Snažni brodski motori na metanol
Rolls-Royce Power Solution na bazi njihova MTU brodskog motora razvija tehnologiju za korištenje metanola kao alternativnog goriva.
EU želi biti CO2 neutralna, a tvrtke koje žele opstati na tom tržištu trude se svim silama ponuditi rješenje. Uz različite verzije litijskih baterija i elektropogon, još uvijek nemamo rješenje koje bi moglo zamijeniti kapacitete energije koje pružaju fosilna goriva. Stoga se sve više spominje vodik (dobiven iz obnovljivih izvora energije) kao izvor energije za napajanje gorivih ćelija, koje uz elektro pogon čine dobru kombinaciju, no proces punjenja ostaje upitan. Tvrtka Rolls Royce Power Systems razvija snažne motore i visokim brojem okretaja, pogonjene metanolom na bazi tehnologije unutarnjeg sagorijevanja. Rolls Royce i njihova tvrtka MTU za brodske pogone predviđaju da bi se ovom tehnologijom moglo iskoristiti dobar dio već postojeće infrastrukture.
Kao ključne aspekte izdvajaju visok standard razvoja motora na metanol, novi motori napravljeni na dokazanoj MTU-ovoj tehnologiji, metanol i sintetički dizel kao ključna goriva budućnosti za klimatski prihvatljiv rad motora, a tu navode i gorive ćelije koje također smatraju dijelom klimatski-neutralne plovidbe. Rolls-Royce je fokusiran na metanol kao gorivo budućnosti za pogon rekreativnih i komercijalnih plovila. Njihov ogranak Power Systems trenutno radi na MTU-ovim motorima s metalom kao gorivom. Novi četverotaktni motori koji koriste već postojeću MTU tehnologiju uskoro bi trebali postati dostupni na tržištu.
Potpredsjednica Global Marine divizije u Rolls-Royce Power Systems, Denise Kurtulus rekla je „S novim razvojem MTU motora na metanol, želimo biti vodeći pioniri te tehnologije u nautičkoj industriji. Odlučno smo posvećeni metanolu kao izvoru energije za „zelenu“ brodarsku budućnost, te želimo postaviti standarde za stvaranje planske sigurnosti za naše klijente. Pothitno moramo pronaći konkretna rješenja za postizanje klimatskih ciljeva.“ Metanol pruža različite prednosti u Rolls-Royceovom nastojanju za stvaranje prihvatljivog i klimatski neutralnog yachtinga i brodskog transporta, za koje navode:
- Gorivo koje se može proizvesti u takozvanom procesu „power-to-X“ kojom se koriste obnovljivi izvori energije za elektrolizu vode kojom se dobiva vodik, te u kombinaciji s CO2 izdvojenim iz atmosfere (ili iz industrije) i dušikom u procesu katalize pretvara u Amonijak, Metanol, Metan i drugi elementi.
- Energetski naboj metanola je velik u usporedbi s drugim održivim gorivima, te se zahvaljujući tekućem stanju, lako se prevozi, skladišti i puni pri atmosferskoj temperaturi i pritisku.
- Može se iskoristiti postojeća infrastruktura u većini slučajeva. Za razliku od amonijaka, metanol nije visoko toksičan i siguran je za okoliš.
- Gorenje metanola u čistom metanol motoru može biti klimatski neutralno, sa značajnom redukcijom dušikovog oksida, istovremeno eliminirajući potrebu za instalaciju kompleksnih SCR katalizatora za tretiranje ispuha.
- Tankovi metanola mogu se fleksibilno rasporediti u brodici ili u velikim brodovima, te zahtijevaju znatno manje sigurnosne mjere u usporedbi s vodikom i amonijakom.
- Osim sigurnosnog aspekta i jednostavnije tehnologije, prednost tenkova metanola je znatno povoljnija cijena za klijente (u usporedbi s tankovima vodika npr.)
Prednost korištenja metanola nije samo u korištenju u motorima s unutarnjim sagorijevanjem, oba dizelska i Otto, već i u kombinaciji s neutralnim gorivim ćelijama. Uz pomoć reformera, vodik se može proizvoditi iz metanola, koji se zatim može koristiti u gorivim ćelijama za stvaranje električne energije. To je posebno važno za jahte i brodove koji nemaju dovoljno mjesta za ugradnju tankova vodika. Rolls-Royce razvija cijeli sustav od upravljača do propelera. Kompanija najavljuje da će 2023. na tržište ponuditi novu generaciju njihovih MTU Series 2000 i 4000, motora koji će koristiti „održiva goriva“ poput sintetičkog dizela (druga generacija biogoriva ili e-dizela), što će pomoći u dostizanju klimatski neutralnog rada u gotovo svim aplikacijama motora.
Uz spomenute tehnologije, tvrtka paralelno razvija i sustave gorivih ćelija, pametne brodove koji će ploviti poluautomatski ili potpuno autonomno, uz značajno manje emisija CO2. Uz inicijative poput ove Rolls-Roycea, i druge globalne kompanije razvijaju tehnologiju koja bi mogla zamijeniti korištenje fosilnih goriva i prekinuti emisiju CO2. Toyota koja je pionir suvremenih vodik gorivih ćelija, također se intenzivno bavi razvojem motora s unutarnjim sagorijevanjem na vodik. Također, britanska tvrtka poznata po proizvodnji moćnih radnih strojeva JCB, proizvela je rovokopač s motorom s u unutarnjim sagorijevanjem, koji za gorivo koristi vodik, te je rad motora u potpunosti klimatski neutralan. Prednost korištenja vodika kod ovih strojeva je i u tome što se obično takvi strojevi koriste na jednom mjestu, gdje je moguće postaviti i mobilni tank u dimenzijama brodskog kontejnera, kojim svakodnevno mogu nadopunjavati spremnike vodika na samom stroju.
Piše: Teo Marević
Foto: Rolls-Royce