Porinuta polarna Pelagic 77
U Nizozemskoj je porinut rijedak primjerak velike aluminijske jedrilice za polarna istraživanja dvanaesteročlane posade, s dva karbonska jarbola
Početkom tjedna u Makkumu, na sjeveru Nizozemske, porinuta je nova ekspedicijska jedrilica Pelagic 77. Ovo nije svakodnevna jedrilica već gotovo 24 m duga aluminijska jahta, istisnine 49 tona, s dva jarbola napravljena za ekspedicije u najudaljenije krajeve svijeta. Nakon porinuća, krstili su je u “Vinson of Antarctica” prema najvišoj planini kontinenta Antarktike, te na nju postavili dva velika karbonska jarbola.
Gradnja u brodogradilištu KM Yachtbuilders je započela početkom ljeta 2019., a radovi će se na njoj nastaviti još 10-ak dana prije nego pođe na testiranje. Probnu plovidbu u teškim uvjetima trebala bi napraviti preko Sjevernog mora do Norveške. Nakon ljeta, posada planira njome otići u Južnu Ameriku, s ciljem u Puerto Williams u Čileu, najjužnijoj stalno-nastanjenoj točki na svijetu.
Vlasnik je čileanski poduzetnik i pustolov Nicolás Ibáñez Scott. Dizajnirao ju je Tony Castro u suradnji s poznatim jedriličarom i piscem te predstavnikom Pelagic Yachts Chartera, Skipom Novakom, koji zbog pandemijskih mjera nisu mogli prisustvovati porinuću. Konstrukcijski inženjer MCM Newporta koji je radio na Pelagic 77, Peter Wilson kazao je da je bio veoma počašćen kada mu je 2018. godine stigao upit hoće li graditi jedrilicu u timu s Novakom, Castrom i KMY.
Novak je povodom porinuća kazao da je Vinson of Antarctica nasljednica Pelagic Australis, napravljena za ekspedicije na visokim stupnjevima zemljine širine, što znači da je potrebna izuzetna autonomnost, praktičnost i lakoća upravljanja. Vodili su se “Pelagic filozofijom” koju su primjenjivali i na dosadašnjim Pelagic jedrilicama, a sastoji se od jednostavnih sistema koji se mogu lako održavati i na najudaljenijim područjima bez potrebe za intervencijom stručnjaka.
Ovaj jedrenjak, kako ga još možemo zvati, ima centralni poluzatvoreni kokpit, fiksnu kolumbu, s modernim detaljima u dizajnu i gradnji. Umjesto aluminijskih jarbola kakvi su se do sad ugrađivali na ovakav tip jedrilica, Vinson of Antarctica ima karbonske jarbole. Svi sistemi poput vinčeva i rolera mogu se ručno natezati. Za pogon ima instalirana dva Yanmarova dizelska motora ukupne snage 150 ks.
Centralno mjesto je velika pilotska kabina, a prostranost je i unutrašnjosti gdje su svi prostori napravljeni da budu komotni i praktični. U prednjem dijelu unutrašnjosti smješteno je 6 kabina s dvostrukim ležajevima i dvije zajedničke kupaonice. Stil uređenja unutrašnjosti je svijetli namještaj napravljen od bambusovog drveta. Namjena joj je za korištenje u charteru iz matične luke u Puerto Williams, kao i za privatne svrhe vlasnika.
Ovaj tip gradnje je rijedak, ali linije trupa tipične za gradnju istraživačkih jedrilica danas sve češće možemo vidjeti u kategoriji bluewater cruiser, tipu jedrilica koje su nekad definirale velike krstaše. Tako je nagradu European Yacht of the Year 2021 u kategoriji bluewater cruiser dobila Boreal 47.2. Ta je jedrilica ipak neusporediva po namjeni i procesu gradnje, puno manja od Pelagic 77-ice, s daleko većim naglaskom na udobnost i izgled završnih radova, no zbog linija i materijala podsjeća na istraživačke tip.
U nastavku pogledajte veliku fotogaleriju u kojoj je zabilježen proces gradnje Pelagic 77 sa sklapanjem dijelova, modularnih kabina, slaganja aluminijske superstrukture i izrade namješataja, završne obrade, te porinuća.
Piše: Teo Marević
Foto: