Kad se kaže da se netko bavi uvozom strojeva, pa zvali se oni Volvo Penta, MTU, Tohatsu i ZF netko sa strane će reći – super, naručiš, prodaš, uzmeš maržu i u tri popodne ploviš ili igraš golf, ovisno o tomu što ti se više sviđa. Da to nije baš tako, uvjerio sam se više puta, a posljednji put razgovarajući s Dubravkom Šimićem, direktorom i suvlasnikom riječke tvrtke Duing što se posljednjih nekoliko godina, otkako su je osnovali ljudi iz te branše ubrzano razvija distribuirajući i brinući se o sve četiri spomenute tvrtke u Hrvatskoj i dijelu susjednih zemalja. Inženjer strojarstva, s iskustvom na poslovima održavanja i razvoja, posljednjih petnaest godina bavi se zastupanjem MTU-a i Volvo Pente. Stalno na putu, nema vremena za vlastiti brod.
Koliki je dio Vašeg posla klasičan uvoznički, a koliki onaj koji se na njega nadograđuje, odnosno servisiranje, obuka i implementacija?
Robu tvrtki koje zastupamo dovozimo na hrvatsko tržište i tu distribuiramo. Međutim, 80% naše priče čine druge stvari, počevši od organizacije servisne mreže i edukacije servisera. Kaže se da prodaja smo jednom proda nešto, a postprodajna podrška proda sve ostalo. Naši principali su tehnološki napredni, i u pogledu iskoristivosti motora koje mi zastupamo, i u pogledu emisije ispušnih plinova gdje pa su zadaci pred nama sve složeniji. Od nas traže investicije i veću kompetentnost. Kako su sustavi koje naši principali, osobito MTU, proizvode sve složeniji, događa se da serviseri nemaju oko sebe dovoljnu populaciju motora da bi ulaganje u edukaciju i specijalne alate bilo opravdano. U tom dijelu od nas se traži, da se kadrovski osposobimo, opremimo specijalnim alatima i educiramo kako bismo mogli servisirati te sofisticirane naprave. Osim toga tu je i downsizing. Naši principali su globalne korporacije koje 80 ‒ 85% proizvoda distribuiraju izvan svoje zemlje. Oni smanjuju svoj administrativni aparat i sve više obaveza i ovlasti prebacuju na distributere.
Jeste li zbog toga zapošljavali nove ljude?
Da, došli smo na 20-ak zaposlenika, od kojih je njih 12 potpuno posvećeno servisu. Oni su uglavnom visokoobrazovani, elektrotehničke i strojarske struke, došli su iz tvrtki u toj djelatnosti ili smo ih mi obučili. Ogromna su ulaganja u alate i obuku. Naši ljudi barem dvaput godišnje idu na specijalizirana školovanja, stalno stječu nova znanja i informacije. Naša obala je atraktivna te ovamo dolaze plovila najnovijih generacija i uglavnom se prvi problemi pojavljuju kod nas. Nova tehnologija ovdje dolazi na ispit pa i mi kao distributeri polažemo ispit. Uz pomoć naše servisne mreže i mobilnih servisa pokrivamo slovensku, hrvatsku i crnogorsku obalu.
Ipak, imate dobru podršku u novim tehnologijama i proizvodima.
Da, organiziraju školovanja, na dispoziciji su nam timovi koji rade u razvoju i postprodajnoj podršci. Dnevno ih kontaktiramo, a tu su i informatički sustavi koji su u zadnjih četiri-pet godina strahovito evoluirali. Putem distributerske lozinke ulazimo u server s bazama podataka i svim tehničkim podacima odakle uzimamo sve što nam je potrebno. To je prije deset godina bilo nezamislivo, morali smo zvati i moliti da nam se nešto fotokopira pa pošalje faksom.
Gradnja brodova za povezivanje obale s otocima i minicruisera u Hrvatskoj sve snažnije se razvijaju. Vi ste tu dosta prisutni. Koliko surađujete s projektantima i sudjelujete u razvoju tih tvrtki?
Komercijalne aplikacije daleko su složenije od aplikacija u plovilima za zabavu. Sudjelujemo već od projektiranja, surađujemo s Hrvatskim registrom brodova, pogotovo kad se radi o hrvatskim brodarima koji su obavezni postupati po njegovim pravilima. To je proces od certificiranja proizvoda, ispitivanja na probnom stolu, do ugradnje. Motor se prilagođava specifičnom projektu jer postoje različiti propulzijski sustavi, različiti zahtjevi brodara i različiti tehnički i sigurnosni zahtjevi Registra kojima moramo udovoljiti. Tu su potom probne vožnje. Naši ljudi u svemu su vrlo angažirani. Naravno, i u održavanju tih sustava, jer s brodarom imamo dugoročne ugovore.