Close Menu
  • Nautika
  • Sport
    • Regate
    • Ribolov
    • Avanture
  • Brodovi
    • Testovi
    • Brodice
    • Jahte
    • Jedrilice
    • Motori
    • Oprema
  • Plovidba
    • Otoci
    • Mjesta
    • Sidrišta
  • Spiza
    • Restorani
    • Slastičarnice
    • Recepti
    • Vinari
  • MAGAZIN
    • Digitalna izdanja
    • Sailing in Croatia
  • PRETPLATA
  • SHOP
Facebook Instagram
More magazinMore magazin
  • Nautika
  • Sport
    • Regate
    • Ribolov
    • Avanture
  • Brodovi
    • Testovi
    • Brodice
    • Jahte
    • Jedrilice
    • Motori
    • Oprema
  • Plovidba
    • Otoci
    • Mjesta
    • Sidrišta
  • Spiza
    • Restorani
    • Slastičarnice
    • Recepti
    • Vinari
  • MAGAZIN
    • Digitalna izdanja
    • Sailing in Croatia
Facebook Instagram
PRETPLATA Shop
More magazinMore magazin

Razvaljena vrata i opljačkane državne nekretnine, uništena riva i pristanište

Teo Marević09.05.2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp Email
Smokvica Vela, Bez čuvara - Magazin More
Dok nadležno ministarstvo ne zna što bi s vrijednom imovinom na otoku Smokvica Vela i kako ju zaštititi, nekretnine propadaju, uništavaju se i pljačkaju

Smokvica Vela, široj javnosti poznatija kao „Todorićev otok“ godinama plijeni pažnju znatiželjnika. Otok je desetljećima bio pod upravom JNA, nedostupan za javnost. A onda je na neki način privatiziran i od tad ga prate brojne kontroverze. Najprije je u derutne ruševine koje su ostale iza JNA ulagao prvi koncesionar tvrtka Grafoplast, s ciljem da na otoku pokrenu neku vrstu elitnog turizma.

Ta priča je ubrzo propala, a zatim je Smokvica Vela dugo bila jedini „privatni otok“ na Jadranu, pod koncesijom i ključem posrnulog tajkuna Ivice Todorića. I on je u nekretnine pod koncesijom ulagao značajna sredstava. Nakon kraha Todorićevog carstva, koncesiju su preuzeli Mađari koji su nastavili ulagati. Na otok su postavili svoje snagatore koji su neopravdano branili javnosti pristup otoku.

Smokvica Vela, pogled na pristanište i zgrade iz šumice, prema Rogoznici – Magazin More
Riva i malo trajektno pristanište potencijalno opasni za pristan

Danas je Smokvica Vela pod upravom Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine, a na manji dio imovine i dalje je upisano Ministarstvo obrane Republike Hrvatske, dok obalnim pojasom upravlja Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.

Početkom svibnja plovili smo u blizini i odlučili svratiti do čuvenog otočića udaljenog milju i pol od centra Rogoznice i manje od pola milje od najbližeg kopna, Rta Konj. Prije svega tamo smo zatekli odvaljene komade rive i malog trajektnog pristaništa gdje je opasno pristati. Lanterna na rivi je iščupana, stara čelična dizalica za ukracaj i iskrcaj tereta s broda je zapuštena. Betonska površina uz obalu propada i netko se može ozbiljno ozlijediti. Riječ je o obalnom pojasu u nadležnosti Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

Još uvijek vrijedne nekretnine, opljačkane su i prepuštene propadanju

Tik uz rivu su i građevine. Zatekli smo razvaljena vrata nedavno obnovljenih i vrijednih nekretnina. Razbijene su i grilje, vanjski stolovi, a vidljivo je da je netko silno htio razbiti i novu sjajnu ogradu od nehrđajućeg čelika. Unutrašnjost zgrada je također devastirana. Na kuhinjskim i drugim elementima još su vidljive zaštitne folije novog namještaja, uz pobacano smeće, palež i prazne boce alkoholnih pića.

Terase s novim popločenjem su očito poslužile kao roštilj, što se vidi po ostacima ugljena. Razbijeno staklo je posvuda. Očito je da otočić služi kao mjesto za pijančevanje i iskaljivanje frustracija. Oko zgrada su posječene palme. Plaža uz pristanište puna je smeća i razbacanih letvi.

Čovjek se ne može ne zapitati, zašto država u čijem je vlasništvu otok, ne brine o toj vrijednoj imovini. Ovim putem apeliramo na nadležne da čim prije zaustave devastaciju, zaštite vrijedne nekretnine i pokrenu proces koncesioniranja. Apeliramo i na lokalnu javnost da prijave kada uoče da se državna imovina uništava i krade.

Država u godinu dana nije napravila ništa po pitanju Smokvice Vele

Ministarstvima smo poslali upit jesu li upoznati sa stanjem na Smokvici Veloj, ‘Kako planiraju zaštititi državnu imovinu?’, te ‘Postoji li plan da se ova vrijedna imovina koristi, bilo davanjem koncesije putem javnog natječaja ili na neki drugi način?’

Nažalost, odgovor je onakav kakav smo i očekivali. MORH nas upućuje da se obratimo Ministarstvu prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine, a oni pak kažu da provode postupak procjene. Vjerujemo da naši čitatelji nisu glupi i da će moći iščitati između redaka, prenosimo odgovor Ministarstva prost…i državne imovine u cijelosti:

„Otok Smokvica Vela je u vlasništvu Republike Hrvatske te se na otoku nalazi manji broj objekata koje je izgradila vojska bivše države. Od tih objekata neki su preuređeni u smještajne objekte od strane bivših korisnika. Otok trenutno nema korisnika.

Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine trenutno provodi postupak procjene vrijednosti nekretnina koji je preduvjet za objavu novog natječaja za zakup. Kod novog natječaja, za razliku od prošlog, a i da bi se povećala atraktivnost natječaja, u zakup će se ponuditi dio otoka s navedenim smještajnim objektima. Dijelom otoka koji je po zakonu pomorsko dobro ne upravlja Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine te taj dio neće biti ponuđen za zakup na natječaju.“

Smokvica Vela ima i veliki nautički potencijal 

Napominjemo, ovo nije mjesto u zabačenom dijelu Hrvatske gdje rijetko zalazi ljudska noga. Ovo je otočić s postojećom vrijednom infrastrukturom, udaljen nekoliko minuta od Rogoznice, s nekretninama koje se uz minimalno ulaganje mogu staviti u promet. Smokvica Vela jedno je od najljepših dijelova Jadranske obale, za koji garantirano postoji ogroman interes investitora, od čega bi korist imala država, lokalna zajednica i investitori, potencijalni radnici objekata i posjetitelji otoka.

Također valja napomenuti da mi nismo prvi koji smo zatekli ovakvo stanje. O istoj temi prije točno godinu dana pisala je novinarka Vedrana Stočić za Šibenski portal Slobodne Dalmacije. Međutim, u tih 366 dana (ova je bila prijestupna) nije se promijenilo ništa. Barem ne na bolje.

Budući da smo nautički medij, spomenimo i to da Smokvica Vela ima i veliki nautički potencijal. Upravo u trenutku našeg posjeta, uz rivu je bio vezan jedan stariji bračni par koji krstare Mediteranom, a na Smokvici su uživali u potpunom miru i prirodnim ljepotama.

PREPORUČAMO

U Portorožu je započeo sajam Internautica

Marina Kaštela: grade se dva gata za velike jahte

Druga konferencija Women in Nautica ove godine na Metstradeu 

Piero Formenti izabran za predsjednika talijanske Confindustria Nautica

Kako se definira pripadak kod sidrenja velikih jahti

Hanse Yacht u završnoj fazi prodaje

NAJNOVIJE

U Portorožu je započeo sajam Internautica

22.05.2025

Marina Kaštela: grade se dva gata za velike jahte

22.05.2025

Druga konferencija Women in Nautica ove godine na Metstradeu 

21.05.2025

Piero Formenti izabran za predsjednika talijanske Confindustria Nautica

20.05.2025

Kako se definira pripadak kod sidrenja velikih jahti

19.05.2025

Hanse Yacht u završnoj fazi prodaje

19.05.2025

SP za klase ILCA 6 i ILCA 7: Kontides osvojio srebro u Kini

19.05.2025

Kiwiji predstavili jedriličarski tim za America’s Cup

18.05.2025

Neprijeporni autoritet u jedinstvenom nautičkom okruženju istočne Jadranske obale. U stotinama vrhunskih reportaža, intervjua i testova promovira i potiče istinske jadranske vrijednosti. Otkriva nepoznato, potvrđuje poznata mjesta, ljude i običaje, podiže interes za plovidbom, brodovima i opremom. Urednici i fotografi žive i razumiju more. Iz Mora su izrasli peljari, nautički vodiči, knjige, čitave biblioteke namijenjene stranim nautičarima kao i godišnjak SAILING IN CROATIA

Facebook Instagram
  • Pretplata
  • Impressum
  • Kontakt
  • EU Projekti
  • Sailing in Croatia
© 2025 Morski vodiči

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.