinom higijenskih uvjeta.
Sanlorenzo je kazao da ne bi smjeli propustiti ovu priliku da podupru sektor turizma koji generira dobar dio španjolskog gospodarstva. „Moramo djelovati sada kako bismo potaknuli potrošnju fiskalnim mjerama, kao što su to poduzeli naši konkurenti u Italiji.” Osim smanjenja poreza na nautičke aktivnosti, predlažu i druge mjere za sportske nautičke aktivnosti i tvrtke poput marina i nautičkih klubova – isključenje ili smanjenje naknada za korištenje javnih dobara, koncesija i sl.
Prema zadnjim podacima, broj plovila između 6 i 8 metara duljine čine 85,2 posto udjela plovila u Španjolskoj, a broj registriranih u prvom kvartalu ove godine smanjen je za 39 posto u odnosu na lani. Što se tiče tipa plovila, najveći pad broja registriranih je zabilježen kod gumenjaka i polugumenjaka, za 50,2 posto. Slijede ih motorna plovila za 40,7 posto i mali gumenjaci za 40,4 posto.
Čarteraško tržište je do veljače pokazivalo sve bolje rezultate, da bi se u potpunosti urušilo do travnja, s padom od 79 posto, odnosno 42,9 posto u prvom kvartalu u odnosu na lani. Broj registriranih plovila za iznajmljivanje između siječnja i travnja također je pao s 385 na 220 u odnosu na 2019. godinu. Priopćenje udruženja ANEN temelji se na Izvještaju tržišta rekreativnih plovila za prvi kvartal 2020., koji je nastao prema službenim podacima Uprave nautičkog tržišta, španjolskog Ministarstva razvoja.
Foto: Facebook Astilleros de Mallorca