Projekt koji bi mijenjao rutu
Talijanska tvrtka predstavila projekt nove marine rekonstrukcijom luke Civitanova Marche. Projekt koji bi, ako zaživi, mogao privući superjahte na duži boravak
Eurobuilding, talijanska tvrtka specijalizirana za građevinske projekte i održiva inženjerska rješenja u građevini predstavila je projekt proširenja i rekonstrukcije luke u Civitanova Marche, gradu na zapadnoj obali Jadrana, nedaleko od Ancone. Cilj projekta je postojeće kapacitete luke bolje iskoristiti te mu udahnuti nove karakteristike, što bi utjecalo na promjenu vizure i atraktivnosti gradske morske fronte, stvarajući turistički centar, s posebnim naglaskom na talijanske i strane nautičare, ističu projektanti.
Taj bi projekt imao veliki utjecaj na nautički turizam velikih jahti na Jadranu, jer bi predstavljao praktički jedinu veliku marinu s talijanske obale Jadranskog mora od Chioggie južno prilagođenu boravku tako velikih jahti. Lokacija je izvrsna, nalazi se na pola puta od Jonskog mora i Venecije, 60 nautičkih milja udaljena od Srednje Dalmacije i otprilike isto toliko od Pule i Venecije. Budući da se nalazi relativno blizu najatraktivnijih hrvatskih otoka, ovo je Talijanima prilika da zagrizu dio kolača nautičkog turizma Jadranskog mora. Istovremeno, otvara vrata novim gostima za Hrvatsku. Budući da je trajniji boravak superjahti Hrvatskoj još uvijek slabo razvijen, sve što će te goste privući u Jadransko more je plus. Ali…
Javno privatni kapital
Za nautičare u jahtama, brodicama, a ponajviše za jedriličare koji vole dužu plovidbu, ova bi marina značila jedna mogućnost više za rutu koja može biti spoj offshore jedrenja i krstarenja otočićima Srednje Dalmacije. Drugim riječima, ono što Grčka ima silom geografskih prilika, a Hrvatskoj na neki način nedostaje. Ipak, koliko god zvučalo primamljiv brojniji dolazak superjahti na Jadransko more, mi u Hrvatskoj moramo biti svjesni da ih ovaj projekt nastoji privući u Italiju, kao njihovo polazišno mjesto, a u tome je kvaka. Najveći novac koji se okreće u svijetu superjahti je u održavanju, zimovanju, te bi cilj svake države trebao biti da se njihove zastave vijore na tim plovilima. Ako ništa, zbog poreza, naknadi, trošarina… a i zbog prestiža…
Projekt regeneriranja luke Eurobuilding procjenjuje na vrijednost od preko 150 milijuna eura, za što predviđaju model javno-privatnog ulaganja, uz koncesijski model menadžmenta. Javna svrha je obogaćivanje javne imovine, uljepšavanje centra grada i otvaranje radnih mjesta, što je primamljiv argument za dobivanje političke podrške. Tvrtka Eurobuilding iza sebe ima 25 godina iskustva i preko 125 završenih projekata, pa sigurno imaju iskustva i u tim, političkim poslovima.
Otrijeznimo se…
Eurobuilding ističe da bi ova marina mogla biti poveznica Jadrana s rutama superjahti na Sredozemnom moru, odnosno rutama između Turske, Grčke, Malte, Španjolske, Francuske… A sada trenutak otrježnjenja. Ističu kako “jadranska obala, zapravo, nije opremljena za primanje ovakvih plovila. Projekt Eurobuildinga također nastoji osnažiti industriju brodogradnje, koja je već prisutna u tom području, na način da stvara okrug 45 tisuća kvadratnih metara posvećenih zimovanju, održavanju i remontu superjahti.”
Projekt također uključuje izgradnju dva nova hotela za kratkoročni prihvat gostiju kapaciteta oko 650 soba. Izgradio bi se čitav novi turistički dio grada, koji bi pratio urbanizirana plaža s velikim zelenim površinama za druženje, te brojnim komercijalnim lokalima. Tu projektanti zamišljaju isticanje dvaju brendova po čemu je regija poznata – moda i hrana, odnosno sve najvažnije stavke za prihvat gostiju koji traže luksuz. Intervencija Eurobuildinga, kako ju nazivaju autori, podrazumijeva potpunu promjenu centra jednog grada, što će sigurno naići na otpor, posebno kod stanovništva koji je vezan uz povijesni dio grada, čijih se lukobrana, grebena i ulica ovaj projekt najviše i tiče.
Ova “intervencija” rješava situaciju koja predstavlja elemente degradacije i raspadanja urbane infrastrukture, što ostavlja socio-ekonomske posljedice na građane Civitanova Marche, te olakšava razvoj ribarske industrije i trgovine. Štoviše, ističu projektanti, ribari bi trebali imati koristi od ovog projekta izmještanjem na glavni mul, gdje bi se oformila moderna infrastruktura za ribarnicu. Hrvatske tvrtke trebaju dobro, ali brzo razmisliti o tome žele li biti vikend izletište za superjahte na Jadranu, a naši otoci benzinske postaje i parkirališta za skupocjene jahte, ili servisni centar, salon, odredište i najvažnije, polazište. Ono što se trenutno događa u riječkoj luci i projekt Porto Baroš budi nadu da se i mi ozbiljnije uključujemo u tu utakmicu.
Piše: Teo Marević
Foto: Eurobuilding Group / Google Earth Screenshot