Facebook Instagram
    MoreMore
    • Nautika
    • Sport
    • Brodovi
    • Video
    • Plovidba
    • MORE
      • Digitalna izdanja
    • Shop
    Facebook Instagram
    PRETPLATA
    MoreMore
    Početna stranica » Premuda, krojač sudbina

    Premuda, krojač sudbina

    Jagor Čop23.09.2015
    Facebook Twitter Pinterest WhatsApp Email

    Nama koji pamtimo doba prije Jadranske magistrale ti su brodovi u srcu. Sjećam se kako se na mulu u Makarskoj, danas punom minicruisera i izletničkih brodova, skupljalo pola mjesta ne bi li dočekalo Nazora, Gundulića ili kojeg drugog pjesnika što je držao prugu sa Splitom. Odlazilo se njime doktoru ili u kakvu veliku kupovinu, na studije. Trubili su ti vapori – tako smo ih zvali makar u njima nije bilo parnih strojeva – dugo i tužno kad se iseljavalo put Amerike, Australije ili Novog Zelanda. Stizali su njima turisti, plovili su oni zabonacanim morem, tukli bure i juga. Pristajali su na mjesne gatove i minijaturne rivice u otočkim portićima, a manovra je bila prava umjetnost. Uživali smo gledati vrtlog pod krmom kad bi zašijali i sklad posade koja ih je privezivala, natezala i otpuštala špringove. Marendavalo se, kartalo i ćakulalo u vječno zadimljenim salonima. Znali smo im imena i klase napamet. Većinom građeni poslije Drugoga svjetskog rata, neki i s dna mora podignuti i obnovljeni, bili su život Jadrana. I njihove posade izgledale su nam nekako uzvišeno. Ponosni kapetani, užurbani časnici, spretni mornari, kogo i makiništa koji bi izašli na palubu tek kad bi na stol iznijeli marendu i kad bi se brod privezao, a motor ostao tući svoj lagani ritam. Kad je došla cesta, razrijedile su se uzobalne linije, a oni su počeli nestajati. I na otoke smo htjeli stići brže. Pojavili su se hidrokrilci, katamarani, a pjesnike i gradove zamijenili su trajekti što samo imenima koja nose na njih podsjećaju. Ponekad izgledom brodovi, a nekad prave šlape i šešule, iz srca nam ih nisu mogli istisnuti. I neće!
    Od te silne flote ostala su još tri. Postira što plove između Dubrovnika, Kalamote, Lopuda i Šipana. Tijat što prometuje od Šibenika put Zlarina i Prvića i Premuda koja Mali Lošinj povezuje s Unijama, Srakanama i Suskom. Doduše samo su se Postira čitav vijek tako zvala, u bivšoj državi valjalo je počastiti sve gradove pa tako Tijat bijaše Ohrid, a Premuda Tuzla. Tri časne starine građene 1955. (Tijat), 1957. (Premuda) i 1963. (Postira), premda uredno održavani i pred koju godinu obnovljeni, nose na sebi tragove bezbrojnih pristajanja, milijuna putnika što su prevezli, tko zna koliko preplovljenih milja. Nema na njima prostranih i svijetlih salona poput onih na novim trajektima, ali nema mi većeg gušta nego stupiti na skalu pa zakoračiti na brod i s krme se uspeti na putničku palubu, pronaći mjesto i pustiti mislima teći u neko prošlo svršeno vrijeme. Pa se spustiti u salon, onaj u razini palube ili donji gdje se more gleda kroz minijaturne fineštrine. Tu sjedi domaći svijet, onaj što ga na brod dovodi posao i potreba da se njime negdje stigne. Znade se na brodu naći i tkogod na svome posljednjem putovanju. Ne znam da li i za njega valja kupiti kartu i da li ima otočku povlasticu, ali obično ga smjeste uz bočni prolaz, onaj uz koji se ne pristaje, da ne smeta jadan previše. A palubu ljeti zauzmu stranci kojima je naš stari brod još jedna turistička atrakcija. Ne znam što bi kazale naše none pred svim tim mladim, polugolim i obično raspojasanim svijetom.

    premuda2

    PREPORUČAMO

    Električna brodica oborila svjetski rekord, prešla 480 milja u jednom danu

    Raymarine i Avikus u Cannesu predstavljaju autonomni sustav za pristajanje

    Nakon Volva i Yanmar odobrio korištenje biogoriva u njihovim motorima

    Prvi projekt nakon posrnuća – najveći aluminijski katamaran s jedrima

    Iskra brodogradilište razvija partnerstvo s Ultimate katamaranima

    Baltic Yachts nastavlja isporučivati jahte koje svi gledaju sa zavišću

    NAJNOVIJE

    Električna brodica oborila svjetski rekord, prešla 480 milja u jednom danu

    22.09.2023

    I u Genovi sve veći brodovi, novi raspored i smjer razvoja sajma

    21.09.2023

    Šestodnevni sajam u Genovi počinje uz prognozu kišovitog vremena prva dva dana

    20.09.2023

    Amerikanci pobijedili u prvoj preliminarnoj regati America’s Cupa

    18.09.2023

    Šest timova America’s Cupa jedre prvu preliminarnu regatu u klasi AC40

    13.09.2023

    Sve veći modeli, futurističkog dizajna na nautičkom sajmu u Cannesu

    12.09.2023

    Živuće legende na startu retro regate Ocean Globe Race

    09.09.2023

    Raymarine i Avikus u Cannesu predstavljaju autonomni sustav za pristajanje

    08.09.2023

    Neprijeporni autoritet u jedinstvenom nautičkom okruženju istočne Jadranske obale. U stotinama vrhunskih reportaža, intervjua i testova promovira i potiče istinske jadranske vrijednosti. Otkriva nepoznato, potvrđuje poznata mjesta, ljude i običaje, podiže interes za plovidbom, brodovima i opremom. Urednici i fotografi žive i razumiju more. Iz Mora su izrasli peljari, nautički vodiči, knjige, čitave biblioteke namijenjene stranim nautičarima kao i godišnjak SAILING IN CROATIA

    Facebook Instagram
    • Pretplata
    • Impressum
    • Kontakt
    • EU Projekti
    • Sailing in Croatia
    © 2023 Morski vodiči

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.