Prve fotke novog AC40
Dvije godine uoči America’s Cupa u Barceloni, ETNZ najavio porinuće prvog trupa klase AC40, foiling jedrilice koja bi trebala postizati preko 44 čv
Objavljene su prve fotografije prvog trupa AC40, klase kojom će juniorske i ženske ekipe jedriti na idućem America’s Cupu. Riječ je o jedrilici baziranoj na pobjedničkom trupu veće AC75 prošlog kupa, a na njoj će timovi i trenirati dok nova generacija AC75 ne bude spremna.
Svi primjerci ove klase grade se u McConaghy brodogradilištu u Kini, prema dizajnu i specifikacijama Emirates Team New Zealand odnosno njihova odjela za tehnologiju i dizajn. Gradnju nadzire dugogodišnji član ETNZ-a, Richard Meacham i projektni menadžer Kiwi Jamie Thompson.
Prvi primjerak ide u ruke ETNZ-a, a u njihovu bazu kreće za dva tjedna. Budući da se gradnja AC40 odvija izvan Novog Zealanda, bilo je puno komentara kako je komercijalizacija America’s Cupa otišla u bespovratnom smjeru. Ipak, iz ETNZ-a poručuju kako su svjesni nezadovoljstva javnosti zbog toga, ali da u domaćim okvirima nisu imali dovoljno radne snage za gradnju ove flote u ovako kratkom roku. Nadalje, AC40 je dizajnirao kompletno novozelandski tim, a brodogradnju vode i nadgledaju također Novozelanđani.
Očekuje se da će ETNZ-ov AC40 biti u moru sredinom kolovoza, a sljedeći primjerak iz buduće flote One Design America’s Cup jedrilica bit će poslan britanskom timu INEOS Britannia. Isporuka drugog trupa očekuje se prije kraja godine, nakon čega će unutar pola godine isporučiti i ostale naručene primjerke. Trup, foilovi, kormila, mehatronika, hidraulika i programirani kontroleri, sve je dizajnirao ETNZ-ov kućni tim, a foilovi i kormila se grade u North Shore tvornici u Aucklandu. Glavno jedro dizajnirali su u suradnji s North Sails, a karakteristično je po tome što neće imati bum, te će ga u stvari tvoriti dvostruki sloj presavijen oko jarbola. Dvodijelni jarbol izradila je tvrtka Southern Spars u Aucklandu.
Prema pravilu dogovorenom Protokolom, svaki tim moći će izgraditi četiri para foiling ruku i flapsova prema vlastitim specifikacijama, te maksimalno deset flok jedara, te četiri glavna jedra. Timovi će također smjeti izraditi samo jedan jarbol u vlastitoj verziji, uz standardni dvodijelni. U unutrašnjosti brodice, smješten je autopilotski uređaj koji kontrolira samo visinu plovila na foilu i može se regulirati prema željenoj točki hidrokrila ispod vodene površine. Međutim, ako timovi žele mijenjati kut nagiba flapsova ili drugačije trimati foilove, tu će operaciju morati napraviti ručno, kao i podizanje odnosno spuštanje foilova tijekom manevara pri većim brzinama.
Prema svemu sudeći, AC40 trebao bi biti jedna od najbržih i tehnološki najnaprednijih jedrilica na svijetu, a budući da iza svega stoje višestruki pobjednici America’s Cupa, nesumnjivo će performanse biti fantastične. Njeni tvorci očekuju da će u uvjetima laganim uvjetima dostizati 26 čvorova pri 46 stupnjeva otklona od smjera vjetra, te 30 čvorova na 138 stupnjeva niz vjetar. Gornja granica vremenskih uvjeta za koje je dizajnirana je 20 čvorova pravog vjetra, pri čemu očekuju da će AC40 dostizati 39 čvorova u kutu od 41 stupanj od smjera vjetra, te 44 čvorova pri kutu od 155 stupnjeva niz vjetar.
Piše: Teo Marević
Foto: Emirates Team New Zealand