Close Menu
  • Nautika
  • Sport
    • Regate
    • Ribolov
    • Avanture
  • Brodovi
    • Testovi
    • Brodice
    • Jahte
    • Jedrilice
    • Motori
    • Oprema
  • Plovidba
    • Otoci
    • Mjesta
    • Sidrišta
  • Spiza
    • Restorani
    • Slastičarnice
    • Recepti
    • Vinari
  • MAGAZIN
    • Digitalna izdanja
    • Sailing in Croatia
  • PRETPLATA
  • SHOP
Facebook Instagram
More magazinMore magazin
  • Nautika
  • Sport
    • Regate
    • Ribolov
    • Avanture
  • Brodovi
    • Testovi
    • Brodice
    • Jahte
    • Jedrilice
    • Motori
    • Oprema
  • Plovidba
    • Otoci
    • Mjesta
    • Sidrišta
  • Spiza
    • Restorani
    • Slastičarnice
    • Recepti
    • Vinari
  • MAGAZIN
    • Digitalna izdanja
    • Sailing in Croatia
Facebook Instagram
PRETPLATA Shop
More magazinMore magazin

Premuda, krojač sudbina

Jagor Čop23.09.2015
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp Email

Nama koji pamtimo doba prije Jadranske magistrale ti su brodovi u srcu. Sjećam se kako se na mulu u Makarskoj, danas punom minicruisera i izletničkih brodova, skupljalo pola mjesta ne bi li dočekalo Nazora, Gundulića ili kojeg drugog pjesnika što je držao prugu sa Splitom. Odlazilo se njime doktoru ili u kakvu veliku kupovinu, na studije. Trubili su ti vapori – tako smo ih zvali makar u njima nije bilo parnih strojeva – dugo i tužno kad se iseljavalo put Amerike, Australije ili Novog Zelanda. Stizali su njima turisti, plovili su oni zabonacanim morem, tukli bure i juga. Pristajali su na mjesne gatove i minijaturne rivice u otočkim portićima, a manovra je bila prava umjetnost. Uživali smo gledati vrtlog pod krmom kad bi zašijali i sklad posade koja ih je privezivala, natezala i otpuštala špringove. Marendavalo se, kartalo i ćakulalo u vječno zadimljenim salonima. Znali smo im imena i klase napamet. Većinom građeni poslije Drugoga svjetskog rata, neki i s dna mora podignuti i obnovljeni, bili su život Jadrana. I njihove posade izgledale su nam nekako uzvišeno. Ponosni kapetani, užurbani časnici, spretni mornari, kogo i makiništa koji bi izašli na palubu tek kad bi na stol iznijeli marendu i kad bi se brod privezao, a motor ostao tući svoj lagani ritam. Kad je došla cesta, razrijedile su se uzobalne linije, a oni su počeli nestajati. I na otoke smo htjeli stići brže. Pojavili su se hidrokrilci, katamarani, a pjesnike i gradove zamijenili su trajekti što samo imenima koja nose na njih podsjećaju. Ponekad izgledom brodovi, a nekad prave šlape i šešule, iz srca nam ih nisu mogli istisnuti. I neće!
Od te silne flote ostala su još tri. Postira što plove između Dubrovnika, Kalamote, Lopuda i Šipana. Tijat što prometuje od Šibenika put Zlarina i Prvića i Premuda koja Mali Lošinj povezuje s Unijama, Srakanama i Suskom. Doduše samo su se Postira čitav vijek tako zvala, u bivšoj državi valjalo je počastiti sve gradove pa tako Tijat bijaše Ohrid, a Premuda Tuzla. Tri časne starine građene 1955. (Tijat), 1957. (Premuda) i 1963. (Postira), premda uredno održavani i pred koju godinu obnovljeni, nose na sebi tragove bezbrojnih pristajanja, milijuna putnika što su prevezli, tko zna koliko preplovljenih milja. Nema na njima prostranih i svijetlih salona poput onih na novim trajektima, ali nema mi većeg gušta nego stupiti na skalu pa zakoračiti na brod i s krme se uspeti na putničku palubu, pronaći mjesto i pustiti mislima teći u neko prošlo svršeno vrijeme. Pa se spustiti u salon, onaj u razini palube ili donji gdje se more gleda kroz minijaturne fineštrine. Tu sjedi domaći svijet, onaj što ga na brod dovodi posao i potreba da se njime negdje stigne. Znade se na brodu naći i tkogod na svome posljednjem putovanju. Ne znam da li i za njega valja kupiti kartu i da li ima otočku povlasticu, ali obično ga smjeste uz bočni prolaz, onaj uz koji se ne pristaje, da ne smeta jadan previše. A palubu ljeti zauzmu stranci kojima je naš stari brod još jedna turistička atrakcija. Ne znam što bi kazale naše none pred svim tim mladim, polugolim i obično raspojasanim svijetom.

premuda2

PREPORUČAMO

MennYacht otvorio urede u marinama Dalmacija i Mandalina

Božidar Vukičević: Foto kroničar jadranskog podmorja  

Članovi UPA Rostrum čiste podmorje ispred plaže Bačvice

U luci Lovište akcija čišćenja podmorja u spomen na kornjaču Kono

U Biogradu otvorena suha marina Pauman

Počelo izvlačenje 56-metarske jahte Bayesian potonule kod Palerma

NAJNOVIJE

MennYacht otvorio urede u marinama Dalmacija i Mandalina

13.05.2025

SP za klasu ILCA 7: Filip Jurišić spreman za najvažniju regatu sezone

11.05.2025

Božidar Vukičević: Foto kroničar jadranskog podmorja  

10.05.2025

Beneteau First 44 Performance: Rasni regatni krstaš

09.05.2025

Članovi UPA Rostrum čiste podmorje ispred plaže Bačvice

09.05.2025

U luci Lovište akcija čišćenja podmorja u spomen na kornjaču Kono

08.05.2025

Mini Globe Race: Samci uživaju u tropskome raju otoka Hiva Oa

07.05.2025

U Biogradu otvorena suha marina Pauman

06.05.2025

Neprijeporni autoritet u jedinstvenom nautičkom okruženju istočne Jadranske obale. U stotinama vrhunskih reportaža, intervjua i testova promovira i potiče istinske jadranske vrijednosti. Otkriva nepoznato, potvrđuje poznata mjesta, ljude i običaje, podiže interes za plovidbom, brodovima i opremom. Urednici i fotografi žive i razumiju more. Iz Mora su izrasli peljari, nautički vodiči, knjige, čitave biblioteke namijenjene stranim nautičarima kao i godišnjak SAILING IN CROATIA

Facebook Instagram
  • Pretplata
  • Impressum
  • Kontakt
  • EU Projekti
  • Sailing in Croatia
© 2025 Morski vodiči

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.